Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1268
Hei medfreaks!
Som mange andre har jeg mer eller mindre personlig og sensitiv informasjon lagret på minnepinner. Jeg er ofte ute å reiser, og krever derfor mye viktig informasjon lagret på disse stikkene.
Er det noen mulighet for meg å opprette passord og eventuelt kryptere innholdet på en helt vanlig minnepinne? Finnes det program jeg kan laste ned for å få lagt inn dette? Eller må jeg kjøpe mye dyrere harddisker for dette?
Har ikke veldig mye kjennskap til dette men tror at Bitlocker skal ha støtte for det. Greit med noe native til Windows slik at man slipper å installere programvare (antar jeg).

https://www.google.no/search?q=usb+b...hrome&ie=UTF-8
Nei, du trenger ikke dyrere harddisk, men hvilken programvare vi bør anbefale deg, er litt avhengig av hvilket system du skal bruke minnebrikken på.

1. Bare Windows - Bitlocker (Innebygd i Windows 7(?)/8 og 10)
2. Bare OSX - FileVault (Innebygd i OSX)
3. Bare Linux - LUKS (Innebygd i de flest linux distro)
4. Windows/OSX/Linux - Veracrypt (Tidligere Truecrypt).

LUKS fungerer også for Windows med tredjepart LibreCrypt, usikker på hvorvidt det er mulig å mounte LUKS partisjoner på OSX.
Noen små presiseringer på det nevnt av 0xFF:
I dagens marked der Win Home blir mer og mer normalen for konsumere (gamingPCer til privatpersoner blir for eksempel ikke lenger markedsført med Pro-versjoner av Windows) så er det vel kanskje verdt å nevne at Bitlocker kun er tilgjengelig på Pro versjonene av Win10. Mange (f.eks. kanskje trådstarter) må nok kanskje derfor ut med en god sum for å oppgradere til Pro hvis Bitlocker skal brukes på minnepennen.
Å si at Veracrypt er tidligere Truecrypt blir også en veldig forenkling, da gjengen bak Truecrypt forlot prosjektet helt og helt nye personer startet opp Veracrypt (basert på samme kildekode selv om Truecrypt-lisensen egentlig ikke tillater det selv om Truecrypt ble forlatt/abandonware).

I og med at du nevnte reise så kan det vel også være greit å tenke over at du kan bli tvunget til å gi fra deg passord ved passering av diverse grensevakter, så hvis det er noe du ikke vil risikere så kan det være greit å tenke på krypteringsprogramvare som også støtter skjulte partisjoner slik at det ikke er klinkende åpenbart for myndighetene at du har krypterte ting med deg. På den måten kan du sikre deg selv hvis noen truer deg til å oppgi passfrasen (for du oppgir selfølgelig kun passfrasen til en kryptert partisjon som du er villig til å la de rote gjennom, og når de først har sett gjennom den så har de ingen grunn til å tro at du har ytterligere passord å gi fra deg).