Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  147 17573
Det er overraskende mange flere gode, gjennomtenkte og veldokumenterte svar på "Ja" siden enn "Nei" siden i enhver debatt man kommer over...
Sitat av reklame Vis innlegg
For å snu litt på flisa, tror du det hadde blitt flere alkoholikere i Norge dersom man hadde kriminalisert og totalt fjernet alkohol for lovlig salg?
Vis hele sitatet...
Tror du det ville blitt færre?

Du er klar over at Norge prøvde å totalforby alkohol for nesten hundre år siden og hvordan det gikk?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Tror du det ville blitt færre?
Vis hele sitatet...
Selvsagt ville det vært færre! Det er jo samsvar mellom bruk og tilgjengelighet! Og det å forby et rusmiddel som allerede er legalt, er vanskeligere enn å fremdeles forby et rusmiddel som ikke er legalt. Grunnen til det er jo at det er flere som bruker alkohol som rusmiddel enn det er cannabisbrukere. Jeg tror det hadde vært vanskelig å forby alkoholen, men jeg tror vi er nærmere det enn en legalisering av et nytt rusmiddel.
Sist endret av reklame; 17. november 2011 kl. 13:35.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg syns det er rart at du tror at dersom man legaliserer et rusmiddel, vil skadeomfanget av det bli borte eller mindre. For å snu litt på flisa, tror du det hadde blitt flere alkoholikere i Norge dersom man hadde kriminalisert og totalt fjernet alkohol for lovlig salg? Det strider litt imot min måte og tenke logisk på.
Vis hele sitatet...
Er din logiske tankegang at skadeomfanget av alkohol blir mindre hvis vi forbyr det? Jeg finner det merkelig at det fortsatt er så mange som ikke bare mangler evnen til å se alle skadene narkotikaforbudet gjør, men glemmer eller ser ikke sammenhengen med forholdene under forbudstiden mot alkohol. Det var flere utsalgssteder enn det er i dag, alkohoforgiftning gikk kraftig opp og all slags kriminalitet blomstret. Du vil altså kalle forbudet mot alkohol en suksess som førte til redusert skadeomfang? Really?

http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=1017
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Er din logiske tankegang at skadeomfanget av alkohol blir mindre hvis vi forbyr det? Jeg finner det merkelig at det fortsatt er så mange som ikke bare mangler evnen til å se alle skadene narkotikaforbudet gjør, men glemmer eller ser ikke sammenhengen med forholdene under forbudstiden mot alkohol. Det var flere utsalgssteder enn det er i dag, alkohoforgiftning gikk kraftig opp og all slags kriminalitet blomstret. Du vil altså kalle forbudet mot alkohol en suksess som førte til redusert skadeomfang? Really?

http://www.cato.org/pub_display.php?pub_id=1017
Vis hele sitatet...
Kjære deg. Jeg har vel aldri påstått at forbudstiden mot alkohol var en suksess? Really? Les postene jeg skriver. Jeg snudde på flisa for å komme med et eksempel på at det er en sammenheng mellom tilgjengelighet og bruk. Og det er det. Et annet eksempel kan være at man røyker mindre gress i de forskjellige byene ettersom det er lite av det i perioder.

Og til Ohama: Elendig innspill uten noe form for kontekst eller sammenheng. Hva med at tidligere sedlighetsdømte skal jobbe i barnehage? Vanskelig å argumentere for "Nei" siden der også? (like elendig eksempel som innspillet).

Så tilbake til forkjemperene som det er et overvektig flertall av her inne: Hva blir prisen på cannabisen? Siden den skal beskattes og legges avgifter på som dere hevder i deres legaliseringsteorier, vil et gram hasjis koste...? Vil den være i samme prisklasse som dagens? Neppe. Jeg kan tenke meg at den kommer til å være dyrere. Og når man ser på brukermassen av cannabis finner vi mange unge, og sosialt svake (slapp av, jeg vet det bare er en andel). Hvordan skal disse få råd til å kjøpe cannabisen? Kanskje ved å begå kriminalitet?

Jeg savner fremdeles de objektive kildene\rapportene fra Nederland eller Portugal, som sammensatt ser på de sosiale skadevirkningene av legaliseringen- gjerne i forhold til Norge!
Sitat av reklame Vis innlegg
Selvsagt ville det vært færre! Det er jo samsvar mellom bruk og tilgjengelighet! Og det å forby et rusmiddel som allerede er legalt, er vanskeligere enn å fremdeles forby et rusmiddel som ikke er legalt. Grunnen til det er jo at det er flere som bruker alkohol som rusmiddel enn det er cannabisbrukere. Jeg tror det hadde vært vanskelig å forby alkoholen, men jeg tror vi er nærmere det enn en legalisering av et nytt rusmiddel.
Vis hele sitatet...
kansje færre har brukt alkohol hvis det ble forbudt, men flere hadde også begynt med hjemmebrenning! som da starter flere branner og har en viss explosjons fare!(alkohol damp som antennes)

hjemmebrent er mye farligere og lage/drikke pga. den høye konsentrasjonen av alkohol. og derfor enkelt og drikke for mye, som da vill resultere i død og sykehusbesøk som koster staten alt for mye.

i tilegg hvis vi sier at alkohol blir ulovlig på samme linje som hasj osv. er nå, så må de trene opp alkohol hunder som finner alkohol. dette vill koste en formue!
+ at politiet må da utføre mange alkohol raziaer osv. som da resulterer i ekstremt høye utgifter siden alkohol er extremt enkelt og lage! (vanskelig og lage det bra men...)

hvis vi legaliserer cannabis, vill de kostnadene bli borte. staten trenger ikke og bruke penger på og finne og straffe enkelt personer som ikke skader andre enn seg selv.

hvis vi tenker økonomisk, så har norge kommet til og tjent millioner av kroner på legalisering!
spart alle pengene de bruker på og opprettholde forbudet og tjent penger på moms/skatt av cannabis! det er umulig at en legalisering fører med seg flere ulemper enn positive ting... såklart kommer noen til og missbruke stoffet! men vi kan alle styre oss selv, og det er ikke slik at cannabis kommer til og bli like missbrukt som tobakk og alkohol(tror jeg)

politikkere er livredde for at hvis de fåreslår en legalisering vill alle tro at de er narkomane osv. TROR jeg!(ganske sikker!!)
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg syns det er rart at du tror at dersom man legaliserer et rusmiddel, vil skadeomfanget av det bli borte eller mindre.
Vis hele sitatet...
La meg forklare deg hvorfor:

Mange av de problemene vi har i dag er ikke knyttet til cannabisbruken direkte, men til lovverket. Fordi cannabis er forbudt bruker samfunnet masse penger på å etterforske og straffe cannabiskriminalitet. Samfunnet går også glipp av pengene omsetningen genererer, samt at organiserte kriminelle får mer midler til annen kriminalitet. Unge nyskjerrige førstegangsbrukere kommer i kontakt med kriminelle rusmiljøer og de som blir tatt får livene sine snudd på hodet (straff, stigmatisering, utstøtelse av familie og lokalsamfunn, prikk på rullebladet og dermed utestengelse fra en rekke yrker etc.). Alle disse problemene ville forsvunnet eller blitt kraftig redusert dersom cannabis ble legalisert.

Hva sitter vi igjen med da? Jo, de individuelle problemene, som egentlig kun rammer misbrukerne, ikke de sporadiske cannabisbrukerne. Dette er en mye mindre gruppe, og dermed mye lettere å håndtere. Med midlene fra cannabissalget og besparelsene man får ved å ikke lenger bruke politiet og rettsvesenets ressurser på cannabiskriminalitet, er man også godt rustet til å takle disse problemene.

Sitat av reklame Vis innlegg
For å snu litt på flisa, tror du det hadde blitt flere alkoholikere i Norge dersom man hadde kriminalisert og totalt fjernet alkohol for lovlig salg? Det strider litt imot min måte og tenke logisk på.
Vis hele sitatet...
Det er jo en helt annen situasjon, der man forbyr et allerede lovlig stoff. Dessuten har det, som andre har nevnt, vært prøvd ut før. Alkoholforbud ga en rekke leie samfunnsmessige bieffekter, spesielt i USA. Look it up.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg har ikke lest rapportene fra Nederland og Portugal, men jeg kan jeg tenke meg at disse landene har mer fattigdom og sosiale problemer enn Norge. Vis meg gjerne objektive kilder og\eller rapporter fra disse landene, for det har jeg virkelig savnet i disse diskusjonene når nettopp disse landene trekkes inn.
Vis hele sitatet...
Det har blitt linket til flere artikler og oversikter i tidligere tråder. Jeg rekker ikke å lete etter superferske kilder til deg, men du kan jo f. eks. ta en titt på denne artikkelen. Eller kikke på denne oversikten, som viser at det er marginalt flere som bruker cannabis i nederland enn i Norge, men at det er færre unge som prøver.
Sist endret av felix_poker; 17. november 2011 kl. 14:36.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kjære deg. Jeg har vel aldri påstått at forbudstiden mot alkohol var en suksess? Really? Les postene jeg skriver. Jeg snudde på flisa for å komme med et eksempel på at det er en sammenheng mellom tilgjengelighet og bruk. Og det er det.
Vis hele sitatet...
La meg bare se om jeg har forstått deg rett..

Du bruker, i en diskusjon om hvorvidt det er skadebegrensende å legalisere et rusmiddel, et eksempel hvor kriminalisering viste seg å gjøre situasjonen verre kun for å påpeke et heller billig poeng om sammenhengen mellom tilgjengelighet og bruk?

Sitat av reklame Vis innlegg
Siden den skal beskattes og legges avgifter på som dere hevder i deres legaliseringsteorier, vil et gram hasjis koste...? Vil den være i samme prisklasse som dagens? Neppe. Jeg kan tenke meg at den kommer til å være dyrere. Og når man ser på brukermassen av cannabis finner vi mange unge, og sosialt svake (slapp av, jeg vet det bare er en andel). Hvordan skal disse få råd til å kjøpe cannabisen? Kanskje ved å begå kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Og hvordan kom du frem til at det kommer til å bli dyrere enn 150-200kr grammet, som er trenden vi ser nå til dags?

Jeg vil tro det blir billigere. Å produsere cannabis er ikke spesielt dyrt ift. avkastning, spesielt ikke om vi fjerner risikoen for å bli tatt, som ved smugling innebærer ekstremt dyre transport-metoder, og ved innlandsdyrking koster masse i luktbegrensende utstyr samt at ved en legalisering får muligheten til å dyrke i ekstremt større skala enn idag.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
Så tilbake til forkjemperene som det er et overvektig flertall av her inne: Hva blir prisen på cannabisen? Siden den skal beskattes og legges avgifter på som dere hevder i deres legaliseringsteorier, vil et gram hasjis koste...? Vil den være i samme prisklasse som dagens? Neppe. Jeg kan tenke meg at den kommer til å være dyrere. Og når man ser på brukermassen av cannabis finner vi mange unge, og sosialt svake (slapp av, jeg vet det bare er en andel). Hvordan skal disse få råd til å kjøpe cannabisen? Kanskje ved å begå kriminalitet?

Jeg savner fremdeles de objektive kildene\rapportene fra Nederland eller Portugal, som sammensatt ser på de sosiale skadevirkningene av legaliseringen- gjerne i forhold til Norge!
Vis hele sitatet...
Husk prisen i dag er høy pga risikoen involvert i å handle cannabis: Det må smugles inn eller dyrkes innenlands. Om det kunne produseres i større skala av bønder forsvinner risikoene. I Amsterdam er cannabis teknisk sett ulovlig, men produktet skattes, prisene er ofte slik at man får forskjellige mengder for en viss pris. F.eks 12 euro vil gi deg 0.6 gram av oljete god mørk hasj, men 1.2 gram av en viss type pot. Jeg ser for meg at prisene vil ligge noenlunde likt i Norge.
Angående scenarioet om å drive med f.eks innbrudd for å sponse rusmisbruket sitt er det noe som allerede skjer, forskjellen ligger i at om innbruddstyven er alkoholiker eller stoffmisbruker: førstnevnte vil kjøpe øl/sprit som mest sannsynlig er beskattet og pengene går i et legalt kretsløp. Sistnevnte vil bruke pengene på et illegalt marked der pengene går i hendene på organisert kriminalitet.
Det handler om skadereduksjon, verden vil aldri være perfekt, men vi kan i det minste redusere skadene som oppstår rundt rusmisbruk.

CEDRO er et organ (likt SIRUS i Norge) som samler statistikk om rusbruk i Amsterdam.
Licit and illicit drug use in Amsterdam, 1987 to 2001
Side 32 og 33 snakker om "cannabis-era" generasjonen: Folk som vokser opp mens cannabis er lovlig, og at mengden brukere økte fra 1987, spesiellt mellom 1994-97.
Men siden 97 har tallene stabilisert seg og kontinuasjonsraten har begynt å minke: Med andre ord, selv om flere prøver cannabis, er det enda flere som slutter å bruke det.

Jeg har ikke portugals rapporter for hånd, men det kan tenkes at jeg har tid til å lete etter de litt senere.
Sitat av reklame Vis innlegg
Selvsagt ville det vært færre! Det er jo samsvar mellom bruk og tilgjengelighet! Og det å forby et rusmiddel som allerede er legalt, er vanskeligere enn å fremdeles forby et rusmiddel som ikke er legalt. Grunnen til det er jo at det er flere som bruker alkohol som rusmiddel enn det er cannabisbrukere. Jeg tror det hadde vært vanskelig å forby alkoholen, men jeg tror vi er nærmere det enn en legalisering av et nytt rusmiddel.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, nei på ingen måte, det eneste som er helt selvsagt, er at om man forbød alkohol (som har blitt forsøkt før), ville vi få en oppblomstring og forverring av alkoholrelaterte problemer.
Hvorfor nekter du å ta lærdom av hva Norges og Verdenshistorien har vist oss?

Fordi du har gjort deg opp en mening på et feilaktig grunnlag kanskje?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Samfunnet går også glipp av pengene omsetningen genererer, samt at organiserte kriminelle får mer midler til annen kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Henger dette argumentet egentlig på greip?

Greit at noen, en eller annen gang, har finansiert menneskesmugling eller våpensalg med cannabis-kriminalitet, men det handler først og fremst om å tjene penger, enten en selger dop eller negerdamer.
At cannabis fungerer som en vidundermedisin som kan kurere en hel drøss med sykdommer, har jeg tilgode å se skikkelig dokumentasjon på, men at cannabis kan ha en sterk symptom dempende effekt på sykdommer som for eksempel tourette's, tinnitus og andre ikke livstruende, men livskvalitet reduserende lidelser, har jeg sett med egnen øyne og selv opplevd effekten av. Så derfor er mer forskning på cannabis noe jeg skulle ønske det det ble gjort mye mer av.

Sitat av gorm Vis innlegg
Henger dette argumentet egentlig på greip?

Greit at noen, en eller annen gang, har finansiert menneskesmugling eller våpensalg med cannabis-kriminalitet, men det handler først og fremst om å tjene penger, enten en selger dop eller negerdamer.
Vis hele sitatet...
Hvor tror du alle pengen fra cannabisomsetning havner egentlig, i statskassa?
Så for å svare på spørsmålet ditt, ja det henger på greip.
Sist endret av Veggen; 17. november 2011 kl. 16:11.
Ja, det er potensielle helserisikoer, men legalisering vil virke positivt på alle. Det vil nærmest fjerne samfunnsproblemet ved at de som røyker har et trygt sted å kjøpe/røyke og ha mindre sjanse til å gå over til tyngre stoffer. Det vil bli lettere å opprettholde aldersgrensen da dagens dealere, som selger til hvem som helst, blir utkonkurrert av coffeeshops. Økonomisk vil det lønne seg til staten om det blir en skille mellom soft og hard drugs, slik at man kan slå hardt ned på all gate dealing. Og skatten på lovlig cannabis som blir solgt vil føre til mindre smuggling over grensa (prisene vil gå ned når man kan ha planter til eget bruk hjemme, og lovlig hasj er mer tilgjengelig).

Det eneste jeg kan se som grunn til å beholde forbudet er helserisikoen, men her er det jo påvist medisinsk effekt, du kan få resept på cannabis blant annet i California. Og selv de negative effektene er ikke verre enn tobakk og alkohol. Det at man kan bli avhengig kan jo skje med alt fra alkohol til kaffe. For ikke å snakke om mange andre legemidler vi finner på apoteket. Alt kan misbrukes, men er ikke ulovlig av den grunn.

Cannabis er ulovlig fordi vi ikke vil ha enda et rusmiddel inn i landet vårt. Det politikerne ikke forstår er at cannabis er kommet for å bli, og da er det bedre å gi det sin plass i samfunnet i stedet for å gjøre en gruppe normale mennesker kriminelle.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Hvor tror du alle pengen fra cannabisomsetning havner egentlig, i statskassa?
Så for å svare på spørsmålet ditt, ja det henger på greip.
Vis hele sitatet...
Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg skrev. De selger dop for å tjene penger, ikke for å finansiere annen kriminalitet..
Sitat av gorm Vis innlegg
Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg skrev. De selger dop for å tjene penger, ikke for å finansiere annen kriminalitet..
Vis hele sitatet...
Annen kriminalitet blir jo også selvfølgelig finansiert av organisert narkotikahandel. Gjerne ikke dopselgeren på gaten, men han får jo også dopet sitt fra et sted.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mexicos_narkotikakrig

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=575630

Blir ikke disse pengene brukt til annen kriminalitet?
Sist endret av Don Veto; 17. november 2011 kl. 17:03.
Sitat av gorm
Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg skrev. De selger dop for å tjene penger, ikke for å finansiere annen kriminalitet..
Vis hele sitatet...
Ja, og hva ser du for deg at de bruker pengene på? Jeg snakker ikke om den lokale dealeren, men som du sikkert vet, går også mye av den omsetningen til kjøp av nye varer på et illegalt marked. Og som du sikkert også vet, er det mange ledd før cannabisen når fram til brukeren, og lenger opp i kjeden blir pengen gjerne brukt til å finansiere annen kriminalitet. Når man omsetter cannabis i store kvanta, sitter man igjen med store summer med svarte penger, penger som omsettes i et illegalt marked, enten ved å opprettholde videre produksjon/ekspansjon, eller så hvitvaskes pengene og føres inn i det legale markedet. Hvor tror du pengene som blir brukt til å betale smuglere stammer fra? Det er bare å bruke fantasien litt, så kommer du sikkert på mer selv.
Sist endret av Veggen; 17. november 2011 kl. 17:15.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Annen kriminalitet blir jo også selvfølgelig finansiert av organisert narkotikahandel. Gjerne ikke dopselgeren på gaten, men han får jo også dopet sitt fra et sted.

http://no.wikipedia.org/wiki/Mexicos_narkotikakrig

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...p?artid=575630

Blir ikke disse pengene brukt til annen kriminalitet?
Vis hele sitatet...
Er ikke "annen kriminalitet" lønnsom i seg selv? Da hadde de vel gitt faen.
Kan godt møte på midten jeg, problemet er at det stort sett bare er ekstremene som blir hørt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Og til Ohama: Elendig innspill uten noe form for kontekst eller sammenheng. Hva med at tidligere sedlighetsdømte skal jobbe i barnehage? Vanskelig å argumentere for "Nei" siden der også? (like elendig eksempel som innspillet).
Vis hele sitatet...
Og der beviste du mitt innlegg så meget godt. Å blande overgrep og overgripssiktede inn i rusdebatt er ihvertfall skivebom.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Og der beviste du mitt innlegg så meget godt. Å blande overgrep og overgripssiktede inn i rusdebatt er ihvertfall skivebom.
Vis hele sitatet...
Og der beviste du at du ikke forstod at jeg ikke blandet inn overgripere i en rusdebatt, men kom med et eksempel for å drepe din elendige teori fra ditt forrige innlegg.

Jeg melder meg ut fra debatten. Den eneste seriøse debatanten i diskusjonen er felix. Resten er bare møll som irriterer meg og gulper opp påstander uten rot i virkeligheten.
Sist endret av reklame; 17. november 2011 kl. 18:08.
Sitat av gorm Vis innlegg
Er ikke "annen kriminalitet" lønnsom i seg selv? Da hadde de vel gitt faen.
Vis hele sitatet...
Det som gjør det lønnsomt er bland annet at det er ulovlig og dermed stor risiko involvert, og jeg spør deg igjen: Hva mener du pengene går til?
Siden du er så veldig uenig at illegale midler blir brukt til å finansiere andre illegale aktiviteter.

Om du bruker pengen for å dekke eget forbruk av ulovlige substanser, er det fortsatt å bruke penger på et illegalt marked, hva er det du ikke forstår?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det som gjør det lønnsomt er bland annet at det er ulovlig og dermed stor risiko involvert, og jeg spør deg igjen: Hva mener du pengene går til?
Siden du er så veldig uenig at illegale midler blir brukt til å finansiere andre illegale aktiviteter.

Om du bruker pengen for å dekke eget forbruk av ulovlige substanser, er det fortsatt å bruke penger på et illegalt marked, hva er det du ikke forstår?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at så lenge det er penger å tjene på å gjøre noe illegalt, så er det uansett noen som kommer opp med de pengene. Man trenger ikke selge dop for å få finansiert en gullgruve..
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette er bare tull. Det er fullt mulig å tjene masse penger på medisin, uten patent på denne. Det gjøres i stor skala i dag. You have been fooled by hippies.


Så du synes det er greit å bryte loven "litt"? Jeg skjønner ikke hvordan forbudet kan holde deg fra å røyke mer, når det ikke holder deg fra å røyke i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
De få gangene jeg røyker er når jeg treffer gamle kjente som har noe på seg. Har ingen daglig kontakt med stoffet, men hvis jeg hatt det, så hadde jeg røykt oftere.
Eneste argumentet jeg kommer på mot legalisering pdd., er at Oslo hadde blitt som Amsterdam da, med en enorm turisttrafikk, utelukkende for rusen. Det er vel ikke ensporet negativt, ville gavnet norsk turistindustri, men tror pdd de færreste i de store byene har lyst på 400 000 stonere med dreads på besøk hver sommer.

Selvfølgelig, hvis alle land samkjører det, er det problemet ute av verden.
Sist endret av Screwdriver; 17. november 2011 kl. 18:48.
Sitat av gorm Vis innlegg
Jeg sier at så lenge det er penger å tjene på å gjøre noe illegalt, så er det uansett noen som kommer opp med de pengene. Man trenger ikke selge dop for å få finansiert en gullgruve..
Vis hele sitatet...
Nei, men som tidligere forklart (av fler enn meg) er hovedgrunnen til at det er mye penger å tjene på dop, i stor grad fordi det er ulovlig og derfor forbundet med høy risiko. Om staten tok seg av omsetningen ville det illegale markedet med all sannsynlighet kollapse, samtidig som inntekten av salg og distribusjon ville kommet fellesskapet tilgode.

Noe av inntektene ved salg av cannabis kan for eksempel gå til finansiering av gratis heroin til tunge rusmisbrukere, for på den måten å redusere kriminalitet som er en direkte følge av politikken vi i dag fører.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg melder meg ut fra debatten. Den eneste seriøse debatanten i diskusjonen er felix. Resten er bare møll som irriterer meg og gulper opp påstander uten rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg må si jeg føler meg truffet, har jeg ikke kommet med noe konstruktivt i denne debatten?
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, men som tidligere forklart (av fler enn meg) er hovedgrunnen til at det er mye penger å tjene på dop, i stor grad fordi det er ulovlig og derfor forbundet med høy risiko.
Vis hele sitatet...
Og jeg har påstått noe annet..?

Takker for meg jeg også, har vel sagt alt jeg har å si i tråden.
Sitat av gorm Vis innlegg
Og jeg har påstått noe annet..?

Takker for meg jeg også, har vel sagt alt jeg har å si i tråden.
Vis hele sitatet...
Du har enda tilgode å svare på spørsmålet: Hva mener du pengene som stammer fra salg av cannabis går til?
Sitat av gorm Vis innlegg
Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg skrev. De selger dop for å tjene penger, ikke for å finansiere annen kriminalitet..
Vis hele sitatet...
Spørsmålet ditt faller på sin egen urimlighet. Tror du bakmennene i narkotikaindustrien bruker alle pengene de tjener på melk og brød til seg selv og sine nærmeste?

Dette er forretningsmenn, og akkurat som forretningsmenn som driver lovlig business, må de spre risikoen sin og skaffe seg flere økonomiske bein å stå på. Å starte opp med narkotikahandel koster penger, som f. eks. kan skaffes fra vinningskriminalitet. Å begynne med menneskesmugling, våpenhandel og annen kriminalitet krever lønn til ansatte, investeringer i materiell og varer, bestikkelser til myndigheter og en rekke andre utgifter.

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg melder meg ut fra debatten. Den eneste seriøse debatanten i diskusjonen er felix. Resten er bare møll som irriterer meg og gulper opp påstander uten rot i virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Det er forsåvidt hyggelig at du synes jeg bidrar med noe i debatten, men jeg må desverre si at jeg oppfatter din oppførsel i denne tråden som mindre seriøs.

Du kommer inn i denne tråden og hevder at du, etter tidligere diskusjoner her på nFF, er blitt delvis overbevist om at legalisering kan være et godt alternativ til dagens feilslåtte politkk. Videre trekker du inn argumentene som gjør at du ikke er helt overbevist. Disse argumentene er nøyaktig de samme som du og andre har kommet trekkende med i de nevnte tidligere diskusjonene. Når disse, som før, blir dekonstruert og slått flate, melder du deg ut av debatten og anklager din motpart for å være useriøse.

Hvis du virkelig mener det finnes gode argumenter for å beholde dagens lovgivning og politikk, synes jeg du skal dele dem med oss på en saklig måte og la dem som ønsker det komme med motargumenter. Hvis du finner brister i denne argumentasjonen står du fritt til å påpeke disse.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nei, men som tidligere forklart (av fler enn meg) er hovedgrunnen til at det er mye penger å tjene på dop, i stor grad fordi det er ulovlig og derfor forbundet med høy risiko. Om staten tok seg av omsetningen ville det illegale markedet med all sannsynlighet kollapse, samtidig som inntekten av salg og distribusjon ville kommet fellesskapet tilgode.
Vis hele sitatet...
Bare en liten ting til ettertanke der... Alkohol er i dag legalt, og i forhold til dine argumenter skulle det derfor ikke forekomme kriminalitet i forbindelse med alkohol. Likevel er det et enormt smuglermarked, det smugles hundretusenvis av liter over grensen hvert år. Fant ikke beregningene, men denne artikkelen peker på at det er beslaglagt 390 000 liter øl hittil i år. Hvor mye som ikke er beslaglagt kan man jo bare lure på.
I følge tall jeg fant for Sverige er det ikke stor forskjell på verdien av narkotika og ulovlig alkohol. Det tyder på at argumentet om at det illegale markedet vil kollapse ved legalisering har tynt grunnlag.

Rett nok får cannabis en litt annen effekt siden tax-free smugling vil være lite omfangsrikt, men så lenge man kan selge uten avgift vil det være et marked. Legalisering vil da også medføre et helt annet straffenivå ved smugling, slik at risikoen synker og mengdene øker.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det tyder på at argumentet om at det illegale markedet vil kollapse ved legalisering har tynt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt poeng, men som jeg og mange andre har nevnt tidligere er det helt klart en forutsetning at den lovlige cannabisen må selges til en pris som er like lav som dagens pris på illegale varer, eller enda billigere. At det svarte markedet forsvinner 100% er naivt å tro, men så lenge prisene holdes nede vil det ikke kunne eksistere i den formen og størrelsen det gjør i dag.

Det er også slik at iom at cannabis ikke selges lovlig og billigere i nære naboland, vil det ikke bli like atraktivt å dra på "harrytur" for å smugle cannabis.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Det er dette jeg mener at det ikke blir gjort noen felles beslutninger begge sidene kan akseptere. den holdningen der hvor man skal på død og liv holde seg på sitt uten og kunne høre hva motparten har og si, og kanskje tenke ut det som en mulig løsning.


F.eks meg, jeg synes hasj kan ha et godt forbruk innen medisin og fordi som trenger det (MS, kreft osv), men synes ikke at hasj skal bli gjort lovlig for hver eneste Nordmann.
Føler det er en ganske så unødvendig rus som folk unner seg, og kunne klart seg helt fint uten.

Om vi ser hasj i det store bildet, er det jo faktisk et ganske harmløst rusmiddel. Men gid om vi alle kunne holde det til et begrenset forbruk, ville det jo ikke hvert et problem. men siden det er alltid en gruppe som tar litt ekstra og ødelegger for resten av andre og setter hasjen i et dårlig lys.

nevner igjen, har ingen FAST side jeg holder med på angående rus debatten, men vil gjerne at folk drøfter litt frem og tilbake på hvordan det kan løses
Vis hele sitatet...
Reflekter over det du sier her... Det er ganske harmløst, men noen burde ha begrenset forbruket sitt. Gjelder ikke nøyaktig det samme for alkohol? Usunn mat? Telefonbruk? Facebook? Tv-spill? Bilkjøring? Man kan ikke forby alt som har et potensiale til å ha negative effekter.. (Ikke det at forbudet hjelper heller, sitter her potte skakk og skriver om det på nettet ^^ )
Sitat av doseren Vis innlegg
Bare en liten ting til ettertanke der... Alkohol er i dag legalt, og i forhold til dine argumenter skulle det derfor ikke forekomme kriminalitet i forbindelse med alkohol. Likevel er det et enormt smuglermarked, det smugles hundretusenvis av liter over grensen hvert år. Fant ikke beregningene, men denne artikkelen peker på at det er beslaglagt 390 000 liter øl hittil i år. Hvor mye som ikke er beslaglagt kan man jo bare lure på.
I følge tall jeg fant for Sverige er det ikke stor forskjell på verdien av narkotika og ulovlig alkohol. Det tyder på at argumentet om at det illegale markedet vil kollapse ved legalisering har tynt grunnlag.

Rett nok får cannabis en litt annen effekt siden tax-free smugling vil være lite omfangsrikt, men så lenge man kan selge uten avgift vil det være et marked. Legalisering vil da også medføre et helt annet straffenivå ved smugling, slik at risikoen synker og mengdene øker.
Vis hele sitatet...

Det har også vært en tråd om dette emnet, om man fortsatt vil kjøpe cannabis av en dealer hvis det blir solgt i lovlige utssalgssteder. Det er et forsvinnende mindretall som vil dette. På de lovlige utsalgsstedene har varene gått gjennom kvalitetssikring/kontroll og det er et skikkelig utvalg og informasjon. Og når det endelig skulle blitt lovlig, så vil det være et stort mindretall som vil gidde å likevel gjøre seg til kriminell. Å kunne kjøpe det lovlig har så mange fordeler.

Angående det at mange sier en blir ikke kvitt dopdealerne ved en legalisering, med lignende argumenter som deg; hvor lett er det å gå ut å kjøpe smuglerøl eller hjemmebrent? Hvor er alkoholdealerne?
Det svarte markedet vil nok ikke forsvinne. Men det markedet som støtter organisert kriminalitet blir å minske drastisk.
Hvis det blir lovlig vil flere dyrke privat for salg til kjente. Så har du en kompis av en kompis som dyrker, kjøper du det billigere hos han, en på de bestemte utsalgstedene. Det blir som heimbrent idag.
Men som heimbrent idag, er det vanskelig å vite kvaliteten på det du får, så "potpolet" vil tjene gode penger uansett.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det tyder på at argumentet om at det illegale markedet vil kollapse ved legalisering har tynt grunnlag.
Vis hele sitatet...

Jeg tillater meg og omformulere meg litt. Ved en legalisering vil det illegale markedet, slik vi kjenner det i dag, med all sannsynlighet kollapse.

Om Sverige skulle legalisere cannabis samtidig med Norge å ha en pris som er betydelig lavere, som i dag er tilfelle for alkohol, ja så vil det sikkert bli mye smugling over grensen.

Og skal jeg være helt ærlig synes jeg poengene du kommer med, er veldig gode argumenter for ta en nærmere kikk på alkoholpolitikken her til lands, men det er en annen diskusjon.

Hvorfor mener du at straffen for smugling bør bli kraftig redusert ved en legalisering? Blir man tatt med en femmer i lomma, ja da burde det få litt mildere konsekvenser enn i dag, men hvis det dreier seg om beslag av typen som ble gjort på onsdag i Danmark på 554kg som var på vei til Kristiansand, er det vel ingen grunn til å se noe lettere på det?
http://rus.no/id/623.0 fin artikkel! Denne må spres!
Jeg er for legalisering av det meste jeg. Jeg er en velutdannet kvinne men har røyka hasj halve livet. Har alltid stått på max for å gjøre en bra jobb, men for min del hadde legalisering ment å slippe å ha et "dobbeltliv" i forhold til å skjule ting for familie og venner som fortsatt forbinder hasj med sterk rus, noe det skjelden er. Jeg har fått diverse resepter på sobril, vival, valium, zoplicone, miancerin osvosv som bare gjør meg sliten hele neste dag med liten effekt, jeg foretrekker å røyke en joint for å slappe av. Og hvorfor ledet det til andre stoffer? For det var illegalt og dealern min kunne en dag ikke skaffe hasj, men kokain, så jeg prøvde det. Oslo har flere heroinoverdoser enn Amsterdan, til tross for legalisering og flere innbyggere. Jeg jobber med ungdom og vil være godt eksempel, men for meg er det viktig at man legger kortene på bordet. I norge er det lov å være prostituert, men ikke horekunde- så la dem bli voldtatt i bakgårder i stedet for å ha kontrollerte former? Legalize, not privatize or leave behind!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fin kronikk av Dagbladet som promoterer legalisering.
hva får deg til å ikke ville legalisere?

kan virkelig ikke skjønne folk som ikke vil legalisere, de som ikke vil legalisere trenger jo ikke røyke?

er det ikke mulig å la hasjmiskrukere bruke hasjen sin ifred uten at andre skal blande seg inn?
Sist endret av Dodecha; 13. desember 2011 kl. 12:37. Grunn: Trenger bare ett spørsmålstegn, vi ser ikke dårlig
Sitat av Green_Matter Vis innlegg
hva får deg til å ikke ville legalisere?

kan virkelig ikke skjønne folk som ikke vil legalisere, de som ikke vil legalisere trenger jo ikke røyke????

er det ikke mulig å la hasjmiskrukere bruke hasjen sin ifred uten at andre skal blande seg inn?
Vis hele sitatet...
Heldigvis finnes det langt bedre argumenter for å legalisere enn at stonere skal få røyke i fred.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg syntes folk bør kunne se viktigheten i det å kunne tenke objektivt. Selvom enkelt personer mener legalisering er det beste fordi demmes eget samt omgangskretsen's mentalitet rundt dette er logisk,ærlig og fornuftig når det kommer til dette emnet, så er det ikke dermed sagt at samfunnet er det. Jeg ser på lagalisering som en svært langsiktig løsning, hvor samfunnets syn må endres. Når vi i dag lærer på skoler at man blir narkomann og blind++, etc. Så mener jeg at vi blir genetisk hjernevasket, å vi tilføyer altså dette under hva som er gode og dårlige verdier. Jeg har en teori om at legalisering av dette i nåtidens samfun vil føre til at folk bryter ubevist en rekke likestilte-verdier da jeg tror det vil bli svært vansklig for folk flest å bare kunne "plukke ut" marjihuana fra dems egne "tabu-verdier" uten at dette skal ubevist føre til "tap"/nedsatt dømmekraft av flere faktiske gode og viktige verdier. Jeg kan til en viss grad se meningen bak ordet "gateway-drug" uten at dette skal legges fokus på i denne sammenheng.
Når man ser dagens missbruk av alkohol blant unge(og eldre), hvordan skal da norge være klar for et nytt russmiddel som også kan missbrukes?. Jeg mener vi har mye å lære fra sørlige europeiske land rundt dette. Hva vi har å lære av andre land som har legalisert/skal legalisere marijuhana våger jeg ikke utale meg om da jeg aner at det er gjort på reint økonomiske grunnlag i noen tilfeller. Så jeg stiller meg svært tvilsom til at Norge er klart for noe slikt i nær framtid.

Men ikke missforstå meg i helheten, jeg mener fortsatt at marjihuana er et bedre alternativ til alkohol. Alt med moderering.

Har dessverre ikke tatt meg til til å lese hele tråden før jeg postet min mening rundt det.
altså, nå har ikke jeg orket å lese alt her, så det er absolutt mulig dette har blit skrivd før..
Grunnen til at jeg nesten ikke klarer å se et eneste godt argument fra "nei-siden" er ikke fordi hasj er så forbanna ufarlig. Det er ikke fordi "alkohol er 100x farligere" eller at cannabis er verdens beste medisin mot alt.
Grunnen til at jeg blir så fortvilet når jeg diskuterer mot nei-siden er at ikke de forstår hvorfor jeg er for!
Jeg er for, nettop fordi dagens narkotika-politikk ikke fungerer! Den er alt for lite human, folk blir pressa inn i det svarte markede av staten, folk får ikke hjelpa de burde fått, og mennesker blir unødvendig stigmatisert. Jeg syntes heller ikke at det er så sjukt fett at en stor del av skattebidraget mitt går til jage mennesker når ingenting godt kommer ut av det..
Selvfølgelig, hasj er ikke sunt. Jeg vil egentlig stille det på lik linje med alkohol. Alkohol bruk er så og si ufarlig, mens misbruk er en helt annen sak.

Men alle kan vel si seg enige i at det viktigste med legalisering, er å skape et regulert marked. Å fjerne cannabis fra det kriminelle miljøet, og dermed også hindre ungdommer fra å begynne.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Selvfølgelig, hasj er ikke sunt. Jeg vil egentlig stille det på lik linje med alkohol. Alkohol bruk er så og si ufarlig, mens misbruk er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på hva man definerer som sunt. Hva er argumentene dine for at det er usunt?

Såklart det er noen negative sider ved cannabis, men det betyr jo ikke at det er usunt for det. Alt med måte. Intet unntak.
Personlig så tror jeg bruken min av cannabis bare har ført til positive ting, nettop fordi jeg har brukt det med måte. Føler jeg har fått mer innsikt i meg selv, og blitt mye bedre kjent med meg selv, samt hatt utrolig mange morsomme opplevelser.
Sist endret av Marr; 13. januar 2012 kl. 18:08.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
De som leser denne tråden, vet hvorfor hasj burde bli lovlig.

Det som jeg ser på som det største problemet nå, er at vi ikke har mange nok som er for legalisering.

I harsmarsjen er det vel rundt 2000 folk? Det er jo ikke akkurat mye.
Er det innflytelsesrikt nok at vi er såpass lite på hasjmarsjen?
Sist endret av Kusetjuv; 13. januar 2012 kl. 18:07.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
De som leser denne tråden, vet hvorfor hasj burde bli lovlig.

Det som jeg ser på som det største problemet nå, er at vi ikke har mange nok som er for legalisering.

I harsmarsjen er det vel rundt 2000 folk? Det er jo ikke akkurat mye.
Er det innflytelsesrikt nok at vi er såpass lite på hasjmarsjen?
Vis hele sitatet...
Prosenten som er for en legalisering øker hele tiden, så lenge vi vitende fortsetter å lære de uvitende at cannabis ikke er noen narkotikasprøyte som gjør folk gale. Det er faktisk fascinerende mange som tror dette. Jeg var selv en som trodde at hasj bare var noe narkomane drev med, helt til jeg fikk øynene opp. Holdt faktisk et foredrag på skolen om "unge og rus" i samarbeid med hele trinnet hvor jeg snakket om hasj. Fy faen jeg er så flau over meg selv som bidro til å putte propaganda inn i enda flere folk.. Shame om me.. Nå gjør jeg alt for å rette det opp igjen!
Sist endret av Marr; 13. januar 2012 kl. 18:18.
Den såkalt hasjmarsjen gjør nok bare vondt verre. At 2000 av norges slækkeste og mest stereotypiske stonere samles for å røyke og spiller trommer offentlig, gjør nok ikke at den vanlig mann i gatas syn på cannabis endres, snarere tvert imot.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av CountDrugula Vis innlegg
Den såkalt hasjmarsjen gjør nok bare vondt verre. At 2000 av norges slækkeste og mest stereotypiske stonere samles for å røyke og spiller trommer offentlig, gjør nok ikke at den vanlig mann i gatas syn på cannabis endres, snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Hvordan mener du vi skal arbeide for legalisering da?
Har du egentlig noe i mot hvordan harjmarsen fremstår eller det at man demonstrerer for det?
Sist endret av Kusetjuv; 13. januar 2012 kl. 23:45.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Har du egentlig noe i mot hvordan harjmarsen fremstår eller det at man demonstrerer for det?
Vis hele sitatet...
Dette har blitt diskutert her en del ganger tidligere, og mitt intrykk er at de fleste av brukerene her med litt vett i skolten er negative til marihuanamarsjen (i det formatet den eksisterer i per i dag), selv om de er for legalisering. Andre tiltak man kan gjøre er å;
-Stemme på politiske partier som er for legalisering
-Melde seg inn i et slikt parti, eller et ungdomsparti
-Holde seg oppdatert og delta i debatt på nett og andre steder
-Skrive leserinnleg, artikler, foruminnlegg, brev til politkere osv.
-Vise at detgår an å bruke cannabis uten å misbruke
-Vise t man kan være for legalisering selv om man ike bruker cannabis selv

Etc.
Sist endret av felix_poker; 14. januar 2012 kl. 00:52.
Sant som Felix sier. Har ikke noe imot en stand eller en dag hvor legalisering kan markeres, men hold stereotypisk stoner og hippie oppførsel unna.