Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 6312
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Noe av årsaken til at kvinner statistisk sett ikke har like mange lederstillinger som menn kan være at de føder barn.
La oss si at en mann og en kvinne starter på likt i en jobb - kvinnen får i løpet av 10 år 3-4 barn, noe som resulterer i kanskje totalt 3-4 år permisjon. Dvs at på 10 år har mannen vært ansatt i 10 år og kvinnen i 6-7 år, hvem ville du ansatt? Menn annsettes vel i hovedsak fordi de har muligheten til å være på jobben hele tiden uavhengig av fødsel/passe på barn.
Litt rotete innlegg, men dere skjønner hva jeg vil frem til.
Vis hele sitatet...
Statistisk sett føder norske kvinner 1.95 barn hver. Og dette gjennom hele livet, ikke over 10 år.(statistikk fra 2010)

Jeg tror også at pappapermisjon er mer vanlig i et forhold hvor kvinnen kanskje er den dominante med lederjobb og hele pakken.
ekstremt mange fordommer og ekstreme tanker om "det andre kjønn". godt å se at noen faktisk tenker, resten bør kanskje se på seg selv og lese det de faktisk skrive og tenke over hva det har å si på deres syn på jenter (og dermed også deres behandling av jenter?)

jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg

Jeg tror samfunnene hadde stoppet opp pga at fødselsraten hadde gått rett i dass, kvinner vil ikke ha likestilling, de skal ha fordelene som menn har, men de skal ikke ha noen av ulempene.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager mener du med det?
Fødselsraten er allerede "i dass" i OECD-landene, men er signifikant bedre i de nordiske landene enn i resten av Europa (sjekk f.eks. ut Island med 2,23 i 2009). De viktigste årsakene til dette er høyst sannsynlig høy yrkesdeltakelse for kvinner i kombinasjon med gode velferdsordninger (beskyttelse mot diskriminering i arbeidslivet, barnehagedekning og permisjoner i mindre grad enn ren økonomisk støtte), i tillegg til bedre generell likestilling i familien og samfunnet forøvrig. De nordiske landene blir betraktet som foregangsland innen familiepolitikk. I mindre likestilte land er kvinner i høy grad dobbeltarbeidende, i den forstand at de har lønnet arbeid i tillegg til alt arbeidet på hjemmefronten, hvilket vanskeliggjør barnefødsler (sjekk f.eks. ut Japan med 1,37). Å minimere belastningene ved å få barn har vist seg å være det desidert mest effektive for å heve fødselsraten.
I et samfunn som var enda mer likestilt i forhold til fordeling av lønnet/ulønnet arbeid ville sannsynligvis fødselsratioen vært høyere.
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Statistisk sett føder norske kvinner 1.95 barn hver. Og dette gjennom hele livet, ikke over 10 år.(statistikk fra 2010)

Jeg tror også at pappapermisjon er mer vanlig i et forhold hvor kvinnen kanskje er den dominante med lederjobb og hele pakken.
Vis hele sitatet...
Hva statistikken sier er forsåvidt irrelevant så lenge vi vet at den i det hele tatt er der - lengden av permisjon varierer selvsagt, men skjeldent tror jeg dette er et faktum når det annsettes ledere, for de vet at fraværet kan og høyst sannsynlig vil forekomme. 10 år var et eksempel, og jeg sa ikke dette var hele grunnen til at flest menn har lederstillinger, men at dette kan spille en rolle.

Ja, jeg tror også at pappapermisjon er mer vanlig i et forhold hvor kvinnen er den dominante med lederjobb, men det er ofte ikke tilfellet. Faktumet er at flest menn er den dominante med lederjobb, og kvinner er de som tar mest permisjon.
Det hadde nok blitt slik: http://www.youtube.com/watch?v=XzJC9OCT0ss
(se part 2 også)
Sitat av luni Vis innlegg
I et samfunn som var enda mer likestilt i forhold til fordeling av lønnet/ulønnet arbeid ville sannsynligvis fødselsratioen vært høyere.
Vis hele sitatet...
Vel, i forhold til 50-tallet, har vi mye mer sosial uro nå; Flere skilsmissebarn, flere skilsmisser, narko, skolene har store problemer fordi kvinnene har klart å trykke gjennom sin "vi skal forstå barna" politikken sin, mannlige lærere finnes knapt (de er jo pedoer alle som en).
Folk skal helst ikke i fengsel heller lenger, de skal "forståes".

wtf?
Du mener at en bredere forståelse av psykisk helse ikke er viktig? Jeg vet ikke helt, jeg. Foretrekker nok fremskritt og økt forståelse fremfor lobotomi under tvang i hytt og gevær (svært utbredt på denne tiden). Ja, de ble nok ble roligere og enklere å ha med å gjøre men til hvilken pris? Å bli varig pleietrengende? Å aldri kunne få komme tilbake i arbeidslivet? Eller å dø av komplikasjoner? For meg virker det helt usivilisert og barbarisk. Litt av et menneskesyn enkelte her har. Virker som om det kan være nyttig med refleksjon om hvem mennesket er, og hva som er det viktigste i menneskelivet.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av znapper Vis innlegg
Vel, i forhold til 50-tallet, har vi mye mer sosial uro nå; Flere skilsmissebarn, flere skilsmisser, narko, skolene har store problemer fordi kvinnene har klart å trykke gjennom sin "vi skal forstå barna" politikken sin, mannlige lærere finnes knapt (de er jo pedoer alle som en).
Folk skal helst ikke i fengsel heller lenger, de skal "forståes".

wtf?
Vis hele sitatet...
Jeg kan svare deg ordentlig hvis du gidder å formulere et innlegg som forklarer hvordan du mener dagens sosiale utfordringer henger sammen med likestilling og nøyaktig hva som var så mye bedre med 50-tallet, i stedet for denne listen som mest hører hjemme i VG eller Dagbladets kommentarfelt.
Snakker om ung-mø'er som blir provosert, klassisk.

Nei, jeg retter innlegget til at "Alt er så mye bedre nå, spesielt Oslo, ingen barn trenger lykkepiller og alle er gift fra de er 20 til de dør".

Happy now?

Smil og kom dere ut på valentines-date, dersom dere har en. ;-)
Spar deg for hersketeknikkene og skriv et konstruktivt innlegg, er du grei.
Det første jeg tenkte på da jeg så denne tråden var Dronning Victoria av England.

Dronning Victoria hadde en hel del hun skulle ha sagt i sin tid, og det gjorde hun sannelig også.
For England, eller Storbritannia om dere vil, hadde hun enorm betydning i den tiden hun regjerte hva økonomisk vekst og makt angår.

Les mer om Viktoriatiden her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Victorian_era
Verden hadde hvertfall vært et bedre sted hvis vi alle hadde hatt en mer feminin tankegang
Det å være feminin har ikke noen åpenbar sammenheng med å tenke fornuftig.
Sitat av Knask Vis innlegg
Det å være feminin har ikke noen åpenbar sammenheng med å tenke fornuftig.
Vis hele sitatet...
Nei det er faktisk motsatt. Kvinner legger mer følelser i tankegangen sin, mens menn legger i mer logikk.
Så derfor burde det sammarbeides.
Shit skulle akkurat til å skrive det samme!
At kjernefamilien er truet, burde ikke komme som noen overraskelse. Den økonomiske frigjøringen av kvinnen har hatt en stor rolle å spille, men narkotika, økende integrering av stat og næringsliv og stadig mer sentralisert media, skal ha mye av skylda. Under industrialiseringen var det at disse parasittiske kreftene begynte å tære på folkevilja. Heroin ble solgt som smertestillende, storbonder ble utkonkurrert av hermetikk og de tre største avisene i Europa fikk samme eier. Sjuårig fellesskole kom til Norge i 1889. Løftet om brorskap fra revolusjonene og håpet om lettere liv etter teknologiske gjennombrudd, gav den "rettroende" bourgeoise den moralske styrken til å utholde den trinnvise degraderingen av menigmanns frihet. Kunstepoken fra 1880-åra, Realismen, gir slående eksempler på at ikke alle lot seg lure. Alkoholkonsumet i samme periode, samt den massive utvandringen til USA, gir andre indikatorer på at livet ikke på langt nær ble lettere av teknologiske framskritt. Derav arbeiderbevegelsenes opprør, embedsmannsstatens fall og kvinnenes klagesang. Bankene svarte den sosiale uroen med nådeløst å stramme inn pengemengden, så sosial mobilitet ble vanskeligere.

Art Nouveau gav en lenge etterlengtet innsprøytning av håp. Petrokjemisk gjødsel ble oppfunnet. Radioen koblet folk sammen. Så kom de økonomiske katastrofene i 1921 og 1929. 30-tallets surrealisme var et tegn på at sykdommen hadde spredt seg langt innenfor husets trygge vegger. Den livlige musikken og de helsprøe dansetrinnene gir kjøtt på beinet til de som sier at 30-tallet var en smørje av lidelse, hardt arbeid og ekstreme utblåsninger. Verdenskrigen fikk mannfolk ut i felten og kvinnene inn på fabrikken. Atomskrekken tjente til å konsolidere den hjelpesløse sorgen som samfunn over hele verden badet i, etter deres rollemodeller var tatt fra dem, holocaust en realitet og mødrene borte fra hjemmet hele tiden. Det var i 1948 at den første gjennomførte studien av folks seksuelle vaner ble lansert. Den kulturelle utviklingen, som begynte å splittes på midten på 20-tallet, lignet mer og mer på en tveegget øks og det er nærliggende å tro at the Kinsey Reports kasta bensin på bålet. Den ene siden var en salig blanding av jazz, taterkultur og radikale, mens den andre kom til å bli ble en all-in-kultur hvor rikdom var ansett som eneste forsikring mot eksistensiell angst. Dette var perioden da import virkelig tok av. Nå, jeg sier ikke at absolutt alle var skjebnebundet til én bås, men det sier seg selv at det ble vanskeligere å få aksept i den andre leiren på kortere tid enn hva som var tilfelle i Romantikken. Generelt er det ikke vanskelig å forsvare en påstand om at 50-tallet var omtrent like hardt som 30-tallet, bare med litt mer ballast i skåla merket frustrasjon. Selvfølgelig vil en tysker se annerledes på det enn en nordmann, men mange historikere vil være enige om at 68-revolusjonen lå i kortene.

Det at kvinner (og menn) ikke lenger er forpliktet ved normer og økonomi, til å sørge for sin familie, går selvfølgelig utover det sosiale. Eldrebølgen hadde ikke vært et problem hvis den pliktfølelsen var bevart. Spekulasjonen i boligmarkedet hadde antagelig ikke vært så høy, siden den lokale tilhørigheten mest sannsynlig ville vært sterkere. Arbeidsdagene ville kanskje ikke vart så lenge, siden tanken om at arbeid er et nødvendig onde, over all sannsynlighet, ville blitt bevart. Det er ikke lenger så nødvendig, så storsamfunnet skulle ha justert seg. Sosialdarwinismen burde vært eksponert som det elitistiske selforsvaret den har blitt forvrengt til å bety. De yngste generasjonene har begynt å snu trenden og det er gledelig å se. TV-en er ikke lenger et medlem av familien. Medmenneskelig respekt vinner terreng for hver dag som går. Vi blir bevisste det potensiale som ligger i oss og nå har vi tid og anledning til å kaste fra oss gamle lenker. Skal jeg si hva jeg elsker mest med Bjørk, så er det hennes urokkelige kjærlighet for livet. Håpet mitt er at flere ser at de sado masochistiske tendensene i vår natur, hovedsakelig, er produkter av et hardt miljø, ikke nødvendigvis rotfestet så dypt i mennesket at vi lurer oss selv til å tro det er majoritetens syn. Er det noe vi radbrukne post-modernister trenger nå, så er det kvinnelig intuisjon og omtanke.
Sist endret av SleekMinister; 14. februar 2012 kl. 17:06. Grunn: Plett
Indira Gandhi, Golda Meir, Margaret Thatcher, Angela Merkel, Gro Harlem Brundtland, Erna Solberg, Siv Jensen + en haug med andre kvinnelige ledere beviser at typiske maktmennesker er og blir nettopp det uansett om de har rett eller ikke til å bruk skjørt ved festlige anledninger. "Myke" mennesker er i flertall innen begge kjønn. Men i praksis når de ikke opp i ledende posisjoner i noe samfunn.
Sist endret av timerbeltkiller; 14. februar 2012 kl. 19:32.
Kvinner har makten.
Sist endret av jegermeg; 15. februar 2012 kl. 16:42.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Kvinner har makten.
Vis hele sitatet...
Rent bortsett fra i politikken, næringslivet og arbeidslivet.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Rent bortsett fra i politikken, næringslivet og arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Kort oppsummert,; dagens samfunn
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Kvinner har makten.
Vis hele sitatet...
Ja, over deg.
Verden hadde vært svært annerledes enn idag. Kvinnene ville nok utnyttet arbeidskraften og styrken til menn, de hadde sittet på ræva og bitchet frem og tilbake. Istedenfor biler ville de avlet frem haugevis av hester som hadde dominert gatebildet. Hvis kvinner var borgerne og menn hadde kvinners status, hadde de nok brukt oss som soldater i krig. Kartet hadde enten vært dominert av noen fem store land med deres ledere eller en haug av småstater/riker dominert av forskjellige stammer. Det er umulig å si hvordan utvikling hadde vært, men tviler på at den ville kommet særlig langt uten krigsvitenskap. En ting er sikkert, telefonen hadde vært oppfunnet!