Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1504
Hei! Satt på nattbussen fra ålesund til oslo da vi stoppet i noen sekunder ved ei fergeleie. Og solnedgangen var så fin at jeg tenke jeg kunne prøve meg på et HDR bilde; så her er resultatet:

Har aldri tatt HDR før, og jeg vet at jeg rundpulte bildet litt for mye med effektene, men, men..

http://bilete.no//5637.jpg

Tar gjerne imot ris og ros
Rediger vekk bilen så får bildet 10 ganger mere følelser ;p litt for mørkt igrunn, men flott bilde
Jeg så bilde før jeg leste hva du skrev, og satt og tenkte at dette var et bilde som hadde sett bra ut med HDR.

Så du har tydeligvis ikke dratt nok på sliderene.

Hadde vært digg å se de mørke partiene litt tydligere.

Nå bør det nevnes at skjermen min faktisk er riktig innstilt også, så den er litt mørkere enn hos de fleste andre.
Et helt greit bildet til å være første gang du tester HDR.

Skal ikke si meg uenig i at du kanskje rotet litt for mye med effekter, men noe av det var greit. Du skal ha pluss for at himmelen så fantastisk ut, samtidig som at jeg ser på det som et minus at bildet ser helt jævlig ut i stort format. Fargelagt rundt lyketestolpene? Det ser i det heletatt ikke smart ut når man blåser det opp.

En ting som også irriterte en smule, er at jeg ikke klarer å skjønne hva de greiene nede til høyre hjørnet er for noe?
Sist endret av Restyle; 30. juni 2008 kl. 00:49.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle
Et helt greit bildet til å være første gang du tester HDR.

Skal ikke si meg uenig i at du kanskje rotet litt for mye med effekter, men noe av det var greit.
Du skal ha pluss for at himmelen så fantatisk ut, samtidig som at jeg ser det på som et minus at bildet ser helt jævlig ut i stort format. Fargelagt rundt lyketestolpene? Det ser i det heletatt ikke smart ut når man blåser det opp.

En ting som også irriterte en smule, er at jeg ikke klarer å skjønne hva de greiene nede til høyre hjørnet er for noe?
Vis hele sitatet...
Hehe, Jeg tror jammen det er en del av et sete..
Får croppe det litt da

Forresten; Er det noen måte å få photomatix til å ikke fucke opp bildet slik man ser hvis man zoomer inn og ser nærmere på bilen? Det er ganske irriterende.
Sist endret av loffe; 30. juni 2008 kl. 00:52.
Jeg synes rett og slett det var et knallbilde!

Men HDR? Så nesten 3D anaglyphisk ut på lyktestolper Hvordan laget du det, tok du flere eksponeringer med forskjellig lukkertid?
loffe's Avatar
Trådstarter
Legger til et annet bilde med flere eksponeringer fra samme tur

http://bilete.no//5639.jpg
Greia med HDR, er at det er veldig spennende (syntes jeg) - samtidig som at det krever endel for å få et bra resultat. Jeg syntes du har et godt utgangspunkt, men ville satt meg ned å lest litt mer om HDR, samt prøvd og feilet litt.

Det skal sies at du har kommet deg på et greit nybegynnernivå, så hvis du jobber vidre med dette en stund er det ingen tvil om at du kommer til å få bra resultater med tiden.

Et tips: Pass på hva du gjør med kantene i bildet. T.d. mellom vannet/fjellet og skogen.
Jeg syns jeg aner høy ISO? Bua på det første bildet er kornete, og bilen var litt kjedelig plasert. Er det litt skjeivt også? Syns det var litt kjedelige bilder, og bilder nr. 2 var litt misslykka.
Men bilder nr. 1 fikk du til ganske bra til å være første forsøk.
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle

Et tips: Pass på hva du gjør med kantene i bildet. T.d. mellom vannet/fjellet og skogen.
Vis hele sitatet...
Hva kan jeg gjøre for å ikke få sånne highlights?

Men, ja jeg skal jobbe mer med dette, for det er jo utrolig gøy. Begynner på MK etter sommeren; noen som vet om det er mye fokus på fotografi? (Elvebakken)
Sitat av loffe
Hva kan jeg gjøre for å ikke få sånne highlights?
Vis hele sitatet...
Du får nesten bare prøve deg litt frem, å finne den egen stil. Det første jeg startet med var å lese litt guider, se på deviant art o.l. sider.
Sitat av loffe
Men, ja jeg skal jobbe mer med dette, for det er jo utrolig gøy. Begynner på MK etter sommeren; noen som vet om det er mye fokus på fotografi? (Elvebakken)
Vis hele sitatet...
Det er endel fokus på bilder, ja. Slik det er der jeg går, Nesodden VGS - bruker man et halvt år på bare å ta bilder, og etterbehandle i PS. Etter det starter man å lage magasiner, der man må skrive tekst og ta bildene selv. Man dulter også borti webdesign, der man selvsagt, også kan ta endel bilder til siden. Mot 2. klasse starter man med film, og valgfrie prosjekter - så du kan der også utdype deg vidre med fotografering.

Jeg starter nå i tredje til høsten, og etter det jeg har forstått, så kan man såogsi fordype seg i hva man måtte ønske seg.
Fra hurtigbåt kaia på Vikebukt? =)
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av inzane1891
Fra hurtigbåt kaia på Vikebukt? =)
Vis hele sitatet...
Jepp, står det på skiltet ihvertfall
Fullstendig enig med Joey ang. fjerning!

Syns ellers det første bildet er bra som det er, og det mørke bør ikke være lysere imho.

Det andre bildet ditt ser ikke så realistisk ut, men det er kanskje heller ikke meningen. Fikk litt negativ-følelse av det, selv om bildet ikke er et negativ. Noe som høres helt merkelig ut egentlig, men så var bildet ditt et bra eksempel på det! Har ellers ikke så mye å kommentere ang. selve bildet.
Ser ut som du har tatt litt av med effekter hvertfall på det første, for nederste halvdelen er voldtatt med støy.

Så litt positivt. Stilige bilder, det siste så ut som var fra et eventyr og himmelen på det første var rett og slett pen.
Sikkerhetsklarert
Litt ot: men _må_ man ha speilrefleks kameraer for å lage HDR?
loffe's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern
Litt ot: men _må_ man ha speilrefleks kameraer for å lage HDR?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ha vanlig digitalkamera. Eneste ulempen er at man vanligvis må ha stativ siden de ofte ikke støtter auto bracketing. Men kameraer som noen digitale stillkameraer slik som Panasonic DMC-LX2 har AB likevel, så nei, det trenger du ikke
Veldig kult bidle.. PROFOSHOW