Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2338
Hei!

Kommer her med nok et bilde.
Denne gangen et litt mer seriøst, selv om det ikke er så mange som tolker det likt.
Bildet illustrerer hvordan livet mitt er blitt de siste månedene, før dere evt. kommenterer, les historien bak bildet under...

[COLOR="Red"]Bildet er tatt me HTC Touch pro, så vet at det er dårlig![/COLOR]
http://i33.tinypic.com/2rvykba.jpg

Så for at folk skal forstå hva meningen med dette bilder skriver jeg likegodt historien bak bildet:

Jeg _var_ en aktiv gutt før... Sto på snowboard, Twintip, syklet BMX og downhill og hadde akkurat startet med aktiv parkour.
Men rett før påsken 09, ble livet mitt snudd på hodet.
Jeg ble syk, fikk diagnosen Reiters Syndrom.

Er en leddsykdom, åsså kalt Reaktiv Artritt.
Som betyr at immunforsvaret ditt blir helt vilt når du blir syk eller får en infeksjon som f.eks kyssesyken.

I mitt tilfelle sa de på revmatologisk avdeling at de ikke hadde vært borti en så sterk Artritt.
"Utbruddet" gikk utover knærne, begge anklene, peke og ringefinger på høyre hånd, muskelsålen under venstrefot, alle senene oppe rista på venstrefoten.

Med andre ord, jeg kunne verken gå, sitte eller ligge uten at jeg hadde vondt, jeg satt i rullestol i 1 mnd, så krykker i flere uker.
Tablettene jeg fikk mot smertene var så sterke at de gav med midlertidig magesår... Fikk morfin flere ganger i måneden, og besvimte 3 ganger av smerte mens jeg lå på sykehuset.

Etter dette er livet mitt blitt basert på medisiner, sykehusbesøk osv osv.

Jeg er bare 17 år, og jeg (uten å prøve å virke egoistisk) mener selv at jeg ikke fortjener dette.
Nå er jeg faktisk blitt vant til å stikke meg selv med sprøyter, en gang i uken.
Jeg vet at det er det mange som mener er piece of cake, men det er ikke normalt.

Vel, skal ikke skrive så alt for mye mer, er jo bildet som er fokus her..
Sist endret av Ondskap; 9. oktober 2009 kl. 00:31.
får nesten dårlig samvittighet av å kritisere dette her

men som et foto syns jeg det blir litt for rotete. rydd opp litt i bakgrunnen og pillelokket tar litt for mye unødvendig oppmerksomhet. at det var sprøyter som lå der hadde jeg litt vanskelig for å se med det første, hadde de ligget i en litt annen vinkel hadde det vært lettere å sett, men om bildet ville blitt bedre av denn grunn, vites ikke.
Ja jeg skjønner, så det selv at sprøytespissene ikke vises, men kan se om jeg får tatt et bedre bidle, rydde litt opp og slikt.
Hadde blitt MYE bedre om jeg hadde hatt et ordentlig kamera.
Sparer jo til Speilrefleks, og leser en del på nettet, nå tar jeg bare bilder med HTC'n og drømmer at det er speilrefleks, helt til jeg har fått det inn på datan å sett den crappy kvaliteten det egentlig er x)
Sitat av Ondskap Vis innlegg
Ja jeg skjønner, så det selv at sprøytespissene ikke vises, men kan se om jeg får tatt et bedre bidle, rydde litt opp og slikt.
Hadde blitt MYE bedre om jeg hadde hatt et ordentlig kamera.
Sparer jo til Speilrefleks, og leser en del på nettet, nå tar jeg bare bilder med HTC'n og drømmer at det er speilrefleks, helt til jeg har fått det inn på datan å sett den crappy kvaliteten det egentlig er x)
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke på død og liv skal ha latest and greatest er det jo gode starter-kits for 3-4.500,- der ute.

Kjøpte selv D40 for ett år siden for 3.900,- med 18-55 + 55-200 standardlinser og er helt ok for å bare leke seg litt og prøve ut ting.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis du ikke på død og liv skal ha latest and greatest er det jo gode starter-kits for 3-4.500,- der ute.

Kjøpte selv D40 for ett år siden for 3.900,- med 18-55 + 55-200 standardlinser og er helt ok for å bare leke seg litt og prøve ut ting.
Vis hele sitatet...
Nei, blir vel bare litt hobby...
Går jo TIP, å har ingen planer om å bli noen fotograf eller noe, men når jeg først skal ta bilder så vil jeg ha noe annet enn telefon, så blir vel å gå for starter kit.

Takk for tips forresten
Jeg likte bildet, at du klarte å få ufokus med et mobilkamera er imponerende (eller er det etterarbeid i photoshop?).

Det er noen elementer i bildet jeg ikke fatter hva er, feks greia oppe i høyre hjørne, en høytaler? Du skulle fjerna den.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg vil ikke si at det bildet der illustrerer livet ditt så godt. Ikke etter det jeg leste, ihvertfall.
Jeg har ikke noe fasitsvar på hvordan du best kan illustrere livet ditt med et bilde, men jeg vil oppfordre deg til å fortsette å se rundt deg etter noe spesielt som beskriver ditt liv med Reiters-syndrom.

Se rundt deg, på familie, venner, situasjoner rundt deg og liknende. Det trenger ikke å være noe så konkret som noen piller og en sprøyte. Og du trenger ikke speilrefleks for å ta bilder.
Sitat av Defqon Vis innlegg
Jeg likte bildet, at du klarte å få ufokus med et mobilkamera er imponerende (eller er det etterarbeid i photoshop?).

Det er noen elementer i bildet jeg ikke fatter hva er, feks greia oppe i høyre hjørne, en høytaler? Du skulle fjerna den.
Vis hele sitatet...
Tror det bare er flaks, for alt jeg har gjort er å endre på kontrast, kurvene og lysstyrken, og brukte ikke PS, men paint.NET... Har nettop flytta, så har ikke fått opp den stasjonære med alt pikkpakket på enda.

Hehe, skjønner hva du mener, den er forstyrrende...
Det er en pilleboks det også, som ligger.
Skulle egentlig få et litt "videre" bilde sånn at jeg fikk med en boks som hadde tippet og piller datt ut, men ser nå at det ikke gikk...
Sist endret av Ondskap; 9. oktober 2009 kl. 00:55.
Åh shit! Nå ble bildet så sykt mye mere..ja hva skal man si? betydningsfullt? Det er derfor man aldri kan uttale seg om kunst!!=D
Fortsett med bilder gutten min!
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg er veldig enig med Joey. Dette beskrev ikke tilstanden "tidligere aktiv, nå ufør" særlig godt. Sprøyter og piller er et veldig generisk, og gir sannsynligvis assosiasjoner til narkomane og rusmisbrukere for de fleste.

For at et fotografi skal fortelle en historie må man også kunne lese historien ut fra bildet, uten tidligere kunnskap om historien. I bildet ditt er det lite som forteller om en aktiv snowboarder, for å si det slik.
Sist endret av ticks; 9. oktober 2009 kl. 09:36.
Sitat av ticks Vis innlegg
Jeg er veldig enig med Joey. Dette beskrev ikke tilstanden "tidligere aktiv, nå ufør" særlig godt. Sprøyter og piller er et veldig generisk, og gir sannsynligvis assosiasjoner til narkomane og rusmisbrukere for de fleste.

For at et fotografi skal fortelle en historie må man også kunne lese historien ut fra bildet, uten tidligere kunnskap om historien. I bildet ditt er det lite som forteller om en aktiv snowboarder, for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Vet, men liksom..

Hva hverdagen min er nå liksom.
Det er å huske på ¨å ta 4-5 tabeletter om morningen, passe på hva jeg spiser.
Huske sprøyta på onsdager...

For meg er medisiner, sprøyter og alt slikt blitt en del av min hverdag, noe jeg ikke liker.
Og som jeg sa på toppen..." Ikke alle tolker det likt", noen tolker det som du sier.. Assosiasjoner med narkomane osv.

Kanskje jeg forklarte litt feil, og noen ville missforstå.
Det jeg prøvde å få fram er hvordan _hverdagen_ min er blitt.

Og det er jo klart, de som ikke vet så mye om hva Reaktiv Artritt, vil ikke skjønne hvorfor i all hverden det ligger sprøyter der.

Men de sprøytene der er bare Enbrel, behandlingen med de sprøytene er noe a la Cellegift... Det virker på samme måte, men man mister ikke hår osv osv.

Og de andre pillene er smertestillende, kortison, prednisolon osv.
Men kan se om jeg får en annen setting og slikt å ta et nytt bilde en gang.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ondskap Vis innlegg
...
Kanskje jeg forklarte litt feil, og noen ville missforstå.
Det jeg prøvde å få fram er hvordan _hverdagen_ min er blitt.

Og det er jo klart, de som ikke vet så mye om hva Reaktiv Artritt, vil ikke skjønne hvorfor i all hverden det ligger sprøyter der.
Vis hele sitatet...
Eg trur at dei som kjenner det vil svare at bildet minner meir om knarkere enn sjuke personer...

Bildet ditt formidler rett og slett ikkje det du vil - kanskje du må tenke meir gjennom korleis du skal få formidla bodskapet om sjukdom i ung alder, for det der formidler på ingen måte det bildet til nokon.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur at dei som kjenner det vil svare at bildet minner meir om knarkere enn sjuke personer...

Bildet ditt formidler rett og slett ikkje det du vil - kanskje du må tenke meir gjennom korleis du skal få formidla bodskapet om sjukdom i ung alder, for det der formidler på ingen måte det bildet til nokon.
Vis hele sitatet...
Det er ikke sjukdom i ung alder jeg prøver å formidle.

Det er et piller, sprøyter og alt det der er blitt en del av hverdagen...
Freak Trooper
Joey's Avatar
Casper Dalhoff, en dansk fotograf, laget en bildeserie på en institusjon som driver med personer som har forskjellige psykiske og fysiske lidelser.
En kan tenke seg at sprøyter og piller er en stor del av hverdagen til de som bor på den institusjonen, men der er ikke et eneste bilde av det.

http://foto.jp.dk/fotosite_albumview.php?serie=226
Sitat av Joey Vis innlegg
Casper Dalhoff, en dansk fotograf, laget en bildeserie på en institusjon som driver med personer som har forskjellige psykiske og fysiske lidelser.
En kan tenke seg at sprøyter og piller er en stor del av hverdagen til de som bor på den institusjonen, men der er ikke et eneste bilde av det.

http://foto.jp.dk/fotosite_albumview.php?serie=226
Vis hele sitatet...
Brae bilder!

Men... Hva er det du ikke forstår med at det er ikke selve _sykdommen_ min jeg prøver å vise fram her.
Det er at piller, sprøyter, medisiner er blitt en del av min hverdag...

Jeg prøver ikke å vise f.eks at jeg ikke klarer å gå, eller at jeg har lungeproblemer eller noe.

iogmed at jeg ikke får tatt bilde av meg selv, så gjorde jeg det på _denne_ måten.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg prøver bare å oppfordre deg til å tenke litt mer kreativt enn "piller og sprøyter".
Du spør etter tilbakemelding, jeg gir deg min tilbakemelding. Beklager viss den ikke fyller dine krav.

Klar over at du ikke kan ta bilde av deg selv, noe som er en utfordring. Jeg mener bare at det er bedre løsninger. Hvordan du velger å gjøre det er helt opp til deg selv.
Sitat av Joey Vis innlegg
Jeg prøver bare å oppfordre deg til å tenke litt mer kreativt enn "piller og sprøyter".
Du spør etter tilbakemelding, jeg gir deg min tilbakemelding. Beklager viss den ikke fyller dine krav.

Klar over at du ikke kan ta bilde av deg selv, noe som er en utfordring. Jeg mener bare at det er bedre løsninger. Hvordan du velger å gjøre det er helt opp til deg selv.
Vis hele sitatet...
Joda, de fyller mine krav i stor grad, er jo tilbakemelding jeg ønsker.

Men jeg vet ikke om dere tok 'budskapet'.
Men forstår at det kan være vanskelig når bildet er av piller å sprøyter, absolutt.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Nå er jo jeg godt over gjennomsnittet interessert i bilder og når jeg leser det du skriver så ser jeg potensiale i noen veldig gode, tette og følelsesladede bilder. Så da blir jeg litt skuffet når det er sprøyter og piller. Men håper på flere bilder. Kan bli spennende å se hva du greier å fange.
Syns det ble for mye svart foran, ville kutte vekk det svarte og hevet kameraet tilsvarende over. Da ville pillene kommet i det gylne snitt nederst, og det ville nok sett litt bedre ut. Litt vel mørkt for min del. Syns heller ikke det kommuniserer historien bak så veldig godt, men du skal ha for forsøket. Som flere andre nevner skal det ikke stå på utstyret, komposisjon og slikt kan læres med hvilket som kamera.
Jeg synes bildet var flott.. Det "fanget" meg på en måte. Kanskje fordi jeg har sykdom i nærmeste familie og har jobbet på instutisjon.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Syns det ble for mye svart foran, ville kutte vekk det svarte og hevet kameraet tilsvarende over. Da ville pillene kommet i det gylne snitt nederst, og det ville nok sett litt bedre ut. Litt vel mørkt for min del. Syns heller ikke det kommuniserer historien bak så veldig godt, men du skal ha for forsøket. Som flere andre nevner skal det ikke stå på utstyret, komposisjon og slikt kan læres med hvilket som kamera.
Vis hele sitatet...
Joa, men HTC Touch pro er ikke akkruat noe å fortsette å da bilde med:P
Må være jæævlig rolig på hånda for at det ikke skal bli helt fucked.
Så blir vel å investere i et ordentlig kamera etterhvert.
Likte bildet ganske godt. Gir meg assosiasjoner med intro til tv-serien Dexter.

Kanskje det burde være en kontrast i bildet, som skiller mellom nåtid og fortid. Sprøyter og piller har lett for å gi inntrykk av avhengighet, så for å splitte opp denne illusjonen, så kunne f.eks. et innrammet bilde hvor du er frisk og glad stått ufokusert i bakgrunnen.

Dette ser nok bedre ut i min fantasi enn hva som er praktisk å gjennomføre, men all kritikk er god kritikk?
Sitat av ne0 Vis innlegg
Kanskje det burde være en kontrast i bildet, som skiller mellom nåtid og fortid. Sprøyter og piller har lett for å gi inntrykk av avhengighet, så for å splitte opp denne illusjonen, så kunne f.eks. et innrammet bilde hvor du er frisk og glad stått ufokusert i bakgrunnen.

Dette ser nok bedre ut i min fantasi enn hva som er praktisk å gjennomføre, men all kritikk er god kritikk?
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe, men siden jeg ikke har fått satt opp den stasjonære pc'n med photoshop å alt på, så får jeg ikke redigert så mye på det.
Nå sitter jeg på skole pc'n med paint.NET :P

Takker
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Likte budskapet i bildet ditt.

Tenkte først et slakt av gris eller noe sånt, eller en forvokst marsipangris..
Synes uansett dette er underfundig og småsært. Ikke minst på grunn av det halve ansiktet i bildet der bak, som stirrer på meg over denne smått udefinerbare "kjøttmassen".
Sitat av joaduck Vis innlegg
Likte budskapet i bildet ditt.

Tenkte først et slakt av gris eller noe sånt, eller en forvokst marsipangris..
Synes uansett dette er underfundig og småsært. Ikke minst på grunn av det halve ansiktet i bildet der bak, som stirrer på meg over denne smått udefinerbare "kjøttmassen".
Vis hele sitatet...

Hvor i all verden ser du det halve ansiktet i bakgrunnen?
Sist endret av staM; 12. oktober 2009 kl. 11:16.