Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2486
OK, regnestykke og tankeeksperiment. Hvor lite penger kan man egentlig bruke i løpet av et år?

Vi legger til grunn at du bor i telt eller lignende, ikke har behov for strøm eller lignende goder. Vann(dusj, tannpuss o.l.) får du tak i natur eller ved å snylte. Men det er lett å si at du kan få alt gratis bare du vil, tigge om gratis klær eller eventuelt stjele. Tyveri er uaktuelt.

Det jeg vil prøve å komme fram til er et minimum årsbudsjett i norske kroner og etter norsk prisnivå. Det skal dekke uforutsette utgifter(nødmat, telefon) og alle nødvendige utgifter til mat, nye klær ved behov, tannbørste og så videre, og så videre. Det jeg vil fram til er to ting egentlig:

1. Hva er det absolutte minimumk av kontanter man må ha over ett år hvis man skal leve ute, men samtidig klare uforutsette utgifter uten at man lever under tragiske og usikre forhold?

2. Et budsjett med oversikt over alle "løpende" og mulige uforutsette utgifter.

Lag gjerne personlige ting ved budsjettet. Dette er bare et tankeeksperiment i fall Norge vedtar å utrydde ulv, du må rømme fra alt eller du ønsker å leve billig ett eller flere år.
Vel, tenker du at man skal leve normalt, men gå under dette budsjettet, eller tenker du at man skal legge om hele livsstilen til prosjektet?
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av simen929 Vis innlegg
Vel, tenker du at man skal leve normalt, men gå under dette budsjettet, eller tenker du at man skal legge om hele livsstilen til prosjektet?
Vis hele sitatet...
Man skal gjerne legge om deler av livsstilen som ikke er absolutt nødvendig. Eksempler er øl, snus, brus, underholdning, fastfood og så videre. Som jeg også sa, så legger jeg også til grunn at det ikke skal være et behov for strøm og at man gjerne bor i telt.

Når jeg sier at man ikke skal lever under tragiske og usikre forhold, så mener jeg at man ikke skal ødelegge livskvaliteten ved å droppe måltider, ordentlige soveforhold, hygiene og mosjon. Generelt alle fysiske behov.
Det eneste man trenger er en ordentlig sovepose, en fiskestang og evt. en hagle. En bærplukker vil også hjelpe på. En tusenlapp skulle dekke klær og hygieneartikler.
Sitat av snegler Vis innlegg
Det eneste man trenger er en ordentlig sovepose, en fiskestang og evt. en hagle. En bærplukker vil også hjelpe på. En tusenlapp skulle dekke klær og hygieneartikler.
Vis hele sitatet...
Naturen i norge er såpass heftig at jeg tror det vil være vanskelig å være selvforsynt med mat. Unntaket er muligens ute ved havet, men da skal man ha kunnskapen for å få det til...
Nå veit jeg ikke hva det uforutsette måtte være? Man har jo ingen vaskemaskin eller kjøleskap som kan gå dukken. Eneste ville jo vært at teltet kunne bli ødelagt, så det må vel være den eneste uforutsette utgiften?
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Nå veit jeg ikke hva det uforutsette måtte være? Man har jo ingen vaskemaskin eller kjøleskap som kan gå dukken. Eneste ville jo vært at teltet kunne bli ødelagt, så det må vel være den eneste uforutsette utgiften?
Vis hele sitatet...
Du har akkurat omgjort det til en forutsett utgift
Hvis man camper nærme en innsjø og kjøper seg en fiskestang, kan man jo leve av det en stund. for 150 kr kan man kjøpe fiskestang, for noen kr kan man skaffe seg ei kjele, eller finne en. da har man varmt vann og fisk. er det en gård i nærheten kan man jo gjøre en avtale om å få litt egg eller ris/poteter..

Det kan bli litt ensformig i lengden, men får man variert kostholdet litt innimellom, kan man leve nesten gratis. En gnistlager for bål varer en stund. Boksemat holder seg lenge så det er bra reserve mat. Skaffer man seg to eller tre av hvert klesplagg holder nok det. Jeg tror man kan overleve ute "fint" for 400 - 600 kr i året.
Sitat av sh1bby Vis innlegg
Du har akkurat omgjort det til en forutsett utgift
Vis hele sitatet...
Ja, ja, ja.. Men da vil jeg i såfall tippe 4000 for et godt enmannstelt. Eller så driter man i hele teltet og bygger en god gamme, slike som samene har brukt i flerfoldige år. Vips, ingen uforutsette utgifter
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Nå veit jeg ikke hva det uforutsette måtte være? Man har jo ingen vaskemaskin eller kjøleskap som kan gå dukken. Eneste ville jo vært at teltet kunne bli ødelagt, så det må vel være den eneste uforutsette utgiften?
Vis hele sitatet...
Telt, klær, legebesøk, medisin og lignende. Sekken din med alt utstyret KAN bli stjålet. Man trenger penger i backup, men hva er minimum? La oss si at du gjennomfører dette. Du vet at visse ting kan skje, så du trenger et back-up beløp for uforutsette utgifter som for eksempel nytt telt. Denne summen legges til side(og burde legges på et trygt sted). Deretter kommer det løpende beløpet som absolutt er minimum du må ha i løpet av ett år.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Nå veit jeg ikke hva det uforutsette måtte være? Man har jo ingen vaskemaskin eller kjøleskap som kan gå dukken. Eneste ville jo vært at teltet kunne bli ødelagt, så det må vel være den eneste uforutsette utgiften?
Vis hele sitatet...
Legevakta - reise til begravelse for noen som plutselig daua - du prøver å tørke klærne dine (som du har vaska i bekken) over det søte lille leirbålet ditt også tar de fyr
500 kr er jo det jeg bruker i uka ca... Hvis man er nikotinavhengi? Snus er jo ikke gratis, om man da ikke går rundt som en jævla romener og spør om man kan bomme en snus:P
Sitat av randoom Vis innlegg
Legevakta - reise til begravelse for noen som plutselig daua - du prøver å tørke klærne dine (som du har vaska i bekken) over det søte lille leirbålet ditt også tar de fyr
Vis hele sitatet...
Legehjelp er grei. Der vil jeg tippe en drøy tusenlapp. Eller kanskje rundt 1500, hvis det er egenandelen (help me anyone?)

Reiser - Haiking er hyggelig, forholdsvis lett å få og ikke minst gratis.

Klær - Dette kan du finne i containere og søppeldunker generelt hvis man leiter litt. Kle deg lag på lag.

Hva som angår telt, der finnes det mange billigalternativer for den mindre kresne: pressening, gapahuk (evt. gamme), hule eller hvorfor ikke lafte ei egen koie?

Forøvrig vil jeg påstå at tankeeksperimentet ville bli litt mer spennende om det hadde vært: "Hvordan klare å leve fullstendig uten penger?". Men dette er litt utenfor saken, så nevermind
Sist endret av Mr.Bango; 20. juli 2010 kl. 21:36.
Penger
Pante flasker som ligger i grøftekanter og søppledunker. Kunne også ha tatt på meg diverse jobber som å måke snø, klippe plener, gå tur med hunder osv for å skaffe meg det nødvendige.

"Tak" over hodet
Jeg hadde kjøpt meg et telt,sovepose og en spade. Teltet Hadde jeg brukt om våren,sommer og vinter. Spaden hadde ejg brukt til å grave en snøhule om vinteren. Måtte antageligvis ha kjøpt noe å reparere teltet ved eventuelle skader samt en ekstra spade i tilfelle den orginale blir ødelagt/mistet eller jeg skal ha venner på besøk om vinteren.

Klær hadde jeg handlet på fretex og funnet på søpledynger. Det er utrolig mye brukbart folk bare kaster vekk av slikt.

Mat og drikke
Vi har jo en fin tråd angående Dumpster-Diving her på forumet, så det ville dekket en del av matbehovet. Havregryn ville det også gått mye av da det er billig og sunt. En fiskestang er heller ikke dumt av åpenbare grunner.Om vinteren hadde jeg smeltet vann fra snøen for å få drikke. Resten av året kunne jeg antageligvis tatt meg turen innom en gravplass og hentet vann derfra, da de som oftest har vannkraner stående som egentlig skal brukes til å vanne gravene.

Å lage et ca budskjett blir vanskelig siden ting som jobber og mat vil variere fra uke til uke. Derimot ser jeg ingen grunn til å ikke klare å overleve på denne måten, med mindre du har problemer med å bli litt møkkete og svett. Selv kommer jeg ikke til å gjennomføre denne planen da jeg har det alt for godt her jeg sitter i kjelleren hos foreldrene mine
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Forøvrig vil jeg påstå at tankeeksperimentet ville bli litt mer spennende om det hadde vært: "Hvordan klare å leve fullstendig uten penger?". Men dette er litt utenfor saken, så nevermind
Vis hele sitatet...
Jo, det hadde vært mer interessant, men mindre relevant. I alle fall for meg. Man kan ikke utelukke at ting dukker opp og at man vil trenge å bruke det praktiske "byttesystemet" som samfunnet har. Regner med de fleste som fatter interesse for dette temaet har sett "Into the Wild" og selv han tok seg jobb på en burgersjappe.

Man må være bra rustet for å klare å overleve i naturen eller mer urbane strøk uten penger, og likevel ha en viss livskvalitet.
Denne karen her drevet med noe lignende OP sikter til en god stund. Virker jo som at han har det ganske fint også
Sitat av dobby Vis innlegg
Jo, det hadde vært mer interessant, men mindre relevant. I alle fall for meg. Man kan ikke utelukke at ting dukker opp og at man vil trenge å bruke det praktiske "byttesystemet" som samfunnet har. Regner med de fleste som fatter interesse for dette temaet har sett "Into the Wild" og selv han tok seg jobb på en burgersjappe.

Man må være bra rustet for å klare å overleve i naturen eller mer urbane strøk uten penger, og likevel ha en viss livskvalitet.
Vis hele sitatet...
Så du vurderer å realisere dette? Det synes jeg virkelig er beundringsverdig Du kan bytte tjenester mot varer. Er du praktisk anlagt? Har du et yrke av den praktiske sorten? I såfall er det gull verdt i en slik situasjon. Husk at det finnes masser av viltvoksende planter, selv her i Norge, som du kan benytte deg av. Poteter kan du jo alltids låne av en åker, og fisk finns det masser av.
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Så du vurderer å realisere dette? Det synes jeg virkelig er beundringsverdig Du kan bytte tjenester mot varer. Er du praktisk anlagt? Har du et yrke av den praktiske sorten? I såfall er det gull verdt i en slik situasjon. Husk at det finnes masser av viltvoksende planter, selv her i Norge, som du kan benytte deg av. Poteter kan du jo alltids låne av en åker, og fisk finns det masser av.
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer det både som en backup-plan i fall jeg melder meg halvveis ut av samfunnet og en mulig måte å gjennomføre et skoleår på. Men på sistnevnte vil selvfølgelig dusj og generell hygiene prioriteres i større grad. Dessuten kan det være greit å ha en viss oversikt over hvor billig man kan leve hvis noe skulle dukke opp(ikke at det er noe, bare greit å ha i bakhånd).

Vil se på meg selv som midt på treet når det gjelder praktisk kunnskap, så jeg vil si at det ikke vil gi meg noen særlig fordel i denne situasjonen. Men optimisme er det ikke mangel på : )
leve som survivor man på discovery channel er gratis :P
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Naturen i norge er såpass heftig at jeg tror det vil være vanskelig å være selvforsynt med mat. Unntaket er muligens ute ved havet, men da skal man ha kunnskapen for å få det til...
Vis hele sitatet...
Kulda er et problem ja, fisking er ingen problem i sjø eller et litt bra vann med mye fisk. bare husk isborr
Sist endret av onoffon; 20. juli 2010 kl. 23:20.
Man får vel cashing fra NAV hvis man ikke har jobb?? Det skulle vel holde til alt du trenger :P
Telt: Har allerede
Fuckings svær dunjakke: Har allerede
Spade: Har allerede
Hagle:1990 kr denne
Ammunisjon til hagle: 16 kr per skudd av denne typen. Når kommer jo antall skudd an på hvor mange skogsfugl og hare jeg treffer på, og hvor mange jeg vil spise om dagen, bare å sette inn ønsket antall.
(Optional: Pil og bue istedenfor hagle, mye billigere, og mer hardcore.)
Nazisovepose: Har allerede
Primus: Har allerede
Parafin til primus: 9 kr pr. liter her. Bruker kanskje max 3 dl pr dag. Blir noe sånt som 3x365=9855kr. Kanskje man bare skal brenne skauen istedenfor.
Øvrig bekledning: Har allerede
Utgift til når alle klærne brenner opp eller annet shit: Hva faen er sannsynligheten for det, med mindre du er ufattelig korttenkt?
Legeutgifter: Jeg kjenner mange leger, dropper bare innom for gratis konsultasjon
Rifle for å skyte random rein, for deretter å stikke av med magen full: 8990 for denne. Selvfølgelig pluss ammo.
Bær og annet shit jeg finner i skogen: Gratis
Te: Jeg lager te av oppkok av blåbærbusk blader
Fiskestang: Denne og denne
Ski: Har allerede
Pulk: Har allerede

Badass innstilling: Gratis (har allerede )
Ein kan jo sjå på snøhulemannen. Hna levde jo kun på det naturen hadde å tilby, så eg rekne med han var ganske rundt 0 i forbruk. Einaste ein må huske på er å ha nok penger til å legge ut for nye goretex sko når dei begynne å bli slitt, og kansje nokon session briller så du ser i snøstormen.
0 kr går det på; må rett og slett bare manne seg opp.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
0 kr går det på; må rett og slett bare manne seg opp.
Vis hele sitatet...
Enig med deg. Bare tenke litt smart så kan alt bli gratis.
Man kan leve som buskmann i skogen uten noe kontakt for omverdenen og bruke 0 kr
Sitat av Drachir Vis innlegg
Telt: Har allerede
Fuckings svær dunjakke: Har allerede
Spade: Har allerede
Hagle:1990 kr denne
Ammunisjon til hagle: 16 kr per skudd av denne typen. Når kommer jo antall skudd an på hvor mange skogsfugl og hare jeg treffer på, og hvor mange jeg vil spise om dagen, bare å sette inn ønsket antall.
(Optional: Pil og bue istedenfor hagle, mye billigere, og mer hardcore.)
Nazisovepose: Har allerede
Primus: Har allerede
Parafin til primus: 9 kr pr. liter her. Bruker kanskje max 3 dl pr dag. Blir noe sånt som 3x365=9855kr. Kanskje man bare skal brenne skauen istedenfor.
Øvrig bekledning: Har allerede
Utgift til når alle klærne brenner opp eller annet shit: Hva faen er sannsynligheten for det, med mindre du er ufattelig korttenkt?
Legeutgifter: Jeg kjenner mange leger, dropper bare innom for gratis konsultasjon
Rifle for å skyte random rein, for deretter å stikke av med magen full: 8990 for denne. Selvfølgelig pluss ammo.
Bær og annet shit jeg finner i skogen: Gratis
Te: Jeg lager te av oppkok av blåbærbusk blader
Fiskestang: Denne og denne
Ski: Har allerede
Pulk: Har allerede

Badass innstilling: Gratis (har allerede )
Vis hele sitatet...
Alt du har her kan bli gratis.
Telt: Hogge trær og bruke dyreskinn
Våpen: lage pil og bue
Dunjakke: Dyreskinn/pels
Spade: Bruke en stein
Sovepose: Mer dyreskinn
Primus: Nei og nei. Lage bål.
Lage øks av stein så du kan hogge ved.
Øvrig bekledning: Enda mer dyreskinn.
Legeutgift: Trenger ikke det. Blir du syk får du bare vente til det går over.
Fiskestang: Lage tau av foreksempel bark og feste en meitemark
Ski/pulk: Hogge ned trær og lage det selv. Så får du noe å gjøre også
Sist endret av frodo94; 21. juli 2010 kl. 16:23.
Finn deg noen bøker om Bear Grylls og les. Han kan lage ganske mye fra ingenting.
Kan få det ganske så billig om du virkelig vil
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Alt du har her kan bli gratis.
Telt: Hogge trær og bruke dyreskinn
Våpen: lage pil og bue
Dunjakke: Dyreskinn/pels
Spade: Bruke en stein
Sovepose: Mer dyreskinn
Primus: Nei og nei. Lage bål.
Lage øks av stein så du kan hogge ved.
Øvrig bekledning: Enda mer dyreskinn.
Legeutgift: Trenger ikke det. Blir du syk får du bare vente til det går over.
Fiskestang: Lage tau av foreksempel bark og feste en meitemark
Ski/pulk: Hogge ned trær og lage det selv. Så får du noe å gjøre også
Vis hele sitatet...
Jeg skal gjerne se deg lage en pil og bue selv, for deretter å drepe noe annet enn en bille med den.

Har du prøvd å tenne bål i minus 25 uten avispapir?

Hvor får du egentlig alt dyreskinnet fra?

Legeutgift: Ta deg sammen.

Fiskestang: Igjen, impress me.

Ski/pulk: Du foreslår altså å hugge ned et tre, for deretter å lage ski av det? GLHF

Spade: jeg skal gjerne se deg stå utenfor gammen din, av ikke eksisterende dyreskinn, og grave snø vekk fra inngangen med en forbanna stein.

Kom med noe litt mer realistisk
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Svært optimistiske folk er i forhold til å overleve ute i naturen på alt du finner. Alle som har vært to uker eller lengre i naturen med kun fangst som eneste matkilde vet at det ikke er bare-bare. Det finnes fangsfolk på svalbard som overlever ganske greit, men dette er ganske hardbarka folk og jeg tror nok de har et budsjett på langt over et par tusenlapper i året, i forhold til mat og ligende.
dobby's Avatar
Trådstarter
Sitat av Drachir Vis innlegg
Parafin til primus: 9 kr pr. liter her. Bruker kanskje max 3 dl pr dag. Blir noe sånt som 3x365=9855kr. Kanskje man bare skal brenne skauen istedenfor.
Vis hele sitatet...
Må ikke glemme kalkulator med på turen!

Det jeg egentlig spurte etter var hvordan man kunne leve billigst mulig, og burde kanskje sagt at det skulle også være nærme mer urbane strøk. For jeg tenkte ikke på en Rambo-tur med pil og bue ut i naturen, men heller en billig måte å leve GODT og TRYGT på som et alternativ til det de fleste gjør i dag med leilighet og så videre og så videre. Urban teltovernatting i ett år på en måte.
Morsom den romantiseringen av det "frie, forbrukerløse" livet her. Tipper 99,3 % ville hatet det etter ca. 7 timer..
Sist endret av Gamgee; 22. juli 2010 kl. 01:16.
Kjøp deg en brukt container (rundt 6000).
Isoler denne med hva nå enn du finner som er gratis, halm/gress i værste fall og bygg vegger og tak med f.eks paller.
Skaff en deg en sykkel med vogn til å frakte ting til og fra.
Finn en gammel ved ovn av det slaget som har plass for en kasserolle oppå så har du både varme og matlaging, pleier alltid å være slike i gamle forlatte hus.
Kjøp en "sol dusj" slik at du kan ta en orntlig dusj innimellom (ca 100 spenn for en 20 liter).
Dra til blåkors sitt utdelings senter for mat, er en annen organisjon som gir ut klær, soveposer etc. også.
Dumpster dive og snik deg inn på fyllinga for å anskaffe diverse ting du trenger.
Sist men ikke minst, skaff deg en plass å ha containeren stående, f.eks hos slekt slik at ikke koster månedlig.

Alternaltivt men anbefalt: Spytt i kostnaden til å kutte ut og sette inn vinduer og en dør, isoler med glava, få ordnet en avtale om å koble deg til en stikk kontakt der du står så du har lys om kvelden.
Prøv å leve som Hulemannen