Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4418
Hei,

Jeg har mottatt AAP i 4 år og nå venter jeg på søknad om ufør, hvor jeg etter all sannsynlighet vil få godkjent ung ufør.

Sykdomsbildet mitt har vært uendret fra før og under hele perioden med AAP.

Noen som vet hvordan etterbetaling funker i denne sammenheng? Er det å forvente et mellomlegg for de siste 4 årene jeg har mottatt AAP?
Jeg søkte forresten ufør en gang tidligere i 2017, der søknaden ble avslått pga utilstrekkelig dokumentasjon. Men har all dokumentasjon nå.

Takk for hjelp,

mvh ungufor
Det alltid Nav svarer på dette spørsmålet på ung.no er at du KAN ha rett til etterbetaling. Men at du må kontakte Nav for et svar ang. din sak.

Dvs. at ingen her kan gi deg et konkret svar. Du må i dialog med Nav om det.
Sist endret av trilobites; 22. april 2019 kl. 20:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
NAV sier ingenting før en søknad evt. godkjennes. Derfor spør jeg her for å høre om noen har vært i samme sko, eller har kjennskap til noen som har vært i lignende situasjon....
Du kan få etterbetaling ja. En jeg kjenner fikk dette automatisk
Har en kamerat i samme situasjon som deg. Han har fått innvilget etterbetaling på 90k.
Får du innvilget ung ufør har du krav på etterbetaling.

Men det er mye som spiller inn. Eventuelle tidligere inntekt. Sosial stønader som eventuelt må tilbakebetales.

Har man hatt ung uføre tillegget oppå AAP (enkelte får det) får man ikke noe etterbetalt.

Har du ikke hatt inntekt I det hele tatt før AAP uten ung uføre tilegget kan du forvente deg en fin etterbetaling med innvilget ung ufør.

Tar alt fra 1 - 10 mnd før det kommer etterbetaling.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 22. april 2019 kl. 23:26.
Får du innvilget ung ufør etter perioder på AAP så vil du få etterbetaling ja, men ikke om du evt har hatt tillegget på AAP. Du vil også få en refusjon om du evt har hatt noe hjelp fra sosialen. Du blir trekt 44% rente, men får rikelig igjen året etter ( det gjorde ihvertfall jeg).
Trådstarter
5 0
Jeg har mottatt AAP jevnt og trutt denne 4-års perioden. Har også fått et par husleier utover AAP, og har i ny og ne fått nødhjelp. Noe mer enn dette har jeg ikke fått. Har ikke hatt inntekt før AAP.

Takk for oppklaring. Så jeg vil anta etter all formodning at ung ufør godkjennes og det kan/vil bli reelt med etterbetaling i min sak.

La oss si AAP gir 190k pr år. Grunnbeløp for Ung Ufør 96.883,-, og har forstått jeg skal gange dette med 2,66 for å se hva jeg evt. kan motta som minsteytelse. 96.883 * 2,66 = 257.708kr.

257.000-190.000=67.000.Med andre ord 67.000*4 = 268.000kr. Vil det i så fall være realistisk å anta etterbetaling av mellomlegget (67.000kr), per år (x4)?

Igjen takk for hjelpen!
Sist endret av ungufor; 23. april 2019 kl. 09:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du klarer å skrive perfekt norsk, du klarer å tenke som et kompetent menneske. Og du klarer å "bekymre" deg om etterbetaling av midler.

Men du klarer ikke jobbe i simple jobber? Har du lyst til å være NAV'er hele livet liksom? Bare det å gå ned på NAV virker som nok "stress" for dere.

Helt utrolig faktisk. Så maskerer folk seg bak at har en eller annen mental sykdom.

Det er jo bare oppdiktet latskap. Har sett NAV'ere stresse hele dagen for å skaffe seg weed og alkohol før "åpningstid" og etter "stengetid" - men gå på enkle jobber nekter de tvert.
Trådstarter
5 0
Takk for de gode ordene, Oslobaronen Vet ikke hva du vil frem til? Man kan vel bli uføretrygdet av mange ulike årsaker. Jeg har et veldokumentert sykdomsbilde som forhindrer meg i å funksjonere "normalt". Jeg, som de fleste, ville nok foretrukket jobb over trygd, men livet tilbyr nødvendigvis ikke de samme forutsetningene og omstendighetene for alle. Med min sykdom er jeg heldig som får all assistanse jeg trenger her hjemme for å klare meg fra dag til dag. Oppdiktet latskap er det nok ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Du klarer å skrive perfekt norsk, du klarer å tenke som et kompetent menneske. Og du klarer å "bekymre" deg om etterbetaling av midler.
Vis hele sitatet...
Og så da? Det seier ingenting om ein person si arbeidsevne. Det kan vere mange grunnar til at folk ikkje er i stand til å ha ein jobb, og språket ein skriv er på ingen måte ein indikator.
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Men du klarer ikke jobbe i simple jobber? Har du lyst til å være NAV'er hele livet liksom? Bare det å gå ned på NAV virker som nok "stress" for dere.
Vis hele sitatet...
Lol. Du skjer alle over ein kam, utan å vurdere om kritikken din er relevant. Det er komisk at du fjerndiagnostiserer trådstartar slik. Fullstendig utan grunnlag.
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Helt utrolig faktisk. Så maskerer folk seg bak at har en eller annen mental sykdom.
Vis hele sitatet...
https://www.nrk.no/sognogfjordane/re...pne-1.14501892 - for å komme med eit døme.
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Det er jo bare oppdiktet latskap. Har sett NAV'ere stresse hele dagen for å skaffe seg weed og alkohol før "åpningstid" og etter "stengetid" - men gå på enkle jobber nekter de tvert.
Vis hele sitatet...
Så difor er alle som ikkje er arbeidsføre svindlarar?
@oslobaronen:

Du har virkelig skjønt det du Keep up the good work.

@TS:

Tror du bare skal avvente. Er en del som spiller inn. Fikk selv 55.000 over 9 år på AAP, men var i jobb før man gikk over på AAP.

Ikke regn så mye på det. Kan være du tolker det helt feil. Vent på innvilget ung ufør først
Sitat av ungufor Vis innlegg
Jeg har mottatt AAP jevnt og trutt denne 4-års perioden. Har også fått et par husleier utover AAP, og har i ny og ne fått nødhjelp. Noe mer enn dette har jeg ikke fått. Har ikke hatt inntekt før AAP.

Takk for oppklaring. Så jeg vil anta etter all formodning at ung ufør godkjennes og det kan/vil bli reelt med etterbetaling i min sak.

La oss si AAP gir 190k pr år. Grunnbeløp for Ung Ufør 96.883,-, og har forstått jeg skal gange dette med 2,66 for å se hva jeg evt. kan motta som minsteytelse. 96.883 * 2,66 = 257.708kr.

257.000-190.000=67.000.Med andre ord 67.000*4 = 268.000kr. Vil det i så fall være realistisk å anta etterbetaling av mellomlegget (67.000kr), per år (x4)?

Igjen takk for hjelpen!
Vis hele sitatet...
Som sagt, har du hatt kun minstesatsen på AAP så får du etterbetaling hvis uføretidspunktet ditt blir tilbakedatert og du kvalifiserer som ung ufør. Det du eventuelt har fått utover dette (husleie, nødhjelp++) kan bli trukket fra. Ung ufør tillegget er litt over 0.4G (tror 0.44G hvis jeg ikke husker helt feil) og minstesatsen på AAP er 2G. 1G i f.eks 2016 var 92 576 kr. Dette blir i overkant av ca 37 000 kr. Dette får du også høy skattetrekk på, jeg fikk vel rundt 40%, i alle fall høy skattetrekk så en ikke får baksmell på skatten. Når du får dette utbetalt søker du også om å få dette omregnet til de årene utbetalingen gjelder for, ved neste selvangivelse. Da får du litt igjen på skatten.

Men du er litt på jordet med utregningen din, du får ikke nesten 70 000 tusen etterbetalt i ung ufør tillegg pr år Du skal ikke tenke på hva man får når en har uføretrygd, du skal kun tenke på hva selv ung ufør tillegget utgjør.
Sist endret av Jens1; 23. april 2019 kl. 15:17.
Trådstarter
5 0
Det var veldig oppklarende. Da krysser jeg fingrene og takker igjen for hjelpen
Sitat av Oslobaronen Vis innlegg
Du klarer å skrive perfekt norsk, du klarer å tenke som et kompetent menneske. Og du klarer å "bekymre" deg om etterbetaling av midler.

Men du klarer ikke jobbe i simple jobber? Har du lyst til å være NAV'er hele livet liksom? Bare det å gå ned på NAV virker som nok "stress" for dere.

Helt utrolig faktisk. Så maskerer folk seg bak at har en eller annen mental sykdom.

Det er jo bare oppdiktet latskap. Har sett NAV'ere stresse hele dagen for å skaffe seg weed og alkohol før "åpningstid" og etter "stengetid" - men gå på enkle jobber nekter de tvert.
Vis hele sitatet...
Du klarer jo ikke skaffe en arbeidsplass som passer meg, ei heller vil du ta i meg med ei pølseklype en gang. På den måten kommer latskapen frem, hvis du tror den er oppdiktet så må du nesten tro en gang til. Jeg er fylt opp med latskap, som jeg ikke var tidligere. Mangel på tilbud er årsaken til dette. Har du hørt om noe slikt før? Skjønner kanskje det er vanskelig for deg å forstå dette, men da blir du nesten nødt til å vri litt på hodet ditt å titte deg litt omkring, eller er det slik at du kanskje ikke orker dette? Du reklamerer med enkle jobber, vis dem gjerne til meg så møter jeg gjerne opp. Saken har vel heller en annen side tenker jeg, som du nekter å innse.

Gå ned på NAV er ikke stress. Når en kommer ned på NAV å så og si bønnfaler de om å få lov til å arbeide for pengene en får utbetalt hver måned og får beskjed om at, nei, det går ikke. Hva skal en egentlig nede hos NAV i det hele tatt å gjøre da?

Er også spent på hvilken arbeidsgiver som ansetter meg fordi en kan skrive perfekt norsk...

Tror kanskje det er litt enklere å innse at noen kanskje sliter litt mentalt for deretter forsøke å finne løsninger, i stedet for å komme med surt oppgulp..
Sist endret av Jens1; 23. april 2019 kl. 15:43.