Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 3687
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Hei!

Dette er da en tråd for og fortelle om ditt syn på samfunnet idag og hva du mener burde forandres\forbedres.

Mitt syn:

Jeg er drittlei dette samfunnet vi lever i. Grunnen? Se deg rundt, les nyhetene! Hvem er de store økonomiske taperene i verden idag? Jo, det er de landene som vesten har utnyttet siden dag 1 etter at vi oppdaget de. Hvor mye liv har gått tapt for at vi skal kunne velte oss i penger, mens fattige land såvidt har råd til mat? Hvor mange land har vi manipulert og truet for og bygge oss opp til verdens herskere?

Jeg blir dårlig når jeg hører om alle som dør fordi at vi i vesten er for egoistiske til og dele likt med resten av verden. Her i Norge er det en skandale om det er noen som tjener under 20 kr i timen, mens i andre delen av verden er det vanlig at man tjener 10-20 dollar i måneden. Og politikerne påstår at vi ikke kan gjøre noe bedre, og bare må akseptere at det er sånn. Bullsh*t, vi har en verden som er så rik at det er ikke overbefolkning som er problemet, det er en helt urettferdig fordeling som har skylden!

Jeg håper at en dag kommer noen til og ha ryggrad nok til og stå opp og kreve at alt skal deles likt mellom alle, uansett livssyn, hudfarge eller hvor du er født. De politikerene vi har idag er enten dumme, inkompetente eller har ingen baller og bøyer seg for alle (Obama)

Hva er ditt syn? Må verden være som den er, eller er det mulig og fordele likt mellom alle? Eller er det en enda en idè som ikke kommer til og funke i praksis?
Det er bare å lære seg å leve med det, det å kunne gjøre så alle får det greit er som å få en kommunistisk stat til å fungere bra.
Sist endret av Oransje; 18. mars 2011 kl. 23:18.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Uff, folk som går og tenker på sånne ting hele tiden må ha et trasig liv.
Vis hele sitatet...
Har jeg et trasig liv fordi at jeg ikke driter i resten av verden?
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Hvor mange land har vi manipulert og truet for og bygge oss opp til verdens herskere?
Vis hele sitatet...
Ja, hvor mange land har Norge kjørt over for å bli verdens hersker?

Jada, la oss leve i en eventyrverden hvor alle har mat på bordet, lommepenger og bæsjer regnbuer.
Mitt syn er at jeg er litt lei slike tråder som dette. Omtrent alle er enige i det du sier, så revolusjonerende er det ikke. Er som og si "alle burde ha det bedre". Hvem er ikke enig i det?

Det hadde vært mye mer interessant om du hadde kommet med forslag til en løsning. Det kan man diskutere. At verden kan være litt kjip er noe vi vet, og lite diskuterbart.
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Har jeg et trasig liv fordi at jeg ikke driter i resten av verden?
Vis hele sitatet...
vil ikke si det,, men man vil først kunne endre det den dagen mennesker setter ærbarhet fremfor økonomisk selvinteresse.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Jada, la oss leve i en eventyrverden hvor alle har mat på bordet, lommepenger og bæsjer regnbuer.
Vis hele sitatet...
Er noe å jobbe mot, isteden for og ikke gidde fordi at "det ikke går an"
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Er noe å jobbe mot, isteden for og ikke gidde fordi at "det ikke går an"
Vis hele sitatet...
Sure, en ideell verden hadde jo vært fantastisk, men hvordan skal vi oppnå det? Hvordan kan vi jobbe mot en ideell verden? Hva kan Norge gjøre som kan være til en forskjell? Dele ut penger til alle u-land slik at de kan finansiere krigføring?
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Jeg håper at en dag kommer noen til og ha ryggrad nok til og stå opp og kreve at alt skal deles likt mellom alle, uansett livssyn, hudfarge eller hvor du er født. De politikerene vi har idag er enten dumme, inkompetente eller har ingen baller og bøyer seg for alle (Obama)
Vis hele sitatet...
Alt skal deles likt mellom alle? Det høres jo koselig ut. Skal man spørre folk pent om de vil gi bort pengene, eller skal man rette en pistol mot dem i revolusjonens navn?

Ja, når Obama legger kommunismen til side så svelger han en kjempekamel
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Alt skal deles likt mellom alle? Det høres jo koselig ut. Skal man spørre folk pent om de vil gi bort pengene, eller skal man rette en pistol mot dem i revolusjonens navn?

Ja, når Obama legger kommunismen til side så svelger han en kjempekamel
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke sette en pistol mot hode demmes? De som sitter på mest makt\penger har nok gjort noe liknende for og oppnå det de har idag.
Hva skjer når man tvinges til å gi fra seg det meste av pengene sine og man ikke tjener mer enn noen annen uansett innsats? Man slutter å jobbe.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Hva skjer når man tvinges til å gi fra seg det meste av pengene sine og man ikke tjener mer enn noen annen uansett innsats? Man slutter å jobbe.
Vis hele sitatet...
Er ikke meningen at man skal kunne fortsette og sitte på ræva å ikke gjøre en dritt. For og få penger må man enten jobbe, eller være for skadet til og jobbe
TheDarkOne: Du kan jo starte med å gi bort store deler av lønnen din til trengende. Eller, du gjør det vel allerde, fordi du klager over alle andre som ikke gjør det?
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Er ikke meningen at man skal kunne fortsette å sitte på ræva og ikke gjøre en dritt. For å få penger må man enten jobbe, eller være for skadet til å jobbe
Vis hele sitatet...
Dersom man ikke får forvalte fortjenesten selv forsvinner for de fleste motivasjonen, uten at det nødvendigvis er noe som gjøres med overlegg.

Hvis du driver en bedrift, og staten skal bestemme hva du trenger for å drive denne og hva du tar ut i personlig lønn, hvordan skal du da uten handlingsfrihet kunne klare å bygge opp bedriften og virkeliggjøre visjonene du har for den?
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Er ikke meningen at man skal kunne fortsette og sitte på ræva å ikke gjøre en dritt. For og få penger må man enten jobbe, eller være for skadet til og jobbe
Vis hele sitatet...
ELLER ha en rik familie Eller rik slekt
Jeg kjenner dusinvis av personer i Oslo som har mangemillionære foreldre og slektninger. Med "mangemillionær" mener jeg 30-100 millioner +++ De fleste av de vet ikke en gang hva jobblivet er for noe
Mens jeg er oppvokst i en bondefamilie, om jeg kan kalle de det. Som bare tjener 100-200.000 i året
Kanskje litt off topic, men poenget mitt er at man ikke trenger og jobbe eller være skadet for å få penger
Sist endret av knutmoore; 19. mars 2011 kl. 01:06.
Syns du har gode intensjoner i alle fall. Det får verden aldri nok av

Men det blir for dumt å snakke om at statsledere for verdens største nasjoner er dumme og inkompetente. Dette er eksepsjonelle individer som har kommet seg frem på bakgrunn av solid kompetanse, listighet, taktisk dyktighet og høy intelligens. (Please ikke kom med konspirasjonsteorier..)

Det som heller er interessant er hvordan fullstendig rasjonelle mennesker i interaksjon med hverandre kan havne i totalt irrasjonelle situasjoner / ta irrasjonelle beslutninger. Cuba-krisen f.eks.
Sitat av knutmoore Vis innlegg
ELLER ha en rik familie Eller rik slekt
Jeg kjenner dusinvis av personer i Oslo som har mangemillionære foreldre og slektninger. Med "mangemillionær" mener jeg 30-100 millioner +++ De fleste av de vet ikke en gang hva jobblivet er for noe
Mens jeg er oppvokst i en bondefamilie, om jeg kan kalle de det. Som bare tjener 100-200.000 i året
Kanskje litt off topic, men poenget mitt er at man ikke trenger og jobbe eller være skadet for å få penger
Vis hele sitatet...
Jeg vil også legge til at dersom hele verden hadde vært "rettferdig" så ville også hele verden enten vært på grensen til sult, eller så ville flere millioner dødd av sult fordi det ikke er nok mat i verden til og gjøre alle "mette"
Og NEI, jeg er ikke villig til og gi bor pengene mine til mat eller andre ting for de trengende u-landene. De trenger jeg til frisøren, takk
Sist endret av knutmoore; 19. mars 2011 kl. 01:15.
Slutte å selge våpen til diktatorer.

Investere penger fra "Pensjonsfondet" i grønn energi og beskoging av ørkener.

Lære kinesisk.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Jeg vil også legge til at dersom hele verden hadde vært "rettferdig" så ville også hele verden enten vært på grensen til sult, eller så ville flere millioner dødd av sult fordi det ikke er nok mat i verden til og gjøre alle "mette"
Og NEI, jeg er ikke villig til og gi bor pengene mine til mat eller andre ting for de trengende u-landene. De trenger jeg til frisøren, takk
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at verden ville sultet? Vi kaster jo 1\3 av all maten vi har, + at mange er overvektige. Blir maten delt ut rettferdig hadde ingen måtte gått sulten

og millioner dør allerede av sult....
Sist endret av TheDarkOne; 19. mars 2011 kl. 01:22.
Sitat av TheDarkOne Vis innlegg
Hvordan vet du at verden ville sultet? Vi kaster jo 1\3 av all maten vi har, + at mange er overvektige. Blir maten delt ut rettferdig hadde ingen måtte gått sulten

og millioner dør allerede av sult....
Vis hele sitatet...
Fordi dette har vært en del debatt om at vil skje i fremtiden dersom verdens befolkning bare fortsetter og øke Vi vil da gå tom for mat.
80% av verdens ressurser blir nå brukt av 20% av verdens befolkning som med andre ord er den rike delen av verden (nemlig oss) 20% av ressursene går til de 80% (nemlig u-landene) og dersom vi hadde fordelt dette likt så ville jo millioner ac folk dødd. Nemlig for det ikke egentlig er nok mat til verdens befolkning med de ressursene som vi har i verden idag
Eller har jeg litt feil tankegang her? (forvirrer meg selv )
De overvektige ville iallefall dødd av sult
Sist endret av knutmoore; 19. mars 2011 kl. 01:34.
Jeg har vært en del i disse "u-landene" du snakker om. Og for å si det slik, det går ann å være lykkelig uten å ha siste Iphone versjon eller siste skrik innen moteklær. Jeg har blant annet vært i en av verdens største slummer, den var i Kenya. Jeg besøkte også en del familier i den slummen, og de sa de var lykkelig. Til tross for at de måtte gå 3 kilometer for rent vann.

Spørr du meg er det vi her i vesten som er fortapt. Mange av oss bryr oss mer om materielle goder enn menneskene vi har rundt oss. I Norge blir du sett på som rar bare du prater med en fremmed på bussen. Jeg prøver nemmelig å prate med mennesker på busser og tog innimellom. Men en stor prosent av disse vergrer seg. De vil heller sitte for seg selv å spille Angrybirds på sin splitter nye Iphone 4.

I Norge er det forresten ca 600 mennesker som tar selvmord årlig, og mellom 6000 og 8000 mennesker er årlig i kontakt med helsevesenet etter selvmordsforsøk. Dette er en statestikk som bare har økt og økt siden 70 tallet.
^ Tror du har veldig viktige poeng der. Er lykke = latskap? Tror ikke det er tilfeldig at folk som har opplevd en nær døden opplevelse / kjempet mot en dødelig sykdom forteller om et totalt nytt syn på livet i etterkant. Vi har mye å lære.
Sitat av downing Vis innlegg
^ Tror du har veldig viktige poeng der. Er lykke = latskap? Tror ikke det er tilfeldig at folk som har opplevd en nær døden opplevelse / kjempet mot en dødelig sykdom forteller om et totalt nytt syn på livet i etterkant. Vi har mye å lære.
Vis hele sitatet...
Jeg selv har diagnosen blodkreft, og nærmer meg slutten av kur-behandlingen. Jeg kan med hånden på hjertet si at man ikke har vært i nærheten av noe som kan kalles helvete før man har vært oppi noe slikt, og det å komme opp på avdelingen til blodprøver eller ny cellegiftkur for så å se alle som har det helt for jævlig, det er noe enhver arrogant drittsekk burde tenke over her i verden.

Jeg, for eksempel, merker at jeg har null toleranse for folk som tror "de er noe mer enn andre" i så stor grad at jeg kunne kaldkvelt dem selv. Folk som snakker nedvergende om andre som ikke har det greit eller som de ikke vet noe om, er bare 'big nono' for meg. Hadde jeg for eksempel vitnet en samtale nå hvor en person hadde spurt en annen på kødd "Har du kreft eller?", så hadde jeg ikke stusset med å slå personen rett ned for så å drite i enhver konsekvens. Det er så følelsesmessig sterkt.
Sist endret av Anjohan; 19. mars 2011 kl. 02:22.
Kvalifisert idiot
TheDarkOne's Avatar
Trådstarter
Sitat av knutmoore Vis innlegg
Fordi dette har vært en del debatt om at vil skje i fremtiden dersom verdens befolkning bare fortsetter og øke Vi vil da gå tom for mat.
80% av verdens ressurser blir nå brukt av 20% av verdens befolkning som med andre ord er den rike delen av verden (nemlig oss) 20% av ressursene går til de 80% (nemlig u-landene) og dersom vi hadde fordelt dette likt så ville jo millioner ac folk dødd. Nemlig for det ikke egentlig er nok mat til verdens befolkning med de ressursene som vi har i verden idag
Eller har jeg litt feil tankegang her? (forvirrer meg selv )
De overvektige ville iallefall dødd av sult
Vis hele sitatet...
Millioner dør av sult allerede :P

å av de 80 % av maten vi bruker kaster vi 26% av maten, og fortsatt er det mat nok til at mange kan spise seg overvektige

så vis maten var mer likt fordelt ville vel ingen dødd av sult
Det er viktigerer med ny PC, MacBook, TV, McDonalds, klær, hasj, alkohol, nicotin, fyrverkeri og gamingutstyr enn det minimale av det som trengs for å overleve for store deler av verdens befolkning som vi leser om, hører om og ser bilder av nesten hver eneste dag, for oss her i vesten. Selvom nyhetsbildet er preget mye mer av nyheter som kan påvirke vestlig økonomi og være en trussel for vår videre overvelmende velferd og frotsing enn av folks om virkelig sliter og trenger hjelp, hører vi om det, og alle er klar over hvordan det er. Gulfkrigen VS folketmordet i Rwanda anyone?

Og ja, jeg er en av dem, jeg dømmer ingen. For meg er det vikgere med de overnevnte ting, uten at det gir meg nevneverdig dårlig samvittighet i løpet av en vanlig dag. Kanskje tenker man over det når man ser en PLAN reklame på tv, så glemmer man det, hva da? 1 minutt etter på.
God helg folkens!
Sist endret av Wessa; 19. mars 2011 kl. 02:31.
Sitat av downing Vis innlegg
^ Tror du har veldig viktige poeng der. Er lykke = latskap? Tror ikke det er tilfeldig at folk som har opplevd en nær døden opplevelse / kjempet mot en dødelig sykdom forteller om et totalt nytt syn på livet i etterkant. Vi har mye å lære.
Vis hele sitatet...
Virker som mange tror det ja. At latskap + matrielle ting = lykke. Trist men sant.

For ett par år siden var jeg 3 månder i ødemarka i Nord-Norge mutters alene. Det eneste jeg hadde med meg var basic feltutstyr, ris, en hagle og en fiskestang. Hadde også med meg en mobiltelefon og militærrasjoner i tilfelle nød. Men jeg fikk aldri bruk for det, heldigvis. Jeg skulle klare meg helt selv. Å det klarte jeg også! Det var 3 herlige månder! Jeg spiste fisken jeg hadde fisket selv, drakk vann rett fra elva, skøyt forskjellige dyr, flådde di og grillet dem. Badet naken i elva og gikk sammenlagd 70 mil gjennom daler og fjell! Har aldri følt meg så fri før. Bare meg og naturen! Fikk også oppleve hvordan det er å være JÆVLIG sulten og ikke få en eneste jævla fisk på kroken!

Jeg fant tilogmed en forlatt robåt som det sto "fri bruk" på, årene var tilogmed på plass! Den fant jeg en av dagene jeg var utrolig sliten og lei av å gå! Var en utrolig deilig følelse å bare snuble over den båten! Kunne bare legge meg i båten utpå elva og drive med strømmen! Ren lykke!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
For ett par år siden var jeg 3 månder i ødemarka i Nord-Norge mutters alene. Det eneste jeg hadde med meg var basic feltutstyr, ris, en hagle og en fiskestang. Hadde også med meg en mobiltelefon og militærrasjoner i tilfelle nød. Men jeg fikk aldri bruk for det, heldigvis. Jeg skulle klare meg helt selv. Å det klarte jeg også! Det var 3 herlige månder! Jeg spiste fisken jeg hadde fisket selv, drakk vann rett fra elva, skøyt forskjellige dyr, flådde di og grillet dem. Badet naken i elva og gikk sammenlagd 70 mil gjennom daler og fjell! Har aldri følt meg så fri før. Bare meg og naturen! Fikk også oppleve hvordan det er å være JÆVLIG sulten og ikke få en eneste jævla fisk på kroken!

Jeg fant tilogmed en forlatt robåt som det sto "fri bruk" på, årene var tilogmed på plass! Den fant jeg en av dagene jeg var utrolig sliten og lei av å gå! Var en utrolig deilig følelse å bare snuble over den båten! Kunne bare legge meg i båten utpå elva og drive med strømmen! Ren lykke!
Vis hele sitatet...
Ahh fy faen. Det høres jo helt utrolig fantastisk ut. Misunner deg det! Tror aldri jeg får ut fingern for noe sånt, selv om jeg vil.
Sitat av downing Vis innlegg
Ahh fy faen. Det høres jo helt utrolig fantastisk ut. Misunner deg det! Tror aldri jeg får ut fingern for noe sånt, selv om jeg vil.
Vis hele sitatet...
Jeg skal på en sånn tur til sommeren igjen. Det blir 3 uker bare da. Men det funker det også. Skal til Nord-Norge denne gangen også. Drar alene denne gangen også.

Det er ikke så vanskelig å få ut fingern egentlig. Alt du trenger å gjøre er å pakke sekken, bestille en flytur til Bardufoss. Så er det bare å starte å gå mot fjellene som ligger østover. Evt haike litt lenger inn i gokk. Det gjorde jeg. Jeg besteg 7 fjelltopper på over 1000 meter også. Følelsen av å stå på toppen av ett fjell langt ute i gokk helt alene kan ikke beskrives. Du føler deg helt konge.

Jeg anbefaler deg å ta en sånn tur. Du lærer utrolig mye om deg selv når du er helt alene over lengre perioder. Helt uforstyrret av sivilisasjonens normer og uskrevne regler. Du kommer i ett helt annet modus og starter å se ting i ett helt helt annet perspektiv. Det er umulig å egentlig beskrive hva man opplever/tenker/følser underveis, man må bare prøve det selv.

Du burde også ha med deg ett våpen. Jeg trodde egentlig ikke at jeg skulle møte på bjørn der oppe, siden det er lite bjørner i Norge. Men jeg møtte på bjørn 2 ganger på den turen. Da er det greit å ha noe å forsvare seg med tilfelle den skulle finne på å angripe. Etter den første gangen jeg møtte på bjørn, gikk jeg med ladd hagle stort sett hele tiden resten av turen.
Kan si det så enkelt. Hvis 1\30 av verdens befolkning starter med organisk jordbruk vil de kunne dekke matbehovet for de resterende 29.
Sånn som jeg ser det er det 2 grunner til visse folkegrupper sulter, og begge grunnene går på mangel på kunnskap.
De må 1: få befolkningen ned til et nivå som landet kan opprettholde, 2: Et mer effektivt landbruk, og samarbeid istedenfor krig.
Vi må slutte å gi dem mat og penger, vi må begynne å gi dem kunnskap og evt. redskaper.
Sist endret av bjørnar; 19. mars 2011 kl. 11:15.
Vil heller si at hovedgrunnen til at folk sulter i mange land er at landenes elite grafser til seg store deler av rikdommen. Se på Libya for eksempel. Det vesten må gjøre er å ta tak i dette på en eller annen måte. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva den beste måten å løse dette problemet på er, om det er sanksjoner, krig eller snikmord, men noe må ihvertfall gjøres.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anjohan Vis innlegg
Hadde jeg for eksempel vitnet en samtale nå hvor en person hadde spurt en annen på kødd "Har du kreft eller?", så hadde jeg ikke stusset med å slå personen rett ned for så å drite i enhver konsekvens. Det er så følelsesmessig sterkt.
Vis hele sitatet...
Så fordi du har det traumatisk gir det deg rett til å gjere kva du vil for å unngå å bli støtt? Det er rimelig sært utgangspunkt, og ikkje så lite arrogant. Var det ikkje du som ikkje likte sjølvgode personer?
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Vil heller si at hovedgrunnen til at folk sulter i mange land er at landenes elite grafser til seg store deler av rikdommen. Se på Libya for eksempel. Det vesten må gjøre er å ta tak i dette på en eller annen måte. Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva den beste måten å løse dette problemet på er, om det er sanksjoner, krig eller snikmord, men noe må ihvertfall gjøres.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje berre det. Somme land har utøvt det som i beste fall fortener ein Darwin-award, hos dei Haiti — som brann eller reiv bort mesteparten av vegetasjonen sin. Destruksjon av økologien er heller gjengs i Afrika, dessverre. Det er ikkje uvanleg at avlingar slær feil heller, slik vi såg i Somalia for omlag(?) eit år sidan. Borgarkrigar gjer også godt (og sikkert meir enn diktatorar) for å halde folk svoltne.

Di fortare afrikanarane fær sjølvtilliten og midli til å løyse problemi sjølv, di betre blir det. Det er ikkje nok om berre vestlege selskap trekkjer seg ut, i og med at kineserane er ganske hugne på Afrika au og sikkert ikkje like «blaute» som vi kan vera somtid. Dei afrikanske landi må rett og slett bli meir suverene på eigen jord, men korleis dei kjem dit, veit fåe.