Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4162
Hei

Kom over noen bilder av Landeskogen her om dagen, det er et stor sanitorium/mentalsykehus hvor de behandlet tuberkulose pasienter, men etter hvert ble gjort om til et mentalsykehus. Det skal visst ha 9 etasjer og rundt 400 rom! Noen sier at deler av sykehuset fortsatt er i bruk, mens andre sier at det er helt forlatt. Så jeg vet ikke helt, men anyway, er det noen som har vært der? Ser ut som en kul plass og kommer definitivt til å reise bort til våren!
I følge wikipedia ( som ikke alltid er 100% til å stole på )

Landeskogen Tuberkulosesanatorium ligger på østsiden av Byglandsfjorden i Bygland kommune i Aust-Agder, nær tettstedet Grendi. Sanatoriet på Landeskogen var det første av en rekke statlige helsetiltak mot den smittsomme og dødelige sykdommen tuberkulose på begynnelsen av 1900-tallet.

Bygningene er reist i perioden 1912 - 17, og er tegnet av arkitekt Kristian Biong. I 1950 hadde Landeskogen 118 senger.

1962 overtok Diakonforbundet stedet for å drive det som hjem for utviklingshemmede. En lang periode sto bygningene tomme. I 2005 åpnet pinsemenigheten Filadelfia i Kristiansand et rehabiliteringssenter for rusmisbrukere på Landeskogen.

Sanatoriet hadde fra begynnelsen egen elektrisk kraftstasjon, Langerak kraftverk.

http://no.wikipedia.org/wiki/Landesk...losesanatorium

Virker som det brukes til rehab senter idag
Det eneste jeg vet om plassen i nyere tid er at det ble brukt som flyktningmottak. Men det ble nedlagt rundt 2004.

Ellers fant jeg denne siden fra bygland kommune. Det ligger en pdf der med litt info, og hvem som benytter eiendommen i dag, om det er oppdatert info.
http://www.bygland.kommune.no/index....ion=vis&id=103
hyggelig
happy violence's Avatar
Trådstarter
Ble litt skuffet nå, vet jo at Filadelfia kjører sånne sommer opplegg osv, kan det være noe sånt som de holder på med der? eller er de der inne året rundt?
Står litt om Filadelfia sitt tilbud ved Landeskogen på denne nettsiden
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei! La merke til denne forumtråden da jeg lette etter gammel informasjon om Landeskogen sanatorium...

Det er riktig nok 2 år siden du stilte dette spørsmålet, men jeg tenkte jeg kunne svare.
Når jeg gikk i 9. klasse, på ungdomsskolen i samme kommune som Landeskogen (Går 1VGS nå) var vi på Landeskogen i anledning "Kulturuke". Vi hjalp Aktive fredsreiser med å restaurere hovedbygningen, som skulle brukes som et stort "headquarter" for Landeskogen Peacesenter, en del av Aktive Fredsreiser. Så nå brukes stedet til møter, sommerleir for ungdom, osv...

Vi overnatta i tipitelt en natt der, de som frivillig ville, og det var iskaldt, mørkt og skummelt... Synes det er noe skummelt med gamle sanatorium jeg...

Håper du ser mitt svar, og at det hjalp litt
Gammel tråd, men ja...

Har vært litt rundt inne på Landeskogen for noen år siden (som besøkende, så måtte ikke snike meg inn).

Husker ikke all verdens, men loftet er veldig stilig. Husker blandt annet en gammel tannlegestol som sto et sted der, og noen litt gufsne rom i kjelleren . Vet ikke hvordan forholdene er der oppe nå, det finnes sikkert noen man kan ta kontakt med for å få lov til å ta en titt.