Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 766
Hei, freaks.

Jeg har et problem med å installere Mumble på Linux'n min, kan noen av dere hjelpe?

Kode

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:
  mumble: Avhenger av: libqt4-sql (>= 4:4.5.3) men skal ikke installeres
          Avhenger av: libqt4-svg (>= 4:4.5.3) men skal ikke installeres
          Avhenger av: libqt4-sql-sqlite men skal ikke installeres


Og, jeg har gjort som det står på hjemmesiden:
Ubuntu
Ubuntu carries whatever Mumble version was current at the time of the release in the universe repository. We also maintain a PPA that has the latest version for recent Ubuntu versions
sudo add-apt-repository ppa:slicer
sudo apt-get update
sudo apt-get install mumble
Vis hele sitatet...
-VegBerg
Installer de pakkene som apt forteller deg at du må installere og se om det går etterpå?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Installer de pakkene som apt forteller deg at du må installere og se om det går etterpå?
Vis hele sitatet...
Prøver jeg f.eks. libqt4-sql kommer dette opp:

Kode

Følgende pakker har uinnfridde avhengighetsforhold:
  libqt4-sql: Avhenger av: libqtcore4 (= 4:4.6.2-0ubuntu5) men 4:4.6.2-0ubuntu5.1 skal installeres
              Anbefaler: libqt4-sql-mysql men skal ikke installeres eller
                         libqt4-sql-odbc men skal ikke installeres eller
                         libqt4-sql-psql men skal ikke installeres eller
                         libqt4-sql-sqlite men skal ikke installeres eller
                         libqt4-sql-sqlite2 men skal ikke installeres
Og libqtcore4 er installert....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mtp at mumble ligger i apt fra før av ser jeg ikke hvorfor du skal legge til ekstra repositories, legger du den til via synaptic vil den ta seg av alle depenancies selv.

Forøvrig nevner du ikke om du er ute etter mumble server eller client.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Mtp at mumble ligger i apt fra før av ser jeg ikke hvorfor du skal legge til ekstra repositories, legger du den til via synaptic vil den ta seg av alle depenancies selv.

Forøvrig nevner du ikke om du er ute etter mumble server eller client.
Vis hele sitatet...
Serveren-software: Murmur
Klient: Mumble
Jeg legger det til fordi de nesten aldri oppdaterer stuff med mindre det er nødvendig....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Selve servertjenesten heter murmur ja, men pakken heter mumble-server.

Du kan jo ikke klage på at de ikke oppdaterer repositories når du kjører en 1år gammel release.
Sist endret av AtXbYeA; 18. februar 2011 kl. 23:39.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Selve servertjenesten heter murmur ja, men pakken heter mumble-server.

Du kan jo ikke klage på at de ikke oppdaterer repositories når du kjører en 1år gammel release.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er programkonflikter med både den gamle fra Canoncial og den oppdaterte fra Mumble sitt Repo.

edit: 10.04 er også LTS
Sist endret av VegBerg; 18. februar 2011 kl. 23:57.
PPA er forøvrig som å be om total clusterfuck av hele systemet sitt. Plutselig finner gjøken av en "utvikler" på at han også skal shippe med en egen kopi av en eller annen random pakke som totalt låser systemet ditt. Med mindre det er en spesifikk funksjonalitet du trenger som bare finnes i en nyere versjon er det like greit å kjøre en eldre og stabil versjon.

Hvis det er pakkekonflikt fra det offisielle repoet så tar du kontakt med utvikleren, så fikser det seg relativt fort. Du finner gjerne kontaktinformasjon under apt-cache show <pakke>.