Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1409
Hei!
Har prøvd å ordne mediatomb på Ubuntu som skal streame film til Playstation 3.
Fungerer med ikke-HD filmer, men prøvde en metode for å transkode mkv-filmer (tror det er denne metoden som ligger inne nå, litt usikker...) Problemet er at maskina som jeg kjører ubuntu på, som hjemmeserver, er kanskje litt for treg. Mkv-filmer hakker seg bortover på TV-skjermen.

Leste også "Lasy man's solutions del 1 og del 2". Utifra hva jeg har skjønt så skal det gå fint å streame og transkode (/remuxe??) HD-filmer, stemmer dette?
MEN problemet er at det ikke står noe om hvor man skal skrive inn de greiene hans, så derfor lurer jeg på om noen av dere har gjort dette og kanskje har noen erfaringer med dette . Eventuelt om dere vet hvordan man går fram .
Takk!
Hvor mye sprut er det i hardwaren din? Det høres for meg ut som om du bruker wifi, over wifi hakker det når man prøver å transkode HD, med kabel bruker det å gå som i smør. Jeg har ikke benyttet mediatomb med transkoding på flere år, da jeg liker å benytte Handbrake, men nå har jeg mest originalfilmer som jeg konverterer, har nesten ingen mkv filer.
Sist endret av nudo; 23. november 2013 kl. 18:10.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvor mye sprut er det i hardwaren din? Det høres for meg ut som om du bruker wifi, over wifi hakker det når man prøver å transkode HD, med kabel bruker det å gå som i smør. Jeg har ikke benyttet mediatomb med transkoding på flere år, da jeg liker å benytte Handbrake, men nå har jeg mest originalfilmer som jeg konverterer, har nesten ingen mkv filer.
Vis hele sitatet...
Bruker egentlig wifi, men var visst like ille med kabel...
Tror det er 2,2GHz prosessor, og 768mb ram. Harddisken er på 1TB.

Ja kanskje det er bedre å konvertere filmene på forhånd? Hva vil du anbefale til å bruke, og hva bør den konverteres til??
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nudo Vis innlegg
Det høres for meg ut som om du bruker wifi, over wifi hakker det når man prøver å transkode HD
Vis hele sitatet...
Tjeh.

Det eg har testa, så greier ikkje ffmpeg e.l. å transkode HD i sanntid - ligger ofte på 20-25fps på en i5 av ukjent modell til h264 (720p), mens å streame 720p h264 i god kvalitet er 4-5Mb/s. 1080P er 15-20Mb/s. Begge deler er trivielt å dra over WIFI - 802.11N gir meg reell hastighet på 80-100Mb/s, som er nok til å streame rå BLU-RAY om eg måtte ønske det (50GB/7200s=6.9MB/s=55Mb/s - grovt utregna).
Sist endret av vidarlo; 23. november 2013 kl. 23:54.
Da må det nok være datamaskinen som er begrensningen her...
Tenker jeg heller bør konvertere filmen til .mp4 eller noe, men hvilket program bør jeg bruke? Vil helst ha web-interface så jeg kan ordne det fra en annen maskin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Da må det nok være datamaskinen som er begrensningen her...
Tenker jeg heller bør konvertere filmen til .mp4 eller noe, men hvilket program bør jeg bruke? Vil helst ha web-interface så jeg kan ordne det fra en annen maskin.
Vis hele sitatet...
MP4 er eit kontainerformat. MKV er eit kontainerformat.

Men lågare kvalitetsprofil vil føre til at konverteringa går raskare, på bekostning av kvalitet. Du kan og eksprimentere med HW-encoding, med t.d. CUDA eller Intel Media-SDK, som folk rapporterer skal kunne takle 1080p i sanntid.

https://app.zencoder.com/docs/guides.../h264-advanced
Jeg streamer 1080p over 802.11n uten noen problemer vha. Plex Media Server. Hvis du vil lese mer om oppsett o.l., kan du ta en kikk på denne tråden for litt inspirasjon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
MP4 er eit kontainerformat. MKV er eit kontainerformat.

Men lågare kvalitetsprofil vil føre til at konverteringa går raskare, på bekostning av kvalitet. Du kan og eksprimentere med HW-encoding, med t.d. CUDA eller Intel Media-SDK, som folk rapporterer skal kunne takle 1080p i sanntid.

https://app.zencoder.com/docs/guides.../h264-advanced
Vis hele sitatet...
Med det mener du at jeg bør konvertere til noe annet eller? Bør fungere på PS3.
Hva mener du med "HW-encoding"? Noe som fungerer på ubuntu på en dårlig maskin?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Med det mener du at jeg bør konvertere til noe annet eller? Bør fungere på PS3.
Hva mener du med "HW-encoding"? Noe som fungerer på ubuntu på en dårlig maskin?
Vis hele sitatet...
Nei, eg meiner at du bør settje deg litt inn i format og slikt. M.a. kvalitetsprofil. Om det er on the fly enkoding så kan du settje kvalitetsprofil slik at du såvidt ser artifacts, for å jage ut mest mogeleg ytelse.

HW-enkoding vil sei å bruke noko anna enn CPUen til enkoding, f.eks. dedikerte H264-enkodere eller skjermkort - eller Intel Media-SDK.
Det slashdot sier er at du kan kopiere ut video fra en MKV container for så å lime det inn i en mp42 container, og transkode lyden om nødvendig fra MKVen til mp42 containeren. PS3 er veldig glad i 6-channel discret, dersom du ønsker å beholde 5.1 lyd.

Har ikke prøvd programmet han lenker til, vet at det er mulig å benytte mplayer/mencoder.
Sist endret av nudo; 24. november 2013 kl. 05:40.