Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5300
Noen som vet om man tar urinprøve ved fremmøte for førstegangstjeneste?
urinprøve ved fremmøte til førstegangstjeneste skjer bare ved at du selv innrømmer å ha inntatt ulovelige rusmiddler eller at narkohunden markerer deg.
De gjorde det med en kamerat av meg. Endte med politiavhør og at han ble sendt hjem. Så lønner å holde seg clean om du vil fullføre førstegangstjeneste.
alle må ikke ta urinprøve men de tar stikkprøver, en gang ble hele kompaniet mitt vekket og alle måtte ta urinprøver , så hold deg clean når du er inne ja.
kuri's Avatar
Trådstarter
75 4
Sitat av Slope Vis innlegg
alle må ikke ta urinprøve men de tar stikkprøver, en gang ble hele kompaniet mitt vekket og alle måtte ta urinprøver , så hold deg clean når du er inne ja.
Vis hele sitatet...
Stikkprøve = blodprøve?
sh1bby har et godt poeng, men skulle du allerede vite at du kommer til å teste positivt på en evt pisseprøve så vær ærlig med MP'ene (militærpolitet) da kan du komme mye lengere. de sjekker også bakdekslet og batteriet i mobilen din pga dt legger seg ofte restet der etter oppholdet i lomma.
Sitat av kuri Vis innlegg
Stikkprøve = blodprøve?
Vis hele sitatet...
Nei, stikkprøve = random prøve.
stikk prøve = at en viss prosent av alle blir tatt ut for å sjekket.
Har aldri opplevd noe stikkprøver. På innrykk sjekker de bagger med hund. De snuser også på deg. De bruker også å sjekke lommer , kort og mobil med en slik spray.
kuri's Avatar
Trådstarter
75 4
Takk for svar. Om jeg må ta prøve og tester positivt, er det da rett hjem, eller er det mulig å få bli å ta jevnlige pisseprøver?
http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9333944

hvorfo gidder dere å bry dere om skrive feil
Sitat av Slope Vis innlegg
hvorfo gidder dere å bry dere om skrive feil
Vis hele sitatet...
Det var ikke en skrivefeil. Såvidt jeg vet er ikke stikkprøve nødvendigvis en blodprøve. Men en blodprøve kan innfalle i en stikkprøve.

Det er forskjell på skrivefeil og ordfeil. Ordfeil er vesentlig å rette på, så ingen misforstår. Skrivefeil har jeg ingen problemer med.
Når jeg var på inrykk ble vi tatt blodprøve av, luktet på av narkohund og bagasjen vår ble gjennomgått av MP(mens vi så på såklart). Så måtte vi ta urinprøve dagen etter vi kom tilbake fra julepermen, det var den eneste urinprøven vi hadde. Dette var i 2008 så vet ikke hvordan det er nå.
Under innrykksdagen er det vanlig at man går igjennom en sløyfe med poster. Dette starter normalt med at all bagasje legges igjen i ett område og man går til en avdelings ass. eller ett befal som sjekker innkallingspapirene og ID på deg. Videre er det utfylling av papirer. Mens bagasjen blir gjennomsnust av narkohund. Man må også tømme alle lommer på ett bord mens en MP kontrollerer alt. Til slutt snuser narkohunden på alle oppmøte og man fortsetter til tannlegesjekk, legesjekk med blodprøve. Blodprøven brukes normalt kun til å kontrollere blodtype til dog-taggen. Dette blir gjort med en veldig enkel test som ikke vil vise om det er noe unormalt i blodet. Er det mistanke om at du er påvirket av mer enn bare kaffe kan de foreta flere tester. Som oftest har vedkommende som tar disse testene ett par hundre å gå igjennom så fort som mulig slik at gjennkjenningsmerkene kan bestilles så risikoen for at blodet testes for noe er rimelig lav.
Dagen avsluttes som regel på depoet hvor man får utlevert materiell osv. Viss narkohunden ikke markerer på deg under kontrollen og du ikke er synlig påvirket skal det mye til for å bli tatt.
Stikkprøver med urinprøve skjer stort sett bare etter lengre permisjoner eller lignende.

Blir man tatt er det rett ut av forsvaret med en politianmeldse med i lasset. Hva politiet gjør videre med disse har jeg ikke kjennskap til.
Det er under 1 uke siden jeg røyka sist og jeg skal til madla om en uke. hva vil skje om jeg sier ifra om at jeg har røyka, vil jeg bli sent rett hjem eller kan det hende jeg ikke må reise hjem?
Sist endret av crocodile; 19. juli 2010 kl. 13:23.
Det er ikke noe problem. Kjøp helt nye klær, ny bag, ny alt som du har som kan tenkes at har vert i kontakt med evt. ulovlige substanser, så skal det plutselig veldig mye til for å bli markert på. Kan med hell røyke dagen før om du vil, så lenge du har et sett med "rent" tøy osv.

. Lykke til!
Sist endret av John Travolta; 19. juli 2010 kl. 13:38.
Sitat av crocodile Vis innlegg
Det er under 1 uke siden jeg røyka sist og jeg skal til madla om en uke. hva vil skje om jeg sier ifra om at jeg har røyka, vil jeg bli sent rett hjem eller kan det hende jeg ikke må reise hjem?
Vis hele sitatet...
Ja, om de tar deg for det vil du bli sendt rett hjem. Jeg ble faktisk bannlyst fra militærets områder i 2 år!

Jeg var satt i samme situasjon for et par år siden, da jeg var innkalt til Madla.
Kan forklare for deg åssen det fungerer:

Etter noe informasjon osv så må alle mann stille seg opp på rekke og rad i en gymsal, med bagasjen deres på en rett linje noen meter bak. Deretter kommer en soldat ut med en narkobikje, som de bruker til å søke igjennom begge rekkene (den med mennesker og den med bagasjen).

Om bikja sniffer deg ut, noe den helt sikkert gjør (de er flinke på det der...), så må du gå fremover til en liten bås. Her er det en annen soldat som skal sjekke etter "hasjstøv". Dette gjøres ved hjelp av klisteret på en postit.lapp, som de bruker på innsiden av dekselet på mobilen og lommene. I mitt tilfelle fant de "hasjstøv" på begge stedene.

Alle som ble sniffet ut ble først inn på et separat rom, hvor vi måtte avgi en rask forklaring på hva vi hadde tatt til en soldat. Etter en rask prat måtte jeg avgi urinprøve og hårprøve. I mitt tilfelle slo jo selvfølgelig urinprøven ut på cannabis... Etter dette ble vi ført bort til en politimann (etter jævlig mye venting) som skulle ta avhøret. Regner med at avhøret er som alle andre avhør, med fokus på det du er siktet for.
Etter dette var det noe mer formelt tull og venting... Også kunne vi dra hjem (DET HELE TOK HVERTFALL 8 TIMER!!!)
Noen måneder senere fikk jeg et brev i posten hvor det sto at jeg var anmelt for bruk av cannabis, og ville få en forenklet forelegg på 1500 kr.
Sist endret av Prognisse; 19. juli 2010 kl. 13:42.
Bra innlegg, men du svarte ikke helt på det jeg lurte på. Har det noe å si om jeg sier ifra om at jeg har røyka kontra om jeg blir sniffa ut av narkohund og må ta tisseprøve?
Sitat av crocodile Vis innlegg
Bra innlegg, men du svarte ikke helt på det jeg lurte på. Har det noe å si om jeg sier ifra om at jeg har røyka kontra om jeg blir sniffa ut av narkohund og må ta tisseprøve?
Vis hele sitatet...
En bekjent av meg som tjente sammen med meg hadde oppgitt at han hadde prøvd cannabis da han var på sesjon, så spurte de på innrullering om han kom til å røyke de neste 12mnd, han sa nei og fikk fortsette tjenesten. Mulig det er engangstifelle men..

Vil egentlig heller annbefale å ikke si noe, ikke ta med deg mobil hvis den har vært i noen som helst form for kontakt, og ihvertfall ikke klær. Lommebok sjekker de også, og det er ikke mer enn et bittebittebitte støv (kan ikke sees med øyet) før den sprayen slår ut. Er ikke vits å ta med annet enn de klær man går i + tannbørste, du får klær der. De fant i lommeboken min, men det var ikke mitt så tok pisseprøve og så var alt greit, dimmer om en uke

Lykke til i forcen
Sist endret av loupes; 20. juli 2010 kl. 11:06.
Du vil ikke bli krevd forurinprøve som en standard når du kommer inn. Men du kan bli vekket rår som helst for å ta stikkprøver. ofte etter en perm.
Da jeg var i millitæret spurte jeg hva de gjorde når man ble vekket og tok urinprøve. Hadde en kul sersjant som sa at de sjekket bare noen av urinprøvene selv om alle måtte pisse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva med sånn test der de sjekker dekselet på mobilen din og lommeboka? Jeg vet dem gjorde det på befalskoleopptaket, men gjør de det på vanlig innkalling?
Sitat av dancing panda Vis innlegg
urinprøve ved fremmøte til førstegangstjeneste skjer bare ved at du selv innrømmer å ha inntatt ulovelige rusmiddler eller at narkohunden markerer deg.
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt. Du kan også få påvist cananbispartikler på mobil/lommebok etc når du går gjennom den obligatoriske "post-it-lapp + spray"-testen som alle går gjennom. Snakker av erfaring, da jeg nylig var på innrykk ved Madla-leiren.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Ikke helt korrekt. Du kan også få påvist cananbispartikler på mobil/lommebok etc når du går gjennom den obligatoriske "post-it-lapp + spray"-testen som alle går gjennom. Snakker av erfaring, da jeg nylig var på innrykk ved Madla-leiren.
Vis hele sitatet...
Høres skummelt ut altså..

Er det til hjelp om man vasker mobil og pengbok o.l. dagen før? Og er det noe man bør vite før man drar på sesjon?