Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2936
Hei! Jula i år har inspirert meg til å utforske dampmotorer.. Og det fikk meg til å tenke på lovligheten om jeg bygget en dampbil. Jeg regner med at det går som motorisert kjøretøy og må registreres, etc...?? Må jeg på EU-kontroll? Haha... Noen som har mer peiling, så hadde jeg blitt utrolig takknemmelig!


Godt nyttår!!
Kjøretøy skal i EU være Eu typegodkjent. Er de ikke det må de gjennom enkelt-godkjenning. Det betyr kontroll hos biltilsynet og det er opp til deg å levere den dokumentasjonen de behøver. Selve kontrollen er basert på Bilforskriften.

I praksis er dette en kronglete vei, som også kan bli kostbar. Hva med avgasser fra dampmaskin? Hvordan skal du få de rene nok?

Om du ønsker å ha noe spesielt på skilter så hva med å bygge om et eksisterende kjøretøy? Dropp dampmaskinen og sats feks på trykkluft. Du har sikkert sett store mutterdragere på trykkluft. Et par tre-fire trykkluft-tanker i karbonfiber veier lite og avhengig av kjøretøyets vekt og luftmotstand så kan du praksis lage deg et kjøretøy godt nok til daglig bruk i nærområdet som du kan tanke "helt" gratis hjemme. Null utslipp og kompressoren du fyller tankene med går på strøm.
Sist endret av frtoretang; 31. desember 2017 kl. 16:29.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvis du bygger fra grunn vil jeg tro du må oppfylle alle kravene i dagens kjøretøyforskrift. Hvis du setter i stand et gammelt kjøretøy og kan vise til at det har gått på veien tidligere med samme utstyrsnivå kan du få det godkjent.

Jeg driver med gamle busser og der sliter vi ofte med at vi får mangel på EU kontroll for ting som aldri har vært der eller at ting fungerer for dårlig selv om de fungerer på samme måte som de gjorde originalt.

En i miljøet prøvde å spørre vegvesenet om å få lov å kjøre et busschassis der karosseriet var fjernet, siden det var slik chassiset opprinnelig ble fraktet fra chassisprodusent til påbygger. Det syntes de var vanskelig å svare på.
Jeg så en video på youtube for noen år siden om noen entusiaster i England som hadde bygget en replika av en dampdrevet doning som Richard Trevithick bygget i 1801 eller deromkring. Replikaen hadde nummerskilt.
Når det gjelder dampkjeler, tror jeg de må trykktestes og godkjennes. De skal tross alt tåle både høyt trykk og høy temperatur.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av Day Tripper Vis innlegg
Jeg så en video på youtube for noen år siden om noen entusiaster i England som hadde bygget en replika av en dampdrevet doning som Richard Trevithick bygget i 1801 eller deromkring. Replikaen hadde nummerskilt.
Når det gjelder dampkjeler, tror jeg de må trykktestes og godkjennes. De skal tross alt tåle både høyt trykk og høy temperatur.
Vis hele sitatet...
Hvis man skal gjøre det over bordet finnes det krav og forskrifter om dampanlegg (forskrift om håndtering av farlig stoff iirc) som anlegget må møte om trykk >0.5 bar. I tillegg må operatør av anlegg over 0.5MW ELLER vann/damptemperatur >110 grader celcius. Hvis man skal få noe fart på sakene må man nok ha høyere temperatur/trykk enn sådann.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om du ønsker å ha noe spesielt på skilter så hva med å bygge om et eksisterende kjøretøy? Dropp dampmaskinen og sats feks på trykkluft. Du har sikkert sett store mutterdragere på trykkluft. Et par tre-fire trykkluft-tanker i karbonfiber veier lite og avhengig av kjøretøyets vekt og luftmotstand så kan du praksis lage deg et kjøretøy godt nok til daglig bruk i nærområdet som du kan tanke "helt" gratis hjemme. Null utslipp og kompressoren du fyller tankene med går på strøm.
Vis hele sitatet...
Skal du ha meingsfull energitetthet må du ha høgt trykk. Type det trykket som er på dykkerflasker. Slik kompressor er ikkje gratis (i motsetning til dei du får til ein tusenlapp eller to, som leverer 8 bar verktøysluft). I tillegg vil du ha relativt store tap, med mindre du har bruk for ein del kilowatt varme, som følge av adiabatisk oppvarming - og tilsvarande avkjøling når du ekspanderer gassen igjen. Det positive er jo at bilen vil ha gratis air-conditioning på sommerstid... Heilt ærleg framstår dampbil nesten som praktisk samanlikna
Hehe du tror prisen på kompressoren er det som vil gjøre luftdreven bil vanskelig å få norske skilter, eller at det vil bli effekt tap?

Effekttap og kostnad på kompressor det er jo bare slik ting er, med mindre ts er en svært begavet ingeniør som også skal utvikle noe helt nytt. Nå sa jeg ikke at det ville bli hverken billig eller enkelt å lage en luftdreven bil, men i forhold til dampdrevet bil så ja da ville jeg valgt luft. Det eksister tross alt det meste som trengs off the shelves for å skru sammen noe slikt. Og folk har jo gjort det med varierende hell i minst 1015 års tid nå. Nei de som har laget seg luft drevne kjøretøy har ikke laget noe som erstatter bilen enten den nå går på strøm, bensin eller diesel. Men de har laget seg morsomme prosjekt og kjøretøy til hobbybruk som du definitivt ikke ser hver dag. Også blir det vel litt ekstra morsomt å kjøre til barnehage, droppe innom butikken etc om du kan gjøre det i et luftdrevet kjøretøy du selv har satt sammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe du tror prisen på kompressoren er det som vil gjøre luftdreven bil vanskelig å få norske skilter, eller at det vil bli effekt tap?
Vis hele sitatet...
Nei, for all del. Støynivå vil vere minst like stor hindring. Men fossile brennstoff (som dampmaskiner ofte bruker) har den fordelen at dei har stor energitetthet. Om du har bensin er det til å leve med at du bruker fem liter på mila....
Finner du deg ett chassis fra tidlig 1900 tall, så gjelder kjøretøyforskriften fra produksjonsår og du står rimelig fritt til å forandre på masse greier. Leser du kjøretøyforskriften fra det aktuelle året, så ser du enkelt hva som kan gjøres eller ikke. Er rimelig fritt på tidlig 1900 tall så lenge man har noen enkle basics, som hjul, bremser og korrekt anntall lys.

Godkjente for ikke lenge siden en veteran uten vindusviskere, fikk mangel på vindusviskere på eu. Etterspurte hvor det står man skal ha vindusviskere i 1968, og de kunne de ikke svare på. så bilen ble godkjent.

Når det gjelder at man får eu -mangel på utstyr pga det ikke er levert i produksjonsår, så er ikke dette lov. En bil levert uten ryggelys i 1973, skal eu-godkjennes uten ryggelys i 2018. Det er ingen krav til ettermontering. MEN, dersom ryggelys er ettermontert, så skal dette virke, ellers er det mangel. Løses enkelt ved å demontere defekt ekstrautstyr.
Var ikke vindusviskere påbudt i 1968?
Fant ett godt svar på ett annet forum som forklarer det greit:

"Biler førstegangsregistrert mellom 1942 og 1970 skal oppfylle Kjøretøyforskriftene av 1942.Disse forskriftene er ikke akkurat så veldig strenge, eksempelvis så holder det med 2 lys foran og 1 lys bak...
Siden tekniske krav i denne forskriften ikke er så "strenge", overlates mye til den enkelte Biltilsynsmann og hans "skjønn".
Strengere tekniske krav kom først på biler registrert fra 01.01.1971.
Disse må oppfylle kravene i de "nye" Kjøretøyforskriftene som kom i 1971, der det bl.a. stilles krav til bilbelter,E-merking av lykter,krav til ratt,bremser dokumentert fra produsent,etc.

Så lenge bilen du ønsker å bygge om er registrert senest i løpet av 1970, skal det meste innen ombygging kunne gå an (bremser/fjæring/motor må "stå i stil").Forutsatt at du søker først, og finner en Biltilsynsmann som ikke ser på ombygging som "unødvendig plunder og heft".Gå gjerne til et Biltilsyn i et distrikt hvor det er mye folk med bilhobby, f.eks. Trondheim og Halden (mange ombygde/trimmede amcars). "