Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1334
Bedriften jeg er ansatt i er ikke av den største, men jobben jeg har er etter min mening den beste jeg har hatt. Slik vi arbeider i dag er det ikke behov for en fast plass for de fleste, men vi er likevel låst til faste stasjoner, noe vi, ledelsen i bedriften, ønsker å få en slutt på.

Det vi ønsker er en løsning hvor en kan sette seg ned, logge seg på og få alt klart på skjermen uansett hvor de setter seg. Det er ikke nødvendigvis behov for at alle stasjoner blir påvirket av denne løsningen, men at bedriften får en løsning som passer bedre for oss.

Tynnklienter er en tanke som har krysset tankene, men igjen ser jeg på det som en invistering som ikke bør være nødvendig da vi har maskiner nok til "alle"; da med forbehold om at de kan benyttes for en slik løsning.

Slik jeg ser dette for meg bør brukernavn og passord kunne brukes på klient-siden, og jeg forstår at dette må knyttes mot et domene eller lignende, og da få inn verktøy som outlook med alle kontakter, maler, signaturer, etc, i tillegg til andre verktøy som benyttes til den jobben vi gjør.

(vi har egne programmer som jeg ikke ønsker å nevne her)

Har noen forslag til denne "problemstillingen"?
Windows 2008 Server - Active Directory?
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Vil Windows Server med AD være en god, men samtidig enkel løsning?

Hvordan vil denne løsningen fungere i praksis, og hvilke positive og negative sider gir det for vår bedrift?
Hva med Citrix? Sentralisert pålogging uansett hvor du sitter..såvidt jeg skjønner det så er det dette du sikter til!

Du har muligheten også som Xeon sier å benytte deg av AD, mappe opp H: som hjemmeområde mot server så alle alltid får tilgang til sine egne dokumenter og tvinge folk til å ikke bruke lokal harddisk til å lagre på. Dette betyr i realiteten at du kan logge deg på hvem som helst PC og få det samme skrivebordet hver gang. Dette blir lagret i roaming profile (så vidt jeg husker), og blir syncet tilbake til serveren hver gang de logger seg av. noe båndbredde intensivt hvis folk lagrer alt mulig drit på skrivebordet som mapper med bilder eller 300 Powerpoint-presentasjoner men....(derav å tvinge dem til å lagre på serveren).

Du kan vel også streame deres egne programmer rett fra serveren til hver klient PC så du slipper å innstalere det lokalt pr pc også..men dette er jeg litt usikker på. Vet du kan dette gjennom Citrix hvertfall.
Det er litt opp til dere selv hvor komplisert dere vil gjøre det.
Enten kan dere installere pcene som man ellers gjør og melder de inn i domenet.
Da kan dere logge på hvilken som helst datamaskin og ha samme profil(bakgrunn,bokmerker o.l).
I tillegg er det mulig å la programvare følge en bruker, men er nok mer hensiktmessig på maskinnivå.
Dette styres i Group Policy. Hvis ønskelig kan man automatisere installasjonsprosessen av nye pcer via Windows Deployment Services, dette er noe mer komplisert, hvis du ikke kjenner til det fra før.

Mange muligheter.
Sist endret av Xeon; 21. februar 2012 kl. 09:38.
Du trenger Windows server 2008 med AD. I AD setter du opp roaming profiles, men da er du avhengig av at maskinen har tilkobling til LAN når du logger på.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Her var det mange gode forslag med flotte forklaringer, og jeg takker for selvfølgelig for det.

Vi tar ikke høyde for at det vil skje endringer i nær fremtid, men vi vil se på og vurdere det som legges frem.

Hvis det skulle være andre forslag/variasjoner på løsninger tar vi gjerne imot dem også.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Mye er allerede nevnt, men dette er ganske IT-bedrift 101 basert på Microsoft.


1. Sentralisert AD-pålogging gjør det utrolig enkelt å administrere både brukere og filer
2. Med sentralisert brukeradministrasjon er det utrolig enkelt å tildele både ressurser og tjenester til respektive brukere eller grupper
3. Tett integrasjon med Outlook og bruk av global address list
4. Automatisk deployment av settings og software via Group Policy Objects.
5. Unifisering av innlogging på alle enheter (99% av alle enheter idag støtter LDAP-pålogging).


Så hiver du som nevnt tidligere her oppe Citrix inn hvis du vil streame applikasjoner eller kjøre tynne klienter (evt rævpule deg selv, hilsen en som har jobbet med de fleste typer oppsett).


For å si det rett ut, å _ikke_ kjøre AD selv i en bedrift med fire ansatte er renspikket idioti og galskap, AD har vært standarden for Windowsbasert samhandling og management i godt over 15 år og det kommer ikke til å endre seg med det første.

Sitat av fredeve Vis innlegg
Du trenger Windows server 2008 med AD. I AD setter du opp roaming profiles, men da er du avhengig av at maskinen har tilkobling til LAN når du logger på.
Vis hele sitatet...
Den setningen ga ingen mening, hvis du har definerte roaming profiles vil profilen lagres på maskinen, da kopieres den over til maskinen ved første pålogging når du sitter i samme subnet som domenekontrolleren \ filserveren og etter det kan du logge på profilen så mange ganger du vil utenfor domenet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lukter Citrix lang vei.. :P