Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6020
Heisann,

Er student og kunne trengt litt penger ved siden av, for mat/leie osv osv. Har søkt på de annonsene som er ute på finn/nav, men bare avslag. Har heller ikke mye arbeidserfaring. Holder til i Østfold distriktet.

Tips til hvor jeg burde søke? Hvor trenger dem folk? Hvor søkte dere?
Fiskemottak, kjøttfirma, møbelbuttikk,nille, jula, biltema, bring, posten, matbutikker, avisbud,posten, renhold, kino, småjobber på finn.no og det alt jeg kom på i farta
Mange av mine studerende nevøer/nieser jobber for bemanningsbyråer.
Grei lønn og greie arbeidsgivere og i gjennomsnitt mer å gjøre en som ringevikar på Coop

Enkleste måten å få deltidsjobb er å møte opp på morgenen og spørre om å få snakke med daglig leder (eller kontaktpersonen i jobb annonsen) og tilby din arbeidskraft på ettermiddag/kveld eller helg..
Uansett så er det en fordel å oppsøke potensielle arbeidsgivere og stille spørsmål rett i forkant av en søknad, prøv gjerne å bruke mer en 5 minutter med daglig leder eller den som står som kontaktperson i jobb annonsen. (send søknaden samme dagen så h*n ikke har glemt deg, referer gjerne til samtale i søknaden)


Men det ALLER ALLER viktigste er; Ikke vær kresen!
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Fiskemottak, kjøttfirma, møbelbuttikk,nille, jula, biltema, bring, posten, matbutikker, avisbud,posten, renhold, kino, småjobber på finn.no og det alt jeg kom på i farta
Vis hele sitatet...
Hvordan skal jeg få søkt på de stedene du nevner der? Levere søknad via epost? F.eks kjøttfirma/fiskemotakk/kino/bring osv.

Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Mange av mine studerende nevøer/nieser jobber for bemanningsbyråer.
Grei lønn og greie arbeidsgivere og i gjennomsnitt mer å gjøre en som ringevikar på Coop

Enkleste måten å få deltidsjobb er å møte opp på morgenen og spørre om å få snakke med daglig leder (eller kontaktpersonen i jobb annonsen) og tilby din arbeidskraft på ettermiddag/kveld eller helg..
Uansett så er det en fordel å oppsøke potensielle arbeidsgivere og stille spørsmål rett i forkant av en søknad, prøv gjerne å bruke mer en 5 minutter med daglig leder eller den som står som kontaktperson i jobb annonsen. (send søknaden samme dagen så h*n ikke har glemt deg, referer gjerne til samtale i søknaden)


Men det ALLER ALLER viktigste er; Ikke vær kresen!
Vis hele sitatet...
Har laga meg bruker hos Manpower/Andeco osv via nettet, lagt inn CV. Så får vi se.

Kan jo levere rett til butikken og, men virker greit kleint, iom at de fleste slike kjedene allerede er booket.
Sist endret av smash00; 23. desember 2017 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Møt opp med en CV og en søknad til steder du synes er interessante. Spør gjerne etter daglig leder så de har et tryne å koble til søknaden. Som student er enhver jobb grei å ha, selv om det er i dagligvarebransjen. Selv om jobben virker kjedelig betyr det ikke at du burde unngå å søke/dele ut søknader. Jeg gikk 2 år av studenttilværelsen min uten jobb fordi jeg var kresen. Bet i det sure eplet og begynte å jobbe deltid i dagligvarebutikk, og det var overraskende greit, men mange greie folk.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Møt opp med en CV og en søknad til steder du synes er interessante. Spør gjerne etter daglig leder så de har et tryne å koble til søknaden. Som student er enhver jobb grei å ha, selv om det er i dagligvarebransjen. Selv om jobben virker kjedelig betyr det ikke at du burde unngå å søke/dele ut søknader. Jeg gikk 2 år av studenttilværelsen min uten jobb fordi jeg var kresen. Bet i det sure eplet og begynte å jobbe deltid i dagligvarebutikk, og det var overraskende greit, men mange greie folk.
Vis hele sitatet...
Hvordan fiksa du jobb der? Ga en åpen søknad?

Hva tenker dere om å sende åpne søknader på Mail?
Sist endret av smash00; 23. desember 2017 kl. 02:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Hvordan fiksa du jobb der? Ga en åpen søknad?

Hva tenker dere om å sende åpne søknader på Mail?
Vis hele sitatet...
Han skrev det i innlegget sitt, "Møt opp med en CV og en søknad til steder du synes er interessante. Spør gjerne etter daglig leder så de har et tryne å koble til søknaden.".

Skriv en CV og en søknad som passer til stillinga du ville forvente å drive med i dageligvarebutikken. Deretter går du til den butikken du ønsker å arbeide ved, spør etter sjefen, og leverer CV og søknad med et godt håndtrykk og smil. Hvis du er heldig så har sjefen litt tid til å prate og bli kjent, hvis ikke så har du ihvertfall gitt et inntrykk om deg selv.

Hvis du gjør dette på mail er sjansen for å få jobben betraktelig mindre.
Sist endret av The Riddler; 23. desember 2017 kl. 11:33.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Hvordan fiksa du jobb der? Ga en åpen søknad?

Hva tenker dere om å sende åpne søknader på Mail?
Vis hele sitatet...
Fra min tid som næringsdrivende kan jeg fortelle at "åpne søknader" eller "jeg skriver en og sender til alle" søknader svært ofte havner nederst i bunken. Skriv søknader som er stilet til DEN jobben, ikke til alle jobber.
Det samme gjelder ofte søknader som er levert feks til kassamedarbeider ved butikk jobber. Det tar så liten tid å spørre etter butikksjef eller assisterende butikksjef og gir mye bedre inntrykk av deg.

Når du er på jakt etter jobb så er dette en jobb i seg selv, legg litt innsats i det. Arbeidsgivere LIKER det...
Ville tatt en ringerunde til restauranter og andre serveringssteder. Det er helt gull deltidsjobb; kveld og helgejobbing, okei lønn, passe bra muligheter for å gønne på ekstra om sommeren og dra inn bra med cash, tips(man drar fort inn en tusenlapp eller to ekstra i uka i svarte penger der!), goder som billig/gratis mat og alkohol.
Å kjøre oppvaskmaskin eller servere bord er helt kurant jobb, enda fetere er det å sto på kjøkken eller i bar.
Sist endret av moret; 23. desember 2017 kl. 12:50.
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Fra min tid som næringsdrivende kan jeg fortelle at "åpne søknader" eller "jeg skriver en og sender til alle" søknader svært ofte havner nederst i bunken. Skriv søknader som er stilet til DEN jobben, ikke til alle jobber.
Det samme gjelder ofte søknader som er levert feks til kassamedarbeider ved butikk jobber. Det tar så liten tid å spørre etter butikksjef eller assisterende butikksjef og gir mye bedre inntrykk av deg.

Når du er på jakt etter jobb så er dette en jobb i seg selv, legg litt innsats i det. Arbeidsgivere LIKER det...
Vis hele sitatet...
Tips til konkrete steder/bedrifter/butikker å søke? Har søkt på Europris åpen søknad.

Sitat av moret Vis innlegg
Ville tatt en ringerunde til restauranter og andre serveringssteder. Det er helt gull deltidsjobb; kveld og helgejobbing, okei lønn, passe bra muligheter for å gønne på ekstra om sommeren og dra inn bra med cash, tips(man drar fort inn en tusenlapp eller to ekstra i uka i svarte penger der!), goder som billig/gratis mat og alkohol.
Å kjøre oppvaskmaskin eller servere bord er helt kurant jobb, enda fetere er det å sto på kjøkken eller i bar.
Vis hele sitatet...
Ja flere slike kjeder her, og mange av dem har epost du kan sende søknad til. Jeg prøver det først, og om det ikke funker, så leverer jeg CVen personlig til dem
Sist endret av smash00; 23. desember 2017 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Tips til konkrete steder/bedrifter/butikker å søke? Har søkt på Europris åpen søknad.
Vis hele sitatet...
Min niese begynte som lørdagshjelp/ringevikar på Kiwi.
Alle butikker har "behov" for ringevikarer, Kiwi, Rema, Coop, Europris.
En kompis av meg har fast 100% stilling som vikar i Coop, det er 9 Coop butikker rundt her og han jobber for alle.

Andre som ofte trenger ansatte er bedrifter som driver med telefonsalg
Sitat av SpecialWeirdo10 Vis innlegg
Min niese begynte som lørdagshjelp/ringevikar på Kiwi.
Alle butikker har "behov" for ringevikarer, Kiwi, Rema, Coop, Europris.
En kompis av meg har fast 100% stilling som vikar i Coop, det er 9 Coop butikker rundt her og han jobber for alle.

Andre som ofte trenger ansatte er bedrifter som driver med telefonsalg
Vis hele sitatet...
Hvordan fiksa han jobb der? Leverte søknad direkte til dem?
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av smash00 Vis innlegg
Hvordan fiksa han jobb der? Leverte søknad direkte til dem?
Vis hele sitatet...
Nei, sjefen så at en kis drev og spurte noe jævlig på et nettforum, og til tross for at han hverken mottok noen CV, telefon eller fikk møtt typen face-to-face ble han ansatt via PM

Altså hva tror du sjøl? Det finnes ikke noen fasit på hvordan man søker jobb, men et godt tips er å faktisk søke, og ikke sitte hjemme og lure på om det er best å sende SMS eller be en venninne spørre om du har sjangs.

Møt opp i butikker rundt omkring og send CV og søknad på e-post etterpå til de butikkene der du ikke fikk snakket med daglig leder og levert det personlig. Ta en telefon om du ikke hører noe innen 6-7 dager og spør pent om h*n har fått tid til å se over.
Har du ikke formell jobberfaring bør du tenke over om du kan ha mindre formell hobbyerfaring. Har du f.eks litt matkunnskaper er jo dette et pluss i en matbutikk med litt større utvalg, liker du å trene har en resepsjons-jobber hos Elixia etc. Bak dette inn i søknadsbrev og på intervju og min erfaring er at man har større sjanse for å få positivt svar.
Dette begynner å bli ganske tåpelig - du får tips til hvordan og hvor du skal søke, men du fortsetter å stille de samme spørsmålene du allerede har fått svar på. Dra ut og søk, ikke sitt her inne på freak og still spm til noe du allerede vet. Det største skrittet for deg er tydeligvis å komme deg vekk fra pc'en og inn i de faktiske butikkene for å søke.
I min erfaring er det i hovedsak to former kategorier med egenskaper en arbeidsgiver ser etter; formelle egenskaper (utdanning/jobb) og personlige egenskaper/"personlig egnethet". Dersom du har lite å by på av formelle egenskaper/erfaring bør du ta et lite dypdykk inn i deg selv og se på om du har noen personlige egenskaper og hva du er god på og hvordan du har blitt det. Deretter putter du dette ned på papir med en rask beskrivelse av hva disse egenskapene innebærer ("Velformulert" er en god egenskap som f.eks. selger, men hva nøyaktig betyr det i ditt tilfelle? Er du god til å argumentere eller kan du bare mange fancy ord?). Ikke lag en masseprodusert CV/Søknad som du skyter med hagle utover jobbmarkedet - arbeidsgivere plukker opp på dette ganske raskt. Bruk et lite kvarter på å sette deg inn i hva bedriften driver med og hvorfor akkurat DU og din kompetanse er relevant. Ikke vær kresen når du søker; dersom du har så lite erfaring som du gir inntrykk for er det viktigste å få en fot innenfor jobbmarkedet. Da kan du skrive noe slikt som at du ønsker jobben fordi du ønsker jobberfaring og at den aktuelle jobbstillingen virker som en spennende og utfordrende plass å begynne. Telefonselger, for eksempel, er en drittjobb, men du kan både få en halvkurrant attest og opparbeide kompetanse og egenskaper som kan benyttes i flere forskjellige fagfelt og jobber.

Når du føler at du har en skreddersydd CV og søknad for den/de relevante jobbene du tenker å søke på, så søker du. Her er det forskjellig praksis; noen arbeidsgivere ønsker direkte og oppsøkende arbeidstakere. Andre forholder seg kun til søknader som kommer gjennom utlyste stillinger. Her må du egentlig bare prøve deg fram og evt. se ann om det står skrevet noe som indikerer hva de ønsker. Til syvende og sist handler det om innsats, ståpå-vilje og en smule skrivekløkt.
Hvor burde jeg sende åpne søknad? Tips?
Har du sendt noen flere søknader siden sist du skrev her?
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Har du sendt noen flere søknader siden sist du skrev her?
Vis hele sitatet...
15 ca. Til Eurospris/Kiwi og slike. Sendte 10 på Mail og 2 direkte.

Tips til andre kjeder/bedrifter? Bosatt i Østfold.
Skriv en personlig søknad!! Der jeg jobber har sjefen lyst ut ny stilling. 80% av søknadene som går i søpla er de som bare leverer en CV, uten å ha skrevet noe om hvorfor de vil jobber der, hva de kan bidra med osv. Så finn ut hva jobben dreier seg om og skriv en søknad ut i fra hva jobber er.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Skriv en personlig søknad!! Der jeg jobber har sjefen lyst ut ny stilling. 80% av søknadene som går i søpla er de som bare leverer en CV, uten å ha skrevet noe om hvorfor de vil jobber der, hva de kan bidra med osv. Så finn ut hva jobben dreier seg om og skriv en søknad ut i fra hva jobber er.
Vis hele sitatet...
Sendt endel personlige søknader på mail. Skrev jobb, og rettet til den butikken(f.eks europris). Skrev at jeg så på jobben hos dem som en spennende mulighet osv.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Sendt endel personlige søknader på mail. Skrev jobb, og rettet til den butikken(f.eks europris). Skrev at jeg så på jobben hos dem som en spennende mulighet osv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor følger du ikke rådene du får fra de ovenfor om å faktisk gå til butikken og levere søknad og CV til butikksjefen, face-to-face?

Jeg ser ikke poenget med å sitte her å stille de samme spørsmålene hele tiden når du tydeligvis ikke tar dem til deg. Ovenfor har du fått servert at det å sende mail er nesten håpløst, du gir ikke noe inntrykk til arbeidsplassen i det hele tatt.

Du kan ikke forvente at en student med null arbeidserfaring kommer til å bli prioritert uten å skille seg ut. Hvis du ikke tar imot råd når du spør om det så er det kanskje like greit å droppe det? Jobb for foreldre eller klipp gress hos naboer, fordi du får ikke en ordentlig jobb uten egeninnsats.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Hvorfor følger du ikke rådene du får fra de ovenfor om å faktisk gå til butikken og levere søknad og CV til butikksjefen, face-to-face?

Jeg ser ikke poenget med å sitte her å stille de samme spørsmålene hele tiden når du tydeligvis ikke tar dem til deg. Ovenfor har du fått servert at det å sende mail er nesten håpløst, du gir ikke noe inntrykk til arbeidsplassen i det hele tatt.

Du kan ikke forvente at en student med null arbeidserfaring kommer til å bli prioritert uten å skille seg ut. Hvis du ikke tar imot råd når du spør om det så er det kanskje like greit å droppe det? Jobb for foreldre eller klipp gress hos naboer, fordi du får ikke en ordentlig jobb uten egeninnsats.
Vis hele sitatet...
Fordi sjefene i disse småbutikkene er helt andre steder.
Sitat av smash00 Vis innlegg
Fordi sjefene i disse småbutikkene er helt andre steder.
Vis hele sitatet...
Da går det jo ann å ringe dem på forhånd og høre når sjefen vil være til stedet. Det er ingen sjefer som ikke er i butikken sin på et eller annet tidspunkt.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Da går det jo ann å ringe dem på forhånd og høre når sjefen vil være til stedet. Det er ingen sjefer som ikke er i butikken sin på et eller annet tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Haha hvem gjør det der?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er enklare å få jobb om du demonstrerer at du har iniativ.

Basert på denne tråden er største problemet ditt at du er ekstremt passiv...