Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4636
Så nå har det seg sånn at jeg er møkka lei dette kraftige drittstoffet. Har brukt det hver uke i to år. Og den siste tida har jeg på tross av mine egne grenser kun brukt sprøyter. Det er nesten som om speeed har tatt over meg men jeg er fullt klar over det helt til jeg ut av ingenting kjenner suget etter speedformen og glemmer alt det jeg tenkte var dumt og tar speed igjen.

For alle andre som har hvert igjennom amfetamin slutt og lignende, jeg tar gjerne imot tips for å klare det lettere etc.

Lurer også på hva som er å foretrekke av
*Cold turkey (røyker hasj daglig men tenker på amfen såklart)
*Nedtrapping gradvis ta mindre for hver gang, droppe isteden for å skyte og så ta linjer osv...
*Dex av lege (vil helst ikke det men har heller ikke fått dette før.)
*Bruke benzo, opiater,alkohol eller noe annet for å dempe symptomene i begynnelsen.

Har dere som evt har sluttet, brukt andre stoffer under/etter speed av-venning? Og har det at jeg røyker daglig påvirkning for sannsynligheten til å slutte med amf?

Eller er det bare ved å slutte med alt av rusmidler for godt at jeg kan gi slipp på denne voksende avhengigheten? Teller ikke med sopp og LSD o.l psykedelika er mye av det jeg savner med en normal psyke og følelser er å utforske nettopp dette men bruken min av speed gjør at dette aldri lenger foregår i praksis.

Under har jeg skrevet en lengre tekst som kan ses på som en logg for de som gidder (måtte bare få skrevet noe for min egen del)

____________________________________________________________ ______________

Ligger nå og halvsover etter å ha tatt 3gram amfetamin intravenøst ganske tett etter hverandre, som begynner å bli noen timer siden. Har og tatt 40mg rivo så føler meg ikke værst men jeg vet at enten jeg får sove eller ikke, så vil jeg føle meg dritt når jeg står opp. Og ar det eneste som jeg gidder utenom å spise, er å sende masse meldinger for å få tak i mer amf sånn at jeg kan holde gående et par ting jeg holder på med som ikke hadde gått uten.

Det hender jeg får litt "goodwibes", men, langt i fra slik som det var på fylla som 17/18 åring og delte gjerne sånn rundt en Grammer med en kompis eller to utover kvelden . Nå er et g for meg en feit smell. Det er ikke det at jeg så gjerne vil bruke det(eller teknisk sett forbinder hjernen amf og motivasjon,ønsker etc via neurotransmittere bla bla).. men jeg har et ønske om å bryte det mønsteret. Noe jeg føler er nærmest umulig da jeg har prøvd gang på gang men starter drittsirkelen om igjen. Holder jeg meg konsentrert og bevisst så kan jeg unngå fristelsen en god stund, men den tilstanden går til slutt over, og tankene glir bort i ubevissthet. Kanskje tenker jeg på hva som egentlig er så ille med speed, og så kommer suget .

Jeg ser på meg selv ødlegge meg selv og sosialisering blir stadig vanskeligere da jeg unngår nærmest alle jeg kjenner. Drar selvsagt ikke med andre i driten sitter for meg sjæl og tegner, spiller og gjerne finne på de villeste prosjekter som jeg aldri helt blir ferdig med, og setter smell på smell til det er tomt. Det er nesten noe man kan kalle "speed-verden"

Også, etter 24-72tmer så ligger jeg der mens nedturen kryper på. Jeg kan kanskje da bestemme meg for å ikke ta mer. Så sover jeg, spiser innholdsrik mat og går to-tre dager uten speed. Disse dagene er på mange måter de Værste da jeg blir likegyldig, lat, sint, osv. Men det går over.

Men så: en uke går og hver dag føles som stå opp-frokost-middag-sove, uten noen interesse for noe. Klarer ikke en gang finne på noe å prøve på. De prosjektene jeg begynte på, og rotet fra rusdagene er det siste jeg vil ta tak i. Å snakke med folk passer bedre når jeg er.er stabil i toppen, som helt sikkert blir snart(not). Må nesten drøye et par dager før jeg prøver meg på fylla, som jeg vanligvis er moro." "Åja der var helga over" enkelte avtaler jeg lagde rusa gir meg nærmest angst å tenke på så jeg bare gir faen. Men kan jo ikke gi faen tenker jeg.. Amfetamin! Det hadde vært noe nå det. Pån igjen.. Uten nødvendigvis at jeg får gjort det jeg skal men finner nok noe annet å stelle i stand eller lage/holde på med, nærmest manisk ofte. Og sånn går det rundt.

Har godt kosthold både når jeg er rusa og når jeg prøver å slutte, ordner av og til benzo for å ta i noen dager og syklet litt etc når jeg har prøvd å gå mer enn den første uka men hver gang kommer plutselig en perfekt anledning til å speede litt. Og selv når jeg prøver så gir det ingen mening å la være å ta det. Har mistet jobben grunnet bruk, men får nok i mnd til å fortsette. Lappen er også mistet pga amf, det samme med min ex. Min egen familie kjenner meg snart ikke mer og jeg føler det slik mot dem og FORTSATT så klarer jeg ikke å praktisere det jeg vet så godt, om at å unngå Amf bør være min prioritering nr 1.

Det bor ikke så mange dealere nær her men merkelig nok ordner jeg alltid på et hvis( blir litt rastløs venting og ofte lange reiser av å til). Hasj har jeg alltid men røykinga begynner å bare bli utsatt det og for å ikke komme "ned" . Men når jeg først er tom for speed så MÅ jeg hasj...

Blir snart gal vil bare helhjertet gå inn for det men hvem bryr seg egentlig hvis ikke.

Setter pris på svar fra andre som har erfaring med disse problemene
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sliter med nøyaktig det samme... et hat/elsk forhold. Gir ikke noen rus lenger heller, bare angst. Er bare det psykiske suget. Lover meg selv vær gang at jeg aldri skal gjøre det igjen, men så smeller det bare igjen...
3 gram intravenøst for så 40 rivotril? Det hørtes ganske mye ut spør du meg. Vet det ikke er det du vil ha svar på, men vær forsiktig!
Det var en feil der ja hehe tok tre gram IV men 8mg rivo 4 av de på 2mg
Hei. Modig innlegg av deg! Har brukt makka/ benzo/ gallar/ heroin siden -86 ca. Har ikke brukt siden 10.Dec 2014. Bare så du skal vite jeg har en anelse om hva du prater om.
Kan si deg hva jeg tror du IKKE bør gjøre: Benzo: Ligg unna, ligg unna!!! Benzo blir du så hekta på, og såååå jævelig abstinenser at du aner bare ikke. Og kan ta månedvis å bli noenlunde "seg sjøl igjen". SÅ LIGG UNNA BENZ, det er "bedre" å være grisehekta på amf enn benzo (ingen av dem er bra da, men...) Å komme seg av benzo og hero er like "morsomt" (alkohol er heller ikke noe substitutt, om du ikke har planer om å bli alkoholiker da)
Kutt ut nåla, ja. Vi blir nesten like hekta på nåla som på stoffet. Dropp eller snort neste gang samme faen hvor nålkåt du er
Og det aller kjedeligste rådet kanskje: Kom deg ut og SE på fargene på trærne, og beveg deg, og venn skrotten og hjernen din til å hente aufori-greiene ut av normale aktiviteter. Har vært på rehab MANGE ganger, hørt dette MANGE ganger og syntes: PISSPREIK. Men dette enkle taket fungerer faktisk.
Og selvfølgelig: Regn med ensomhet. Du kan rett og slett ikke vanke sammen med de samme menneskene som du har rusa deg sammen med. Det går en gang. To, tre...whatever: Det er risikabelt som faen om du har tenkt å kutte ut. Det er ikke så lett å nekte "hjelp" til en god kompis, så om du etter en stund synes du har fortjent en smell og spør NN om "bare en liten en" f.eks er det IKKE lett å la være å dele med deg. Så regn med ensomhet.
Har du alvorlig prøvd N.A. og den 12 trinnsaken forresten? Er ikke med sjøl men de er verdens mest fungerende selvhjelpsgruppe og jeg kjenner mench som jeg aldri trodde skulle komme av som nå fungerer i samfunnet.
Ønsker deg lykke til og du må aldri gi opp. Dette er en sabla komplisert og avhengighet som det er dritvanskelig å ikke bli lurt av. Pluss at det er jo pokker så deilig å bli lurt også da. Ikke noe å legge skjul på det.
Vennlig hilsen MyMind
Jeg slutta i injisere for 6 år siden. Kunn hatt 3 sprekker siste året etter et samlivsbrudd på flere år. Mars var vell sist sprekk, men da innså jeg at en klem av ei venninde frista mer enn en smell til, så jeg la fra meg shiten nokk en gang.

Vell, hvordan jeg sluttet å skyte makkan for 6 år siden?
Jeg var rimelig drit lei av paranoia, angst og dårlig form. Pga mangel på mat og søvn hele tiden. Jeg gikk over til å bare røyke cannabis istedenfor, brukte også ganske mye benzo pga angsten i flere år etterpå. Helvete å slutte med det også, men det gikk. Jeg røyker fortsatt, tar psykedelika noen ganger i året hvor jeg jobber med meg selv. Dette hjelper mye. Men det viktigste er selvkontroll, det har for eks hjulpet mye å flytte russuget over i noe annet. Altså det psykiske rusmaset. Fra makka til benzo og røykings til serier og sukker. Med tiden til bruk. Jeg føler jeg har mye mer kontroll når jeg kan ha for eks benzo liggende i skuffen i månedsvis uten å ta. Men jeg vet jeg har det. Og det å se at "oi! Denne substansen vill jeg ikke ha" (mens man jager mindre problematisere substanser) gir troen tilbake for at jrg klarer dette på sikt. Videre så gjør jeg samme rutinen på neste substan jeg er hekta på. Jeg jobbe for tiden med å flytte fokuset over til kreativt arbeid, framfor rusjag. Det funker delvis, men tar tid.

Håper dette hjelper, bare send meg pm. Så kan jeg prøve å forklare nermere. Fult mulig dette ble litt rotete, men travel dag..
Lykke til ��
Sitat av MyMind Vis innlegg
Hei. Modig innlegg av deg! Har brukt makka/ benzo/ gallar/ heroin siden -86 ca. Har ikke brukt siden 10.Dec 2014. Bare så du skal vite jeg har en anelse om hva du prater om.
Kan si deg hva jeg tror du IKKE bør gjøre: Benzo: Ligg unna, ligg unna!!! Benzo blir du så hekta på, og såååå jævelig abstinenser at du aner bare ikke. Og kan ta månedvis å bli noenlunde "seg sjøl igjen". SÅ LIGG UNNA BENZ, det er "bedre" å være grisehekta på amf enn benzo (ingen av dem er bra da, men...) Å komme seg av benzo og hero er like "morsomt" (alkohol er heller ikke noe substitutt, om du ikke har planer om å bli alkoholiker da)
Kutt ut nåla, ja. Vi blir nesten like hekta på nåla som på stoffet. Dropp eller snort neste gang samme faen hvor nålkåt du er
Og det aller kjedeligste rådet kanskje: Kom deg ut og SE på fargene på trærne, og beveg deg, og venn skrotten og hjernen din til å hente aufori-greiene ut av normale aktiviteter. Har vært på rehab MANGE ganger, hørt dette MANGE ganger og syntes: PISSPREIK. Men dette enkle taket fungerer faktisk.
Og selvfølgelig: Regn med ensomhet. Du kan rett og slett ikke vanke sammen med de samme menneskene som du har rusa deg sammen med. Det går en gang. To, tre...whatever: Det er risikabelt som faen om du har tenkt å kutte ut. Det er ikke så lett å nekte "hjelp" til en god kompis, så om du etter en stund synes du har fortjent en smell og spør NN om "bare en liten en" f.eks er det IKKE lett å la være å dele med deg. Så regn med ensomhet.
Har du alvorlig prøvd N.A. og den 12 trinnsaken forresten? Er ikke med sjøl men de er verdens mest fungerende selvhjelpsgruppe og jeg kjenner mench som jeg aldri trodde skulle komme av som nå fungerer i samfunnet.
Ønsker deg lykke til og du må aldri gi opp. Dette er en sabla komplisert og avhengighet som det er dritvanskelig å ikke bli lurt av. Pluss at det er jo pokker så deilig å bli lurt også da. Ikke noe å legge skjul på det.
Vennlig hilsen MyMind
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, MyMind! ¨
Å gå en tur er et veldig godt råd, sitter bare hjemme det meste av tiden uansett, spes på nedtur men tror jeg skal gå litt oftere ut Det er også helt sant det du skriver om å dele litt, har følt på det selv begge veier. Nå har jeg heldigvis tatt avstand fra de fleste i miljøet utenom et par som selger.

N.A. Og 12 Trinns har jeg bare hørt om men skal sjekke ut mer og vurdere det. Men skal snart sone og det blir kanskje som en avrusing, håper jeg. Tskk for et forståelsesfult svar.

Sitat av bewaah Vis innlegg
Jeg slutta i injisere for 6 år siden. Kunn hatt 3 sprekker siste året etter et samlivsbrudd på flere år. Mars var vell sist sprekk, men da innså jeg at en klem av ei venninde frista mer enn en smell til, så jeg la fra meg shiten nokk en gang.

Vell, hvordan jeg sluttet å skyte makkan for 6 år siden?
Jeg var rimelig drit lei av paranoia, angst og dårlig form. Pga mangel på mat og søvn hele tiden. Jeg gikk over til å bare røyke cannabis istedenfor, brukte også ganske mye benzo pga angsten i flere år etterpå. Helvete å slutte med det også, men det gikk. Jeg røyker fortsatt, tar psykedelika noen ganger i året hvor jeg jobber med meg selv. Dette hjelper mye. Men det viktigste er selvkontroll, det har for eks hjulpet mye å flytte russuget over i noe annet. Altså det psykiske rusmaset. Fra makka til benzo og røykings til serier og sukker. Med tiden til bruk. Jeg føler jeg har mye mer kontroll når jeg kan ha for eks benzo liggende i skuffen i månedsvis uten å ta. Men jeg vet jeg har det. Og det å se at "oi! Denne substansen vill jeg ikke ha" (mens man jager mindre problematisere substanser) gir troen tilbake for at jrg klarer dette på sikt. Videre så gjør jeg samme rutinen på neste substan jeg er hekta på. Jeg jobbe for tiden med å flytte fokuset over til kreativt arbeid, framfor rusjag. Det funker delvis, men tar tid.

Håper dette hjelper, bare send meg pm. Så kan jeg prøve å forklare nermere. Fult mulig dette ble litt rotete, men travel dag..
Lykke til ��
Vis hele sitatet...

Bra å høre at du klarer deg såpass bra, bewaah!
Kjenner igjen det du sier med å flytte russuget, og sukker og serier er ikke til å kimse av i forhold til å holde hjernen i ro, selv uten rus. Hjelper veldig og høre noe meningsfult fra folk som vet hva jeg prater om.

Det er en interessant metode du nevner, min far hadde en 10 pakning i lomma en god god stund da han slutta med røyk. Men desvere kan jeg derimot gjerne finne meg selv i å krabbe på gulvet på utkikk etter spor av amf, hasj, elller piller så drøyer å teste selvkontrollen der. Men jeg har røykt i 6 år så da tror jeg ikke jeg slutter med det samtidig, men heller bytter ut speed med turer til frokost og bongtrekk til kvelds.

Selvsagt lett og si men idag gir jeg hvertfall et forsøk, takk alle som har svart.

Update fra idag: spiste en god middag og siktet et inn et stort fjell som jeg skulle komme meg på toppen av. Tok med en joint og gikk et par timer.

Det føltes veldig godt for hode Et sånn slags, trenger ikke pepper i det hele tatt øyeblikk, så gikk jeg hjem la meg på sofaen også ringte fyren med noe nye greier jeg fikk billig.. Så enkelt var det å gi f.

Får bruke opp det i dag, og forsøke å kutte kontakt med alle som selger speed, Det har nok en del å si for å klare å legge speeden på hylla. Menså er da spørsmålet, hva gjør jeg med livet etter jeg har slutta?

Det ville vært et utrolig godt mål og oppnå men på vei dit møter man mye negative følelser over lang tid før man blir "normal" og kan gjøre andre ting igjen. Hva er det som er viktigst for å komme gjennom den stormen/kjemiske ubalansen etter langtidsbruk? Finne noe annet å fylle hodet med, som distraksjon,? eller å "bearbeide" / kjenne på tomheten og håpløsheten som skjer i hodet til man blir frisk? Finnes det noe omtrentlig svar på hvor lang tid det tar å "fylle opp alle lagrene" igjen (dopamin serotonin osv) og er det noen ekte måte det kan gjøres raskere? Via mat el kosttilskudd, aktivitet/hvile osv.

Vet at dette er unødvendig langt og uinteressant for mange og jeg beklager om det er rotete. Jeg vet at freak ikke består av eksperter på alt jeg spør om men om noen har relevant info å dele tas det gjerne imot.
Sist endret av Bluesky_; 15. oktober 2019 kl. 02:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rød Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ah, følern. Speed er no møkk!!
Nedturene i seg selv er jo nok til å stille seg selv spørsmålet hvorfor i helv* man gidder dette.

Men høres ut som du gjør det ut av kjedsomhet også noen ganger? Har du ingen hobbyer eller noe du kan gjøre når suget kommer?
Redningen min har vært å komme seg ut i naturen, fjellturer og trening.

Slutt med nåla ihvertfall, få det vekk.
@Bluesky_

Håper du kommer deg ut av det. Nå vet jeg ikke hvor mye du har igjen. Men min kuyt løsning i det stadiet er å utsette å ta det. La det ligge, vent. En dag om gangen, eller en time. Prøv å vær realistisk, se på deg selv utenfor øyeblikket. Hva vill du ha ut av livet på sikt? Hvor vill du? Hva mer er i deg framfor å jage den beste følelsen du kan skrape sammen i dette øyeblikket. Hvor kan du se for deg selv om et år? Men ja utsett å ta det, litt etter litt. Samt skape et langsiktig mål som kan være et alternativ til ruslysten. Jeg klarte å spare en pose i kjøleskapet fra mars til slutten av sept. Da gikk den i sølpa! Har luktet å sett på den utallige ganger siste halvåret. Men det lå en lapp dær, med de rette orda som traff meg hber fang jeg leste den. Det funka.

Men da jeg var grisehekta, da var det gaming, benzo og et hav av hasj som redda meg i hverdagen. Innstilling er veldig relevant også, men det er noe man må komme fram til selv tror jeg. Man må se at det er noe som betyr mer i livet for seg selv �� Masse lykke til
Sist endret av bewaah; 16. oktober 2019 kl. 11:40.
Hei jeg tenkte skrive litt til ts om va jeg har har opplevd at fungert.

Jeg selv har ikke vært hekta på speed aldri likt opp dop. Men har tullet nesten 10år med morfin/heroin/benso/hasj og blandet litt speedball.

Men har hvertfall prøvd å slutte med dop 5-6ganger å mislykkes alle. Men jeg prøvde å gjøre det en siste gang å da gikk jeg inn 110% å da mener jeg 110% å det innebar total omlegging av livet.

Jeg måtte flytte vekk fra miljøet/byen (oslo) å kutte all kontakt med rusmiljø å venner. Reiste til trondheim i behandling i 6md. Så flyttet jeg hele livet mitt fra oslo til ei veldig lita bygd på vestlandet. Fikk oppstart i lar behandling subotex.

Følgte opp behandling på en sikkelig måte gikk på alle møter/urinprøver/medisin henting.

Fikk meg garasje med leiligheten jeg leier. Så jeg isolaserte hele garasjen å byttet tak på den. Å innredet den til verksted. Å begynte å kjøpe vektøy billig brukt fra nærområdet. Sveise apparat/dreiebenk. Sakseløft til bil. Så der var hobby og bi inntekt på plass. Dette hjalp meg til å komme i kontakt med rusfrie folk. Jeg fikk venner.

Nå er jeg på mitt 5år med reineprøver. Jeg henter medisin 1gang pr uke. Jeg er forlovet på mitt 4 år. Jeg har en hobby bil/mc å skruing. fått tilbake lappen på bil å mc. Er uføretrygdet så jeg å kjæresten har vinterhalvåret i spania grunnet helsen min. Ja livet smiler til meg å jeg er så jevlig glad jeg kom meg utav dritten.

Skal du ut av det må du gjøre det sikkelig endre alt du kjenner til å da skal du se du klarer det. Det er ikke lett men alt du har prøvd før har ikke funket så det er verdt et forsøk.

Jeg sier ikke det blir enkelt å kutte ut alt det trygge men det nye kan bli så mye tryggere å bedre

Å hobby og jobb er en bra avledning som fører med seg vennskap / nye muligheter/ det er også sundt for psyken vår

Mvh raymon[/quote]
Sist endret av Ex-opiat; 17. oktober 2019 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.