Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1859
Existerer det noe i stilen til TI interactive for linux?
Tja, nå vet ikke jeg hvor "avansert" det programmet er, men du har jo Mathematicha, Maple, Octave, Matlab, Pari/GP osv. som trolig er 1000x kraftigere. (De to førstnevnte har GUI)
MatLab har vel også i høyeste grad et GUI, Octave (som ikke har like fresht GUI) er opensource utgaven av ML.

(Mathematicha er vel strengt tatt Mathematica).

Mathematica og Matlab er begge okei alternativer til TI Interactive, dog mye kraftigere på alle mulige måter.
Sist endret av MrBlaine; 29. januar 2011 kl. 13:19.
Mathematica og Maple er de som ligner mest på TI Interactive tror jeg. Pari/GP har jeg ikke vært borti.

Matlab/Octave har ikke innebygget enkel funksjonalitet for å løse symbolske ligninger, men er velegnet til numeriske. Matlab har en symbolic-pakke som kan brukes om du digger Matlab, men jeg synes syntaksen i Mathematica/Maple er mer intuitiv.

Mathematica-eksempler: Plot[x^2, {x, -5, 5}], PolarPlot[Log[r], {r, 0, 2π}], Solve[{ax^2+bx+c == 0}, x]. Mathematica har eye candy i form av mattetegn du kan putte overalt. Du kan f.eks. integrere ved å skrive integralet nøyaktig som på ark.

Maple er gratis.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Maple er gratis.
Vis hele sitatet...
Maple er vel betalingsvare, men har en 30 dagers trialperiode?
Mathematics 4.0 av microsoft?
Vet ikke om det er riktig, men den nye er i hvertfall gratis
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Maple er vel betalingsvare, men har en 30 dagers trialperiode?
Vis hele sitatet...
Beklager. *bortskjemt student*
▼ ... over en uke senere ... ▼
det slår meg at octave er den eneste av disse man IKKE må betale for av disse programmene.


Sitat av mo3 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
I know , men trenger et offline alternativ.

Jeg prøver meg på qt front end versjonen av octave
http://www.wolframalpha.com/ er online utgaven av mathematica
Sist endret av fxxked; 9. februar 2011 kl. 10:52.