Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 12674
Finnes det en offentlig oversikt over saker hvor personer er blitt bortført/forsvunnet? Og om personene er blitt funnet eller ikke, og om de ble funnet levende eller død?

Bare kom til å tenke på hva sjansene til den 16-åringen som er savnet er, sånn statistisk sett.
http://www.missingkids.com/missingki...eCountry=en_US
Tror denne siden bare er for Amerikanske saker.
Kan jo ikke være mange som blir bortført i Norge, siden en bortføring får så mye oppmerksomhet.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Kan jo ikke være mange som blir bortført i Norge, siden en bortføring får så mye oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Eller så blir de bare borte, i denne saken fant de jo sko og mobil(?).
Men hvis noen bare blir borte så blir de bare meldt savnet og nevnt på nyhetene.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Eller så blir de bare borte, i denne saken fant de jo sko og mobil(?).
Men hvis noen bare blir borte så blir de bare meldt savnet og nevnt på nyhetene.
Vis hele sitatet...
Mobilen, èn sko og èn sokk. Rart de ikke har funnet antydninger til basketak, for å miste en sokk er ikke bare bare. Sokker sitter som oftest veldig godt på foten..

Hvis det ikke kommer krav om løsepenger snart, så er sjansene for å finne henne i livet svært små. Den skyldige vil neppe slippe henne fri, med mindre han er dum og VIL bli tatt.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Mobilen, èn sko og èn sokk. Rart de ikke har funnet antydninger til basketak, for å miste en sokk er ikke bare bare. Sokker sitter som oftest veldig godt på foten..

Hvis det ikke kommer krav om løsepenger snart, så er sjansene for å finne henne i livet svært små. Den skyldige vil neppe slippe henne fri, med mindre han er dum og VIL bli tatt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er akkurat det jeg tenker!
Jeg er 100% sikker på at hun ble bortført.
Synes politiet har vært trege i saken som foregår nå. Først kvelden dagen etterpå kommer de fram med en teori om at hun kan ha blitt kidnappet med bil?

De burde ha varslet grenser til sverige og bomstasjoner samme natta. Så burde de ha etterforsket overvåkningskameraer pronto. Tror det er liten sjans de finner henne innen 1km rekkevidde, tipper hun er way gone eller sitter i fangenskap i en eller annen kjeller.
Har en følelse på at dette ikke er en bortføringsak siden de er så sjeldne, hva om dette bare var en vanlig voldtekt som gikk veldig galt?
Sist endret av 1234haha; 7. august 2012 kl. 00:18.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Finnes det en offentlig oversikt over saker hvor personer er blitt bortført/forsvunnet? Og om personene er blitt funnet eller ikke, og om de ble funnet levende eller død?

Bare kom til å tenke på hva sjansene til den 16-åringen som er savnet er, sånn statistisk sett.
Vis hele sitatet...
ganske små etter min mening, snakket med en politimann på privaten, og hann sa "sånn mellom oss i privaten, så trur jeg hu ble voldttatt, og er drept, nå er det bare å vente på at hu blir funnet"

litt kjipern at det er det som etter stor sansynlighet har skjedd, men men......
Sitat av 1234haha Vis innlegg
Har en følelse på at dette ikke er en bortføringsak siden de er så sjeldne, hva om dette bare var en vanlig voldtekt som gikk veldig galt?
Vis hele sitatet...
Trist at man kan kalle voldtekter vanlige fortiden...

Voldtekt er tragisk.. Skaff dame på en ordentlig måte enn å fucke opp livet til offeret og seg sjøl
Ridder av 1. klasse
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3791832.html

436 mennesker er savnet i norge siden 1992. 322 av de savnede er menn... Har også lest (finner det ikke nå) at politiet antar at endel av de 436 menneskene som er savnet, faktisk er i livet men at de har rømt landet pga forskjellige ting.


Angående hun 16åringen som forsvant. Har kanskje sett for mye på TV, men veldig ofte blir det sagt at hvis de ikke finner en person innen 24timer, så er sjangsene for å finne personen i livet veldig små... Tror det ligger noe i det... Som nevnt tidligere, hvis det er snakk om en bortføring for så å voldta en person, mens så går no galt... Så vil kanskje gjerningsmannen drepe offeret, for å så skjule liket? Som igjen er mindre sjangs for å bli tatt?
Tror sjansen for å finne henne i live er nærmere 0. Det eneste som gir mening akkurat nå er at hun er bortført. Det kunne vært mulig at hun hadde stukket av hvis de bare fant mobilen, men hvem tar av seg skoen og sokken før de stikker av?

Hvis du antar at hun er bortført, er mulighetene for å finne henne i live veldig små. Siden vi lever i et land med ekstremt få bortføringer og drap, er det gode sjanser for at det er første gang gjerningsmannen prøver seg på noe slikt. Med mindre han er psykotisk, vil han sannsynligvis være veldig nervøs akkurat nå, så det er gode sjanser for at han vil kvitte seg med "bevisene" så snart som mulig, hvis han ikke allerede har gjort det. Hvis han ikke allerede har drept henne og kvittet seg med liket, vil jeg tippe at han kommer til å holde henne fanget i lang tid. Selve kidnappingen er den mest risikofylte delen, så gir vel mening at han skal ta seg god tid når han først har gjennomført det.

Tror enten hun blir funnet død i løpet av noen få dager, eller ikke funnet i det hele tatt.

Det er vel forresten også sannsynlig at personen som har bortført henne bor i området, siden folk som kidnapper og dreper vanligvis gjør det der de er kjent, og slik at de ikke må frakte offeret så langt.
Sist endret av nikons; 7. august 2012 kl. 02:56.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Kan jo ikke være mange som blir bortført i Norge, siden en bortføring får så mye oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Det der stemmer nok desverre ikke. Et "godt" utført mord er vel det som i registrene bare står som "savnet". Tror nok det er SVÆRT mange drapssaker der offer aldri blir funnet og at det dermed aldri får noen annen status en savnet

Sitat av 1234haha Vis innlegg
Har en følelse på at dette ikke er en bortføringsak siden de er så sjeldne, hva om dette bare var en vanlig voldtekt som gikk veldig galt?
Vis hele sitatet...
I gjerningspersonens øyne er det vel neppe noe som har gått galt hittil iogmed at han ikke er tatt , er da slett ikke utenkelig at han hadde som mål å bortføre og ja.. bare fantasien setter grenser
Ridder av 1. klasse
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Det der stemmer nok desverre ikke. Et "godt" utført mord er vel det som i registrene bare står som "savnet". Tror nok det er SVÆRT mange drapssaker der offer aldri blir funnet og at det dermed aldri får noen annen status en savnet
Vis hele sitatet...
Det som undrer meg er hvor alle disse menneskene som forsvinner egentlig blir av? Vi har jo de siste årene hatt en hel haug med slike saker, hvor folk er meldt savnet, politiet antar at det har skjedd noe kriminelt, men de fant aldri liket... La oss si at de blir drept, hvorfor finner ingen likene? Blir de gravt ned? Dumpet på sjøen? Eller på andre plasser der det ikker er mulig å finne de igjen?
Sitat av Oatre Vis innlegg
Voldtekt er tragisk.. Skaff dame på en ordentlig måte enn å fucke opp livet til offeret og seg sjøl
Vis hele sitatet...
Desverre så er det et fetish for noen.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Mobilen, èn sko og èn sokk. Rart de ikke har funnet antydninger til basketak, for å miste en sokk er ikke bare bare. Sokker sitter som oftest veldig godt på foten..
Vis hele sitatet...
http://noshowsocks.net/wp-content/uploads/2012/04/mens-no-show-socks.jpg
Slike sokker sitter nesten fast i skoen, faller hvertfall veldig lett av. Mange som bruker disse nå sommerstider.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Det som undrer meg er hvor alle disse menneskene som forsvinner egentlig blir av? Vi har jo de siste årene hatt en hel haug med slike saker, hvor folk er meldt savnet, politiet antar at det har skjedd noe kriminelt, men de fant aldri liket... La oss si at de blir drept, hvorfor finner ingen likene? Blir de gravt ned? Dumpet på sjøen? Eller på andre plasser der det ikker er mulig å finne de igjen?
Vis hele sitatet...
Kan egentlig ikke skjønne at det skal være så vanskelig å gjemme et lik, ta det med langt inn i marka, og legg det på bunnen av et tjern eller lignende, så er det jo ingen som finner det. Samme hvis du begraver det langt ut i skogen, eller kaster det på havet for den saks skyld
Sitat av binkabi Vis innlegg
http://noshowsocks.net/wp-content/uploads/2012/04/mens-no-show-socks.jpg
Slike sokker sitter nesten fast i skoen, faller hvertfall veldig lett av. Mange som bruker disse nå sommerstider.
Vis hele sitatet...
Godt vi fikk oppklart det! Var personlig med å lete etter jenta igår, og må berømme de som fortsatt er der for det er svært demotiverende når man ikke har et eneste spor å gå etter.
Ridder av 1. klasse
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Kan egentlig ikke skjønne at det skal være så vanskelig å gjemme et lik, ta det med langt inn i marka, og legg det på bunnen av et tjern eller lignende, så er det jo ingen som finner det. Samme hvis du begraver det langt ut i skogen, eller kaster det på havet for den saks skyld
Vis hele sitatet...
mja, er litt skeptisk til å kaste lik på havet, i så fall må du gjøre det langt ute på havet, siden ting av og til har en tendes til å flyte opp på land igjen, gjelder også tjern, dersom du ikke bider liket fast i noe tungt og dropper hele greiene midt i tjernet
Tror nesten hele forsvinningssaken kunne vært unngått dersom denne tafatte dama hadde tatt seg bryet med å smette på et jævla plar med sko og gå ut å sjekke.

http://www.dagbladet.no/2012/08/05/n...sjon/22829493/

Hadde jeg hørt et hyl som passer med beskrivelsen der hadde jeg ikke nølt et sekund med å gå ut. Man ser det på dama der at hun satt ute å røyka og drakk vin...
Ridder av 1. klasse
Politiet i norge burde ser mer på criminal minds... + at vi skulle hatt en ekte Varg Veum IRL!
Sitat av raker1 Vis innlegg
Tror nesten hele forsvinningssaken kunne vært unngått dersom denne tafatte dama hadde tatt seg bryet med å smette på et jævla plar med sko og gå ut å sjekke.

http://www.dagbladet.no/2012/08/05/n...sjon/22829493/

Hadde jeg hørt et hyl som passer med beskrivelsen der hadde jeg ikke nølt et sekund med å gå ut. Man ser det på dama der at hun satt ute å røyka og drakk vin...
Vis hele sitatet...
Det skal ha vært to gutter som lagde disse lydene.
Sitat av shonny Vis innlegg
Det skal ha vært to gutter som lagde disse lydene.
Vis hele sitatet...
Kilde???? 10t
Sitat av deZ Vis innlegg
Kilde???? 10t
Vis hele sitatet...
To andre ungdommer har tatt kontakt med VG Nett og sagt at de var i området på tidspunktet, og at de mener det er dem naboene kan ha hørt. De skal også ha gitt disse opplysningene til politiet.
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10052213


Forresten så skal ei jente ha blitt forsøkt dratt inn i en bil på Manglerud i forrige uke. Skal finne kilden.
Sist endret av shonny; 7. august 2012 kl. 04:56.
Sitat av shonny Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10052213


Forresten så skal ei jente ha blitt forsøkt dratt inn i en bil på Manglerud i forrige uke. Skal finne kilden.
Vis hele sitatet...
Takker og bukker!!
Sitat av deZ Vis innlegg
Takker og bukker!!
Vis hele sitatet...
Finner ikke en nyhetskilde på at ei jente ble forsøkt dratt inn i en bil på Manglerud, men det ble skrevet på en FB-gruppe dedikert til Sigrid.
http://www.facebook.com/groups/185683988230563/

Selv tror jeg det er denne mannen som har vært på fære:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10015366

Datteren til en venn av familien hadde kommet gråtende hjem en dag, og forklart at det var hengt opp bilder av mannen som hadde prøvd å lokke henne og en venninne inn i bilen sin.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder da mannen jeg linket til og skal ha skjedd på Godlia, ikke langt ifra stedet Sigrid ble bortført.
Sist endret av shonny; 7. august 2012 kl. 05:10.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Kan jo ikke være mange som blir bortført i Norge, siden en bortføring får så mye oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...
Nope. Over 450 personer har status som savnet i Norge, vet ikke det eksakte tallet, men er rundt det. Mange av disse er sannsynligvis døde eller tatt ut av landet.

Med andre ord så er dette absolutt ikke så utrolig sjeldent, handler mest om at folk flest bryr seg om tragiske enkeltsaker, i stedet for statistikk.


Sitat av raker1 Vis innlegg
Tror nesten hele forsvinningssaken kunne vært unngått
Hadde jeg hørt et hyl som passer med beskrivelsen der hadde jeg ikke nølt et sekund med å gå ut. Man ser det på dama der at hun satt ute å røyka og drakk vin...
Vis hele sitatet...
Tror du er litt vel skråsikker, ved tettbebygde strøk så er det ikke uvanlig at man hører hyl, smell som kan forveksles med skytevåpen osv uten at det ligger noe kriminelt bak - politiet rykker jo ut til falsk alarm stadig vekk. Blir for dumt å klandre naboen for noe sånt når man ikke har innsyn i detaljene...
Sist endret av Tnh; 7. august 2012 kl. 07:56.
Er det noen her inne som er medlem av denne gruppen? Fint om du kan sende meg en PM.
Et generelt spørsmål til bortføring og slike saker.
Telenor / Netcom har alle telefoner triangulert så de vet sånn ca hvor alle befinner seg (jada, big brother ser deg).
Er det ikke logisk mulig å finne ut f.eks hvem mobiltelefoner som var i det området på den tiden og hvem mobil som hadde forsvunnet fra området 30 minutter etterpå?

Da det er få telefoner som rører på seg eller har aktivitet på denne tiden så burde det vel være en smal sak å sjekke om det er en person med en mobil tilknytning som har vært årsaken til denne bortkommelsen?'

Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?
Sist endret av bottknott; 7. august 2012 kl. 09:33.
-Rar på fulltid.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Et generelt spørsmål til bortføring og slike saker.
Telenor / Netcom har alle telefoner triangulert så de vet sånn ca hvor alle befinner seg (jada, big brother ser deg).
Er det ikke logisk mulig å finne ut f.eks hvem mobiltelefoner som var i det området på den tiden og hvem mobil som hadde forsvunnet fra området 30 minutter etterpå?

Da det er få telefoner som rører på seg eller har aktivitet på denne tiden så burde det vel være en smal sak å sjekke om det er en person med en mobil tilknytning som har vært årsaken til denne bortkommelsen?'

Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?
Vis hele sitatet...
E'kke lov trur jeg, datalagringsdirektivet.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Voldtekt er tragisk.. Skaff dame på en ordentlig måte enn å fucke opp livet til offeret og seg sjøl
Vis hele sitatet...
Tror ikke man skal utelukke at han har et forhold med noen, men er impotent eller noe lignende. Det er noen som ikke takler at de er impotente, og den eneste måten de klare å få ting ut, er ved å forgripe seg på noen.

Man ser flere eksempler på dette i for eksempel seriemorder-saker. Ikke det at jeg tror at dette er en seriemorder.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Kan egentlig ikke skjønne at det skal være så vanskelig å gjemme et lik, ta det med langt inn i marka, og legg det på bunnen av et tjern eller lignende, så er det jo ingen som finner det. Samme hvis du begraver det langt ut i skogen, eller kaster det på havet for den saks skyld
Vis hele sitatet...

Vil nok tro det er vanskligere enn man tror.. Liket skal fraktes, det vil lukte noe helt forjævli.. Har ikke noe kunnskaper om temaet, men jeg tror ikke det bare er å slenge liket til sjøs
Unlicensed Surgeon
Et generelt spørsmål til bortføring og slike saker.
Telenor / Netcom har alle telefoner triangulert så de vet sånn ca hvor alle befinner seg (jada, big brother ser deg).
Er det ikke logisk mulig å finne ut f.eks hvem mobiltelefoner som var i det området på den tiden og hvem mobil som hadde forsvunnet fra området 30 minutter etterpå?

Da det er få telefoner som rører på seg eller har aktivitet på denne tiden så burde det vel være en smal sak å sjekke om det er en person med en mobil tilknytning som har vært årsaken til denne bortkommelsen?'

Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?
Vis hele sitatet...
Dette har faktisk blitt gjort før. Jeg håper de tar i bruk denne metoden i dette tilfellet også.
Bekreftet at Sigrid hadde på seg slike sokker:
http://bloggfiler.no/sofieluringen.b...3598707004.jpg

Det skal altså ikke mye til for at de faller av.

Det skal også ha blitt funnet en sokk som ligner på sokken fra barnehagen på Skullerud.

Politiet kan ikke bekrefte at Sigrid skrev "Chiller'n hjemme" eller om det ble sendt flere smser etter dette.
Sitat av bottknott Vis innlegg
Et generelt spørsmål til bortføring og slike saker.
Telenor / Netcom har alle telefoner triangulert så de vet sånn ca hvor alle befinner seg (jada, big brother ser deg).
Er det ikke logisk mulig å finne ut f.eks hvem mobiltelefoner som var i det området på den tiden og hvem mobil som hadde forsvunnet fra området 30 minutter etterpå?

Da det er få telefoner som rører på seg eller har aktivitet på denne tiden så burde det vel være en smal sak å sjekke om det er en person med en mobil tilknytning som har vært årsaken til denne bortkommelsen?'

Eller er jeg helt på tyttebærtur nå?
Vis hele sitatet...
En mobil er ikke en spesifikk person, og skal derfor ikke omtales som "hvem", men "hvilken".

Ellers kan jeg fortelle at telenor har mulighet til det. De har et register som er direkte koblet opp mot folkeregisteret og kan derfor ved hjelp av info som navn/mobilnummer finne ut nøyaktig hvor en bestemt mobil(og derfor ofte eieren) befinner seg til en hver tid.

Fikk det fortalt av en av de hovedansvarlige for dette registeret på sommerferie i år.

Er helt enig i at dette skulle blitt gjort i slike saker som denne
Sitat av raker1 Vis innlegg
En mobil er ikke en spesifikk person, og skal derfor ikke omtales som "hvem", men "hvilken".

Ellers kan jeg fortelle at telenor har mulighet til det. De har et register som er direkte koblet opp mot folkeregisteret og kan derfor ved hjelp av info som navn/mobilnummer finne ut nøyaktig hvor en bestemt mobil(og derfor ofte eieren) befinner seg til en hver tid.

Fikk det fortalt av en av de hovedansvarlige for dette registeret på sommerferie i år.

Er helt enig i at dette skulle blitt gjort i slike saker som denne
Vis hele sitatet...

Sykt at ikke det kan gjøres unntak ved slike situasjoner..
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Sykt at ikke det kan gjøres unntak ved slike situasjoner..
Vis hele sitatet...
Jeg bemerke her at noe av det sin er viktig i en stat som Norge er at vi aldri gjør unntak fra regler, og i hvertfall ikke viktige regler, selv om det er til en god sak. Det gjør at man plutselig ender opp med skjønn.

Videre lagres uansett ikke lokasjonene i noen form for database, så selv om man hadde lov kunne man ikke gjort det. Man har datalagringsdirektivet som kommer snart, men selv dette ville ikke hjulpet da det kun lagrer lokasjonen i det man tar en telefon eller sender en melding - og dermed er man avhengig av at den skyldige gjør dette akkurat i gjerningsøyeblikket, noe som er lite trolig.
Unlicensed Surgeon
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg bemerke her at noe av det sin er viktig i en stat som Norge er at vi aldri gjør unntak fra regler, og i hvertfall ikke viktige regler, selv om det er til en god sak. Det gjør at man plutselig ender opp med skjønn.

Videre lagres uansett ikke lokasjonene i noen form for database, så selv om man hadde lov kunne man ikke gjort det. Man har datalagringsdirektivet som kommer snart, men selv dette ville ikke hjulpet da det kun lagrer lokasjonen i det man tar en telefon eller sender en melding - og dermed er man avhengig av at den skyldige gjør dette akkurat i gjerningsøyeblikket, noe som er lite trolig.
Vis hele sitatet...

Hvilken basestasjon du er koblet opp mot til enhver tid lagres. Viser til denne artiklen i VG
Sitat av shonny Vis innlegg
Er det noen her inne som er medlem av denne gruppen? Fint om du kan sende meg en PM.
Vis hele sitatet...
Fantastisk med slikt arrangement, viser at folk faktisk bryr seg!
Sitat av Oatre Vis innlegg
Vil nok tro det er vanskligere enn man tror.. Liket skal fraktes, det vil lukte noe helt forjævli.. Har ikke noe kunnskaper om temaet, men jeg tror ikke det bare er å slenge liket til sjøs
Vis hele sitatet...
Kaster man på sjøen vil det komme opp igjen uansett om man fester 1tonn tunge steiner fast i det. Utrolig hvor sterk strømmen kan være til tider.

Sitat av djrubber Vis innlegg
E'kke lov trur jeg, datalagringsdirektivet.
Vis hele sitatet...
Joda, de har full oversikt over hvordan basestasjoner du har vært koblet til og dette er DLD som har sagt at de må. Problemet er at hun har mistet telefonen, dette var vel en av de tingene som de fant først (??)
Om hun ikke blir funnet innen Onsdag kveld, tror jeg hun har blitt voldtatt og drept.. Faen for en jævla kuk hvis gjerningsmannen har gjort det..
Dette er vel ganske relevant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing...woman_syndrome

Ikke at jeg har noe i mot at mye ressurser dedikeres til søket, det er utelukkende positivt - men dette er ufattelig mye forskjellsbehandling, er over 400 personer som har status som savnet i Norge, majoriteten menn. Hvor mye ressurser har politivesen brukt på å forsøke å finne disse, kontra ressursene som brukes på denne saken?
Sitat av Tnh Vis innlegg
Dette er vel ganske relevant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing...woman_syndrome

Ikke at jeg har noe i mot at mye ressurser dedikeres til søket, det er utelukkende positivt - men dette er ufattelig mye forskjellsbehandling, er over 400 personer som har status som savnet i Norge, majoriteten menn. Hvor mye ressurser har politivesen brukt på å forsøke å finne disse, kontra ressursene som brukes på denne saken?
Vis hele sitatet...
Flertallet av de er personer som har rømt fra institusjoner og fosterhjem, derfor bruker ikke politiet/letemannskaper like mye ressurser.. De resterende er som oftest folk som er lei av Norge og reiser utenlands/til skogs uten å melde fra at de er i god behold.
Sist endret av Deximus; 7. august 2012 kl. 23:00.
Sitat av Tnh Vis innlegg
Dette er vel ganske relevant:

http://en.wikipedia.org/wiki/Missing...woman_syndrome

Ikke at jeg har noe i mot at mye ressurser dedikeres til søket, det er utelukkende positivt - men dette er ufattelig mye forskjellsbehandling, er over 400 personer som har status som savnet i Norge, majoriteten menn. Hvor mye ressurser har politivesen brukt på å forsøke å finne disse, kontra ressursene som brukes på denne saken?
Vis hele sitatet...
Er vel ofte ogsaa menn som har tilknytning til diverse kriminelle miljOer som ogsaa forsvinner sporlOst. Veit om 2 tilfeller her i denne lille byen jeg bor i og de har som sagt ikke vAErt de snilleste guttene i gata."kola" gjeld o.l. Politiet gidder vel ikke bry seg saa mye naar de vet det er "raattne epler" de leter etter. (pluss at media sikkert ikke er saa hyppe paa aa fOlge opp en sak der en kokain dealer har "forsunnet")
Sist endret av A-tillah; 7. august 2012 kl. 23:07.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kaster man på sjøen vil det komme opp igjen uansett om man fester 1tonn tunge steiner fast i det. Utrolig hvor sterk strømmen kan være til tider.
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt.

En person som drukner og/eller får lungene fylt med vann vil ikke flyte i første omgang. Kroppen vil havne på bunn. Så vil strømmen avgjøre hvor den havner på bunnen, og evnt om den beveger seg på bunnen(med mindre den er vektet ned eller hekter seg fast i noe).

Etter noen dager til ei uke eller to(avhengig av vanntemperatur, kroppstype osv), så vil prosessen med å råtne produsere nok gasser som fyller magen med såpass mye gass at kroppen vil få positiv oppdrift. Dersom den da flyter fritt og ikke henger fast i noe så vil den flyte opp til overflaten. Strømmen avgjør da hvor kroppen flyter til overflaten, og hvor den flyter hen.

I mellomtiden så vil kroppen være fiskemat. Tar prosessen med å produsere gasser lang nok tid, kroppen er vektet ned eller det er mye fisk rundt så vil det som flyter opp variere fra en kropp som er småspist på til kun kroppsdeler. Mao sjeldent ett vakkert syn.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Sykt at ikke det kan gjøres unntak ved slike situasjoner..
Vis hele sitatet...
Det skulle ikke vært å gjøre unntak. Det skulle vært en selvfølge i saker som denne...

Sitat av etse Vis innlegg
Jeg bemerke her at noe av det sin er viktig i en stat som Norge er at vi aldri gjør unntak fra regler, og i hvertfall ikke viktige regler, selv om det er til en god sak. Det gjør at man plutselig ender opp med skjønn.

Videre lagres uansett ikke lokasjonene i noen form for database, så selv om man hadde lov kunne man ikke gjort det. Man har datalagringsdirektivet som kommer snart, men selv dette ville ikke hjulpet da det kun lagrer lokasjonen i det man tar en telefon eller sender en melding - og dermed er man avhengig av at den skyldige gjør dette akkurat i gjerningsøyeblikket, noe som er lite trolig.
Vis hele sitatet...
Men har man en mistenkt kan man spore opp denne personen. Har man da rett i sine mistanker finner man da også offeret
Sitat av Deximus Vis innlegg
Flertallet av de er personer som har rømt fra institusjoner og fosterhjem, derfor bruker ikke politiet/letemannskaper like mye ressurser.. De resterende er som oftest folk som er lei av Norge og reiser utenlands/til skogs uten å melde fra at de er i god behold.
Vis hele sitatet...
Du har rett i det at mange som rømmer fra institisjoner osv og at enkelte bare stikker av, men langt fra alle.

Som her, Arild har vært savnet siden 5 mai, forsvunnet fra fest, eneste jeg har sett er en liten notis i Dagbladet, politiet har ført overflatesøk via båt på et mindre område, that's it. I motsetning så søker politiet på 3 dagen ved denne saken, med helikopter, hundepatruljer, båtmannskaper, vanlige letemannskaper fra politiet og røde kors med hjelp fra 700 +- frivillige.

http://www.dagbladet.no/2012/05/08/n...ning/21499325/

Stor differanse mellom alder? Tja, men se her: musikeren Per Kristian (24) forsvant fra Bergen 30 april, bare klær og sko ble funnet, knapt hørt om forsvinningen verken fra politi eller media.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10070894
For halvannen uke siden forsvant en polsk mann på 46 år på Karmøy i Rogaland.

Det ble da søkt fra og med natt til mandag til og med torsdag ettermiddag. Fire dager. Til tross for ferie så deltok det mannskap fra både Røde Kors Hjelpekorps, Norsk Folkehjelp, Sivilforsvaret, Heimevernet, Norske Redningshunder, Redningsselskapet, dykkere samt innleid kompetanse fra Bunndata for å digitalt scanne havbunnen. Politiet deltok også på en del leteaksjoner, samt styrte aksjonen i samråd med Hjelpekorpset.

Eg vet mye av dette da eg selv var med på leteaksjonen hver dag med unntak av korte perioder for å få søvn og næring.

Dette er bare ett eksempel. Hvor raskt, hvor mange, og hvordan en leteaksjon utføres varierer veldig fra aksjon til aksjon. Dette avgjøres av Politiet og HRS(dersom de er en del av aksjonen) tidlig, og vurderes fortløpende underveis. Avgjørelsen tas på bakgrunn av informasjon som dukker opp, funn underveis, nye opplysninger, vitneobservasjoner og ikke minst personlige variasjoner fra person til person som forsvinner.

Og tro meg, det er mye informasjon rundt leteaksjoner som aldri havner i media. Dette gjelder både nevnte aksjon på Karmøy, leteaksjonen i Oslo og alle andre aksjoner. Vi som er med og leter får vite litt mer, men vi får heller ikke vite alt. Og slik er det bare.
Sitat av nomore Vis innlegg
Ikke helt korrekt.

En person som drukner og/eller får lungene fylt med vann vil ikke flyte i første omgang. Kroppen vil havne på bunn. Så vil strømmen avgjøre hvor den havner på bunnen, og evnt om den beveger seg på bunnen(med mindre den er vektet ned eller hekter seg fast i noe).

Etter noen dager til ei uke eller to(avhengig av vanntemperatur, kroppstype osv), så vil prosessen med å råtne produsere nok gasser som fyller magen med såpass mye gass at kroppen vil få positiv oppdrift. Dersom den da flyter fritt og ikke henger fast i noe så vil den flyte opp til overflaten. Strømmen avgjør da hvor kroppen flyter til overflaten, og hvor den flyter hen.

I mellomtiden så vil kroppen være fiskemat. Tar prosessen med å produsere gasser lang nok tid, kroppen er vektet ned eller det er mye fisk rundt så vil det som flyter opp variere fra en kropp som er småspist på til kun kroppsdeler. Mao sjeldent ett vakkert syn.
Vis hele sitatet...
Oslos skytsengel Halvdan Svarte ble drept, bundet til en stor møllestein og dumpet i drammensfjorden. Han fløt opp med hele møllesteinen og ble erklært for hellig.
Det var også en amerikaner som var bundet til en stol med kjetting og tynget ned med vektskiver som også fløt opp, så oppdriften i en kropp full av gasser kan være enorm.