Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3465
Heisann! jeg lurer på om jeg har skutt meg selv i foten nå så må bare spørre..

Det kom en kontrolør fra NRK på besøk her om dagen og stilte masse spm som jeg ikke husker lengre men, jeg signerte på en kontrollseddel han hadde med seg der han har krysset av for at det er TV i huset uten å helt vite hva det gjaldt.. (var rimelig trøtt da) så ikke lappen før i dag hva som stod på den..

Betyr det nå at jeg må betale lisens for de røtne NRK kanalene?
You stand correct, young sir.
Jepp, der sa du det
Det betyr nok at du må betale lisens, og at du sannsynligvis må betale "straffetillegg" for den tiden du har hatt TV i bruk uten å betale lisens.....
Aldri skriv under en kontrakt uten å lese alt, er det dummeste du kan gjøre.
Nå slukkes jo bakkenettet her og der, og du trenger ikke å betale hvis du ikke har det nye utstyret som trengs. Ring dem og si det når giroen kommer, så slipper du å betale.
Trådstarter
33 0
Oi det var mange svar på en gang!

Men har jeg ikke en fordel her siden den TV'en jeg har ikke er registrert på meg?
Kan jeg ikke bare si at jeg ikke har TV siden ingen er registrert på meg eller noe slikt.
Sist endret av Taakeh; 30. oktober 2009 kl. 00:03.
Må låne tråden litt..
Kjæresten min kjøpte en råtten tv på Europris for en stund tilbake. Hun måtte ikke registrere noe som helst ved kjøp.
Eneste hun gjorde var å betale. Hvordan er det da med NRK-lisens?
Sitat av Pope Vis innlegg
Må låne tråden litt..
Kjæresten min kjøpte en råtten tv på Europris for en stund tilbake. Hun måtte ikke registrere noe som helst ved kjøp.
Eneste hun gjorde var å betale. Hvordan er det da med NRK-lisens?
Vis hele sitatet...
Man må innrapportere tv salg for å få lov å selge det i Norge. Så lenge navnet til dama di stod på kvitteringen så er hun registrert...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Man må innrapportere tv salg for å få lov å selge det i Norge. Så lenge navnet til dama di stod på kvitteringen så er hun registrert...
Vis hele sitatet...
Mulig det er sånn det skal være, men jeg har kjøpt tv via komplett og har ikke hørt et pip om lisens enda (2 år siden nå).
Sitat av Dice Vis innlegg
Mulig det er sånn det skal være, men jeg har kjøpt tv via komplett og har ikke hørt et pip om lisens enda (2 år siden nå).
Vis hele sitatet...
Jeg ble feilaktig registrert med lisens sist jeg kjøpte en tv fra komplett. Jeg bestillte den med min brukerkonto for foreldrene mine, fikk avslag første gangen jeg søkte om å få den overført til dem, men tilslutt tok dem til fornuften og godtok forspørselen.
Om dama ikke måtte fylle ut et skjema, vil hun ikke få lisenskrav for den lille tven, Europris har et skjema kundene må fylle ut med lisensinformasjon som de så sender inn.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Om dama ikke måtte fylle ut et skjema, vil hun ikke få lisenskrav for den lille tven, Europris har et skjema kundene må fylle ut med lisensinformasjon som de så sender inn.
Vis hele sitatet...
De kan allikevel komme på døren deres for å sjekke om du har tv. Det har ingenting å si hvem som formelt eier en tv - så lenge det er du som har den i hus.

Ift straffegebyr som noen var inne på; når de kom på døren min (inne i oppgangen så jeg åpnet døren og de kunne se tven..) påsto jeg at jeg ikke kjente til reglene og at jeg hadde flyttet inn (ut hjemmefra) ganske nylig. Da sa de bare at det var greit men at jeg kom til å måtte betale fom neste termin. Hvis du først blir tatt er det like greit å være (tilsynelatende) ærlig - de får nok kjeft av de som ikke har tv som er synlig fra døren.
Ring dem om en stund å fortell at du enten har kastet tv'en eller at du ikke har utstyret du trenger, nå som bakkenettet slåes av overalt, snart.
Lisensavdelingen mener visst at en skal betale selv om det analoge nettet slukkes og man ikke skaffer digital dekoder. Det var iallefall det som stod i svaret jeg mottok fra de i dag.

"Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program en velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes."
Vis hele sitatet...
Siden lisensen og hva den dekker er lovfestet så er det ikke bare å forandre den over natten. Altså vil det gå noe tid fra det digitale bakkenettet slokkes til loven om lisens blir forandret til å kun dekke utstyr som kan ta inn digitale signaler.
Stortinget har vel sagt at en slik lovendring er på vei, men først må alt analogt utstyr skrus av og det skjer ikke før i desember.
Kanskje får vi en ny lov 1.1 ellers må vi nok vente ett halvt år til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har ikke helt satt meg inn i dette lisensstyret da jeg ikke er noe til fjernsynsmenneske, men nå har det seg nå slik engang at jeg har kommet i besittelse av nettopp et slikt apparat.

Forstår jeg rett så går denne avgiften til å delvis finansiere NRK? Lette litt på den statlige støtten? (Potit/potet)

Grunnen til at jeg lurer på dette er fordi jeg for en stund siden sendte en mail til NRK med en forespørsel om jeg kunne få tilsendt en DVD, eller lignende, med miniserien Diktere og Machosister, som gikk i 2004, mot en betaling. Jeg regnet ikke med at det skulle koste altfor mange hundrelappene. Til svar fikk jeg at det kunne jeg gjerne, men det ville koste meg 1500kr.

Jeg er klar over at det ikke bare er å plukke en DVD fra hyllen og sende i posten på en, to, tre. Noen må gjøre dette, og de skal ha betalt. Men jeg synes 1500kr er litt vel i overkant for hva en kringkastingkanal, viss budsjett jeg, blant andre, er hoved yter til både gjennom skatter og avgifter (lisens).

Det er ikke mening å klage over at man ikke får nok igjen for skattene, jeg er rett og slett bare nysgjerrig på om dette var en reel pris å komme med fra NRK sin side, for jeg har, for å være ærlig, ikke peiling.
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
sendte en mail til NRK med en forespørsel om jeg kunne få tilsendt en DVD, eller lignende, med miniserien Diktere og Machosister, som gikk i 2004, mot en betaling.
Vis hele sitatet...
Finnes ikke den liggende på NRK sine hjemmesider da? Trodde stort sett det meste av programmer lå der jeg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg har betalt NRK-lisensen, trass i at eg fint kunne unngått det om eg ville.

Eg har ikkje kopla TVen til antenna enda, og ser aldri på kringkasta program. Like fullt vil eg betale for tilbodet, fordi NRK gjer såpass mykje eg anser som samfunnsnyttig - og fordi eg prinsipielt er for ein reklamefri almennkringkastar.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har betalt NRK-lisensen, trass i at eg fint kunne unngått det om eg ville.

Eg har ikkje kopla TVen til antenna enda, og ser aldri på kringkasta program. Like fullt vil eg betale for tilbodet, fordi NRK gjer såpass mykje eg anser som samfunnsnyttig - og fordi eg prinsipielt er for ein reklamefri almennkringkastar.
Vis hele sitatet...
For ikke å nevne at de legger ut programmene på nett-tv, slik at man kan se det om igjen, når man føler for det, eller se noe man går glipp av. Alt inngår i lisensavgiften.
De kan allikevel komme på døren deres for å sjekke om du har tv. Det har ingenting å si hvem som formelt eier en tv - så lenge det er du som har den i hus.
Vis hele sitatet...
Hva da om jeg kjøper en TV, mens jeg bor hos min mor som allerede betaler lisens?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har betalt NRK-lisensen, trass i at eg fint kunne unngått det om eg ville.

Eg har ikkje kopla TVen til antenna enda, og ser aldri på kringkasta program. Like fullt vil eg betale for tilbodet, fordi NRK gjer såpass mykje eg anser som samfunnsnyttig - og fordi eg prinsipielt er for ein reklamefri almennkringkastar.
Vis hele sitatet...
NRK er på vei mot et bedre tilbud, og tilbyr allerede nedlasting av programmer i HD, og masse nett-tv og radio. Pluss NRKbeta. Det siste året har jeg funnet ut at NRK egentlig er en fin ting.
Sist endret av DoktorKven; 1. desember 2009 kl. 23:02. Grunn: meh
Sitat av Pete Zafase Vis innlegg
Finnes ikke den liggende på NRK sine hjemmesider da? Trodde stort sett det meste av programmer lå der jeg?
Vis hele sitatet...
Ikke dette programmet.
Sitat av Nachtwulff Vis innlegg
Hva da om jeg kjøper en TV, mens jeg bor hos min mor som allerede betaler lisens?
Vis hele sitatet...
Du spør foreldrene dine pent om de kan "kjøpe" den eller sette den i sitt navn. Slik at når du en gang i fremtiden flytter slipper å betale lisensavgift om du ikke ønsker. Men du må regne med å få en kontrollør på døren en eller annen gang. I private hjem betaler man bare lisens pr. husholdning. Mens i en bedrift må betale pr. mottaker: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.2843231
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg har betalt NRK-lisensen, trass i at eg fint kunne unngått det om eg ville.

Eg har ikkje kopla TVen til antenna enda, og ser aldri på kringkasta program. Like fullt vil eg betale for tilbodet, fordi NRK gjer såpass mykje eg anser som samfunnsnyttig - og fordi eg prinsipielt er for ein reklamefri almennkringkastar.
Vis hele sitatet...

Jeg kommer nok til å sukke, men betale kontingenten min, når jeg får egen TV. NRK er prinsippielt sett et fantastisk tilbud som alle land i verden burde ha maken til, det er dessverre ikke slik over alt i verden.

Men alikevel, så kommer jeg aldri over Rocknes forliset. I 2001 kantrer et helt skip over på hodet med buken opp, og mannskap er det ingen tegn til. Jeg får beskjed via telefon at nå må jeg slå på TVn. På NRK er det nyheter, og de tar opp et kart og peker og snakker om denne båtulykken. Zapper over til TV2, der sitter en reporter i en båt sammen med noe mannskap, og i sjøen ligger tonnevis med oransje stål og flyter. Reporteren banker på buken av skipet, og han får bankelyder tilbake fra mannskaper som er fanget i skiper.

Jeg var ikke rare barnet da Sleipner forliset, noe som står sterkt her i Stavanger da båten gikk til vår havn. Men TV2 var igjen på stedet mens NRK hadde fremme dette kartet.

På den andre siden er NRK forpliktet til å lage show for hele befolkningen, samer som siddiser, og NRK kommer seg de siste årene. Jeg skal betale kontingent, men jeg gruer meg.
Sist endret av Sio; 2. desember 2009 kl. 00:07.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet hvor mye må man må ut med om man blir tatt for å ikke ha betalt lisensen?