Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1210
Har noen kamerater som ikke er gamle nok til å kjøpe snus som bruker sin egen legitimasjon når de skal kjøpe. Måten dette fungerer på er at de bak kassen ser på legitimasjonen, gidder ikke å regne, og sier det er greit.

Det jeg lurer på er; har personen som kjøper snus gjort noe ulovlig da? Eller er det kun personen bak kassen sin feil?
Hva om personen i kassen sier du ikke er gammel nok etter å ha sett på legitimasjonen? Kan man da bli straffet?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Nei, det er ingen straff for å vise fram lovlig legitimasjon som viser at du er under 18. Det er derimot ulovlig å selge alkohol og tobakk til personer under 18.
Kassereren spør jo ikke om vedkommene er over 18 år, men om de kan fremvise gyldig legitimasjon. Hvis kassereren ikke gidder å sjekke om IDen er 18+ er det butikken sitt ansvar.

Ikke for å moralisere, men om de blir tatt i sjenkekontrollen kan de miste sjenkebevilningen midlertidig eller permanent, noe som gir enorme økonomiske tap for butikksjefen.
Kong Harald
Spoony's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, var det jeg trodde selv. Men i Norge med så mye regler er det aldri godt vite. Dette er jo en god måte å prøve å kjøpe ting som du må være 18+ for å kjøpe! Han ene kameraten min har vært på forskjellige butikker, bensinstasjoner og kiosker, det funker hver gang.
Har jobbet i kasse før. Hvis noen viste legitimasjon hvor de var under 18 som ekte, med god overbevisning lot jeg folk få det de ville ha, ved mindre de var flere år for unge.

Stod du derimot og vifta med bilnøkler om sa du hadde glemt leg der, fikk man pent hente..
Det er fullt ut lov for en som er for under 18 alt frå å kjøpe til å konsumere alkohol, røyk, snus etc., men det er derimot ulovlig å selge/gi en som er <18 dette.
Du gjør kun noe ulovlig hvis du på noen måte endrer legitimasjonen\Låner en annens legitimasjon. Faller under dok.falsk... Ellers er det bare å ture frem..

De fleste butikkjeder har fått en "sperre" på kasse som fører til at de som sitter der må kjøre inn fødselsdato for å komme videre i handelen... men dealen er at de kan avbryte denne "testen" om de ønsker. Mvh. Tidligere Butikksjef.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Har jobbet i kasse før. Hvis noen viste legitimasjon hvor de var under 18 som ekte, med god overbevisning lot jeg folk få det de ville ha, ved mindre de var flere år for unge.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at du gidder å risikere jobben din for å blidgjøre noen mindreårige.