Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2438
Hei! Jeg har omsider bestemt meg for å kjøpe bil. Noen som har erfaringer med å ta lån?

Jeg er 19 år, IT-lærling, netto inntekt på omlag 11,5 i mnd, bor ikke hjemme(men dekt husleie).

Prøver å låne ca 50 000, men har fått avslag noen steder.
Hørtes rart ut. Har du betalingsanmerkninger, eller andre lån?
Sitat av downlow Vis innlegg
Hørtes rart ut. Har du betalingsanmerkninger, eller andre lån?
Vis hele sitatet...
Ikke som jeg er kjent med. Har heller ikke annet lån.
Sjekk ut sparebank 1 sitt billån for unge. De gir opptil 100 000kr for bil som er maks 10(eller var det 7?)år gammel så lenge lånetid+bilens alder blir maks 10år tilsammen. Fikk lån der kjempelett, søkte på nett så tok de kontakt og holder god oppfølgning.
Du får søke så er det nok din midlertidige jobb som er eventuelt problem, men prøv å forklar at markedet er godt for at du får fast jobb etter læretiden
Sitat av Poverud Vis innlegg
Ikke som jeg er kjent med. Har heller ikke annet lån.
Vis hele sitatet...
Det er bra. Lærling lønn og feks AAP sees på som midlertidige inntekter, det kan gjøre det vanskligere å få lån, men er absolutt mulig. Hvis du legger frem saken for banken på en god måte, kan du ordne dette. Gjorde det selv da jeg var lærling, og fikk ordnet det(lån på 150,- til bil) dog er dette nå over 10 år siden, så kanskje det har blitt litt vanskeligere.

Om du har f.eks fast eiendom, kausjonist eller lign. er det selvfølgelig enklere. Evnt. bruke foreldrene dines bankkontakt om de har boliglån.
Sist endret av downlow; 20. november 2017 kl. 17:15.
11.500 kan desverre knapt kalles inntekt i dag. Mange betaler det i husleie/lån.
Sitat av Yalla Vis innlegg
11.500 kan desverre knapt kalles inntekt i dag. Mange betaler det i husleie/lån.
Vis hele sitatet...
Joda det er jeg helt enig i, men han sier husleie er dekket, så da regner jeg med at han kan bruke lønnen sin på mat, og andre nødvendige ting, samt råd til å betjene et lite lån på 50 000

På den annen side, med såpass gammel bil, må man regne med en god del påkost uforusette utgifter for å holde bilen i kjørbar stand, samt drivstoff, forsikring, veiavgift og bompenger.
Gammel og billig bil er desverre veldig ofte dyrt å holde i lengden
Har du tenkt på dette TS?
Sitat av downlow Vis innlegg
Joda det er jeg helt enig i, men han sier husleie er dekket, så da regner jeg med at han kan bruke lønnen sin på mat, og andre nødvendige ting, samt råd til å betjene et lite lån på 50 000

På den annen side, med såpass gammel bil, må man regne med en god del påkost uforusette utgifter for å holde bilen i kjørbar stand, samt drivstoff, forsikring, veiavgift og bompenger.
Gammel og billig bil er desverre veldig ofte dyrt å holde i lengden
Har du tenkt på dette TS?
Vis hele sitatet...
Spørs jo hvordan han dokumenterer "dekt husleie". Sånn det blir presentert her så er det lite troverdig ovenfor lånegiver.

En annen ting å tenke på med billån er at 50.000 er typisk grense for kasko/kaskofritt lån. Det kan fort bli dyrt med kasko på en bil i denne prisklassen så greit å sjekke med lånegiver og holde seg under og få kaskofritt lån. Med mindre du virkelig vil ha kasko og dertil forsikringspremie.
Ser ut til at det går i orden med DNB nå.

Sitat av downlow Vis innlegg
Joda det er jeg helt enig i, men han sier husleie er dekket, så da regner jeg med at han kan bruke lønnen sin på mat, og andre nødvendige ting, samt råd til å betjene et lite lån på 50 000

På den annen side, med såpass gammel bil, må man regne med en god del påkost uforusette utgifter for å holde bilen i kjørbar stand, samt drivstoff, forsikring, veiavgift og bompenger.
Gammel og billig bil er desverre veldig ofte dyrt å holde i lengden
Har du tenkt på dette TS?
Vis hele sitatet...
Joda, fult klar over det. Men er utrolig bilintressert, blir daily-show bil. Mye er byttet på denne, og ser ut til å være et ganske bra kjøp.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gammel bil er også ofte uaktuelt for banken å gi billån på, fordi verdien som de pantsetter plutselig kan være verdt 0, og da har de i praksis gitt et lån med billånsrente på det som egentlig er mer et forbrukslån uten sikkerhet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gammel bil er også ofte uaktuelt for banken å gi billån på, fordi verdien som de pantsetter plutselig kan være verdt 0, og da har de i praksis gitt et lån med billånsrente på det som egentlig er mer et forbrukslån uten sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Jeg leste at "ekspertene" anbefalte forbrukslån på bilkjøp under 100 000. Så kan hende jeg tar opp det, om DNB ikke er helt enig.
Bare ett tips, prøv heller å klare deg ett års tid uten bil og spar opp dei 50 lappene over det å ta forbrukslån med masse rente på en bil som er verd så lite.

Det å bruke dyreste låneformen på det kjøpet som synker mest i verdi av alt virker ikke så lurt.
Sitat av rfa Vis innlegg
Bare ett tips, prøv heller å klare deg ett års tid uten bil og spar opp dei 50 lappene over det å ta forbrukslån med masse rente på en bil som er verd så lite.

Det å bruke dyreste låneformen på det kjøpet som synker mest i verdi av alt virker ikke så lurt.
Vis hele sitatet...
Jeg har bil per idag som er mye dyrere i drift enn den jeg eventuelt skal kjøpe, derfor jeg ønsker å bytte.
Uten bil er dessverre helt umulig, da jeg har 10 mil til jobb + kjører i jobben.