Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5759
Hei, jeg har satt opp Freenas på datamaskinen min. Jeg har følgende spesifikasjoner 4x2 TB, 4GB DD2 ram og Intel Q6600. Jeg har prøvd både begge filsystemene som Freenas støtter. Den beste skrive hastigheten jeg har hatt er 10 megabytes. Har noen av dere peiling på hva som kan være årsaken til denne latterlige farten?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nettverk? 10MB = 100Mb/s - eller det du kan forvente over svært god wlan-forbindelse.
Jeg trudde jeg skulle få en fart på rundt 60-70 megabytes. Noen av dere som vet hva jeg kan gjøre for å oppnå det?
Trådløst eller kablet?
Kabel, jeg hadde skjønnt det om det var trådløst. Har det noe å si at jeg har kun 4 gb ram?
Tror jeg ikke, har kjørt et gammelt dråg av en AMD-maskin med 4GB ram som filserver, Freenas + raid z2. Den lå på ca 55-65 MB/s.

Merk, det er forøvrig anbefalt å kjøre adskillig mer ram dersom man bruker raid z, og det skal gjerne være registrert serverminne.
Sist endret av norboost; 11. august 2013 kl. 23:45.
Tester du farten lokalt på filsystemet, eller går det over nettverk? I tilfellet det går over nett må du ta med farten på nettet, og farten på mottakermaskina i beregningen.

Hvis du tester lokalt kan det jo selvsagt være et problem med harddiskkontrollerdrivere i Linux. Får du normal ytelse på diskene hver for seg?

Tviler på at det kan ha noe med DMA-støtten å gjøre, eller diverse andre parametre som kan tweakes, men du kan jo sjekke for sikkerhets skyld.

Hvordan er diskene satt opp i BIOS? Kjører du softraid, IDE-mode eller AHCI?
Har du kontroll på hvilken kabel og nettverkshastighet du kjører på? Litt eldre kabler som er cat-5 eller lavere stopper på 100 Mbps, samme med eldre nettverkskort og switcher og routere. 10 MBps høres ut som et realistisk tall for et nettverk basert på denne hastigheten (husk at en komponent begrenset til 100 Mbps struper hele systemet). Kabler med kategoriene cat-5e og cat-6 støtter 1000 Mbps (1 Gbps), og pass også på at alle andre komponenter har tilsvarende fart.
Sist endret av Flaskepost; 12. august 2013 kl. 00:05.
Hvis du har sier at det ikke har noen med systemkravene mine. Hva anbefaller dere meg av raid oppsett, for best ytelse? Siden jeg skal bruke serveren til bare oppevaring av filmer?
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Hvis du har sier at det ikke har noen med systemkravene mine. Hva anbefaller dere meg av raid oppsett, for best ytelse? Siden jeg skal bruke serveren til bare oppevaring av filmer?
Vis hele sitatet...
Tror RAID-10 skal ha bra ytelse.
Sitat av gnomen123 Vis innlegg
Hvis du har sier at det ikke har noen med systemkravene mine. Hva anbefaller dere meg av raid oppsett, for best ytelse? Siden jeg skal bruke serveren til bare oppevaring av filmer?
Vis hele sitatet...
belisarius jeg kjører diskene i ide mode. Jeg tester diskene selvsagt over lokalt.

Jeg har en billig switch på 1 GB, og jeg benytter meg av cat 5e.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Tror RAID-10 skal ha bra ytelse.
Vis hele sitatet...
Raid 10 for ukritisk data?
Glad du ikke jobber som ITadministrator.

Sitat av gnomen123 Vis innlegg
belisarius jeg kjører diskene i ide mode. Jeg tester diskene selvsagt over lokalt.

Jeg har en billig switch på 1 GB, og jeg benytter meg av cat 5e.
Vis hele sitatet...
Kjører du satadisker i legacy idemodus på en filserver?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Raid 10 for ukritisk data?
Glad du ikke jobber som ITadministrator.
Vis hele sitatet...
Du vill kanskje kjørt RAID-0 du? Selv om dataene er ukritiske er det svært ubeleilig å miste flere TB med data.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Du vill kanskje kjørt RAID-0 du? Selv om dataene er ukritiske er det svært ubeleilig å miste flere TB med data.
Vis hele sitatet...
Siden TS bruker FreeNAS, så er det nesten utenkelig at han ikke bruker softraid. Isåfall, burde han kjøre RAID-Z, tilsvarende RAID5, men med bedre integritetstestet o.l.

Sitat av Flaskepost Vis innlegg
Har du kontroll på hvilken kabel og nettverkshastighet du kjører på? Litt eldre kabler som er cat-5 eller lavere stopper på 100 Mbps, samme med eldre nettverkskort og switcher og routere. 10 MBps høres ut som et realistisk tall for et nettverk basert på denne hastigheten (husk at en komponent begrenset til 100 Mbps struper hele systemet). Kabler med kategoriene cat-5e og cat-6 støtter 1000 Mbps (1 Gbps), og pass også på at alle andre komponenter har tilsvarende fart.
Vis hele sitatet...
Er nok sannsynlig at han har et eller annet nettverkskort, mellom maskinen og ruteren hans, som er 10/100Mb.
Kabler har fint lite å si, så det skal han ikke bry seg om.
Sist endret av 23732; 12. august 2013 kl. 09:07.
Sitat av belisarius Vis innlegg
Du vill kanskje kjørt RAID-0 du? Selv om dataene er ukritiske er det svært ubeleilig å miste flere TB med data.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tipper de fleste oppegående sysadmins ville valgt raid5 slik at de kun "mistet" en disk til paritet, istedet for å miste 50% av lagringskapasiteten til speiling av data
Sitat av moridin Vis innlegg
Nei, jeg tipper de fleste oppegående sysadmins ville valgt raid5 slik at de kun "mistet" en disk til paritet, istedet for å miste 50% av lagringskapasiteten til speiling av data
Vis hele sitatet...
De fleste oppegående sysadmins ville vel gjort en avveining mellom ytelse, kapasitet og datasikkerhet. RAID10 gir bedre ytelse på bekostning av tilgjengelig kapasitet. RAID10 tillater også tap av en disk per span, mens RAID5 tillater kun tap av en disk.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Comparison
Sitat av belisarius Vis innlegg
De fleste oppegående sysadmins ville vel gjort en avveining mellom ytelse, kapasitet og datasikkerhet. RAID10 gir bedre ytelse på bekostning av tilgjengelig kapasitet. RAID10 tillater også tap av en disk per span, mens RAID5 tillater kun tap av en disk.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Comparison
Vis hele sitatet...
ytelse du uansett ikke trenger på et NAS til privatbruk. Derfor poengløst å nevne i denne konteksten
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
De fleste oppegående sysadmins ville vel gjort en avveining mellom ytelse, kapasitet og datasikkerhet. RAID10 gir bedre ytelse på bekostning av tilgjengelig kapasitet. RAID10 tillater også tap av en disk per span, mens RAID5 tillater kun tap av en disk.

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID#Comparison
Vis hele sitatet...
Og det finnes ingen med vett som kjører RAID10 på annet enn systemvolum og under tvil loggdisker.

For de som kjører store nok databaser kjører de enda RAID1 (på loggdisker) og\eller RAID5 (på databasestore) på datastores snakker vi alltid RAID5 eller RAID6 (for ubemannede sites).
Sist endret av AtXbYeA; 12. august 2013 kl. 14:57.
Sitat av moridin Vis innlegg
ytelse du uansett ikke trenger på et NAS til privatbruk. Derfor poengløst å nevne i denne konteksten
Vis hele sitatet...
Fyren starta innlegget med å klage på ytelsen, så vil da si det er relevant. Hvem sier nei til bedre ytelse? Spiller ingen rolle om du "trenger" den ekstra ytelsen eller ikke

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og det finnes ingen med vett som kjører RAID10 på annet enn systemvolum og under tvil loggdisker.

For de som kjører store nok databaser kjører de enda RAID1 (på loggdisker) og\eller RAID5 (på databasestore) på datastores snakker vi alltid RAID5 eller RAID6 (for ubemannede sites).
Vis hele sitatet...
Vil tro forskjellige folk og forskjellige bedrifter gjør forskjellige ting. Kommer helt an på budsjett, krav til ytelse, krav til datasikkerhet osv.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av belisarius Vis innlegg
Fyren starta innlegget med å klage på ytelsen, så vil da si det er relevant. Hvem sier nei til bedre ytelse? Spiller ingen rolle om du "trenger" den ekstra ytelsen eller ikke



Vil tro forskjellige folk og forskjellige bedrifter gjør forskjellige ting. Kommer helt an på budsjett, krav til ytelse, krav til datasikkerhet osv.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber hos kunder som har alt fra 1->2000 servere, jeg har aldri sett RAID10 på datastore.

Selv med RAIDz (som tilsvarer RAID5) ville han hatt 10x ytelse av det han har, argumentet ditt er ugyldig.

Problemet ligger nok på nettverksiden.
nå vet ikke jeg om bruker har dette på installert rett på pc eller om det er virituelt så kan det ha noe med IOPS på diskene og hvilke modus disse kjører på
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av knutazz Vis innlegg
nå vet ikke jeg om bruker har dette på installert rett på pc eller om det er virituelt så kan det ha noe med IOPS på diskene og hvilke modus disse kjører på
Vis hele sitatet...
Hvis han kjører diskene i IDE-modus og ikke har snøring på hvordan nettverket skal se ut er det mange faktorer som kan spille inn.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis han kjører diskene i IDE-modus og ikke har snøring på hvordan nettverket skal se ut er det mange faktorer som kan spille inn.
Vis hele sitatet...
Jeg benytter meg av denne switchen:
http://www.dlink.com/uk/en/business-...gigabit-switch

Må hovedkortet mitt har jeg denne nettverkskontrolleren:
http://www.realtek.com.tw/products/p...n=4&ProdID=193

Jeg har no prøvd freenas på et annet oppsett med bare 2x2 tb, og 4 gb dd3 ram. Jeg har samme fart no også, så jeg lurer på hvor problemet kan ligge? Diskene jeg bruker er av sorten WD Green 2TB.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du kjører diskene i idemodus sa du?

Og hva slags nettverkskort i klienten ? Kobler den seg rett inn på samme switch?
Jeg kjører diskene i ide modus(som nemnt tidligere). Jeg har dette hovedkortet:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=593680


Er det nettverkskortet som struper systemet eller er det en annen faktor?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvorfor kjører du i idemodus?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Beklager for feil informasjon men diskene mine står i AHCI. Jeg har satt systemet opp på nytt, for å dobbelsjekke at det var meg så gjorde en feil. Jeg benyttet meg av operativsystemet NAS4free. Jeg fulgte denne guiden: http://www.youtube.com/watch?v=jLRkiElXUaw

Forsatt var hastigheten på 10 megabytes, jeg benyttet meg da bare av en hardisk som var i stripe modus.
Dette er switchen jeg benytter meg av:
http://www.dustinhome.no/product/501...M=pricecompare

Det er en gigabytes switch correct my if i'm wrong? Kablene jeg bruker er av sorten cat5e.
Noen av dere som har en ide om hva jeg gjør galt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du faktisk butter på 10MBps blank ville jeg tro problemet ligger i nettverket.

Koble en maskin rett i lagringsboksen din, sett statiske iper og se hvilke hastigheter du oppnår.
Det ligger ikke altså ikke på 10 blank med rundt der det varier alt fra 6- 9.88.

Om du ser på linken av hovedkortet, støtter dette en gigabytes?
Jeg vurdere å kjøpe et nytt nettverkskort for å sjekke ut om det er der problemet ligger?

Jeg out of topic har noen av dere hatt noen erfaringer med dette kabinettet:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=781289

Jeg vurderer sterkt og kjøpe det, men finner lite tester av det
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Prøv det jeg sa, verifiser linkspeed på begge ender.

Og, har du 19" rack? Da fungerer det sikkert bra, har du ikke rack? Kjøp tower.
Om jeg skjønner rett, så vil du at jeg skal koble serveren rett i modemet. Problemet er bare at det er 1 nettverksuttak
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nei.

Du kobler random maskin rett i serveren.
Et lite spørsmål ang hardware, du ha sjekket at alt er støttet av Nas4free \ FreeBSD 9.0R?

Sjekk link: nas4free FreeBSD

Hvis du ikke bruker støttet hardware kan du i mange tilfeller oppleve my rart.
Men er også vært å teste som Atx sier, koble pc inn i server med krysset nettverkskabel og sette statiske iper på begge maskiner og se hvilke hastighet du får da
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjør iperf. Teste både fra FreeNAStil din maskin og fra din maskin til FreeNAS. Slet med at jeg aldri fikk mer enn 300Mbit i starten, fant ut etter litt testing at det var kabelen som var herpa(Hoppa hvertfall opp til 970-990Mbit etter å ha byttet alle kablene).

1. Kjør iperf for å sjekke ytelse
2. Endre noe som kan forårsake problem
3. Hjalp det?
3a. Nei, gå til 1.
3b. Ja, dwarfish-shemale-p0rr gogo

Personlig har jeg ikke prøvd annet enn ZFS på FreeNAS, men har fulgt med i forumet deres en del. Å kjøre RAIDZ med den mengden RAM har flere hatt problemer med. Så enten bytt filsystem eller skaff mer RAM.

Realtek er vel heller ikke å anbefale på nettverks delen.
Sist endret av hayer; 12. september 2013 kl. 13:04.