Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1467
Hei. Jeg som de fleste andre har en konspirasjonsteoretiker i vår vennekrets.

I det siste så har vedkommende hengt seg totalt opp i hvordan "Verdenseliten" regisserte hendelsene 22. Juli. De fleste argumentene han lirer av seg er det vanlige oppgulpet; som at denne eliten han snakker om er ute etter oljepengene til Norge osv. osv..
Nå har han kommet med en video som angivelig beviser at gjerningsmannen er en animasjon. Han skal altså være fotoshoppet og ikke-eksisterende.

Her er en link til videoen.

Drit i det første. Det jeg ikke blir klok på starter 1:30 ut i videoen. Hvordan har det seg at videoopptakene registrerer blitzen så forskjellig? Har det noe med plasseringen av kameraene å gjøre, slik at blitzen oppfattes til forskjellig tid? Jeg får ihvertfall ikke det til å stemme, da lyshastigheten såvidt meg bekjent er den samme for en kamerablitz som det konstante lyset som oppfattes av et videokamera. Nei. Jeg blir ikke klok på det. Er det noen som kan komme med forslag, eller i beste fall svar?
Sist endret av VinumSabbathi; 11. februar 2012 kl. 18:42.
Jeg skjønner ikke hva du mener? Er det noe galt med blitzen? I så fall hva mener du?
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Sitat av c#mn Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener? Er det noe galt med blitzen? I så fall hva mener du?
Vis hele sitatet...
Blitzen oppfattes ikke samtidig av de to forskjellige kameraene i rettssalen. Se på videoen fra 1:30 og utover, så vises det to opptak samtidig. Alle personene er synkronisert, men blitzen fra fotoapparatene i salen er ikke det. Det personene bak videoen prøver å bevise er at hele rettssaken er trikset på pc.
Syns det er litt rart at han er så godt som 100% lik på noen av bildene. At håret ligger helt nøyaktig i forhold til kameravinkel og forskjellig dag, er jo rart. Hvem vet, kanskje ABB har photoshoppet bildene selv? Hva om han ikke likte fjeset på det ene bildet, men var veldig fornøyd med resten av kroppen? Blir litt tynt å lage anklagelser ut ifra dette...

Det med blitzen er jeg litt usikker på. Du ser jo tydelig at blitzene er forskjellig fra de to vinklene, men regner med at både innstillinger, kameralinse, lys, vinkel osv osv. kan ha en effekt på hvordan kameraet opptar blitzen. Lurer og på om kameraer med dårlig lys sensitivet kan ha en delay på sterkt lys flash. Er godt mulig at blitzen er der, den blir bare ikke tydelig nok for kameraet til at du ser det på videoen. Da kan det jo se ut som om det er usynkronisert.

Ikke vet jeg, men noen tanker ihvertfall... Syntes det var lite hold i denne teorien... Ser og en av kommentarene at han ene sier "Just ask yourselfs how in the world could he carry all that amunition needed to kill about 70 ppl on the island. Alone. You know, what that wheights? It's impossible for one man to carry that, change the magazines and chase ppl on the island. It's a fraud, false flag. People are so stupid, they don't ask questions anymore..." De er tydeligvis ikke noe opplyst om saken.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Jeg er egentlig ikke ute etter å diskutere stort annet enn hva blitzen angår. Selve konspirasjonsteorien holder vi utenfor. Kanskje det har noe med innstillingene på det enkelte kameraet å gjøre ja. Får håpe noen med greie på film/foto kan komme med noe vettugt. Vanskelig å finne noe via google ihvertfall..
Jeg så dette, men dette er jeg GANSKE sikker på at jeg har sett selv ved sportsarrangement osv. Ikke noe å mase om. Han konspirasjonsteoretikeren din burde nok finne noen andre "bevis" før han overtaler noen andre :P
Å fyfaen for noe dritt, er det mulig å være så dum?! Det med frisyren hans var jo litt artig, men hvis du ser nøye er det ikke det samme. I bildet hvor han har dress har en "klump" med hårstrå i luggen som han ikke har i det andre bildet.
Sist endret av bloodshotEyes; 11. februar 2012 kl. 19:17.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Jeg er egentlig ikke ute etter å diskutere stort annet enn hva blitzen angår. Selve konspirasjonsteorien holder vi utenfor. Kanskje det har noe med innstillingene på det enkelte kameraet å gjøre ja. Får håpe noen med greie på film/foto kan komme med noe vettugt. Vanskelig å finne noe via google ihvertfall..
Vis hele sitatet...
Prøvde ikke diskutere, prøvde bare å vise hvor lite hold det er i påstandene hans ved å latterligegjøre noen av de. Ja, blitz oppfattes forskjellig av 2 kameraer, så lenge det ikke er nøyaktig samme kamera som står på nøyaktig samme plass.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du vet at blitzen ikke alltid blir reflektert slik at man kan se den? Iallefall ikke fra alle vinkler, dette er jo allemansvitenskap.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å fyfaen for noe dritt, er det mulig å være så dum?! Det med frisyren hans var jo litt artig, men hvis du ser nøye er det ikke det samme. I bildet hvor han har dress har en "klump" med hårstrå i luggen som han ikke har i det andre bildet.
Vis hele sitatet...
Javel. Men som sagt er jeg ikke interessert i å diskutere frisyren hans. Det er det som skjer 1:30 uti filmen jeg vil diskutere.

Det hadde vært fint om det hadde vært mulig å linket til noe som kan backe opp løsningene deres.
Sist endret av VinumSabbathi; 11. februar 2012 kl. 19:21.
Ser du bare ville ha svar på blitzen, vel, stuker man nok vil man alltids finne random shit man ikke kan forklare. (Dog er mulig det har noe med lys og vinkel, men i dunno). Du kan jo spørre han om hvordan de 700 på øya, samt de tusenvis av andre som har sett breivik greier å holde på en hemmelighet som det. Herregud
Sist endret av bloodshotEyes; 11. februar 2012 kl. 19:22.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Du vet at blitzen ikke alltid blir reflektert slik at man kan se den? Iallefall ikke fra alle vinkler, dette er jo allemansvitenskap.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på allmennvitenskapen din?
Sist endret av VinumSabbathi; 11. februar 2012 kl. 19:26.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Har du noen kilder på allmennvitenskapen din?
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noen kilder på at lys reflekteres i forskjellige vinkler avhengig av hvilken innfallsvinkel det har truffet med i utgangspunktet. Så er nok på tynn is her,
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Jeg ser ikke at blitzen er usynkronisert mellom de to videoklippene. Kvaliteten på kameraet som filmer og vinkel vil jo påvirke hvordan blitzen oppfattes.
Sist endret av Zyke; 11. februar 2012 kl. 19:30.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
har ikke anledning til å se videoen, men jeg gjør et forsøk;

et normalt videokamera filmer i maks ~30fps, altså 30 bilder i sekundet.
et on-cam-blitz har en varighet på ~1/8000s, altså mye kortere tid enn 1/30fps som videokameraet.

derfor er det relativt random om blitzen utløses når videokameraet gjør en eksponering, altså om den synes på filmen eller ei.
Copypaste fra hva jeg kommenterte på youtube.

"The "reason" for why the flashes aren't "in sync" is because the cameras are recording at different frames per second. The VGTV video is being played back at a much lower framerate than the NRK footage and that's why you don't see all the flashes - because they weren't captured by the camera."
Kanskje kameraene har gjort opptak med ulikt antall bilder pr. sekund? Slik at blitsen i opptakene ikke er synlig rett og slett fordi det ikke har blitt fanget opp av kameraet.

Ellers kan jeg jo tenke meg at det ene kameraet fanger opp blits fordi fotografen med blitsen står rett ved siden av kameraet, mens det andre kameraet er for langt unna til at blitsen blir synlig/like sterk. Jeg støtter altså Fleffs påstand.

[Edit: ninja'ed med 4 minutter. Great.]
Sist endret av Pløyd; 11. februar 2012 kl. 19:36.
Etter det jeg ser. Så er den ene videoen filmet med et "bra" TV kamera. det andre er ikke av samme kvalitet. Jeg antar at dødtiden mellom blitsene er fordi kamera #2 ikke klarer å holde følge med blitsingen.

Husk at dette bare er min teori. Det kan lett testes ved å blitse 2 kameraer av forskjellig kvalitet (HD handcam vs mobilcam) og deretter sammenligne.

(edit)
Ser nå masse ninjaposter om at det er for kort blits for kameraet til VGTV til å oppfatte det. Det var det jeg mente.
Sist endret av F4celess; 11. februar 2012 kl. 19:39.
Doom mantia
VinumSabbathi's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Har dessverre ikke noen kilder på at lys reflekteres i forskjellige vinkler avhengig av hvilken innfallsvinkel det har truffet med i utgangspunktet. Så er nok på tynn is her,
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg sanser en viss sarkasme? Ser at jeg kunne oppfattes som litt ekkel der. Jeg er ikke spesielt dreven innen dette, men en blits har jo en lysstyrke som vil lyse opp et helt rom. Kanskje det oppstår noen forskjeller ang. vinkel, men i dette tilfellet så er jo alle kameraene rettet mot den tiltalte. Selv om du tar med det lille som er av forskjell i retning på blitsen i regnestykket, kan jeg ikke forstå at det skal utgjøre så mye. Eller tar jeg feil? Er ikke meningen å være kverulant eller noe, men jeg er avhengig av utvetydelige fakta for å komme i mål når det gjelder kompisen min.
Kameraene har sikkert samme fps. Grunnen er nok at filmen til høyre er rippet fra VGTV med dårlig kvalitet(og fps), mens den på venstre sia er god kvalitet..
Sitat av F4celess Vis innlegg
Etter det jeg ser. Så er den ene videoen filmet med et "bra" TV kamera. det andre er ikke av samme kvalitet. Jeg antar at dødtiden mellom blitsene er fordi kamera #2 ikke klarer å holde følge med blitsingen.

Husk at dette bare er min teori. Det kan lett testes ved å blitse 2 kameraer av forskjellig kvalitet (HD handcam vs mobilcam) og deretter sammenligne.

(edit)
Ser nå masse ninjaposter om at det er for kort blits for kameraet til VGTV til å oppfatte det. Det var det jeg mente.
Vis hele sitatet...
enig med deg på mobilkamera teorien.
Lyd blir hengende litt etter på mobilkamera også, så hvorfor skulle ikke lys også kunne gjøre det.
Frankrikes Solkonge
Jeg så en annen som skrev at bilder per sekund har mye å si. Hvis vi drar det til det ekstreme og sammenligner et mobilkamera og det kameraet som tar en trillion(hvis jeg husker rett) bilder i sekundet, kan man se kun et lite lysblink på mobilkameraet, men med det andre kameraet kan man faktisk se at lyset treffer objektet. Samme prinsipp gjelder de to klippene, de har helt sikkert ikke samme framerate og dermed kan det se ut som at blitsene er helt forskjellig.
ang blitz.

ta et kamera med blitz.
ta et helt vanlig a4 ark og hold det vinklet under blitzen slik at du "retter" blitzen mot et annent hjørne i rommet, og ta bilde.

lyset blir reflektert til en annen vinkel og bildet kan bli forskjellig selvom det er tatt fra nøyaktig samme posisjon og av nøyaktiv samme objekt.