Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3157
Hjemme har jeg et hønsehus som nå får strøm slik de fleste boliger får, ifra deres lokale leverandør. Jeg kunne tenke meg å innstalere et solcelleanlegg på dette slik at jeg forsyner meg selv med strøm. Strømmen som blir produsert lagres i batterier og mitt problem er jo da, hva skal man gjør når disse batteriene er tomme, og solcellepanelet ikke klarer å lade de opp fort nok. F.eks på vinteren.

Jeg er ute etter en måte man kan kombinere solcellepanelet med det vanlige strømnettet. Når batteriene er tomme så lader de seg opp automatisk via strømnettet.
Hvor mye strøm trekker bruker dette hønsehuset? Hvis du alerede har strømtilførsel fra nettet er nok solcellepaneler et tapsprosjekt.
Trådstarter
12 0
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Hvor mye strøm trekker bruker dette hønsehuset? Hvis du alerede har strømtilførsel fra nettet er nok solcellepaneler et tapsprosjekt.
Vis hele sitatet...
Har ikke fått målt hvor mye jeg bruker. Vet ikke helt hvordan jeg kan måle det, siden det er koblet til huset mitt og i sikringsskapet. Men jeg er ekstra interessert i solcellepanel så har tenkt å montere dette en gang. Så er ute etter en måte å kombinere solcellepanell med strøm nettet ved behov
Sitat av eivege Vis innlegg
Har ikke fått målt hvor mye jeg bruker. Vet ikke helt hvordan jeg kan måle det, siden det er koblet til huset mitt og i sikringsskapet. Men jeg er ekstra interessert i solcellepanel så har tenkt å montere dette en gang. Så er ute etter en måte å kombinere solcellepanell med strøm nettet ved behov
Vis hele sitatet...
Du bruker bilbatterier, formoder jeg? Mitt forslag: koble opp emd solceller og batterier og lev herrens glade dager. Siden du er en ansvarlig hønseeier, så følger du selvsagt med på hønene og hønsehuset, og hvis du ser batteriene ikke lades raskt nok, så kobler du på en batterilader. Du bør ganske kjapt få en idé om hvordan ståa er: blir de flate etter to timer, så må du ha flere solcellepaneler. Holder de fint lenge av gangen, men gpr tom akkurat når det er som kaldest ute, så vel, kanskje er opplegget godt nok, du må bare ha litt hjelpekraft i bakhånd.
Trådstarter
12 0
Ja sjekker til dem hver dag, men spesielt vinterstid kunne d vært bra med f.eks en lader som slår seg på automatisk ved behov. Slik at varme ikke slår seg av
Skal du varme opp hønsehuset så er nok ikkje solceller å batteri nok, såfremt du ikkje installerer noe skikkelig heftige solceller samt et batteri array.

Men par småe solceller og 2-3 bilbatterier burde fungere fint til å lyse opp et ganske stort hønsehus med LED belysning.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eivege Vis innlegg
Ja sjekker til dem hver dag, men spesielt vinterstid kunne d vært bra med f.eks en lader som slår seg på automatisk ved behov. Slik at varme ikke slår seg av
Vis hele sitatet...
Solcellepanel til oppvarming? Ekstremt ineffektivt. Glasstak med trelags isolervindu vil truleg gi langt større oppvarmingseffekt enn å konvertere lyset til straum (80% energitap), deretter stappe det på batterier (5-10% energitap) og deretter ut som varme igjen.
Trådstarter
12 0
Sitat av slashdot Vis innlegg
Solcellepanel til oppvarming? Ekstremt ineffektivt. Glasstak med trelags isolervindu vil truleg gi langt større oppvarmingseffekt enn å konvertere lyset til straum (80% energitap), deretter stappe det på batterier (5-10% energitap) og deretter ut som varme igjen.
Vis hele sitatet...
Nei ikke til oppvarming. Hovedsak lys også har jeg et ip kamera. Men om vinteren vil jeg også trenge et par varmelamper
Et solcellepanel på 0,9702 m2 klarer å gi 140 W, altså ca. 150 W/m2. Og ei normal varmepære bruker 250 W, mens du har to, så det blir 500 W. Altså, du bør ha minimum 4-6 m2 med solcellepanel bare for å kjøre te 2 varmepærene om dagen, dette må du gange med 2 for å lade batterier også. Kanskje mer, da effekten synker en god del om vinteren i overskyet vær. Det koster her ca. 4 000,- for 1 m2 også. Så nå vet jeg ikke hvor stort hønsehus du har, men...
Sist endret av aluminiumfluorid; 11. august 2013 kl. 16:36. Grunn: Ektra data.
Ikke for å knuse noen drømmer eller noe, men energi fra solcellepaneler er ufattelig dyrt, spesielt om du allerede har innlagt strøm. Du tan ta dette som en hobby, bygge dine egne solcellepaneler og kjøpe en grid-tie inverter, men det kommer likevel til å ta en evighet før investeringen din har betalt for seg. Tenk litt på tapene som slashdot nevner. Om du kjøper celler på ebay og svir av noen dager på lodding og gørring med silikon kan du kanskje få til 1000 kr per 100 W, tipper jeg, hvis du er heldig. Den store fordelen med solcelle-energi er at ting funker selv om du får strømbrudd eller noe liknende.
Trådstarter
12 0
Ja ser poenget deres. Har solceller på hytta å liker prinsippet. Tenkte at siden d funker så bra der så skulle d gå fint hjemme også. Men det er jo spesielt varmepærer som tar mye strøm.takker uansett for svar.
bruk en batteri eller automatisk land/sjø lader/regulator, bare spør nermeste båtforetning om det
Trådstarter
12 0
Sitat av Lincon Vis innlegg
bruk en batteri eller automatisk land/sjø lader/regulator, bare spør nermeste båtforetning om det
Vis hele sitatet...
Ja det var noe sånt jeg er ute etter. takk for tips
Du kunne jo bruke solcellene bare til lys, sånn halvveis for moro skyld siden du var interessert, men la det være igjen en kontakt til det vanlige nettet, der du kan koble til varmelampene ved behov.