Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2317
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis man veit at en person holder på med krypto-mining eller kjøp og salg av krypto, som de tjener en god del penger på over flere år. Men de forsøker å ta ut penger som kontanter / overfører til utenlandsk bank-konto, eller omsetter på en sånn måte at Skatteetaten ikke oppdager dette automatisk.

Hvordan kan man varsle om sånne ting, og sørge for at Skatteetaten / økokrim / politiet faktisk kommer til å etterforske situasjonen? Dersom alt sammen foregår kryptert / man bruker VPN eller noe, så blir det kanskje litt for vanskelig å faktisk finne beviser?

Så hva slags ledetråder er man egentlig nødt til å fortelle om, før noen eventuelt velger å etterforske tipset man sender inn? Er man nødt til å vite for eksempel hva slags nettsteder en person bruker, passord for å logge inn, konto-nummer og så videre til eventuelle utenlandske bank-konti?
Dem har whistleblower program i Amerika aka få prosentandel av av verdien du tipser skattetaten en person svindler, trur ikke dem har det i Norge, fant ikke noe da æ googla.

https://www.irs.gov/compliance/whistleblower-office

Men slitter du med sjalusi eller? Hvorfor hate på noen som får til noe du ikke gjør? Eller har personen et irriterende ego rundt det han drive med?
Man kan faktisk ikke sende en mail til skatteetaten, men her står alle måter du kan kontakte dem på https://www.skatteetaten.no/kontakt/
Dette var nesten litt for enkelt å google...

https://www.skatteetaten.no/tipsoss/
Anonym bruker
"Hylende Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det holder vell å sende inn ett anonymt tips med all den infoen du potensielt sitter på; hvis du ikke vet noe spesifikt så får du vell bare nevne hvor mistankene dine eventuelt stammer fra. Politiet er sikkert veldig interessert i tips som dette, det er tross alt ikke snakk om voldtekt, mishandling, innbrudd, ran eller svindel, men nemlig befatning med svarte penger, det er en av de mest alvorlige syndene man kan begå ifølge straffeloven.

Kanskje navnet har dukket opp i sammenheng med noe annet også, og da kan tipset være den utløsende faktoren som gjør at politiet ser på saken.
Anonym bruker
"Hylende Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Blåbærhonning Vis innlegg
Dem har whistleblower program i Amerika aka få prosentandel av av verdien du tipser skattetaten en person svindler, trur ikke dem har det i Norge, fant ikke noe da æ googla.

https://www.irs.gov/compliance/whistleblower-office

Men slitter du med sjalusi eller? Hvorfor hate på noen som får til noe du ikke gjør? Eller har personen et irriterende ego rundt det han drive med?
Vis hele sitatet...
Mener å ha hørt snakk om noe lignende her i Norge om man tipset om firma som driver litt under bordet, men mulig det bare var ett forslag.

Det burde vært sånn her også om det ikke er det. Jeg er ingen snitch, men 20$ er 20$. Kunne vært den ultimate come-up’en for en som går på NAV sånn som meg. Sabotere hele bedriften til naboen for å kunne spe på med ett ekstra brett Ksalol finansiert av hans ill-gotten gains.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke gidd å stikk kjepper i hjula for folk
Hvorfor har egentlig folk en trang til å snitche i tilfeller som dette? Er det pga sjalusi, evt har du en vendetta mot vedkommende?
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Hvorfor har egentlig folk en trang til å snitche i tilfeller som dette? Er det pga sjalusi, evt har du en vendetta mot vedkommende?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet er skatteunndragelse stjeling fra felleskassa. Ikke at jeg bryr meg men noen kan nok det.
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Hvorfor har egentlig folk en trang til å snitche i tilfeller som dette? Er det pga sjalusi, evt har du en vendetta mot vedkommende?
Vis hele sitatet...
Hvor mener du grensen egentlig går for å "snitche" da?

For alt vi vet kan en person sitte på uføretrygd, eller what ever støtte som det er mulig å få fra det offentlige, samtidig som man kanskje tjener fett på Bitcoin eller noe - men uten å opplyse om dette til noen.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
I utgangspunktet er skatteunndragelse stjeling fra felleskassa. Ikke at jeg bryr meg men noen kan nok det.
Vis hele sitatet...
Hva med antallet folk som er ansatt i staten og går på NAV? Burde kanskje begynt å rydde opp der? Istede for å risikere å ha kasta noen under bussen? Hva om vedkommende ikke tjener penger, men bare gir inntrykk av det? Lykke til uansett, håper at ingen av indisiene peker tilbake på nettop deg.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
I utgangspunktet er skatteunndragelse stjeling fra felleskassa. Ikke at jeg bryr meg men noen kan nok det.
Vis hele sitatet...
Hva med antallet folk som er ansatt i staten og går på NAV? Burde kanskje begynt å rydde opp der? Istede for å risikere å ha kasta noen under bussen?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvordan kan man varsle om sånne ting
Vis hele sitatet...
Hva om vedkommende ikke tjener penger, men bare gir inntrykk av det? Lykke til uansett, håper at ingen av indisiene, evt bevis peker tilbake på nettopp deg.
Sist endret av ketoDaddy; 20. november 2023 kl. 17:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Hva med antallet folk som er ansatt i staten og går på NAV? Burde kanskje begynt å rydde opp der? Istede for å risikere å ha kasta noen under bussen? Hva om vedkommende ikke tjener penger, men bare gir inntrykk av det? Lykke til uansett, håper at ingen av indisiene peker tilbake på nettop deg.

Hva med antallet folk som er ansatt i staten og går på NAV? Burde kanskje begynt å rydde opp der? Istede for å risikere å ha kasta noen under bussen?

Hva om vedkommende ikke tjener penger, men bare gir inntrykk av det? Lykke til uansett, håper at ingen av indisiene, evt bevis peker tilbake på nettopp deg.
Vis hele sitatet...
Var det retta mot meg? Jeg påpekte bare en ting men avslutta med at jeg ikke hadde brydd meg om sånt.
Nei, på ingen måte, ble feil da den første posten ikke lot seg redigere, mulig noen med rettigheter rydder opp?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvor mener du grensen egentlig går for å "snitche" da?

For alt vi vet kan en person sitte på uføretrygd, eller what ever støtte som det er mulig å få fra det offentlige, samtidig som man kanskje tjener fett på Bitcoin eller noe - men uten å opplyse om dette til noen.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, ja jeg skjønner dette kan være frustrerende for folk, men igjen så må uføretrygda skattes fra, og hvis personen tjener noe på cryptoen sin og får tatt profitt tilbake i NOK uten å betale skatt går jo disse pengene inn i økonomien igjen så lenge pengene blir brukt i Norge. Er jo nok av moms og avgifter på alt vi kjøper i tillegg.

Hadde jeg visst jeg var nabo med en pedofil serieovergriper f.eks hadde jeg ikke nølt med å snitche, men for meg personlig er det noe av det eneste jeg ville meldt fra om. Kan også skjønne det hvis det var snakk om en politiker eller annen folkevalgt som drev å gjorde det stort med crypto og vasket dem rundt for å slippe skatt, men å stikke kjepper i hjulene for en vanlig mann i gata som har klart å generere litt profitt i crypto ser jeg ikke poenget med.

Det fører uansett bare til at folk som klarer å bli crypto rich flytter til Malta eller Dubai etc og realiserer gevinsten sin der med gunstigere skatt. Da forsvinner både skatten og all profitten fra crypto til andre land heller som ikke kjører samme blodskatten som Norge.

Det å anmelde mannen i gata fordi han har tjent litt på crypto og ikke har lyst å tape store mengder av profitten fordi vi bor i Norge, skjønner jeg ikke poenget med å melde fra om. Eneste grunnen jeg kan se er at det er en underliggende sjalusi der. Eller er du bare en skikkelig god samaritaner for velferdssamfunnet?

Uansett hvordan man vrir å vender på det, så er det du prater om her reinspikka snitching og ingenting annet, noe jeg ikke synes folk burde drive med. Men folk er da forskjellig. La mannen tjene litt penger tenker jeg.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg heller kontaktet vedkommende og spurt han om tips til hvordan han gjør dette, og prøvd å få en bit av kaka selv heller, men vi er alle forskjellige
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Eller er du bare en skikkelig god samaritaner for velferdssamfunnet?
Vis hele sitatet...
Unmoxing?
Du er passe samfunnstaper hvis du varsler staten om skattesvindel, når politkere selv driver med alt slags mulig svindel og tull. Det at økokrim ikke straffer Sindre Finnes gjør at jeg ikke bryr meg noen ting om hva naboen min svindler staten for.
Anonym bruker
"Mekanisk Vampyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noege har blitt landet hvor man må sette «meg» forran alle andre, våre folkevalgte gjør det, store navn i big buisniss gjør det, man klarer ikke å lykkes i Norge ærlig og redelig lenger. Every man/woman for him/her self. Om jeg får sjangsen så tar jeg den, på lik lk je som våre folkevalgte
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Du er passe samfunnstaper hvis du varsler staten om skattesvindel, når politkere selv driver med alt slags mulig svindel og tull. Det at økokrim ikke straffer Sindre Finnes gjør at jeg ikke bryr meg noen ting om hva naboen min svindler staten for.
Vis hele sitatet...
Er det også greit å motta ufør på feil grunnlag?
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
I utgangspunktet er skatteunndragelse stjeling fra felleskassa. Ikke at jeg bryr meg men noen kan nok det.
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke lære litt av robin hood? Kjenner ikke vedkommende ts snakker om, men plager ikke meg om en fattigkar på sosialstønad eller en normal person med gjennomsnittlønn tjener et par hundre tusen ekstra i året skattefritt. Skatten spiser opp så mye av trygd/normallønn at ikke bare fattige er fattige lenger men også helt vanlige folk. Halvparten av de som går på fattig huset for å hente mat har barn og mengden i normale yrker med normallønn øker fordi pengene ikke lenger strekker til. Unner dem de ekstra kronene de kan få om de har et år eller tre av livet hvor de har en heldig krypto inntekt eller annet på si. Er viktigere å ta tak i milliardærarvingene som setter 200 milliarder i skattefrie banker i Sveits og høyrevelgerne som heier på Erna som oppretter fiktive A/S for å komme unna skatt og deretter slår seg konkurs med triksing og miksing av millioner av kroner tiår etter tiår.
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Unmoxing?
Vis hele sitatet...

anti-moxing?
Anonym bruker
"Hylende Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så Lenge ting ikke påvirker livet ditt så bør man holde seg unna. Hvis du syntes det han gjør er fælt så kan du sende han ett anonymt brev hvor du sier at du kjenner til aktivitetene hans og samtidig anbefale at han gjør seg mindre synlig.

Jeg har ingen spesifikk regel selv angående tysting, det er bare noe man ikke gjør, men allikevel er det noen tilfeller der jeg syntes det er greit, disse er: uprovosert vold, tyveri, ran og selvsagt overgrep og alt i den gaten, men man skal være veldig forsiktig!

Søppelnarkomane som gjør uprovoserte brekk fortjener både bank og å få loven trødd så langt ned i halsen at loven vrenger seg ut ræva på dem, det samme gjelder folk som driver å raner folk. Det samme gjelder uprovosert vold, jeg ser ikke på det som tysting om noen anmelder det, men det måtte nok vært veldig alvorlig før jeg selv anmeldte allikevel.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den faktisk muligheten man har, å sende tips til skatteetaten, er lenket til allerede. Men mest sannsynlig trenger du ikke foreta deg noen ting.
Skatteetaten har 10 år på seg å opprette sak. Krypto er grunnleggende laget for å være sporbart. Skal pengene ut/inn av landet havner det i valutaregisteret, som skatteetaten har tilgang på. Det er den skattepliktige som har dokumentasjonsplikt.
Med all fremgang på AI osv fremover, tror man virkelig at man skal klare å holde seg unna å bli oppdaget?

Så bare len deg tilbake og vent.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Du er passe samfunnstaper hvis du varsler staten om skattesvindel, når politkere selv driver med alt slags mulig svindel og tull. Det at økokrim ikke straffer Sindre Finnes gjør at jeg ikke bryr meg noen ting om hva naboen min svindler staten for.
Vis hele sitatet...
Så du synes virkelig det er greit å ta skatteregninga til naboen?
Sitat av ketoDaddy Vis innlegg
Unmoxing?
Vis hele sitatet...
Moxnes og resten av politikerene våre har jo gått fram som så godt eksempel så da synes jeg mannen i gata også burde få lov å unne seg litt gains uten at staten står med sugerøret nedi

Sitat av Dough Vis innlegg
Så du synes virkelig det er greit å ta skatteregninga til naboen?
Vis hele sitatet...
Med mindre naboen har investert utelukkende med drug money i kryptoporteføljen sin så har pengene han har satt inn allerede blitt skattet godt av. Og når det tas ut i kroner igjen blir det også skattet av på alt han evt måtte kjøpe for disse pengene.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den faktisk muligheten man har, å sende tips til skatteetaten, er lenket til allerede. Men mest sannsynlig trenger du ikke foreta deg noen ting.
Skatteetaten har 10 år på seg å opprette sak. Krypto er grunnleggende laget for å være sporbart. Skal pengene ut/inn av landet havner det i valutaregisteret, som skatteetaten har tilgang på. Det er den skattepliktige som har dokumentasjonsplikt.
Med all fremgang på AI osv fremover, tror man virkelig at man skal klare å holde seg unna å bli oppdaget?

Så bare len deg tilbake og vent.
Vis hele sitatet...
Har du noe erfaring selv med å trade crypto? Er mye man kan gjøre for å gjøre det veldig vanskelig for skatteetaten å holde kontroll over det.
Sist endret av KillaCam; 20. november 2023 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av KillaCam Vis innlegg
Har du noe erfaring selv med å trade crypto? Er mye man kan gjøre for å gjøre det veldig vanskelig for skatteetaten å holde kontroll over det.
Vis hele sitatet...
Jada, jeg har både traded og minet noe. Jeg har dog ikke utforsket mulighetene og gått inn for å skjule det, da jeg ikke har trua på at det vil vare, og jeg er ikke så gira på å bekymre meg i 10 år.

Når det er sagt så har trolig "naboen" allerede gjort ting som kan avsløre hen, gjennom valutaregisteret, eller et forbruk som ikke står i forhold til inntekter. Da skal det ikke så mye mer til enn at skatteetaten sender en liten forespørsel til naboen; "vi ser at du har noen inntekter og formue i virtuell valuta, send oss dokumentasjon på dette for de siste 10 årene"
Sitat av Dough Vis innlegg
Så du synes virkelig det er greit å ta skatteregninga til naboen?
Vis hele sitatet...
Politikerne gjør det, så da har jeg ikke noe i mot om naboen min gjør det. Ville jeg gjort det, nei. Men jeg er lei av enkelte i makt posisjoner ikke følger samme spille regler som naboen og meg.
Anonym bruker
"Redd Turse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor anmelde? Rent hat eller misunnelse?

Du vet hva Jonas sa, "nå er det vanlige folks tur" og da kan du legge til; til å få noen skattefri kroner.

På tide at en av folket får noe tilbake, og at det ikke kun er grådige politikere som stjeler, svindler og snyter på skatten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jada, jeg har både traded og minet noe. Jeg har dog ikke utforsket mulighetene og gått inn for å skjule det, da jeg ikke har trua på at det vil vare, og jeg er ikke så gira på å bekymre meg i 10 år.

Når det er sagt så har trolig "naboen" allerede gjort ting som kan avsløre hen, gjennom valutaregisteret, eller et forbruk som ikke står i forhold til inntekter. Da skal det ikke så mye mer til enn at skatteetaten sender en liten forespørsel til naboen; "vi ser at du har noen inntekter og formue i virtuell valuta, send oss dokumentasjon på dette for de siste 10 årene"
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke noe crypto guru av noe slag, men om hen brukte tails eller lignende OS, kjøpte/minet/tradet crypto, fikk en profitt på dette, overførte dette til monero, brukte localmonero, hvordan skulle staten visst noe som helst?