Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1582
Mi søster har giftet seg med en mann fra ett land i den såkalte third world country. Hun vil gjerne invitere han på besøk når landet åpner opp igjen og det blir lovlig, men hun har 0 inntekt. Og hun har ikke jobbet på noen år. Så spørsmålet er om da jeg som sviger bror eller vår mor som sviger mor kan invitere hennes ektemann. De giftet seg utenfor Norge. Men har alt gyldig ved den norske ambassaden. Fra erfaring vet vi at han må ha eiendeler i sitt land før han blir intervjuet i ambassaden. Det vi ikke vet er om jeg eller vår mor kan "gjøre oss ansvarlig" for han siden vi har fast inntekt sammenlignet med min søster som har 0 Noen som vet om det faktisk er mulig?
Familiegjenforening? Umulig hvis din søster har 0 i inntekt. Dere kan ikke garantere noe på vegne av henne.

Som turist? Jeg tviler sterkt på at det vil gå.

Gå inn på www.udi.no, trykk på "Skal søke", velg det som er relevant videre og se hva som står der.
Hvis han skal bosette seg så er det ett inntektskrav eller at ma har jobb(?).

For besøk så må man vise at man kan forsørge besøket i tre måneder, dette er typisk en kontoutskrift som viser ca 50k på konto.

Dette kan fikses ved å overføre penger ta screenshot for så å overføre tilbake.
Trådstarter
13 1
Så vår mor kan ikke invitere han til Norge? Hun inviterte en søsken fra latin amerika for 1 år siden. Og vår far inviterte en gang en venn fra Haiti også og det gikk fint

Nei bosette seg skal han ikke enda. Er bare besøk som turist. 3 månder visum. Hun naver ikke men klarer ikke å finne noen jobb
Sist endret av smack12; 10. november 2020 kl. 02:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
På 3 måneders besøksvisum kan din mor være garantist økonomisk for han. Garantisten trenger ikke være den samme personen som inviterer til Norge.

Ved å ta en kjapp tlf til UDI får dere svar på alt dere lurer på
Sitat av smack12 Vis innlegg
Så vår mor kan ikke invitere han til Norge? Hun inviterte en søsken fra latin amerika for 1 år siden. Og vår far inviterte en gang en venn fra Haiti også og det gikk fint

Nei bosette seg skal han ikke enda. Er bare besøk som turist. 3 månder visum. Hun naver ikke men klarer ikke å finne noen jobb
Vis hele sitatet...
Skjønner. Grunnen til at jeg tvilte på at det gikk er pga korona, men jeg kan ikke si for sikkert.

Som sagt er det letteste å gå her: https://www.udi.no/skal-soke/ og fylle ut den informasjonen de spør etter. Da vil du få svar på om det er mulig og eventuelt hva de trenger. Det var det jeg gjorde da jeg inviterte mine svigerforeldre til Norge. Varierer litt fra land til land hva som må på plass.
Trådstarter
13 1
Nei nei. Er snakk om etter covid fasen da alt er åpent og tilbake til det normale. Men uansett mange takk til alle som svarte
Her finner du det du trenger å vite: «Garantistillelser i søknader om visum« https://www.udiregelverk.no/rettskil...#_Toc330203424
Sist endret av Thuggie; 10. november 2020 kl. 17:29.
Jeg har kjæreste fra Latin Amerika, og både din søster eller nær familie kan stille som økonomisk ansvarlig men da må dere fylle ut papirer her, ta med kontoutskrift og de papirene å få ett stempel på politistasjonen. Så må dere sende det til henne og hun må få ett stempel i ambassaden i hennes land før hun kan reise. Med disse papirene skal det ikke være noe problem! Mer informasjon om dette finner du på UDI sine hjemme sider!