Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 871
Katy Perry <3
Heisann!

Lurer på om jeg kan overclocke prosessoren min uten å smelte PC-en min. Hvor mye (evt. hvor lite) håper jeg dere kan fortelle meg, i tillegg til hvilke andre instillinger jeg bør endre på (mtp overclockingen).

Jeg har lest at enkelte har overclocket CPU-en sin fra 2.80GHz til 3.60GHz, men at dette kommer an på hvilket motherboard man har osv.

Så; vil det la seg gjøre med oppsettet mitt?

Specs:

Operating System
MS Windows 7 Home Premium 64-bit SP1

CPU
Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.80GHz
Wolfdale 45nm Technology

RAM
4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz [5-5-5-18]

Motherboard
ASUSTeK Computer INC. P5QPL-AM (LGA775)

Graphics
BenQ G2420HDB (1920x1080@60Hz)
LEN L193pC (1280x1024@60Hz)
ATI Radeon HD 5700 Series

Hard Drives
488GB Seagate ST3500418AS ATA Device (SATA)

Optical Drives
ATAPI iHAS124 Y ATA Device
DTSoftBusCd00
Vis hele sitatet...
Takker for svar,
saX.
hvis du er usikker på hvordan man gjør det, og er redd for å ødelegge noe. Da kan du bruke hovedkortet sitt "turbokey" som øker klokkefrekvensen på pcen ved belastning av cpu


1. slå på pc
2. trykk DELETE knappen når asus logoen kommer fram på skjermen,
3. når den blåe skjermen kommer opp, er du inne i bios, da er det bare å lete etter en "turbo" funksjon som du skal sette til Enabled.

du kan også lese litt her ang overklokking av cpu

Håper dette hjalp deg =)
Har du bærbar eller stasjonær?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er stasjonær.

Slik gammel teknologi har ikke turbo-funksjon, det du må gjøre er å øke FSB, sette minne-ratioen til synkronisert , og FSB ratio til linked.

Husk at du kun kan øke FSB til et visst punkt før minnet ikke klarer å følge med, da må du enten sette en ratio på minne-FSB, evt sette den til unlinked og sette minne til fks 800mhz.

Ellers er det som vanlig, øke vcore, sjekke timings, og huske å skru av strømsparing.

Du finner også en haug av videoer og beskrivelser på nettet, men husk at hver chip er anderledes, og det er ikke sikkert du oppnår samme klokk som de andre, det kommer an på batch/revisjon.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Det er stasjonær.

Slik gammel teknologi har ikke turbo-funksjon, det du må gjøre er å øke FSB, sette minne-ratioen til synkronisert , og FSB ratio til linked.
Vis hele sitatet...



http://www.asus.com/Motherboards/Int...t_775/P5QPLAM/


P5QPL-AM
Enjoy Outstanding Video Experience!
Intel® G41 + ICH7 chipset
FSB 1333/1066/800 MHz
ASUS Turbo Key
V-core Solid Capacitors
DX10 Support
Vis hele sitatet...
Sist endret av Zer0z; 10. november 2012 kl. 16:57. Grunn: edit
Sitat av Zer0z Vis innlegg
hvis du er usikker på hvordan man gjør det, og er redd for å ødelegge noe. Da kan du bruke hovedkortet sitt "turbokey" som øker klokkefrekvensen på pcen ved belastning av cpu


1. slå på pc
2. trykk DELETE knappen når asus logoen kommer fram på skjermen,
3. når den blåe skjermen kommer opp, er du inne i bios, da er det bare å lete etter en "turbo" funksjon som du skal sette til Enabled.

du kan også lese litt her ang overklokking av cpu

Håper dette hjalp deg =)
Vis hele sitatet...
Går det an å bruke turbokey, eller å overklocke prosesoren etter å brukt pcen en stund?=)
Katy Perry <3
Trådstarter
Takk for svar.

Fikk hjelp av en bekjent, og vi satt vel i cirka 4 timer uten noe spesielt hell. Jeg fikk overclocket den til litt over 3 GHz, men etter to reboots satt den fast på oppstart. Har nå overclocket den til 2.90 GHz uten problemer, men det er jo ikke store greiene.

Lastet ned Turbo Key, men er ikke helt sikker på hva det er. Det ser jo veldig simpelt og flott ut, men hva gjør den egentlig? Overclocker igjennom en software?

Takk.
Lasts ned

Prime 95 - kjører du stresstest over ei stund, så kan du regne den som stabilt overklokket

3dmark - failer, så er det ikke stabilt


halvparten av morroa(eller irritasjonen) med å overklokke er jo å finne ut som systemet er stabilt eller ikke.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ikke bruk TurboKey, du vil ikke kunne klokke mye med den, og det vil heller ikke bli stabilt da den kun kan endre visse verdier, og ikke alt som er i bios.

Hvis du deler innstillingene du gjorde i bios? FSB, ratioen osv, så kan vi nok hjelpe.