Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 11424
Hallo, godtfolk her på nff! Jeg ble litt inspirert av tråden Billige mat tips og det faktum at jeg er over gjennomsnitts interessert i matlaging så det er derfor jeg nå lager min egen tråd om emnet da originalen var hovedsaklig ment for studenter og jeg syntes noen av rettene var litt fattig på næring. Jeg skal hovedsaklig fokusere på middager i denne tråden for de med litt mer penger å bruke en studenter eller de som bare har lyst på litt god mat uten å måte tømme lommeboka og bruke allverdens med tid.

Handleliste:
1, fryst pakke brokkoli 7,-
1, blomkål 12,-
1, pakke polarbrød 24,-
1, 1,5 liter melk 23,-
1, hel ost 60,-
2, bokser tunfisk 7,-
3, løk 6,-
1, pakke grovt mel 20,-
1, pakke hvetemel 20,-
2, pakker tørka erter 30,-
3, pakker fryste erter 9,-
1, pakke med 16 egg 32,-
1, pakke first price kjøttpølser 36,-
1, bogskinke 20,-
1, Kiwi god helg laks 17,-
1 , purre 11,-
15, løse poteter ca 23,-
1, pakke hvitløksbaugetter 10,-
2, store sopp 7,-
1, boks tomatpurre 4,-
1, kyllingkjøttdeig 17,-
1, boks rømme 15,-
1, liten pose salt potetgull 9,-
1, hode med kinakål 15,-
Totalsum: 434,- norske fjelldollar

Mandag: Brokkoli og blomkål grateng
Du trenger: 1/2 fryst brokkoli, 1/2 blomkål, 1/2 bogskinke, 3 ss hvetemel, 3 dl melk, noen skiver ost og 1/2 hvitløksbaguett.

Fremgangsmåte: Begynn med å skjære brokkoli og blomkål i passe store biter og kok dem til de er ferdige. Kok opp melka og melet og hiv i litt ost. Kutt bogskinka i biter og legg den samens med brokkolien og blomkålen i en ildfast form, rør salt og pepper inn i sausen og hell den over formen. Legg på litt ost og sett formen og baguetten inn i en forvarmet ovn på 225 grader i 10-15 min.

Tirsdag: Laks med verdens beste potetstappe
Du trenger: 1 laksefilet, 4 poteter, 2 dl melk, 4 skiver ost, 1 ss rømme og ønsket mengde purre.

Fremgangsmåte: Legg laksen i litt aleminiumsfolie sammens med purra og rømmen og salt og pepper, sett den så i en forvarmet ovn på 200 grader i 15 min. Skrell og kok potetene til de er ferdige, legg dem i en bolle samens med melken, osten, salt og pepper og gi dem noen runder med stavmikseren, server med smeltet smør og rømme,

Onsdag: Brokkoli og blomkål pai
Du trenger: 1/2 bogskinke, resten av brokkolien og blomkålen, 2 egg, 2 dl melk, 1/2 løk, 1,5 dl grovt mel, 3-4 ss vann, 50 gram margarin/smør.

Fremgangsmåte: Bland mel, vann og margarin/smør i en bolle til det blir en deig. Kjevle deigen ut og legg den i en smurt form, pirk hull i deigen med en gaffel og sett den inn i en forvarmet ovn på 225 grader i 5 min. mens deigen står i ovnen steker du løk, hakker opp bogskinka, deler brokkolien og blomkålen i bukketer og blander sammen melka og egga samens med salt og pepper. Ta ut bunnen og legg på fyllet, hell så over melk og egge blandinga og sett den tilbake i ovnen i 10-15 min.

Torsdag: brennende kjærlighet
Du trenger: Samme potetstappe som ovenfor, 3 kjøttpølser, 1 løk, 1 sopp.

Fremgangsmåte: skjer løk, sopp og pølsene i passe store biter og stek dem til løken og soppen har blitt gyllen og pølsene er blitt ferdig stekt. Bland alt samens med potetstappa og server med bearnesaus eller ønsket mengde Heinz.

Fredag #1: Polarbrød pizza
Du trenger: 4 polarbrød, 1/2 løk, 1 sopp, 4 ts tomatpurre, 150 gram kyllingkjøttdeig, 8 skiver ost og ønsket mengde purre.

Fremgangsmåte: kutt opp sopp og løk i og stek dem samens med kjøttdeigen og salt og pepper. Smør ut 1 ts med tomatpurre på polarbrødene og dekk dem med 2 skiver ost på hvert brød, sett det så inn i en forvarmet ovn på 225 grader til brødene er blitt gyllen i kanten og osten smeltet, Server med purre.

Fredag #2 Tunfisk smørbrød
Du trenger: 2 bokser tunfisk, 4 polarbrød, 1/2 løk, 3 dl rømme, 1 tomat, 4 salatblader og en neve med salt potetgull.

Fremgangsmåte: Varm brødene på 225 grader til de er gyllen i kanten, finhakk løken og bland den samens med rømme, tunfisk, salt og pepper, smør ett tykt lag av tunfisksalaten over polarbrødene og legg på, salat, tomat ringer og litt potetgull, legg det ene brødet over det andre og stikk en tannpirker inn i dem for å holde dem samen.

Lørdag Kylling kålruletter
Du trenger: resten av kyllingkjøttdeigen, 2 gulrøtter, 3 ss mel, 4, 2dl melk og 4 poteter.

Fremgangsmåte: Lag boller av kjøttdeigen blandet med salt og pepper og pakk dem inn i blader av kinakål, sett dem så inn i ovnen på 225 grader i ca 20 min. Når du tar dem ut så heller du sjyen over i en bolle samens med melk og mel og sett det på plata og lag en saus, server med poteter og gulrøtter.

Søndag: Ertesuppe med pølser
Du trenger: 2 pakker tørka erter, 3 pakker frosne erter, resten av pølsene, 1 løk, 1/2 hvitløksbaguett, 2 liter vann.

Fremgangsmåte: Legg de tørka ertene i vann et døgn før du bruker dem. Dagen etter koker du dem og de frosne ertene i 2 timer før du har i pølsebitene og lar det koke i en halvtime til, server med hvitløksbaguett.

Her er mitt forsøk på en enkel ukes meny som de fleste skal kunne lage, dessuten så er de bare å fryse det du ikke orker. Noen tips er å alltid ha gulrøtter og hvitløk på kjøkkenet, samt litt frossent kjøtt og grønnsaker. Har du purre eller sopp du egentlig ikke har bruk for så kutter du det opp å putter det i klipsposer eller brusflasker å putter det i fryseren. Kom med dine forslag til oppskrifter så skal jeg prøve å oppdatere tråden nå og da med noen nye ukes menyer.
Bon apetite!
Nå slipper jeg å planlegge hva jeg skal ha til neste uke. Takker kompis
Flott tråd!

Skal prøve å lage et vegetarisk ukealternativ. Hadde vært fint å unngå bogskinke, kjøttpølser og kyllingkjøttdeig; eventuelt da spart nok til å lage et skikkelig kjøttmåltid med ordentlig kjøtt.

Spennende om folk kunne lagt ut flere forslag til ukesmenyer - aller helst like skikkelig som det er gjort i trådstarten!
For 430 kr får man 43 cheesburgere på mcdonalds

43/7 det er 6 burgere per dag ca
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Flott tråd!

Skal prøve å lage et vegetarisk ukealternativ. Hadde vært fint å unngå bogskinke, kjøttpølser og kyllingkjøttdeig; eventuelt da spart nok til å lage et skikkelig kjøttmåltid med ordentlig kjøtt.

Spennende om folk kunne lagt ut flere forslag til ukesmenyer - aller helst like skikkelig som det er gjort i trådstarten!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at kjøttpølsene og kyllingkjøttdeigen kan ryke og reise, bogskinka derimot er jeg litt for glad i..
Jeg tenkte på det du sa med vegetarisk og jeg tenkte da det hadde vært bedre med noen flere fiskeretter så jeg driver å jobber litt med det nå. Tenker de kommer senere i dag eller i løpet av de neste dagene.
Denne kjappe, enkle retten funka for meg da jeg hadde lite penger:

Hakk opp løk og stek i panne til den er myk, deretter tar du en boks tunfisk oppi (hell ut vannet/oljen på forhånd), la tunfisken steke på ikke altfor sterk varme og ta deretter noen spisekjeer rømme/creme fraiche/matyogurt oppi og bland alt godt sammen. Krydre med curry eller tandoori masala og server med kokt makaroni til. Viktig å ikke la tunfisken steke for lenge.
Mange flotte råd her.

Jeg vil tør påstå at man kan leve som en liten konge på 2000 kr. mnd i mat bare man er litt fornuftig. Handle i store kvanta. Gå på butikken 1 gang i uken, så handler du hele ukeplanen for mat på en tur. Pengene går fort når man er innom butikker på daglig basis. Handler mye lort man egentlig ikke har behov for.

Coop Obs har bestandig et eller annet tilbud når det kommer til kjøtt. Ofte 3 pakk. karbodeig til 100 kr. Svinekjøtt er ofte billig, men Coop Obs har ofte hele stykker til en rimelig pris.

Kiwi har alltid en eller annen kjøttbit/fisk rundt 200 gram til 17 kr. fredag og lørdag. Jeg har fryseren full av pepperbiff som jeg har handlet på Kiwi.

Kjøp i store kvanta og frys.
Stavmikser og potetmos er noe jeg personlig har dårlig erfaring med da det er lett at mosen blir seig som en skosåle, bruk heller en "potetmoser"

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20152163/
Sitat av ztaale Vis innlegg
Stavmikser og potetmos er noe jeg personlig har dårlig erfaring med da det er lett at mosen blir seig som en skosåle, bruk heller en "potetmoser"

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20152163/
Vis hele sitatet...
Det er vel det man kaller potetpure? Det er ikke noe særlig på konsistens når man skal ha potetmos og kjøttboller.

Hvitløk, litt buljong og smør gjør underverker i hjemmelaget potetstappe.
Løksuppe

2 stk store gule løk
1/2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
Salt
Pepper
1/4 l vann, drøyt
1 brødskive
Litt revet ost

(Vegansk)
(Laktosefri uten ost)
(Glutenfri uten brød)

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Skjær løken i skiver og stek den gyldenbrun i nøytral olje sammen med finhakket hvitløk. Ha på vann så det dekker og kok ca. en halv time. Smak til med salt og pepper.

Gratiner en skive med ost på toppen.

Server med den gratinerte loffskiven på toppen.


--------

Chili con beans x2

Kidneybønner, 300g ferdig utvannet/2 bokser
1-2 bokser hermetiske tomater
1 gulrot raspet
1 ss rødvinseddik (el.l)
1/2 ss sukker
1 gul løk
2 fedd hvitløk
1 chili
2 ts spisskummen
1 ts malt koriander
1 ts oregano
1/2 ts kanel
1 lime
2 ss syrlig yogurt eller rømme
Salt
Ris/Potetmos

(Vegansk om yougurt sløyfes)
(Glutenfri)
(Laktosefri om yogurt sløyfes)

*Denne kan med enkelhet lages med kjøtt. Kjøp isåfall høyrygg av okse eller liknende og økt koketiden betraktelig.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Stek løk løken gyllen. Tilsett så hvitløken, chilien, spisskummen, oregano og koriander.

Tilsett tomater og raspet gulrot sammen med rødvinseddik.

Ha i bønnene. La alt sammen småkoke i ca. 20 minutter.

Ha i kanel mot slutten.

Server med noe grønt på toppen (persille el.l., evt bare tørket orgeano) og ris eller potetmos. Legg en halv lime på siden av tallerken og skvis over ved ønske.

(Potetmos: Småkok 3 skrelte poteter til de er møre. Kok opp 1,5 dl melk sammen med potetskallet. Hell av potetene. Bland 2 ss smør i de ferdig kokte potetene og mos sammen med litt av melken til ønsket konsistens. Smak til med godt med salt og svart pepper rett før servering.)


---------

Spaghetti med svarte bønner og aspareges

200g tørket spaghetti av god kvalitet
1 dl god olivenolje
10-15 asparges
80g tørkede, svarte bønner vannet ut over natten og lettkokte (evt. en halv boks hermetiske svarte bønner)
2 fedd hvitløk, finskivet.
1 klype peperoncino (evt. 1/2 ts finhakket frisk chili)
Noen dråper sitron
1 neve hakket bladpersille, kan sløyfes
Litt revet hasselnøtt (evt. noen ristede pinjekjerner eller parmesan) – kan sløyfes

(Vegansk så lenge du sløyfer parmesanen)
(Laktosefri)

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Kok opp pastavann, godt saltet (ca. 2 ts per liter vann).

Brekk aspargesen på sitt naturlige brekkpunkt. Grovhakk de trevlete nederste bitene, ikke toppene.

Varm oljen på svak varme i en gryte eller en wokpanne og ha i hvitløken og asparegesbitene (de skal ikke brunes, men bare gi smak til oljen), samt peproncino. La det stå til pastavannet har kokt opp.

Ha pastaen i vannet.

Ta ut asparegesbitene av oljen og kast. Sett opp varmen på oljen og ha i de svarte bønnene (de må ha rent skikkelig av seg) og aspargestoppene (tilsett disse senere om de er veldig tynne, de skal fortsatt ha litt crunch når de er ferdige).

Når pastaen er ferdig kokt (skikkelig al dente, de skal varmebehandles litt til), spar litt av pastavannet (ca. 1-2 dl) før du heller av.

Tilsett salt, sitron og persille i bønne- og aspargesblandingen. Ha i pastaen.

Ha i litt av kokevannet dersom blandingen blir litt tørr og bland det godt over lav varme i ca. 1 minutt. Smak til med salt.

Server straks og dryss resten av persillen over hver tallerken sammen med litt revet hasselnøtt.


----------

Vegetarisk Rogan Josh

2 løk
1 butternutgresskar (el. annet gresskar)
1 blomkål
1 chili
4 fedd hvitløk
1 potte frisk koriander
1 lite glass Patak's rogan josh paste (fåes på de fleste butikker)
1 boks hermetiske kikerter (eller tilsvarende utvannet selv)
100g frisk spinat (el.l)
1 boks yogurt naturell (ca. 500g), kan sløyfes mot mindre
Basmatiris (el.l.)

(vegansk uten yogurt)
(glutenfri)
(laktosefri uten yogurt)

*Det finnes mange tilbehør i lenken under som er gode. Men dette smaker nydelig alene med ris (og evt. litt libanesisk brød ved siden av). Denne retten kan med letthet tilsettes kjøtt som gresskarerstatning.




-----------

Stekt ris

Kokt ris (basmati f.eks., fra tidligere i uken)
2 egg
1 vårløk (evt. rød eller gul)
1/2 paprika
1/2 gulrot
1 liten bit frisk ingefær (tilsvarende 1 ts raspet)
1/4 chili
1/2 boks hermetiske minimais
1-2 ts soyasaus
1 ss Sesamfrø
Frisk koriander
Salt

(glutenfri)
(laktosefri)

*Inneholder egg. Ergo kun for lakto-ovo vegetarianere. Men stekt ris kan gjøres på uendelig mange måter.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Del minimais i to, kutt gulrot julienne, finhakk chili, riv ingefær, paprika i munnbiter og vårløk finkuttes skrått. Rist sesamfrø lett i en tørr panne.

Visp eggene lett sammen. Del den kokte risen med fingrene så de separeres og ikke er i en klump.

Varm opp en wokpanne (el.l) med 1-2 ts nøytral olje (ikke for mye!) og sleng i chilien (slik ser du at det ikke er altfor varmt).

Ha i eggene. De skal såvidt begynne å stekes når du tilsetter risen. Rør om skikkelig, så flest mulig riskort blir dekket av litt egg.

Tilsett grønnsakene og ingefæren og stek i 1-2 min.

Avslutt med å helle på soyasaus, røre og smake til.

Server med et koriander- og sesamfrødryss.


----------

Siste dag er restedag.

----------

PS! Alle målene er tatt ut av mitt hode ettersom jeg sjelden bruker oppkrift. Prøv deg fram og smak til. Oftest er også porsjonene langt mer enn til ett middagsmåltid - jeg spiser alltid rester til lunsj eller fryser ned overskuddet. Jeg fikset heller ingen handleliste, men dette er ikke dyre ingredienser. Kjøp alt for uka på en gang, om du klarer, så blir dette billig. Og godt.
Jeg har en dressing som er så all round at man kan bruke den til alt.

Rømmedressing med hvitløk basic:
1 boks rømme
1/3 pk majones
1-2 fedd hvitløk
Gressløk
Bittelitt sitronsaft
Litt sukker
Salt og pepper.

Knus hvitløken, hakk opp gressløk (best med fersk, ok med tørket) rør alt sammen å la stå i minst 20 minutt i kjøleskap. Funker meget bra til pizza eller som dressing til potetbåter.

Variasjon :
Grilldressing: bruk basen, ikke så mye hvitløk, kok poteter som du skreller og deler i terninger, paprika (fersk og krydder) mais pluss løk om du liker det.

Chilivariant : lag basic, ha i fersk chili pluss litt cayenne pepper, idag har jeg denne med litt ekstra purreløk som en kaldrørt saus til Bacon surret kylling.

Dip: basic men dropp hvitløk, ha i urter som eks timian. Nice

Sikkert en million andre måter å variere på også, jeg tok bare de jeg husket i farten
Om man vil være sunn så fungerer det fint med lett kesam og lett majo. Du skal ikke smake sukkeret men det skal balansere seg ut mot sitronsaften.

Men det er min hemmelige oppskrift, så ikke si det til noen.
Jeg skjønner meg ikke på nordmenn som på liv å død må kjøpe det dårligste av det dårlige. Vi bruker bare mindre å mindre av årslønna på mat. men likevel er alt megadyrt. Masser av syntetisk tilsetning, over-prosessert, fulle av anti-biotika, sprøytemidler og det som værre er. Frossenpizza og mat på boks er et greit NØD-alternativ. Men bare hvis det ikke er noe annet og jorda er udyrkbar pga. atomverdenskrig.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Den dressingen du la fram her nabb hørtes veldig god ut, vet nå hva jeg skal lage neste gang jeg eter pizza.

Jeg har klar en ny fiskerett her nå og den er som følgende: Laks med appelsinsaus!

Handleliste:
2, Laksefilet 34,-
1, Appelsinjuice 25,-
1, Purre 11,-
1, Pakke ris (brun/hvit/fullkorn) 30,-
1, pakke rød, gul og grønn paprika 21,-
Totalsum: 121,- norska kronor

Du trenger: ca 1 liten kaffekopp med juice, 2 laksefileter, ønsket mengde ris, ønsket mengde purre og ca 2/4 av gul, rød og grønn paprika.

Fremgangsmåte: Hell ca 1 liten kopp med juice i en plastkopp/boks og sett den i fryseren i rundt 3-5 timer. Krydre filetene med salt og pepper og legg dem i en varm panne med 1 ss smør, stek dem sånn i ca 2 min på begge sider og legg oppi juicen og la det ordne seg selv i ca 1 minutt til samens med paprikaen og server det med ris og purre, eller andre ting du liker. Og hvis du kan få tak i det så skaffer du deg en ekte laks hos en fiskehandler eller fra ferskvaredisken for det smaker så mye bedere.

Jeg skal prøve å legge ut en ny ukes meny til neste helg, men det er ikke helt sikkert da jeg ikke har så god tid neste uke. Men kom igjen med oppskrifter for det er bare hyggelig å lese dem.
Sist endret av Dovregubben; 3. november 2013 kl. 18:59.
Først til tetragrammaton over her:
Les første post din fis.
Dette er ikke en tråd som vil ta opp diskusjonen rundt hva slags matvaner folk har eller hvor ille syntetisk mat er.
Dette er en informativ tråd. om folk bare kunne lært seg forskjellen så ville dette forumet vært et lykkeligere sted for oss alle

Så til mitt bidrag.

Hamstre kjøttdeig som er på tilbud på grunn av dato og bruk dette til å lage burgere.
- Bland kjøttdeigen med ett egg per pakke kjøttdeig og bruk hendene(som den tøffingen du er) til å mose den til en paste.
- Hell i en pose tacokrydder per pakke kjøtt. Tabasko funker også om du har store cahonas.
- Form kjøttet i burgerformer. Døh.
- stek det på lav varme til de er gjenomstekt.
- Frys ned alle du ikke trenger.

Dropp burgerbrød og bruk brødskiver i stedet. Billigere og skikkelig nammenamm. Man får dessuten større penis av brød har jeg hørt.(neida)
supler med løk, tomat ost(om du er richbitch), og salat hvis du er ett av de menneskene.

Nytes med Pokal-øl og gode venner. eventuelt vann og ensomhet.
Frankrikes Solkonge
Lagde denne til meg og dama i går, og den er skikkelig god, men enda bedre dagen etter.

Oksegryte med ris
150-200g mørbradbiff (det jeg brukte)
2 paprika (rød og grønn)
1 løk
1/2 boks hakkede tomater
(eller 2 store, ferske tomater)
1-2 gulrøtter
1 boks kokkosmelk
2 ss olje til steking
1 ss karri
1/2 ts malt nellik (kan sløyfes, men er god på smak)
1 dl ris

Fremgangsmåte
1) Hakk opp alle grønnsaker i små biter og legg til side.
2) Skjær kjøttet i stykker på størrelse med ytterste ledd på pekefinger
3) Finn deg en mellomstor til stor gryte, hell litt olje oppi og brun kjøttet.
4) Putt grønnsaker i gryta, putt oppi krydder og rør godt.
5) Hell oppi kokosmelk og la alt småkoke på lav til medium varme i 30 min.
6) Sett timer på klokka på 13-15 min. Når klokka har telt ned, så finner du fram en mindre gryte og begynner å koke risen. Beregn ca. 0.75- 1dl ris pr person. Og ha oppi dobbelt så mye vann som ris.

Når risen er ferdig, er gryta ferdig. Bon appétit.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Lagde denne til meg og dama i går, og den er skikkelig god, men enda bedre dagen etter.

(...)
Vis hele sitatet...
Og passer dermed ikke inn her sammen med mat for ungkarer
Frankrikes Solkonge
Sitat av Cookie Monster Vis innlegg
Og passer dermed ikke inn her sammen med mat for ungkarer
Vis hele sitatet...
Bytt ut dama med kompis, så funker det fett
Bytt ut dama med kompis, så funker det fett
Vis hele sitatet...
Om bytter ut en kompis med fryser, så funker det fortsatt fjell
Sitat av EmpireOfTheCats Vis innlegg
- Hell i en pose tacokrydder per pakke kjøtt. Tabasko funker også om du har store cahonas.
Vis hele sitatet...
Er man skikkelig lur, lager man tacokrydder fra bunnen, da ferdigvariantene både er dyre og inneholder jævla mye salt.

Sitat av klikk.no
1 ts chilipulver
1 knivsodd løkpulver
1 knivsodd hvitløkpulver
1 knivsodd knuste chiliflak (eller tørket, knust piri-piri)
1 knivsodd tørket oregano
0,5 ts paprikapulver
1,5 ts spisskum (cumin)
1 ts salt
1 ts knust, svart pepper
0,5 ts cayennepepper
1 ts korianderpulver
Vis hele sitatet...
Miks og triks og fiks din egen smak.
Kjøp denne: http://www.findus.no/produkter/beef-malaysia/
Tror den koster rundt 50 lappen.

Du blitt mett på halvparten av pakken = 25 kr. for en meget god middag. Kan jo også serveres med billige baguetter også.

Jeg pleier å kjøpe bacon og egg og mixe dette inn i retten også;D Knallgodt!
Sitat av Obster Vis innlegg
Kjøp denne: http://www.findus.no/produkter/beef-malaysia/
Tror den koster rundt 50 lappen.

Du blitt mett på halvparten av pakken = 25 kr. for en meget god middag. Kan jo også serveres med billige baguetter også.

Jeg pleier å kjøpe bacon og egg og mixe dette inn i retten også;D Knallgodt!
Vis hele sitatet...
Høres hverken billig eller sunt ut spør du meg! 25 kr for 300g mat, derav 42g kjøtt.. Tror de færreste klarer seg på det!

Men mye mulig det er godt (selv om jeg tviler) Innbiller meg likevel at noe slik blir voldsomt mye bedre, næringsrikt og ikke minst billigere om man lager det fra bunnen selv. Om man bare koker ny porsjon nudler hver gang også tror jeg ikke det tar særlig mye lenge tid heller (med unntak av første gang). Lett er det også.

---------

Hva gjelder taco, som ble nevnt tidligere, bruker jeg kun chili, chilipulver (evt.), spisskummen, malt koriander, hvitløk og limesaft som kryddermiks. Dette er også veldig godt å lage med bønner (evt. spe ut kjøttdeig med bønner).
Sist endret av apocalypse; 5. november 2013 kl. 19:19. Grunn: Taco.
Testa trådstarters brokkoli- og blomkålgrateng nå. Fantastisk godt, selv om det ikke er mandag. Ser frem til å prøve resten!
Sist endret av Gamgee; 9. november 2013 kl. 00:24.
Steika to kyllingfilèter kjøpt i sverige på tilbud i stad, med olje, salt, hvit pepper (tom for svart) og hvitløk, i en form 180 grader i ca 40 minutter. = ca 15kr

Så var det en av de aller få gangene i året jeg brukte pose-potetstappe. hadde i salt, hvit pepper, litt karripulver, paprikapulver, så blir det spisendes! = 6kr

En boks bønner i tomatsaus ved siden av, hadde i litt garam masala pluss litt tandoori masala. = 6kr

Et glass fun fruktfest ved siden av! = 1kr.

Sum = ca 30kr og blir skikkelig mett.
Sist endret av Taurean; 9. november 2013 kl. 01:53.
Skyte en rein = 40 kroner, potet til stappe 20 spenn, gressløk selvplukket gratis, steinsopp selvplukket gratis, en slomp rødvin til saus 40 spenn rotgrønnsaker = 100 kroner kroner..

Herremåltid for 4 mann for den nette sum av 200 kroner og vi har enda 30 kilo kjøtt igjen.

Nei, selvsagt har nesten ingen her inne muligheten til å gjøre slike stunts, men poenget er at man kan fange og plukke mye sinsykt bra mat billig/gratis

Også i tjukkeste Oslohelvete og ellers søringkukland
Frankrikes Solkonge
Har en kjekk oppskrift til på lager. Gir ca. 2-3 porsjoner med deilig mat.

Stekt ris med storfekjøtt
1,5 dl ris
1-2 egg
200g kjøttdeig av storfe
1 stilk stangselleri
1 gulrot
1/2 løk
1 cm fersk ingefær (gir best smak i forhold til tørket ingefærkrydder)
1 fedd hvitløk
2 ss olje til steking
2 ss soyasaus
1/2 ts sukker
1/2 ss pepper
salt

Fremgangsmåte:
1) Begynn med å finne en liten bolle/glass og bland sammen soyasaus, salt, pepper og sukker. Legg av til senere
2) Finnhakk hvitløk, løk, selleri, gulrot og ingefær. (Hvitløk bør ligge i minst 10-15 min opphakket før steking pga helsebringende effekter)
3) Kok opp vann og ha i risen. Rør litt med en gaffel til det begynner å småboble. Legg på lokk.
4) Varm opp 1 ss olje i en gryte/kasserolle. Visp eggene lett og stek til en eggerøre på middels varme. Ta ut og legg i en bolle til senere.
5) Øk til sterk varme: Ta resten av oljen og stek løk og hvitløk til den er myk (1-2 minutter) Brun så kjøttdeigen.
6) Putt oppi selleri, gulrot og ingefær. Rør godt. Senk til lav varme på plata igjen.
7) Når risen er kokt, putt oppi sammen med grønnsakene og kjøttet, og stek på sterk varme i 1 minutt. Ha oppi sausen og eggerøren, og rør godt. Ta kjelen av plata og spis deg mett.
Sist endret av BaDomTss; 12. november 2013 kl. 00:14.
I dag er det enkel middag her siden jeg er litt travel, så jeg tenkte jeg kunne dele oppskriften med ungkarene.

Steker en pakke kjøttdeig og en løk,
krydrer enten med spisskummen, chillipulver, paprikapulver, salt, pepper, hvitløk og fersk chilli
eller hvis man ikke har masse krydder liggende går det fint med bare tacokrydder + hvitløk og chilli.
Hiver oppi en boks hakkede tomater, en boks tomatbønner og en boks chillibønner.

Serveres med en klatt rømme og nachos som tilbehør.

Denne porsjonen holder fint til fire personer eller man kan fryse ned og spare.
Deler en oppskrift jeg bruker mye, fungerer til alle døgnets tider, og er fantastisk god.

Hjemmelaget tomatsuppe:
Du trenger:
1 boks hakkede tomater
1-3 tomater
Grønnsaksbuljong
1-2 løk - Preferansesak, personlig liker jeg mye løk
2 fed hvitløk
Oregano, salt og pepper

Framgangsmåte:
1. Kutt løk og hvitløk og stek de med olje på lav varme til de er nesten gjennomsiktige, gjerne i en jerngryte
2. Skjær tomatene i tynne skiver, tilsett disse sammen med tomatboksen
3. Tilsett valgfri mengde krydder, vær gjerne raus med oregano for fyldig smak
4. La dette stå og putre i noen gode minutter
5. Tilsett 7.5 dl (1.5 terning) grønnsaksbuljong per boks hakkede tomater
6. La dette småkoke i minimum 30 minutter

Serveres med ris eller hjemmelagde hvitløksbrød/baguetter.

Hjemmelagde hvitløksbrød/baguetter:
Veldig enkelt, bruk valgfritt smør, tilsett valgfri mengde hvitløk og salt, smør dette på hvilket som helst brød, (smaker godt på det meste, har du det travelt kan du kjøpe baguetter/rundstykker), sett det i ovnen til smøret har smeltet, og du er ferdig. Bruker du kjøpte rundstykker er det greit og kun skjære rundstykker delvis over, ha smøret i, og lukke det igjen før du steker det.

Skal du imponere damen/kompisene med 3-retters, fungerer denne tomatsuppen veldig godt som forrett før f.eks biff. Avslutt med en god dessert og du er kveldens helt, garantert.
Sist endret av Nether; 12. november 2013 kl. 18:06. Grunn: typo
▼ ... noen uker senere ... ▼
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Jeg beklager at jeg ikke har oppdatert tråden på en stund nå. Jeg har bare hatt veldig mye å gjøre og ikke vært i noe spesielt humør til å skrive en ny ukes meny, men som et lite plaster på såret så legger jeg ut denne enkle og knallgode pasta retten.

Du trenger: 1 stor gulrot, 2 hvitløksbåter, 1 pakke bacon, 2 ss persille, 300 g makaroni, 1 løk, 1 ss tomatpurre, 2 bokser hakkede tomater, ønsket mengde revet ost og worcster saus, salt og pepper.

Fremgangsmåte: Rasp gulrota og hvitløken og kutt løken og baconet i terninger, fjern de fleste persille stilkene. Kok makaronien som anvist på pakka.
Stek løk og hvitløk til løken har blitt gyllen før du har i baconet til det har blitt hallveis sprøstekt , så legger du oppi gulrota og persilla til de har blitt sånn stekt. Ha oppi tomatpurre og bland den ut i helle blandinga før du heller det oppi makaronien og heller over hakkede tomater, worcster saus, salt og pepper å la det småkoke i 5 min.
hell blandinga over i en ildfast form, gratiner den med ost og litt persille å sett den i en forvarmet ovn på 190 grader i 15 til 20 min. ( Baconet kan byttes ut med Kjøttpølser, kylling eller annet kjøtt du syntes måtte passe. Du kan også ha i flere grønnsaker som mais, purre, vårløk eller litt sopp .

Som sagt over så beklager jeg at jeg ikke har fått oppdatert tråden oftere da den i mine øyne ble tatt ganske så godt i mot. Det vil komme en ny ukes meny, men mest sannsynlig ikke på en liten stund da jeg fortsatt har andre ting jeg må fokusere på. Ha en fortsatt god kveld å fortsett gjerne å legg ut flere oppskrifter.

Dovregubben
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gryte

En pakke wok blanding
3 store sopp
3 kyllingfileter i biter
5 mellomstore poteter skrellet og skjert i tynne hjul
1 boks hermetiske tomater
1 halv gul grønn og rød paprika
2-3 dl rødvin
2-3 ss cognac
Salt
Pepper
Hvitløk
Fløte
Ost
1 og en halv dl sweet chili

Brun kyllingen
Stek grønnsakene
Kok vinen og cognacen
Kok potetene

Legg grønnsakene i bunnen av en ildfast form så tomtene, chilisausen, vinen og cognacen rør rundt og bland det litt. Så kyllingen og legg potetene så det dekker hele formen legg så på osten og sett den inn i ovnen på rundt 215 grader i førti minutter de siste 15-20 minuttene hell over fløten.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Trådstarter
Godt nytt år! I slutten av januar.. Det er en stund siden jeg har vært logget inn, håper ikke jeg har gått glipp av noe. Denne ukesmenyen er nok ikke like utfylende som den forrige, men det håper jeg går bra. Nå selv om jeg personlig hater å måtte lese tekster som ikke har noe som helst med matlaging å gjøre før en oppskrift så vil jeg gjerne takke apocalypse for vegetar oppskriftene hans/hennes. Etter å ha prøvd noen av rettene så har jeg innsett at jeg har spist alt for mye kjøtt, så jeg har nå drastisk kuttet ut kjøtt forbruket å spiser nå mye mer vegetarisk mat. Å jeg føler meg både sunnere og "rikere" da kjøtt er dyrt.
En ukes meny uten kylling kjøttdeig, kjøttpølser eller bogskinke!

Gulasjsuppe: 200 g strimlet kjøtt av biff/lam, 1 grovhakket løk, 1 ss smør, 5 dl vann, 1 buljongterning (Biff/grønnsak), 1 ts paprikapulver, 1 klype karve, 1/2 oregano, 2 finhakkede hvitløksfedd, 1 boks hakkede tomater, 1/2 gul, grønn og rød paprika hakket og 4 poteter i terninger.
Start med å brune løken, hvitløken og kjøttet i en gryte. Tilsett vann og buljong å la det trekke rett under kokepunktet i 30 min. Ha i resten av ingrediensene og la den fortsette å trekke i rundt 15 min eller til potetene har blitt møre. Server med enten hvitløksbagetter eller godt brød.


Salat av spinat, hvalnøtter, pærer og blåmuggost: 1/2 pære i terniger, 1 håndfull spinat, 2-3 ss hvalnøtter, 2 ss smuldret blåmuggost, 2 ss oliven olje, 1 ts bringebær gele, 1 ts eddik, 1/2 ts italiensk krydder (Bruk diverse urter hvis du ikke finner dette), salt og pepper etter smak.
Fordel hvalnøttene rundt på et bakepapir å rist dem på 250 grader i ca 5-10 min. bland sammen olje, eddik, gele, salt, pepper og krydder til det blir en dressing. Mix dressingen sammens med spinaten til den er jevnt fordelt utover bladene. dryss over hvalnøttene, pærebitene og osten. Spis den som den er eller server med noe godt brød.


Sei med løk: 1/4 blokk fryst sei eller fersk sei, 1 løk, 1/4 brokkoli og blomkål blanding, 1 gjennomsiktig plastpose fylt med mel, salt og pepper( bare bunnen av posen), 2 ss smør, 1/ halv dl vann og 2-3 poteter.
Start med å kutte opp alt som kan kuttes opp (untatt poteter og brokkoli), legg fisken du har skjært i terninger oppi posen og rist den et par ganger. Kok grønnsaker og poteter. Stek fisken på svak varme til den begynner å bli sprø på utsiden. Når den har begynt å bli sprø, så skrur du opp varmen. Start å brun løk i en annen panne med 1 ss smør og hell i vannet når du er ferdig, bruk dette som saus. Server med salt og pepper.


Kjøtt i mørke: 300 g flatbiff i skiver, 2 ss hvetemel, 1 ss smør, 3 dl vann, 1/2 ts salt, 1 lauberblad, 5 pepperkorn, 1 løk finhakket og hvis det trengs så bruker du litt sukkkerkulør.
Vend kjøttet i melet og brun det i panna (med smør) og legg det over i en gryte. Bruk litt av vannet til å koke ut av restene fra steikepanna og ha det over i gryta. Tilsett mer vann sånn at det akkuratt dekker kjøttet. Tilsett salt, lauberbladet, pepper og løk og la det koke i 1/2 - 1 time. Server med kokte poteter/potetstappe, tyttebersyltetøy, og brokkoli.

Minestrone suppe: 2-3 gullrøtter i terninger, 2 stilker selleri oppskjært, 1 stor skrellt potet i terninger, 3-4 hvitløksfedd presset, 2 sopp, 1 l grønnsaksbuljong, 1 boks kidney bønner, 1 boks hakkede tomater, 2 dl pasta (skruer, makaronni etc.) eller en liten bunt spaghetti knekt til størrelse med lilefingeren din, 3 ss persille, salt og pepper.
Begynn med å kutte opp alle grønnsakene og stek dem i oliven olje i 5 min på høy tempratur i en gryte. Hell over buljongen, bønnene og tomatene. La det koke i 20-30 min på middels varme med lokk mens du rører nå og da. Når du er ferdig med det så skrur du opp til høy varme og har i pastaen til den er ferdig, krydre med salt og pepper. Server med hvitløksbagetter eller brød.

Sloppy Joes: 1 løk, 1 stilk selleri, 1 paprika, 2 hvitløksfedd, 400 gram karbonadedeig, 1 ss worschester saus, 1/2 tabasco, 1 ts dijon sennep, 1 dl hakkede tomater, 2 grove hamburgerbrød (rista) eller 2 grove rundstykker.
kutt opp grønnsakene og stek dem i olivenolje i 3-4 min på middels-høy varme. Ha i karbonadedeigen og bland alt sammen og stek det til kjøttet er blitt halvstekt. Ha i seneppen, worshester sausen, tabasco og tomatene. Bland alt sammen og stek det i 1-2 min, legg det mellom hamburgerbrød eller ryndstykkker. Server med en liten salat.

Torsk med tomatsaus: 1/2 finnhakket løk, 1 hvitløksfedd, 1 ss olivenolje, 1 klype pepper og salt, 1 ts basilikum, 1 ts sukker, 1/2 stilk finhakket selleri og 1 boks hakkede tomater, 1 ss finhakket persille, 300 gram torsk, 2 ss revet ost,
Tomasaus: Del grønsakene og legg løken og hvitløken i en kjele med olivenolje og la det frese til løken har blitt blank og myk. Ha i resten av ingrediensene og la alt småkoke i 5-10 min.
Torsk: Kutt torsken i porsjonstore stykker og legg den i en smurt ildfast form. Fordel ost, sesamfrø, pesille, salt og pepper. Stek fisken i ovnen på 180 grader i 15 min. Server med sausen, brokkoli og ris.

Det tok sin tid, men nå er den her. Jeg vet ikke om det her er den siste jeg legger ut eller om jeg lager flere da jeg holder på med noen andre tidkrevende prosjekter hvor et av dem er mat relatert. Get my drift? Men nå skal ikke jeg skrive mer offtopick her nede, så bare sett i gang med kokkeleringa! Å sist, men ikke minst: Velbekomme!
▼ ... over en uke senere ... ▼
pandakaker smake Digg!