Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4209
Så akkurat ferdig første sesong av Mr Robot. For de som ikke har sett den handler den veldig forenklet om en gruppe "hacktivister" som har et problem med hvordan samfunnet har blitt.

Jeg ble nysgjerrrig på hvordan alt dette fungerer i praksis og i det virkelige liv slik Anonymous gjør for å nevne en gruppe de fleste har hørt om. Dette er jo ikke akkurat noobs, og de er slik jeg har forstått i kikkerten til flere av myndighetene rundt om i verden.

Spørsmålene er mange og jeg forstår at dette mer komplisert enn å bruke et gratis vpn program før man bruteforcer seg inn på "atomrakettsentralen" og fyrer av for lolz

Så hvordan gjør de det? Hvordan holder de seg skjult fra typ FBI,CIA,NSA og liknende med alle deres ressurser? Trenger man utstyr utover pc og riktig software, og isåfall hva? Linux er vel os of preference?

Dette er vel folk som bruker over gjennomsnittet med tid på lysskye nettsider og aktiviteter på datamaskinen, og noen må jo jobbe med å spore opp disse individene. Er denne gruppen SÅ mye bedre enn myndighetenes eksperter?

Så pardon my french, og drit meg gjerne ut for feil bruk av uttrykk eller noe.
Har aldri "vært med de" eller gjort noe annet enn å følge med litt, erfaringene mine er fra typ 2009-10. Før dette var anonymous også mye kobla til kødding, typ pool's closed @ habbo, drapstrusler, de spoilet vel en Harry Potter-bok i noen butikker på release-datoen o.l.

Når de først ble mer "tekniske" og mer den hackivist-bevegelsen de var, så ble det mindre kødd afaik.

Først og fremst så må man skille litt på nivåene til de som holder på i regi av anonymous.

Du har skiddsa (script-kiddies) som laster ned ferdiglagde programmer/verktøy som er skapt for en spesiell oppgave, f.eks LOIC som ble hyppig brukt ved DDoSing for noen år siden. Disse vanker også på diverse "hackforums" for å finne verktøy som gjør DDoSing, bruteforcing, og botnets mulig.

Så har man den gruppen mennesker som har foten sin godt planta innenfor datasikkerhet som sitter og lager disse/evt egne verktøy for dette. Såvidt jeg har forstått så kan det være hvemsomhelst, men gjerne folk som også allerede jobber innen IT.

Jeg har ikke fulgt med på hva de holder på med nå om dagen, men før i tiden så ble jo TOR brukt vesentlig mye (når de trudde det var 100% anonymt). OSet er også relativt splitta, mange skiddies sitter med skolepcen med windows 7, de som vet litt mer av hva de gjør sannsynligvis linux-distroer alà backtrack, kali-linux og andre. Dette gjenspeiler seg kanskje i at det å leke rundt i linux-distroer er vesentlig mer komplisert og "friere" enn i en windows-lab.

Hvordan de gjør det nå om dagen aner jeg ikke. Noen andre som er mer oppdaterte må kjøre på.
Sist endret av Bruskork1; 7. juli 2016 kl. 19:26.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke et spørsmål som kan besvares lett, hele emnet kan det skrives flere bøker om. Men ja, i bunn og grunn er Linux veien å gå om du interesserer deg for å lære mer om datamaskiner generelt.
Linux legger opp til å leke med systemet, alt er i konfigurasjonsfiler du kan tukle med du har full kontroll over alt så fremt du faktisk vet hva du driver med.

Om du er godt nok til å holde deg unna FBI, NSA etc så er du nok over gjennomsnittet paranoid, jeg regner med at alt av nettverksutstyr kjører custom firmware. og man separerer utstyr: Man gjør aldri ulovlige ting på sitt "hjemmeutstyr" man har en dedikert laptop e.l. og bruker f.eks åpne nettverk eller andres nettverk som man har brutt seg inn i for å gjøre lyssky aktiviteter.

Dette er ikke kunnskap som kan destilleres ned i noen setninger: Dette er årevis med læring, koding og eksperimentering, du kommer ingen vei med mindre du forstår systemene du skal bryte deg inn i og det betyr at du må kunne å programmere.
Mye av softwaren de bruker har de kodet selv, og de vil absolutt ikke gi ut slikt til "scriptkiddies", du så jo et eksempel på dette i serien Mr Robot, da Darlene ikke fikk nok tid og ikke klarte å skrive en ormsoftware som var god nok til å lure politistasjonens antivirus.

De lager egne skreddersydde programmer for spesielle oppgaver, dette er det viktigste verktøyet i repertoaret deres.
Sist endret av Dodecha; 8. juli 2016 kl. 11:57.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Så hvordan gjør de det? Hvordan holder de seg skjult fra typ FBI,CIA,NSA og liknende med alle deres ressurser? Trenger man utstyr utover pc og riktig software, og isåfall hva? Linux er vel os of preference?
Vis hele sitatet...
Se signatur.

Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Dette er vel folk som bruker over gjennomsnittet med tid på lysskye nettsider og aktiviteter på datamaskinen, og noen må jo jobbe med å spore opp disse individene. Er denne gruppen SÅ mye bedre enn myndighetenes eksperter?
Vis hele sitatet...
De praktiserer knallhard IT OPSEC (operasjonell sikkerhet).

Som eksempel: 5 Things I learned infiltrating Deep Web Child Molesters.

Og forresten er http://motherboard.vice.com en grei plass for aa lese om forskjellige nyheter innen IT-sikkerhet og saa videre, hvor Joseph Cox (back https://riseup.net ), er en ekstremt fingern-paa-pulsen journalist.
Sist endret av Red Alice; 8. juli 2016 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Irriterer meg at de bruker linux som om det er ett hacker os, og det de diskuterer er skrivebordsmiljø. Akkurat som om du bruker linux så kan du hacke hva som helst, det blir bare teit. Og sånne tv greier er alltid teit for de viser ingen gode ting. "la meg hacke meg gjennom denne krypteringen utviklet av universitet og private bedrifter gjennom en årrekke", her! nøkkelen. Mye kontakter for en enslig kar. Men jeg kan fyre en feit en og se på det, men hjernen min er ikke mye i bruk.
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Akkurat som om du bruker linux så kan du hacke hva som helst, det blir bare teit.
Vis hele sitatet...
Kali og Blackarch har en del verktoey, da.

"la meg hacke meg gjennom denne krypteringen utviklet av universitet og private bedrifter gjennom en årrekke", her! nøkkelen.
Vis hele sitatet...
Folk som lager sploits kan faktisk det.
Svaert lite av programvare er sikkerhetsauditert av uavhengige tredje-parter, og det som er det, vel, man kan spekulere i om ikke myndighetene sitter og hemmeligholder paa sploits i noen aar foer de advarer industrien om det.

Eksempelvis har man folk som The Grugq, som har tjent gode penger paa aa selge malware til USA sine myndigheter foer han fikk en burn note paa seg (da snakker etterrettningsorganisasjonene ikke lenger med deg).

Flash-sploit'en som ble brukt under FBI sin Playpen-operasjon, var utviklet av tidligere TOR-utvikler, og Carnegie Mellon universitetet gjorde en demaskerings-jobb for FBI, saa det er mye som skjer, og mye vi ikke vet.

Isis Agora Lovecraft er sikkert god paa kryptering, men nettverksanalyse er en slik sak hvor man ikke helt har oversikten over evnene til NSA og andre.

Jeg haaper at ikke slik informasjon som jeg poster, blir slettet.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Red Alice Vis innlegg
Jeg haaper at ikke slik informasjon som jeg poster, blir slettet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle vi slette slik informasjon? Hva er det du insinuerer her?
Sist endret av m0b; 8. juli 2016 kl. 21:04.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Irriterer meg at de bruker linux som om det er ett hacker os, og det de diskuterer er skrivebordsmiljø. Akkurat som om du bruker linux så kan du hacke hva som helst, det blir bare teit. Og sånne tv greier er alltid teit for de viser ingen gode ting. "la meg hacke meg gjennom denne krypteringen utviklet av universitet og private bedrifter gjennom en årrekke", her! nøkkelen. Mye kontakter for en enslig kar. Men jeg kan fyre en feit en og se på det, men hjernen min er ikke mye i bruk.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte?
Det passer beskrivelsen, så jeg ser ikke problemet.
Hacking har selvfølgelig litt forskjellig betydning ut i fra hvem som bruker det. Mannen i gata vil bruke "Hacking" til å referere til datakriminalitet, det å bryte seg inn i systemet og misbruke de, mens en tekniker/utvikler vil bruke ordet "Hack" om uortodokse og ofte midlertidige løsninger på et problem. Derav ordet "Lifehacks", som det har begynt å dukke opp både videoer og bilder som viser løsninger på problemer du ikke ante du hadde.

Linux kan kalles er "Hacker" os fordi det møter kriteriene. Alt i Linux er en fil, du har muligheten til å hente ut data og sende data samt manipulere dataen i mellom til hvor du måtte ønske.
Om du så måtte ønske det kan du lese av den tilfeldige nummer generatoren som ligger på hovedkortet ditt og sende dataen til lydkortet (noe som resulterer i hvit-støy ut av høytalerne, veldig morsomt for intetanende folk i nærheten).
Hele systemet kan skrives om, om du har kompetansen og viljen til det, det er med mangel på et bedre ord et gigantisk byggesett, og dermed noe som passer perfekt til beskrivelsen "Hacker OS".

Jeg tror det heller er noe feil med måten det blir presentert på, og det faller litt på egen urimelighet. Hacking tar tid, det er kjedelig å se på, ingen vil sitte å se en fyr som hopper frem og tilbake mellom nettverksanalyser og kildekoden på et program som skal utnytte et nytt sikkerhetshull, der han endrer litt på koden, prøver på nytt og sånn fortsetter det i timesvis, kanskje dagesvis.
Men Mr.Robot har gjort det de kan for å holde seg troverdig, det du ser er som oftest ikke så langt i fra sannheten, men med noen forbehold selvsagt.

Det er vel heller oppfatningen din det er noe feil med, som ikke er noe nytt: Hvor mange har ikke siklet etter en gitar med tanke på å bli den nye Slash, for så ende opp med å gi opp for du må faktisk lære deg noe, og det tar tid.

Det samme går for "Hacking", det er egentlig synonymt med en selvlært dataingeniør: Man må kunne koding, man må ha forståelse for systemene, hvordan internett og nettverk fungerer.
Dette er store tunge tema som tar tid å lære seg, flere år faktisk, og selv da må man holde informasjonen ved like, nye teknologier kommer hele tiden.