Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4433
Et par ting jeg har grublet litt på som slo meg nå:

Om man er født døv og kan kun kommunisere via kropps- og tegnspråk, hvilket språket tenker man med, og hvordan drømmer de? Man tenker jo på morsmålet sitt eller et annet språk man er godt kjent med såvidt jeg kan skjønne. Fikk for meg først at de tenkte kun visuelt, altså uten språk men med referanser fra det de ser og opplever. Men i hvert fall i mitt tilfelle bruker jeg språket hele tiden til å strukturere tankene mine. På en måte.

Og hvis man er født blind, hvordan tenker man da? Man har jo språket til å tenke med, men det nærmeste man kommer noe visuelt må være å føle seg til det. Altså, en blind person kan føle på hva en sykkel er og kunne skape seg en forestilling av hvordan den ser ut, men ikke mer. Og man kan heller ikke forklare en blind person så grunnleggende ting som hvordan fargen blå ser ut, eller andre mer abstrakte ting. Og hvordan i all verden er en drøm hos en blind person?

Det siste som plager meg er hvordan dyr tenker, og hva de drømmer om. Man kan kanskje si om mange dyr at de kanskje ikke tenker lengere enn å overleve. Men man ser jo at hunder som sover brått begynner å ule og "løpe" i liggende stilling, og det samme gjelder katter (ikke ule riktignok). Og jeg har en skilpadde hjemme som jeg kan banne på drømmer noe sykt til tider.

Tl;dr: Hvor stor rolle spiller språket inn på hvordan man tenker, fantaserer og t.o.m. drømmer?

Tilgi grammatikken.
Tja, for døve kan jo tanker være bilder?
For stumme kan jo tanker være lyder og bilder?
Og for blinde kan jo tanker være lyder?

Da vil jeg si man får et større problem når man er døvstumblind?
Jeg har vært praktisk hverdagshjelp for en gutt på 18 år som ble født uten øyne. Han er en av de mest fascinerende personene jeg har møtt med tanke på måten han takler hverdagslivet. Han eier i trommer og synth samt manøverer laptopen raskere enn meg selv og de fleste jeg kjenner. Han går til og fra skolen selv daglig, og i helgene pakker han sin egen bag, går til bussholdeplassen og drar hjem og besøker foreldrene.

Prater nå med han på msn og måtte selvfølgelig sende linken og få han til å gi sitt svar.

Når han tenker bruker han bildeforestillinger. Han forbinder lyder med farger og farger med stemninger. Han bruker lukter, smaker og følelser til å strukturere tankene og språket. Jeg spurte om hvordan han ser for seg bildeforestillinger, og det beste eksempelet jeg kom på i farta var "du har tatt en fotball etc, du kjenner jo at den er rund i formen. Er det slik du danner deg bildeforestillinger?" Svaret han ga da var at han bruker det i kombinasjon med hvordan en fotball høres ut samt andre ting han ellers forbinder med fotballen.

Han sier at han drømmer helt vanlig, bare uten bilder. Han sier at det ikke er helt mørkt eller noe. Det er ingenting.

Beklager om jeg ordla meg dårlig, er så trøtt at øya mine går i kryss, men denne tråden vekket oppmerksomheten og interessen min.
Jeg ser ikke noe problem i at døve tenker i tegnspråk. Det virker kanskje fjernt ved første øyekast, men det spiller nok liten rolle om språket er visuelt eller auditorisk. Videre har jeg en følelse av at språk er et resultat av strukturerte tanker, ikke omvendt, men det er ikke noe jeg kan dokumentere på noe vis. Hvis du ser på hvordan dyr opptrer så ser du tydelig at de har strukturerte tanker helt uten noe abstrakt språk.

Når det kommer til dyr som drømmer kan du lese en ganske interessant artikkel fra MIT om det her.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Det jeg lurer mest på, er hvordan en som var både døv og blind ville tenkt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av ærevære Vis innlegg
Det jeg lurer mest på, er hvordan en som var både døv og blind ville tenkt.
Vis hele sitatet...
indeed, that is the question!
Hverdags Slask
shallabaiz's Avatar
blindeskrift?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Trymba Vis innlegg
Om man er født døv og kan kun kommunisere via kropps- og tegnspråk, hvilket språket tenker man med, og hvordan drømmer de? Man tenker jo på morsmålet sitt eller et annet språk man er godt kjent med såvidt jeg kan skjønne. Fikk for meg først at de tenkte kun visuelt, altså uten språk men med referanser fra det de ser og opplever. Men i hvert fall i mitt tilfelle bruker jeg språket hele tiden til å strukturere tankene mine. På en måte.

Og hvis man er født blind, hvordan tenker man da? Man har jo språket til å tenke med, men det nærmeste man kommer noe visuelt må være å føle seg til det. Altså, en blind person kan føle på hva en sykkel er og kunne skape seg en forestilling av hvordan den ser ut, men ikke mer. Og man kan heller ikke forklare en blind person så grunnleggende ting som hvordan fargen blå ser ut, eller andre mer abstrakte ting. Og hvordan i all verden er en drøm hos en blind person?
Vis hele sitatet...
Som du kan se ovenfor bruker man tankegangen ut fra hvilke sanser man har eller har hatt inntakt. En døvblind må da "visualisere" sin verden med smak, lukt og følesansen. En fotball vil for vedkommede være en glatt ball, med en lukt av plast og uten smak.

Som regel vil ikke folk være hundre prosent blinde eller døve. Man settes i kategorien døv og blind når sansene har blitt redusert til en viss grad. Det er nok mange døvblinde der ute som har en liten anelse om hva lys eller lyd kan være.

Sitat av Trymba Vis innlegg
Det siste som plager meg er hvordan dyr tenker, og hva de drømmer om. Man kan kanskje si om mange dyr at de kanskje ikke tenker lengere enn å overleve. Men man ser jo at hunder som sover brått begynner å ule og "løpe" i liggende stilling, og det samme gjelder katter (ikke ule riktignok). Og jeg har en skilpadde hjemme som jeg kan banne på drømmer noe sykt til tider.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til dyr tror jeg tankegangens nivå kommer ann på hvor langt arten har kommet evolusjonsmessig. Jeg tror enkle livsformer som trær, virus, bakterier, og visse insekter fungerer som programmerte roboter. Derfor antar jeg at disse ikke kan ha noe særlig til drømmer. De mer komplekse livsformene tror jeg kan ha bevissthet, følelser og muligheten til å drømme. Problemet er at det er veldig vanskelig å vite hvor grensa går.

Sitat av Trymba Vis innlegg
Hvor stor rolle spiller språket inn på hvordan man tenker, fantaserer og t.o.m. drømmer?
Vis hele sitatet...
Språket har en stor innflytelse på våres liv, det er det som definerer vår tankegang og kultur. Det eksisterer for eksempel et samfunn der voldtekt praktiseres, mens ordet ikke eksisterer. Hvis ordet ikke eksiterer gjør ikke handlingen det heller, prinsipielt sett. Metaforene sier også en hel del om hva som er viktig her og nå. Uttrykket "Den bilen kostet meg tre timer med arbeid." eksisterte ikke før timelønnen ble innført. Utrykket "La oss gi denne leiligheten et ansiktsløft." kom ikke til før på nittitallet da plastisk kirurgi ble akseptert av allmennheten.

Jeg anbefaler deg å lese George Orwells 1984. Der partiet Store Bror innførte språket nytale. For at menneskeheten ikke skulle kunne knekke diktaturet ble de tvunget til å snakke et språk med minst mulig variasjon. Til slutt skulle de ende opp med å snakke et språk der det ikke var mulig å kritisere diktaturet som regjerte over dem.
OFFTOPIC - Går det an å bare være en hjerne? Altså lam i HELE kroppen, ingen nerver i hodet heller. Altså lam, døv, stum og blind?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
For stumme kan jo tanker være lyder og bilder?
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig overbevist om at en stum vil kunne snakke i drømme.
Ettersom tale ikke er en sans men en fysisk evne.
Blir det samme som at en lam vil kunne drømme om å gå løpe osv...
Sitat av stehal Vis innlegg
OFFTOPIC - Går det an å bare være en hjerne? Altså lam i HELE kroppen, ingen nerver i hodet heller. Altså lam, døv, stum og blind?
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hva du spør om... hvis du ikke har noen nerver, er du hjerndød= ingen hjerneaktivitet.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av stehal Vis innlegg
OFFTOPIC - Går det an å bare være en hjerne? Altså lam i HELE kroppen, ingen nerver i hodet heller. Altså lam, døv, stum og blind?
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig ikke mulig for et menneske å leve uten nerver i hjernen. Det du trenger for å leve er en hjerne, ryggrad og de aller fleste organene i kroppen.

Jeg har aldri hørt om tilfeller der noen har mistet alle sansene, det meste jeg har hørt om er frafall av tre sanser. Med tanke på evolusjonsteorien skal det nok ekstremt mye til før en så vanvittig feilprogrammering skjer. Hvis vedkommede blir passet på og får næring vil jeg anta at det er mulig å overleve. Det måtte i såfall være en grusom og ensom tilværelse.
http://www.youtube.com/watch?v=1l6Lchsp-vA

Den handler om en fyr som ble født døv, blind og med downs syndrom, kanskje det er noe relevant der?