Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1097
Jeg har et nettverk med et CISCO Small Business NSS 326 Smart Storage, og en linuxbox.

Linuxboxen kjører en webserver, og www-mappen befinner seg på NAS'et, som har blitt mappet over nettverket med følgende innlegg i /etc/fstab:

Kode

//192.168.50.103/ftps /mnt/pitnas01 cifs rw,username=admin,password=******  0  0
På selve NAS'et har admin-kontoen fulle rettigheter til mappen som mappes over til linuxboxen. Jeg har tilogmed gitt gjester (everyone) fulle rettigheter for å prøve å løse problemet mitt.

Problem:
Jeg har skrevet et PHP-script som laster opp bilder til en gitt mappe, og jeg får konstant feilmelding om at mappen ikke er CHMOD'et til 777.

Jeg kjører da følgende kommando i Linux mot mappen:

Kode

chmod -R 777 bilder
Det har ingen effekt. Mappen står fortsatt oppført med følgende rettigheter:
drwxr-xr-x 1 root root 0 2011-03-10 18:35 bilder

Jeg trenger sårt hjelp til å få skrivetilgang på mappen.
kjører du kommandoen som root da?
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Er logget inn som root via SSH
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er dette et rent linuxmiljø ? Isåfall er jo f.eks NFS eller iSCSI mye mer fornuftig.

Eventuelt bruke LDAP f.eks for å ha samme brukere på NAS'et som på linux-boks(ene) som gir mye bedre flyt.
Du kan ikke chmodde en mappe du ikke har tilgang til.

//192.168.50.103/ftps /mnt/pitnas01 cifs rw,username=admin,password=******,uid=<dinUIDher> 0 0

Der din uid er den brukeren du bruker for å skrive til nasen med.
når du mounter med uid=blabla, gir du rettiheter til den brukeren.
0 = root
1000 = standard første bruker som ble opprettet på systemet
evt. echo $UID for å se hvordan uid du har.


Når du har montert mappen KORREKT; slipper du å tenke på å måtte chmodde noe som helst.
Sist endret av RandomiZed; 10. mars 2011 kl. 11:05.
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg får fint lastet opp filer til mappen via FTP, og opprettet/redigert/slettet via SSH.

Det er ikke et stort nettverk vi snakker om her, bare et NAS og en linuxbox som deler FTP-server jobben. Det holder lenge med 1 bruker.

Jeg endret innlegget i fstab til:

Kode

//192.168.50.103/ftps /mnt/pitnas01 cifs rw,username=root,password=******,uid=<d inUIDher> 0 0
Brukeren root finnes på NAS'et, og har selvfølgelig fulle rettigheter til alt.

Jeg kan fint skrive til mappen som en hvilken som helst bruker, men ingen kan CHDMOD'e
Sist endret av curx; 10. mars 2011 kl. 11:52.
Jeg skal ikke preke, men det er ekstremt få tilfeller der man har behov for chmod 777.

Om du har skrevet PHP-scriptet som du skriver, så kan du vel fjerne feilmeldingen. Om 'www-data'-brukeren har de rettighetene som trengs til denne mappen, så skal det ikke være noe behov for chmod 777.
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Feilmeldingen har jeg lagt inn selv for å bekrefte at problemet er skrivetilgangen.
Prøvde å legge www-data i gruppen "root", uten hell.
RandomiZed sin første post i denne tråden bør få ting på gli,
hvis ikke bør du sjekke umask.
Sist endret av fxxked; 10. mars 2011 kl. 15:35.
curx's Avatar
Trådstarter Donor
Du har helt rett fxxked. Jeg hoppet visst helt over det med ,uid=

Takk til RandomiZed som løste problemet mitt
Jeg tviler på at du kan kjøre chmod på cifs. Dessuten betyr 755 at bruker = 7, gruppe = 5, alle andre = 5
Dermed har det ikke noen effekt å legge til www-data under root sin gruppe. Da trenger du chmod 775.
Det er mulig at du kan mounte med umask, slik som fxxked sier.