Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1900
Med unntak av engangskameraer og hipsterkameraer som Holga og Lomo, har jeg egentlig aldri prøvd å ta ordentlige bilder med et analogt kamera. Så det måtte jo prøves (bildet er tatt for litt over en måned siden, noe som forklarer snøen)

http://farm5.static.flickr.com/4009/4496446020_f03f109549.jpg

Hadde også prøveeksamen for en uke siden med tema akerselva:

http://farm5.static.flickr.com/4015/4502645630_86e35bb4bc.jpg

Flere bilder fra prøveeksamen på flickr.

Kritikk, og noen tips til analog fotografering?
Var btw i en liten koselig butikk med masse analoge kameraer i Bergen for en stund siden. Noen som vet om noe lignende i Oslo?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Må jeg si, meget imponerende! Har dessverre ingen kritikk å komme med.
Flotte bilder! Men som Johnny B så har jeg ikke kompetanse nok til å gi deg noe spesiell kritikk.
Men ser hvertfall ut som du kan det du holder på med!
Dette var flotte bilder. Analoge kameraer og bilder veit jeg desverre lite om, men nederste bildet var jo nydelig. Elsket komposisjonen din, og brua i bakgrunnen har en flott bue som gjør bildet behagelig å se på.

Jenta derimot... Stakkar, hu må jo fryse!
synd det første er litt undereksponert, tror det ville gjort seg å fått litt mer lys i fjeset på jenta. dessuten en del støy, men det kan skyldes dårlig scanning evt. dårlige kjemikalier underframkalling..

det andre skriker ikke akkurat akerselva, men det er uansett et meget flott fotografi.
hvilket kamera/film har du brukt?
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av ErikH Vis innlegg
synd det første er litt undereksponert, tror det ville gjort seg å fått litt mer lys i fjeset på jenta. dessuten en del støy, men det kan skyldes dårlig scanning evt. dårlige kjemikalier underframkalling..

det andre skriker ikke akkurat akerselva, men det er uansett et meget flott fotografi.
hvilket kamera/film har du brukt?
Vis hele sitatet...
Støyen tror jeg har noe med skanningen å gjøre, men ja, det ble litt for undereksponert.

Det andre bildet må jeg presisere at jeg brukte digitalt speilrefleks på (Lånt Canon 7D og en 50mm 1.4). Tenkte bare at jeg kunne vise frem prøveeksamensoppgaven min i samme slengen. Oppgaven var at jeg skulle ta mote/livsstilsbilder for et valgfritt magasin, location måtte være akerselva. Så det måtte ikke nødvendigvis skrike akerselva
Sist endret av loffe; 15. april 2010 kl. 22:25.
juksemellomformat! hehe

lurte meg hvertfall, flott filmlook.
er det bare jeg som synes at det veldig mye "luft" nederst på vannbildet? ellers er det praktfulle bilder!
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av enerlighter Vis innlegg
er det bare jeg som synes at det veldig mye "luft" nederst på vannbildet? ellers er det praktfulle bilder!
Vis hele sitatet...
Refleksjonane i vatnet gjer at den "lufta" blir fylt opp med noko å sjå på, så bryr ikkje meg noko særleg. Einaste eg har å sei på andre bilete er at kroppen hennar (rygg, skulder og overarm) er litt for lys i førehald til andletet.

Bilete nr.1 sa eigentleg Erik det meste. Flink.
Sist endret av Joey; 17. april 2010 kl. 02:32.
ser jo refleksnonene, men synes det ble litt for mye refleksjone, er snakk om å klippe bort kanskje 1 cm nederst typ rett under der du kan se beltet (i vannet ofc)
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av enerlighter Vis innlegg
ser jo refleksnonene, men synes det ble litt for mye refleksjone, er snakk om å klippe bort kanskje 1 cm nederst typ rett under der du kan se beltet (i vannet ofc)
Vis hele sitatet...
Da blir det ikke kvadratisk format lenger. Og hvis jeg cropper det kvadratisk blir bordet for tett på bildekanten, og buen fra broa forsvinner. Da synes jeg heller komposisjonen er bedre sånn som den er
Først så må jeg bare få si at dette var 2 fine bilder. Jeg syns at bilde 2 er best/finest, men det er min mening.

Er helt enig med deg loffe angående at bilde ikke kunne vært croppet mere enn det er nå.