Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9710
Jeg er på utkikk etter en ny smarttelefon til maks 10.000, helst ikke mer enn rundt 7-8000 kr.

Fra før av så hadde jeg Samsung Galaxy S3 Mini. Så jeg vil foretrekke at også den nye blir av merket Samsung eller evt. Sony. Men jeg er åpen for forslag til andre mobilmerker også. Bortsett fra Apple.

Samsung Galaxy S10 og Samsung Galaxy S9 er naturligvis de 2 merkene jeg vurderer mest per nå.

Hvilke foreslår dere?

Jeg har satt en liten liste med krav til den nye telefonen, men de er ikke absolutte:

- Android Operativsystem
- Fingeravtrykkleser (ikke absolutt krav)
- RAM på minst 6 GB
- Intern Minnekapasitet på 60 GB eller mer. Foretrekker minst 100 GB.
- Et bra Kamera som har god kvalitet. Gjerne en som tar bilder i 2K kvalitet.
- Lang Batterilevetid
- Ikke for stor. Må kunne ha plass i jakkelommen.
- Ble lansert/utgitt i enten 2018, 2019 eller 2020.
- Rask og med en god prosessor

Stor fordel dersom den er blitt vurdert av tek.no eller lignende.
Jeg vurderer enten samsung s10 eller s20(4g versjonen). Planen var å kjøpe til black friday, men jeg ser utifra grafer på prisjakt.no hvordan dem alltid før black friday skrur opp prisen heftig, og deretter ned til normal pris igjen på black friday, så jeg tenker å vente til januar salget starter med å kjøpe ny tlf.

Om du skal ha samsung s9? Denne er ute av produksjon og du får ikke kjøpt på butikk lenger, kun finn.no eventuelt.
Foreslår å kjøpe en til ikke mer enn 3-4 lapper, får mye bra for det! Siden du er stinn av spenn hadde det vært kult om du gadd å bruke bruke en tusenlapp eller to på å donere til hjelpeorganisasjoner for hjemløse og rusmisbrukere, eller barn av innsatte i fengsel istedet.
For eksempel Kirkens Bymisjon vipps 2490 som gir folk et sted å være i jula eller Foreningen for Fangers Pårørende som gjennom hele året har treff og turer for barn og pårørende til innsatte i fengsel. Og spare resten av lappene til noe mer nyttig enn en svindyr mobil

Du får samme kvalitet som Samsung Galaxy i en Huawei til under halve prisen.
Sist endret av celtseus; 22. november 2020 kl. 12:30.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Foreslår å kjøpe en til ikke mer enn 3-4 lapper, får mye bra for det! Siden du er stinn av spenn hadde det vært kult om du gadd å bruke bruke en tusenlapp eller to på å donere til hjelpeorganisasjoner for hjemløse og rusmisbrukere, eller barn av innsatte i fengsel istedet.
For eksempel Kirkens Bymisjon vipps 2490 som gir folk et sted å være i jula eller Foreningen for Fangers Pårørende som gjennom hele året har treff og turer for barn og pårørende til innsatte i fengsel. Og spare resten av lappene til noe mer nyttig enn en svindyr mobil

Du får samme kvalitet som Samsung Galaxy i en Huawei til under halve prisen.
Vis hele sitatet...
Er ikke svindyr, veldig fattig, faktisk.
Har råd til dyr mobil fordi jeg har spart til det over tid.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Foreslår å kjøpe en til ikke mer enn 3-4 lapper, får mye bra for det! Siden du er stinn av spenn hadde det vært kult om du gadd å bruke bruke en tusenlapp eller to på å donere til hjelpeorganisasjoner for hjemløse og rusmisbrukere, eller barn av innsatte i fengsel istedet.
For eksempel Kirkens Bymisjon vipps 2490 som gir folk et sted å være i jula eller Foreningen for Fangers Pårørende som gjennom hele året har treff og turer for barn og pårørende til innsatte i fengsel. Og spare resten av lappene til noe mer nyttig enn en svindyr mobil
Vis hele sitatet...
Lol. Forumhistorikken din avslører at du har råd til amfetamin, benzo, MDMA, kokain og alkohol. Skal TS straffes fordi han er flink til å spare penger mens du bruker de på drugs? Vipps penger selv, klovn.

OT: Jeg ville gått for S20!
Følger tråden av tilsvarende interesse.
Uten å drive preken slik celtseus gjorde tidligere i tråden vil jeg også anbefale deg å gå for en "value" telefon.

Samsung Galaxy A71 har flagship specs fra to år siden, og har særdeles god batteritid:


6 GB RAM
Fingeravtrykksleser (nevner dette siden du selv meldte ønske)
Qualcomm Snapdragon 730 (Helt ærlig er jeg helt blank på hvor kraftig dette er, men det er mer enn godt nok)
128 GB internstorage + muligheter for minnekort
4500 mAh batteri


Elkjøp selger denne for 3290 kr. Så kan du bruke resterende penger på hva enn du vil Har også LGV20 å anbefale, men det er nok ikke helt en telefon du ønsker (Tilsvarende specs, men eldre modell, fordel med denne er byttbart batteri)
Beste anbefaling jeg kan gi deg er en Huawei P30 Pro, den har alt du ønsker og hadde verdens beste kamera da den kom. Det er den nyeste utgaven Huawei som enda har Google Play Store. Du får den fra 5-8k, alt ettersom du vil ha 128 eller 256GB lagring.


Skriver dette på en slik telefon og den er helt rå. 50x zoom på kamera og jeg har aldri opplevd treghet. Les testen til tek.no
Hei jeg kjøpte nettopp en Huawei P20 Pro og jeg er svært fornøyd! En annen ting er at jeg bestilte den brukt, fra en nettside, dette er første gang og jeg er svært fornøyd! Det blir byttet skjerm, bakdesel og batteri, jeg sparte 3000 kr på dette, bare søk opp på google så finner du plenty med nettsider, tror jeg brukte en som het grønnmobil. I dagens samfunn så kaster vi og bruker helt sinnsykt, jeg kjøpte ikke pga. miljøet i tankene men penger.

Og for å svare på spørsmålet ditt kan jeg stille meg bak P30 Pro fra Huawei også.
Sist endret av Supperman; 22. november 2020 kl. 14:55.
Oneplus har mye bra mobiler til en relativt rimelig penge.

For eksempel Oneplus 8T med 8GB ram og 128GB lagring OG 120hz skjerm til 6800, -

Tek.no review av forrige generasjon: https://www.tek.no/test/i/EWEr7o/oneplus-7t
Sist endret av i_et_nøtteskall; 22. november 2020 kl. 15:19.
Sitat av pyrrojibb Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Wow, S20 til kun 5990, den hadde jeg ikke forventet. Kanskje det blir en S20 allikevel. Jeg tar naturlig nok den endelige beslutningen på (Black)Fredag.

Men hvor mye bedre er den sammenlignet med sine forgjengere S10e, S10, S10+ og S10 5G?

Hvilken S20 er å foretrekke? Ser man har S20, S20+, S20 Ultra og nylig S20 FE. Jeg vil vurdere alle som koster mindre enn 10.000 på Fredag. Men vil samtidig streve etter å holde meg under 8000. Så vil ikke velge Ultra istedenfor Plus-versjonen dersom eneste fordelen er f.eks. 50 GB ekstra space på mobilen.

Huawei er ikkke aktuelt grunnet 3 årsaker:

1. Dårlig erfaring med den jeg hadde for noen år siden.

2. Merket er Kinesisk.

3. Pga. Ryktet som det ble skrevet litt om i Media for ikke så lenge siden som gikk på at Huawei samlet inn dataene til brukerne og overleverte all informasjonen til Kinesiske Myndigheter. Høres litt ut som en konspirasjonsteori nå som jeg skriver det. Men det er Kina - Et Anti-Demokratisk Regime, så.

Er noen som anbefaler Sony Xperia 5 ii. Hva tenker dere om denne VS de som allerede er anbefalt her?
Sist endret av Defending; 23. november 2020 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da er nok Beste selvfølgelig s20 ultra 5g. Som og er på salg til 10k

regner med at alle spionerer litt.
Rart at ingen har nevnt Google Pixel? Pixel 4a koster 4500 kr. Smud Android, alltid nyeste oppdatering. Alt fungerer og kameraet er knall. Point and shoot, helt rå maskinlæring. Jeg har en Pixel 2 og den fungerer fremdeles supert. Er ikke så stor forskjell på bildekvaliteten til toppmodellene idag og Pixel 2. Tror Pixel 5 bruker identisk kamera hardware som Pixel 2. Du trenger ikke x RAM, du trenger en tlf som aldri lagger
Kan anbefale Xiaomi sine telefoner. De kommer til å bli svært store i den vestlige verden, relativt kjapt (slik Huawei ble). Kjøpte min på "billigsalg" på Finn for over ett år siden, til kun 2500,- kr. Ser nå at modellen jeg har, har kommet til det norske markedet, til minimum 5000,- kr, og opp til 6500,- kr.

De positive tingene jeg har å si, er: svært godt kamera, veldig skarpe farger, den er rask, og batteritiden er den beste jeg har opplevd til nå. Har tidligere hatt både Iphone, Samsung, og Sony Xperia, da jeg ikke er låst til ett merke, og vil heller utforske litt. Kan derfor si at bildekvaliteten, kamera, og batterikapasiteten til Xiaomi er enestående. Prisen er sannelig ikke verst, heller.
Oneplus 8 Pro er nok noe av det beste du kan gå for i det budskjettet. På proshop koster den 7990 på black friday tilbud. Den har ikke verdens beste kamera men gunstig nok for vanlig bruk i både 1080p og 2k.
Huawei er ikkke aktuelt grunnet 3 årsaker:

1. Dårlig erfaring med den jeg hadde for noen år siden.

2. Merket er Kinesisk.

3. Pga. Ryktet som det ble skrevet litt om i Media for ikke så lenge siden som gikk på at Huawei samlet inn dataene til brukerne og overleverte all informasjonen til Kinesiske Myndigheter. Høres litt ut som en konspirasjonsteori nå som jeg skriver det. Men det er Kina - Et Anti-Demokratisk Regime, så.
Vis hele sitatet...
Det har versert mange historier om huawei og datainnsamling, men hittil har ingen jeg har spurt om kilder på det kunnet oppgi kilder. Det jeg har lest av ymse teorier og som vel også var det kanerne mente var at det var ikke selve enhetene de fryktet huawei, men på nettverksutstyr, feks 4G (som vi vel har i norge?) og på kommende 5G. Om du har kilder på at huawei driver på med snusk på mobilene sine så må du gjerne legge ut linker. Det jeg derimot har sett kilder på er at feks amerikanerne har plantet bakdører og lyttegreier i ymse hardware. Alt fra printere til nettverksutstyr.

Merket er kinesisk. Men de aller aller fleste mobiler idag er jo kinaproduserte. Så om du skal være paranoid så er kanskje røksignaler i kode det sikreste?

Hvilken huawei hadde du og hvilke problemer var det du opplevde? Selv hadde jeg Oneplus One den aller første. Jævla kinamobil ble konklusjonen pga trøbbel med skjermen som de ikke klarte fikse. Og telefonen var bestilt til Sverige så var masse stress med å levere til rep. Men fikk igjen penga etter 2 forsøk på rep uten hell. Da sa jeg også at oneplus var drit. Men det er en stund siden nå, og de har levert mange veldig gode modeller siden. 8T ble vel akkurat lansert. Se om den kommer på salg? Da får du mye mobil for pengene.

Har hatt mate pro 10 og har nå mate pro 30. Svært fornøyde med disse. Mate pro 10 er jo blitt gammel til mobil å være men den brukes fortsatt som "skau" mobil, og den oppdateres hele veien og t.o.m android versjonene er oppdatert OTA. Med mate 30 pro så ble jo også kamera svært bra og dagens modeller fra huawei er vel kanskje mest bang for your bucks, spesielt om du orker å legge inn google selv. Prisene på den ligger vel på ca 7000 + før blackfriday. Om du ser den til en bra pris kan den virkelig anbefales.
Sist endret av _abc_; 24. november 2020 kl. 01:31.
Samsung har alltid vært en klar favoritt for meg gjennom alle år!

Ellers hadde eg stolt mer på Huawei enn Apple og regner med det bare er propaganda fra USA som ikke akkurat er så glad i Kina, og om Kineserne vil spionere og hente ut informasjon fra meg, så skal de få lov til det
Har nå besøkt Prisjakt der jeg søkte etter telefoner lansert fra 2018 og utover, i tillegg satt jeg andre svært strenge kriterier. Det gjorde at jeg fikk først over 100 treff og så ned til 14 stk.

Dette er noen av telefonene jeg fikk treff på og vurderer istedenfor Samsung Galaxy S20:

Samsung Galaxy S10e SM-G970F 128GB: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5057278

Sony Xperia 5 Dual J9210: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5184704

Samsung Galaxy S9 Plus SM-G965F/DS 64GB: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4652629

Samsung Galaxy Note 9 SM-N960F/DS 128GB: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4756996

Xiaomi Mi 9T Pro (Redmi K20 Pro) (6GB RAM) 128GB: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5139727

Sony Xperia 1 Dual J9110: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5059737

Samsung Galaxy S9 Plus SM-G965F/DS 256GB: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4700495

Hva er deres mening angående disse VS De andre som allerede er blitt anbefalt?

Av alle telefonene som til nå er blitt foreslått, inkludert disse: Hvilke ville dere rangert som topp 5?
Er det noen av disse dere vil påstå er bedre enn Samsung Galaxy S20?
Sist endret av Defending; 26. november 2020 kl. 18:29.
Personlig hadde jeg nok valgt en Oneplus telefon eller huawei fremfor alle du har listet opp.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Personlig hadde jeg nok valgt en Oneplus telefon eller huawei fremfor alle du har listet opp.
Vis hele sitatet...
Grunn?
Tja det er vel fordi jeg føler det er de som gir hvassest hardware for pengene og som kanskje også er best på å følge opp long term med software updates OTA. Den eldste huawei'n min er vel 3 eller 4 år nå og får fortsatt oppdateringer OTA. Software'n gjør at selv om feks batteriet ikke er som nytt så bruker mobilen langt mindre strøm idag enn da den var ny. De oppdaterer også Android versjonensnummer 1 gang per år OTA så en får tynt hardware maksimalt.

Har ikke oneplus selv, men har hørt fra folk som har dem at også de mottar OTA updates hele veien. Samsung feks er dårlig på den biten. Et år eller to så er det gjerne slutt.

Feks har både huawei og oneplus brukbare skjermer, greit med RAM, rask CPU og ikke minst bra kamera. Huawei er vel kanskje blant de aller beste på kamera. Og de oppdaterer software også for kamera hele veien. Såvidt jeg vet er det samme med oneplus.
Noen flere gode forslag før jeg om noen timer tar den endelige beslutningen?

Per nå står jeg mest på S20 mobilene som koster 8000 eller mindre. Er spesielt interessert i de som er blitt vurdert av tek.no som top 10 og top 20 hos prisjakt.no.

Noen gode forslag til tester Tek.no har gjort av noen av de forskjellige mobilene (ikke bare S20 versjonene) som er blitt foreslått hittil i denne tråden?
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 09:08.
Hvilken mobil har du idag og er du fornøyd med den du har? Om du ikke er fornøyd hva er det som skaper missnøye?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hvilken mobil har du idag og er du fornøyd med den du har? Om du ikke er fornøyd hva er det som skaper missnøye?
Vis hele sitatet...
Hadde Samsung Galaxy S3 Mini helt til for 2-3 måneder siden da jeg mistet den. Den oppdaterte seg ikke mer, så så og si alt var galt med den.

Jeg er nå 30-60 min unna å presentere mine 2-3 kandidater. Kommer mer da

Se her for den endelige avgjørelsen: https://freak.no/forum/showthread.ph...02#post3649802
Sist endret av Defending; 27. november 2020 kl. 18:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.