Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1485
Hei..
Oppdaget et lite dyr/insekt på gjestebadet her i huset for kort tid siden og satte ut slike limfeller rundt forbi i hele huset etterpå da jeg var veldig usikker på om det var et skjeggkre eller sølvkre.

Har over lengre tid hatt en ubevisst lekkasje i avløpsrøret fra vasken her, (ikke våtrom, dessverre) som heldigvis ble oppdaget i sammenheng med dette insektet jeg fant under vasken.
Jeg drepte det naturligvis med et papir. Papiret så ut som et aluminiumsfolie etterpå, noe som betrygget meg da jeg var helt sikker på at det måtte være sølvkre.

Er det noen som vet om skjeggkre faktisk har det samme "sølv-pulveret" oppå skallet slik som sølvkreet? Har tatt et par dyr i limfellene men har ikke mulighet for å få tatt bilde av dem akkurat nå.. Synes ikke på nært hold noen av insektene er veldig "hårete", slik som skjeggkreet tydeligvis er.. men samtidig er de ikke veeldig sølvfargede heller..
Skjeggkreet er mye mer hårete, jeg tror du ville sett det. De er større også. Hvis det er sølvkre så forsvinner de om du holder det tørt der.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hei.

Vi hadde for noen år tilbake et tilfelle hvor vi hadde en den sølvkre i leiligheten. Da vi først oppdaget disse var det mye av den samme usikkerheten som du beskriver. Det jeg da fant ut er at skjeggkre angivelig avgir det samme sølvpulveret som beskriver, og at søvlkre/skjeggkre visuelt ser veldig like ut for et uttrent øye, dette kan gjerne henge sammen med alderen på kreene, hvor unge skjeggkre kan ligne sølvkre. Skadedyrbekjemperen vår tok å sendte det inn for inspeksjon for å kunne avgjøre hvorvidt det var skjeggkre eller sølvkre.

Det som kan derimot tale for at det er sølvkre og ikke skeggkre er dette med fukt da de liker seg i fuktige omgivelser, mens skjeggkre gjerne liker tørre omgivelser. Men det er ingenting absolutt, vi hadde sølvkre på kjøkkenet, og jeg har hørt om skjeggkre over alt. Ta kontakt med en skadedyrbekjemper.
Sist endret av tep0sen; 17. august 2020 kl. 20:18. Grunn: Presisering
supert! Tusen takk for god info! Da er jeg ganske sikker på at det faktisk er sølvkre.
Usikker på om det skjegg- eller sølvkre, men kan foreslå å investere i en håndholdt damprenser med flere munnstykker, disse tar livet av småkrypa rimelig fort. Mindre sadistisk er det, men like gøy.