Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 8344
Hei!

Don't get me wrong, jeg elsker landet vårt, men personlig synes jeg det vanlige A4-livet er skikkelig deprimerende, grått og kjedelig..

Har alltid hatt litt lyst til å jobbe med hjelpearbeid rundt om i verden, og de nettsidene jeg har vært innom koster det en del penger for å jobbe som frivillig.

Så jeg lurer på om dere vet om noen organisasjoner hvor det er gratis å jobbe som frivillig i utlandet?
Med mindre du besitter nyttige kunnskaper det er mangel på, slik at hjelpeorganisasjoner er villige til å gi deg lønn for å reise ut i verden, tror jeg du skal slite med å finne noen som ikke tar betalt for å la deg kuke rundt og tro at du redder verden.

Det har etter hvert blitt veldig mange vestlige ungdommer som ønsker å reise ut for å drive hjelpearbeid. Gjerne uten noen som helst nyttige egenskaper å bidra med (les f.eks: http://pippabiddle.com/2014/02/18/th...irls-and-boys/).

Om man virkelig vil reise ut i verden og hjelpe de som har det ille. Skaff en utdannelse det er behov for (helsearbeidere eller ingeniører f.eks) og søk jobb hos en hjelpeorganisasjon. Hvis ikke gjør man mer for u-landene ved å være hjemme i kjedelige Norge, jobbe og gi bort deler av inntekten sin til veldedige formål.
Sist endret av liasis; 3. desember 2014 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
EUs ungdomsinitativ dekker både reise og lommepenger. http://www.aktivungdom.eu/volontortjeneste/

PS. Mye å lese seg opp på, det er en tung byråkratisk prosess
Sist endret av Olympic; 3. desember 2014 kl. 22:34.
Sitat av moridin Vis innlegg
Med mindre du besitter nyttige kunnskaper det er mangel på, slik at hjelpeorganisasjoner er villige til å gi deg lønn for å reise ut i verden, tror jeg du skal slite med å finne noen som ikke tar betalt for å la deg kuke rundt og tro at du redder verden.

Det har etter hvert blitt veldig mange vestlige ungdommer som ønsker å reise ut for å drive hjelpearbeid. Gjerne uten noen som helst nyttige egenskaper å bidra med (les f.eks: http://pippabiddle.com/2014/02/18/th...irls-and-boys/).

Om man virkelig vil reise ut i verden og hjelpe de som har det ille. Skaff en utdannelse det er behov for (helsearbeidere eller ingeniører f.eks) og søk jobb hos en hjelpeorganisasjon. Hvis ikke gjør man mer for u-landene ved å være hjemme i kjedelige Norge, jobbe og gi bort deler av inntekten sin til veldedige formål.
Vis hele sitatet...
Vel, det var en litt trangsynt måte å se det på.
Jeg har også lyst til å gjøre som TS, men jeg har heller ikke noen form for utdannelse som tilsier at jeg har noe å bidra med.
Det jeg derimot har er et stort hjerte, medmenneskelighet og et generelt ønske om å hjelpe andre. For noen betyr det mye, og holdningen du har er jo sånt som man kommer bort fra ved å dra vekk fra Norge og hjelpe andre som har det tøft. Kan virke som at enkelte er sjalu for at noen vil ut i verden og hjelpe andre uten andre hensikter enn nettopp det. Alt handler om penger i dagens samfunn, og når noen vil gjøre noe gratis blir man sett på som en hykler. " Du tror du er så mye bedre enn meg"-mentaliteten får jeg ofte høre når jeg lufter sånne tanker.
Det handler ikke om "Å kuke rundt og tro man redder verden" som du sier, men bare det å gjøre livet bedre for andre. Å være en venn og gi av seg selv er så utrolig mye verdt for folk som ikke har noe. Det trenger man heller ingen universitetsutdannelse for å gjøre!
Olympic: Takker så mye, skal sjekke det ut!

MaiPenRai: Veldig bra sagt, can relate!

Vil gjerne hjelpe med det jeg kan, fra fysisk arbeid til psykisk støtte, samtidig som det hjelper meg vekk fra den "vanlige" hverdagen!
Sist endret av Apokalypse; 4. desember 2014 kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
Vel, det var en litt trangsynt måte å se det på.
Jeg har også lyst til å gjøre som TS, men jeg har heller ikke noen form for utdannelse som tilsier at jeg har noe å bidra med.
Det jeg derimot har er et stort hjerte, medmenneskelighet og et generelt ønske om å hjelpe andre. For noen betyr det mye, og holdningen du har er jo sånt som man kommer bort fra ved å dra vekk fra Norge og hjelpe andre som har det tøft. Kan virke som at enkelte er sjalu for at noen vil ut i verden og hjelpe andre uten andre hensikter enn nettopp det. Alt handler om penger i dagens samfunn, og når noen vil gjøre noe gratis blir man sett på som en hykler. " Du tror du er så mye bedre enn meg"-mentaliteten får jeg ofte høre når jeg lufter sånne tanker.
Det handler ikke om "Å kuke rundt og tro man redder verden" som du sier, men bare det å gjøre livet bedre for andre. Å være en venn og gi av seg selv er så utrolig mye verdt for folk som ikke har noe. Det trenger man heller ingen universitetsutdannelse for å gjøre!
Vis hele sitatet...
Leste du linken til moridin? Det var jo ordene til en person som hadde gjort dette i 7 år. Hun sa rett ut at det er helt unødvendig å sende ned masse hvite kids med gudekomplekser for å redde verden. Inkludert hun selv. Unntaket var nettopp om du var f.eks lærer, ingeniør, helsearbeider eller tømrer. Det er mye bedre om du jobber i Norge og sender vekk alle pengene dine, for det trenger de mer av.

Dessuten. Når det spsifiseres at man vil gjøre dette fordi "livet i Norge er så A4 - altså man kjeder seg - forsvinner troverdigheten på denne nestekjrligheten. Dere vil bare ha en gratis tur til Afrika elns under påstanden om å hjelpe. Jeg sier ikke dermed at dere ikke ønsker å hjelpe. Men det er tydelig at det ligger en stor porsjon eventyrsøking her også.

Jeg kan anbefale forsvaret. De driver så vidt jeg vet med ganske mye humanitært. Der får man også ganske god lønn. Dog kan det jo hende man ender opp med å gjøre andre ting man ikke er så komfortabel med.
Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
Vel, det var en litt trangsynt måte å se det på.
Jeg har også lyst til å gjøre som TS, men jeg har heller ikke noen form for utdannelse som tilsier at jeg har noe å bidra med.
Vis hele sitatet...
Det er ikke trangsynt, men det er kynisk og realistisk. Det innrømmer jeg lett.

Det jeg derimot har er et stort hjerte, medmenneskelighet og et generelt ønske om å hjelpe andre.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om "Å kuke rundt og tro man redder verden" som du sier, men bare det å gjøre livet bedre for andre. Å være en venn og gi av seg selv er så utrolig mye verdt for folk som ikke har noe. Det trenger man heller ingen universitetsutdannelse for å gjøre!
Vis hele sitatet...
Det er gode egenskaper det. Problemet er at et stort hjerte, medmenneskelighet og å være en venn ikke gir en landsby rent vann, det kurerer ikke epidemier som Ebola, det lærer ikke folk å drive bedre landbruk, det får ikke slutt på voldtekt og overgrep mot kvinner og det stopper ikke undertrykking av folkegrupper.

Jeg liker også å hjelpe andre. Derfor bruker jeg hver mnd $50-100 på mikrolån via kiva.org og med ujevne mellomrom gir jeg gaver til organisasjoner som Leger uten Grenser. Selv om hjelpeorganisasjoner kan kritiseres (både berettiget og uberettiget) har jeg langt mer tro på at disse bidragene gjør mer for de menneskene som får mine små bidrag enn om jeg hadde pakket sekken og dratt nedover for å holde noen i hånden og vært en god venn.

Selv om jeg vet hvordan jeg bygger en murvegg uten at denne blir skeivere enn homseparaden, eller hvorfor vekslebruk i landbrukene er en god idé har jeg heller lite å bidra med i et u-land. Å dra dit vil hjelpe min egen samvittighet og selvrealisering langt mer enn det hjelper folkene som bor der og som ikke kan dra avgårde når de er lei av det hele.

For å sitere artikkelen jeg lenket til i mitt forrige innlegg:
Sadly, taking part in international aid where you aren’t particularly helpful is not benign. It’s detrimental. It slows down positive growth and perpetuates the “white savior” complex that, for hundreds of years, has haunted both the countries we are trying to ‘save’ and our (more recently) own psyches.
Vis hele sitatet...
Sist endret av liasis; 4. desember 2014 kl. 14:25.
Litt av problemet her er at å hjelpe noen som har det tøft i andre land ikke er det samme som å hjelpe noen som har det tøft i Norge. Det er mer enn nok av personer i Norge som trenger noen å prate med og ikke har det så lett i hverdagen, der trengs du.

Problemet er at når basisbehov som hus, mat og annet mangler, så er det sekundært å ha noen som kjeler med hånden din fordi kjæresten din slo opp, medlidenhet gir forbløffende lite mat på bordet eller medisiner mot malaria. Jeg skal ikke gå god for at alle bruker pengene riktig, men hvis du virkelig er så gira på å hjelpe, hvorfor ikke bruker penger på utstyr til de der nede "betale" i dine ord, og hjelpe til i tillegg? Det høres ut som du er mer gira på å hjelpe deg selv og ikke betale for å bo et sted for å gjøre noe som egentlig ikke bidrar til noen andre enn deg selv og ditt eget sjeleliv.

Litt av problemet her er at å hjelpe noen som har det tøft i andre land ikke er det samme som å hjelpe noen som har det tøft i Norge. Det er mer enn nok av personer i Norge som trenger noen å prate med og ikke har det så lett i hverdagen, der trengs du.

Problemet er at når basisbehov som hus, mat og annet mangler, så er det sekundært å ha noen som kjeler med hånden din fordi kjæresten din slo opp, medlidenhet gir forbløffende lite mat på bordet eller medisiner mot malaria. Jeg skal ikke gå god for at alle bruker pengene riktig, men hvis du virkelig er så gira på å hjelpe, hvorfor ikke bruker penger på utstyr til de der nede "betale" i dine ord, og hjelpe til i tillegg? Det høres ut som du er mer gira på å hjelpe deg selv og ikke betale for å bo et sted for å gjøre noe som egentlig ikke bidrar til noen andre enn deg selv og ditt eget sjeleliv.
Sist endret av Xasma; 4. desember 2014 kl. 15:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Det var da veldig kynisk, moridin. Jeg er generelt enig med tankegangen din, men det er faktisk ting man bare kan gjøre ved å være til stede – lære bort engelsk, for eksempel. Som vi vet er engelsk en ekstremt viktig kunnskap for å komme seg frem her i verden. Greit nok, det "kurerer ikke epidemier som Ebola, det lærer ikke folk å drive bedre landbruk, det får ikke slutt på voldtekt og overgrep mot kvinner og det stopper ikke undertrykking av folkegrupper", men det kan være veldig viktig for en god del mennesker.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Det var da veldig kynisk, moridin. Jeg er generelt enig med tankegangen din, men det er faktisk ting man bare kan gjøre ved å være til stede – lære bort engelsk, for eksempel. Som vi vet er engelsk en ekstremt viktig kunnskap for å komme seg frem her i verden. Greit nok, det "kurerer ikke epidemier som Ebola, det lærer ikke folk å drive bedre landbruk, det får ikke slutt på voldtekt og overgrep mot kvinner og det stopper ikke undertrykking av folkegrupper", men det kan være veldig viktig for en god del mennesker.
Vis hele sitatet...
I Norge er det svært vanlig å kunne snakke engelsk. Derfor vil tømreren eller helsearbeideren kunne lære det bort akkurat like godt som du itillegg til å inneha spessialkompetanse. Jeg skjønner derfor utmerket godt at ideelle organisasjoner ikke bruker penger på å sende ned amatørlærerere i engelsk. Om du vil bruke dine egne penger på å reise et sted å lære vekk engelsk er det ingen som stopper deg. Men ikke forvent en gratis reise.
Husk dette: din tilstedeværelse i disse problemområdene, der flere ressurser er mangelvare, binder opp endel av disse viktige ressursene. Du trenger mat, vann og søvn. Da tror jeg det skal litt til å få ta turen gratis om du ikke har noen spesielle evner som er mer nyttige enn "et stort hjerte, medmenneskelighet og et generelt ønske om å hjelpe andre". Det kan helt sikkert være godt for noe et sted, men da må du nok ta regningen for tur, opphold osv selv.

Å reise ut for å redde verden er ikke en god ide, med mindre du har noe håndfast å bidra med, som en organisasjon kan dra nytte av, er nok ikke verdens beste ide. Dersom ingen av dem ser bruk for deg, kan det være en grunn til å tenke at kanskje du kan gjøre en bedre innsats her i Norge.
Støtt heller Røde Kors, de gir støtte til foreningene ute i områder som trenger utstyr og hjelp. Og siden du har et "stort hjerte", bli med i hjelpekorpset da vel. Da har du nok å gjøre utover, er plutselig ikke så kjedelig lenger, og husk at du får alt gratis av mat/drikke m.m.
Murloc: Jeg er for faen ikke ute etter en gratis tur til Afrika, men jeg er selvsagt eventyrlysten. Noe annet ville vært veldig rart hvis man tenker på å reise bort over lengre tid.
Det er forskjell på å dra på backpacking i Asia og å jobbe i utlandet med veldedighet. Jeg har faktisk vært utenlands irl og sett hvor jævlig folk har det. Sett hvor glad folk blir for noe folk i Norge tar som en selvfølge. Du skjønner ikke greia med hvordan jeg tenker i det hele tatt.
Jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna når en random fyr som ikke kjenner meg kan fortelle meg at jeg gjemmer meg bak veldedighetsarbeid for å feriere. Den linken du bruker som fasit har vel ikke noe å si for meg? Det er en persons erfaring, og at vedkommende ikke føler at hun har oppnådd noe er ikke mitt problem.
Jeg er fremdeles like glad i å hjelpe folk. Jeg er heller ikke så naiv at jeg tror jeg kan endre en hel verden.
Men hva gjør det om jeg velger å bruke feks et år av livet mitt på å gjøre det JEG kan for at noen kanskje skal få det bedre enn de hadde det fra før? Du er negativ for at noen vil dra gratis. Sikkert av den typen som har bodd i hjembygda hele livet og sitter og banner på folk som går på NAV, for det er dine skattepenger ikke sant? Oooops, irriterende når folk gjetter hvordan du er som person, er det ikke?

Moridin: Jeg har aldri sagt at jeg vil dra for å endre en verden, kurere epedemier og all den elendigheten du beskriver. Det jeg derimot vil er å hjelpe mennesker som allerede lever i en verden der det du nevner er en del av hverdagen. Og ifølge murloc er jo dette en sydentur ingen vil gå glipp av.
Jeg er ikke så naiv som du prøver å fremstille meg som, men ja, jeg tror faktisk at jeg har noe å bidra med.
Leger uten grenser osv er selvsagt en god organisasjon som gjør utrolig mye bra. Det er jo noe helt annet enn det jeg kan bidra med. Jeg har selvsagt flere kvaliteter enn å holde folk i hånden, selv om jeg ikke nevnte det i forrige innlegg.
Men veldig bra at du skriver hva du gir osv så vi vet nøyaktig hvor godt menneske du er. Bare så synd at bidraget er for lite. Det er ikke vits i å gi så lite penger i den store sammenhengen
Å dra dit vil hjelpe min egen samvittighet og selvrealisering langt mer enn det hjelper folkene som bor der og som ikke kan dra avgårde når de er lei av det hele.
Vis hele sitatet...
Ja, det er godt for samvittigheten å hjelpe andre. Forresten er det som regel bestemt på forhånd hvor lenge man blir.
Hva mer enn god samvittighet og selvrealisering får du ut av pengene du gir forresten? Unntatt at du vet at du hjelper til selvsagt.

Jeg må bare spørre, hvor mange av dere som bidrar i tråden har vært med på veldedig arbeid? Ettersom dere vet før vi drar at vi ikke har noe å bidra med. Dere sitter bak en dataskjerm. Dere vet ingenting om oss som personer og hvilke kvaliteter vi sitter på både utdanningsmessig og som personer generelt. Men dette tror jeg det er umulig å bli enig om. FOR og MOT-sidene er på to forskjellige tankeplan.

Jeg kommer derimot aldri til å endre mening i denne saken.
Noen er superrealister og vet at en person vil gjøre minimal forskjell i den store sammenhengen.
Jeg tenker at noe er bedre enn ingenting.
Poenget er at du ikke kan hjelpe folk. Resdirsene det tar å la deg hjelpe kunne vært brukt på mer nyttige ting som kunne hjulpet flere. Altså netto får færre hjelpen de trenger. Derfor må du nok betale for å bli med.
Det finnes en haug av måter og hjelpe til uten og rive ned hele hjelpeorganisasjoner som det fremstilles her i denne tråden.
Engelsk undervisning, pc opplæring, skifte bleier, lære folk sporter, stell av foreldreløse, plukke bær, fiske, whatever. Alt avhengig av hvor TS velger å reise, og hva han ønsker og gjøre.

Hjelpearbeidere sendes over alt. Noen skifter bleier på eldre, andre behandler skuddskader. Noen redder liv, andre forebygger et livs tilstedeværelse.
Hvem som helst kan skifte enn bleie. Man behøver ikke ha tittel innenfor helsefagarbeid av den grunn. Hvem som helst kan følge instruksjoner.

Alle kan ikke lage Ebola vaksiner og bygge barnehjem for hånd, men kjempe flott at noen har muligheten og tar den.
Men hva er vitsen om det ikke er folk til å sette vaksinene? Eller folk til å stelle og ta vare på barna inne på barnehjemmet?

Hjelper TS mer til om han donerer hele månedslønna si ift og arbeide som hjelpe arbeider en mnd? Materielt sett, ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hjelpearbeidere sendes over alt. Noen skifter bleier på eldre, andre behandler skuddskader. Noen redder liv, andre forebygger et livs tilstedeværelse.
Hvem som helst kan skifte enn bleie. Man behøver ikke ha tittel innenfor helsefagarbeid av den grunn. Hvem som helst kan følge instruksjoner.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det er betre med nokon som kan det utan å måtte få instruksjonar. Om alternativet er å sende ein sjukepleiar som kan foreta vaksinering, enkle helseundersøkelser, pleie og bistå ved kirurgi, versus å sende nokon som ikkje kan nokon av dei tinga - så er valet enkelt.

Det er kort sagt ikkje mangel på uutdanna tullinger som vil ha betalt flybillett - det er mangel på kompetanse. Har du ikkje kompetanse ender du fort opp med å ta meir tid enn du gir. Det har eg opplevd mange gonger sjølv i jobb - det er langt raskare å gjere noko, enn å forklare andre korleis dei gjer det. Og i felten er det ikkje rett stad for å få den opplæringa. Det er betre å få den andre stader før du faktisk reiser dit.
Tror fortsatt det er mulig å reise til Israel og jobbe på Kibbutz. Det vanker lommepenger og kost & losji.
Er du Isreal venn så kan det være aktuelt.

Ikke akkurat hjelparbeid i den konteksten som ts tenker men kan likevel være et alternativ for de som ønsker å reise ut uten at det koster skjorta. Om en ser bort fra det politiske så er det jo som en lang speiderleir, eller et veldig stort kollektiv. Men som sagt, tror nok folk bør være pro Israel for å dra på kibbutz.
Sist endret av frtoretang; 4. desember 2014 kl. 20:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
Jeg må bare spørre, hvor mange av dere som bidrar i tråden har vært med på veldedig arbeid?
Vis hele sitatet...
Ikke veldedig arbeide, men har vært i blant annet Uganda i regi av en hjelpeorganisasjon.
Ingen av de store og seriøse organisasjonene sender ufaglært ungdom til steder med dårlig/manglende infrastruktur og politisk og religiøs ustabilitet.

Dertil finnes erfaringsgrunnlag som tilsier det stikk motsatte.

Det har hendt at frivillige har fått seg selv og andre opp i farlige situasjoner der man måtte ha brukt store ressurser for å få de ut av.
Ufaglært hjelp hentes inn lokalt.

Man kan selvfølgelig gjøre som Moland og French og ta seg inn på egen hånd om man er bestemt nok på å gjøre det, men man er da helt på egenhånd om noe skulle skje.
Istedenfor å sende folk ned, så bruker Røde Kors penger på utstyr til de som er der nede, slik at de kan gjøre arbeidet som skal gjøres der. De eneste som blir sendt ned dit, er erfarene folk som skal lære opp de der nede til å bruke utstyr. Man drar ikke til et krigsherjet land, eller et land hvor utlendinger blir kidnappet, bare for å hjelpe med et stort hjerte. Vi har mange eksempler på hvor det har gått feil.

Til TS, finn deg en annen jobb som er annerledes. Det er så mye du kan gjøre i Norge, du må bare komme ut av boksen å gjøre det. Jeg nevnte også tidligere Røde Kors Hjelpekorps, der gjør du alt mulig, og får hjulpet mye.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MaiPenRai Vis innlegg
Men hva gjør det om jeg velger å bruke feks et år av livet mitt på å gjøre det JEG kan for at noen kanskje skal få det bedre enn de hadde det fra før? Du er negativ for at noen vil dra gratis.
Vis hele sitatet...
Kva konkret er du kan gjere, som ikkje ein tilfeldig person dei dreg inn frå gata kan gjere? Det er stortsett ikkje mangel på personer, det er mangel på kompetanse. Og ofte vil ein lønna, lokal, person vere billegare enn å sørge for bustad og sikkerheit til ein vestleg - i tillegg til at det får bygd lokal kompetanse som ikkje forsvinn etter eit år, og bidreg med pengar til lokalsamfunnet.

Om det er snakk om arbeid som ikkje krev langvarig utdanning, men kun kortvarig opplæring ville ikkje eg tenkt meg om to gongar om valet sto mellom lokale og importerte folk.
Du har nå gjentatt mange ganger at du har mange kvaliteter som du kan hjelpe til der nede med, fortell hva de er. Jeg regner med at du har fått med deg at en hånd å holde ikke trengs, så gode intensjoner holder ikke - hva er dine ferdigheter og/eller egenskaper? Forteller du det, så kan noen sikkert komme på en eller annen organisasjon som kan ha bruk for deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at det er betre med nokon som kan det utan å måtte få instruksjonar. Om alternativet er å sende ein sjukepleiar som kan foreta vaksinering, enkle helseundersøkelser, pleie og bistå ved kirurgi, versus å sende nokon som ikkje kan nokon av dei tinga - så er valet enkelt.

Det er kort sagt ikkje mangel på uutdanna tullinger som vil ha betalt flybillett - det er mangel på kompetanse. Har du ikkje kompetanse ender du fort opp med å ta meir tid enn du gir. Det har eg opplevd mange gonger sjølv i jobb - det er langt raskare å gjere noko, enn å forklare andre korleis dei gjer det. Og i felten er det ikkje rett stad for å få den opplæringa. Det er betre å få den andre stader før du faktisk reiser dit.
Vis hele sitatet...
Selvsagt; de med størst kompetanse prioriteres. Jeg har ingen oversikt over hvor mye mannskap det trengs rundt om i verden, men problemene er jo mildt sagt tilstedeværende, så regner jo med det trengs mannskap.
Er enig i det du sier, men syntes du blåser opp problemstillingen her.

Hiver man 20 nye hjelpearbeidere i ett rom med en instruktør i en uke, så regner jeg med man klarer å lære vekk en hel del. Er alle 20 der i 12 måneder får vi 240 måneder, sammenlagt. Det kan jeg tenke meg er forskjellen fra hjelpearbeid og jobben din; Gutt ungen på arbeidsuke er ferdig om en uke. En hjelpearbeider trenger en uke, så kan han gjøre mye nytte i mange år fremover.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hiver man 20 nye hjelpearbeidere i ett rom med en instruktør i en uke, så regner jeg med man klarer å lære vekk en hel del. Er alle 20 der i 12 måneder får vi 240 måneder, sammenlagt. Det kan jeg tenke meg er forskjellen fra hjelpearbeid og jobben din; Gutt ungen på arbeidsuke er ferdig om en uke. En hjelpearbeider trenger en uke, så kan han gjøre mye nytte i mange år fremover.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man da ikke plassere 20 lokale i samme rom med en instruktør, lære opp de, og ha de tilgjengelig som lokal arbeidskraft i all overskuelig fremtid?

Problemet her er å skaffe instruktøren, ikke den ufaglærte arbeidskraften.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Men hvorfor må dette handle om fattige barn i Afrika? Hvis noen har lest linken jeg ga finnes det en drøss organisasjoner som er keen på å få din frivillige arbeidskraft nedover i Europa, sponset av EU. Det finnes mange grunner til at EU er villig til å bruke penger på dette, blant annet å styrke den europeiske identiteten, gi ungdom et godt forhold til unionen og samtidig hjelpe til der det trengs. Så det er faktisk noen som "lar deg kuke rundt og tro at du redder verden" og som faktisk er så keen på det at de vil sponse reisen og lommepenger til overlevelse.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Men hvorfor må dette handle om fattige barn i Afrika?
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker det er fordi oppdragene i Europa ikke er eksotiske nok. Det er ikke like fett å komme hjem og fortelle at man har jobbet på et barnehjem i Estland eller Operasjon Dagsværk i Danmark som å poste bilder på instagram av at man leker med løveunger.
Sitat av moridin Vis innlegg
Hvorfor skal man da ikke plassere 20 lokale i samme rom med en instruktør, lære opp de, og ha de tilgjengelig som lokal arbeidskraft i all overskuelig fremtid?

Problemet her er å skaffe instruktøren, ikke den ufaglærte arbeidskraften.
Vis hele sitatet...
Er jo derfor jeg presiserer en instruktør, slik at det påvirker ''felt'' arbeidet i minst mulig grad. Kanskje det ikke er mulig alle plasser, men i enkelte er det absolutt. Det kunne også blitt gjort før utreise. Gjerne mot en minimal kostnad. Er det virkelig så utenkelig og u-gjennomførbart, eller gjør du deg bare vanskelig? Helt reelt spørsmål når jeg ikke ser du kommer med noen gjennomtenkte argument. Det er ikke snakk om og opplæring til kirurgi her.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Er jo derfor jeg presiserer en instruktør, slik at det påvirker ''felt'' arbeidet i minst mulig grad. Kanskje det ikke er mulig alle plasser, men i enkelte er det absolutt. Det kunne også blitt gjort før utreise. Gjerne mot en minimal kostnad. Er det virkelig så utenkelig og u-gjennomførbart, eller gjør du deg bare vanskelig? Helt reelt spørsmål når jeg ikke ser du kommer med noen gjennomtenkte argument. Det er ikke snakk om og opplæring til kirurgi her.
Vis hele sitatet...
Poenget er ikke at det er vanskelig å gjennomføre. Det er trolig lettere siden du slipper å sende instruktøren til et risikoområde for å bedrive opplæring.

Poenget er at det er en langt dårligere løsning å drive opplæring av middelklasse-ungdommer fra i-land som vil gjøre en dårlig jobb i en kort periode, enn det er å bruke instruktørene til å lære opp lokale til å gjøre den samme jobben. De lokale vil allerede være fra området, kjenne til lokal kultur, de har interesse av å jobbe hardt for å ferdigstille et prosjekt (de skal tross alt fortsatt leve i området når jobben er ferdig og hjelpearbeiderne har dratt videre til neste krise) og de vil kunne føre sin kunnskap videre til nye generasjoner i landet de kommer fra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Er jo derfor jeg presiserer en instruktør, slik at det påvirker ''felt'' arbeidet i minst mulig grad. Kanskje det ikke er mulig alle plasser, men i enkelte er det absolutt. Det kunne også blitt gjort før utreise. Gjerne mot en minimal kostnad. Er det virkelig så utenkelig og u-gjennomførbart, eller gjør du deg bare vanskelig? Helt reelt spørsmål når jeg ikke ser du kommer med noen gjennomtenkte argument. Det er ikke snakk om og opplæring til kirurgi her.
Vis hele sitatet...
Men om det er gjennomførbart - kvifor ikkje lære opp lokale? Dei kjenner kulturen, snakker språket, kan å bygge relasjoner. Og for det ein flybillett koster kan ein lønne folk. Som gjer at færre lever i fattigdom. I tillegg vil dei verte verande lenger enn vestlege, dei vil gjerne nytte seg av kunnskapen til å skaffe seg meir kunnskap, og nytte kunnskapen utanom om jobb, gjennom å spre kunnskap.

Kort sagt - kva fordel har vestlege i den situasjonen? Det er spørsmålet du må svare på.
Sist endret av vidarlo; 4. desember 2014 kl. 23:38.
Hva med å heller engasjere deg i lokalsamfunnet? Røde Kors har f.eks. et stort aktivitetstilbud for Frivillige. Alt fra å tilby leksehjelp til ungdom og besøkstjeneste for eldre. Til organisering og gjennomføring av ferie og julefeiring for vanskeligstilte.

Her er f.eks. aktivitetene som Røde kors tilbyr i Oslo.
https://www.rodekors.no/distriktside...bli-frivillig/

Røde Kors har også en del kurs som er gratis for frivillige. Mest innenfor kommunikasjon og konflikthåndtering. Medlemmer av hjelpekorpset får også gjerne utvidet kurs innenfor førstehjelp og søk etter savnete personer i marka o.l.
Sist endret av ZaiRoX; 10. desember 2014 kl. 08:57.
Til trådstarter. Har ikke lest alle tilsvarende dine men du kan jo søke "working holiday" hos skandinaviske utesteder utenfor EU, deretter bruke fritiden din på velferd der nede. Jeg dro ned til thailand og jobbet med hunder reddet fra ulovlig kjøtthandel. Utrolig givende.