Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 990
kjøpt meg en 1TB ekstern HD for sikkerhetskopiering av filer fra gammel data.
Overføringshastigheten starter på ca 32MB/S, men etter en liten stund leggern seg på ca 10MB/S. Når man har ca 400GB med filer så tar dette dessverre sin tid. Noen tips til hvordan jeg kan få sikkerhetskopien til å gå fortere?

har denne: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2273826
Når du overfører ting til en ekstern harddisk så er det mange faktorerer som spiller inn, men jeg vil anta at du ser på "Copy to" progressbaren som windows gir deg.
En av grunnen til at denne kan synke er fordi det er mange små filer. Mange små filer vil bety mye leting på din HDD etter disse, og når denne ene lille filen / bilde er overført vil den starte på nytt etter å lete etter start / slutt adressen på neste fil.
Vil også tro at du ikke har defragmentert disken på en god stund så alle dine bits & bytes (les filene) ligger litt spredd over hele disken din.

Hvis det er en stor fil du skal ta kopi f.eks en rå blu-ray film vil du oppleve en raskere kopiering da denne ligger sekvensielt kopiert inn og harddisken vet hele tiden hvor neste byte han skal kopiere over ligger.
godt tips! Da prøver jeg meg på en diskfragmentering... Nå er det ca 17timer igjen :P
USB 3 på en treg fysisk disk gir ikke magisk resultat, hastigheten vil bli som på usb 2. bottknott har rett i det han sier, men det finnes noen ting du kan gjøre.

1) defragmenter disken og ikke med det som følger med windows, men last ned Contig.

2) Bruk Roadkil's Unstoppable Copier til kopieringen. Det går adskillig fortere enn windows sin innebygde kopiering, blant annet fordi den ikke regner ut hvor lang tid det vil ta, den bare kopierer.

3) Hvis alt dette fortsatt er for tregt, demonter den eksterne disken du har og putt den faktiske disken i maskinen.
Sist endret av meitemark; 3. januar 2015 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meitemark Vis innlegg
USB 3 på en treg fysisk disk gir ikke magisk resultat, hastigheten vil bli som på usb 2. bottknott har rett i det han sier, men det finnes noen ting du kan gjøre.

1) defragmenter disken og ikke med det som følger med windows, men last ned Contig.

2) Bruk Roadkil's Unstoppable Copier til kopieringen. Det går adskillig fortere enn windows sin innebygde kopiering, blant annet fordi den ikke regner ut hvor lang tid det vil ta, den bare kopierer.

3) Hvis alt dette fortsatt er for tregt, demonter den eksterne disken du har og putt den faktiske disken i maskinen.
Vis hele sitatet...

Roadkillen holder en stabil hastighet på ca 15mbps. Skal jeg bare være fornøyd med det og la den bruke den tiden den trenger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
meitemark, eit par stykker av samme disk som OP. Eg får, ved kopiering av større filer, ein plass rundt 90-100MB/s frå den, og eg synst det er fullt ut akseptabel hastighet frå ein spinnedisk. Så det er ein relativt kjapp disk!
70/400gb nå... hastighet 13mbps :'(