Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1804
Hei! Har en problemstilling hvor jeg er litt usikker på rettigheter og håndtering/løsning.

Min mor ga bort en rellativt dyr, brukt sykkel til en kompis av min lillebror (19år), imot at han skulle hjelpe til med diverse gjøremål på huset. Sykkelen skulle egentlig selges (5000,-), men han fikk den da imot det han skulle gjøre. Dette gjorde han ikke, men sykkelen har han, og nekter å komme tilbake med den. Han oppfører seg svært problematisk og frekk.

Lovte da å løse dette for min mor som er veldig fortvilet og lei seg, men ønsker heller ikke å eskalere situasjonen. Har også snakket med hans mor, som bare beklager hannes adferd, men at hun ikke kan gjøre noe med det.

Hvilken rettigheter osv har jeg her? er det en politisak og kan tyverianmeldes? Eller er eneste mulighet å komme på døra og røske den tilbake? Ikke serlig etisk.
Hva kan politiet gjøre med at han er en drittsekk? La det være.. nå vet dere hvem han er. Ikke stort å gjøre med dessverre :/
Ta kontakt med faren til denne personen også, ikke bare moren. Vær litt frampå, si at dere vil anmelde hvis ikke de får skikk på sønnen deres, selv om ikke dere nødvendigvis ønsker å gå så langt i virkeligheten. Ser ikke helt hvordan de vil tørre å ikke gjøre noe med saken da, de færreste vil risikere å bli anmeldt, noe som gjerne koster tid og selv om de skulle vinne saken.

Hvis ikke det fungerer, ta kontakt med konfliktrådet. Det er ikke like drastisk som politianmeldelse, men heller ikke noe som de bare kan ignorere, så det vil sannsynligvis gi resultater.

tl;dr ta affære, det vil hjelpe. Ikke la denne drittungen slippe unna.
Sist endret av Grix; 28. mars 2015 kl. 18:41.
Trådstarter
Takk for tips! Denne herren har visst ingen kontakt med sin far, og har vært mye i konflikt med politiet tidligere, så han er neppe redd for det. Kjedelig om eneste alternativ er å eskalere situasjonen å møte opp tilfeldig på døra også
Er det ikke bare å dra å hente sykkelen a?
Snudd på hodet kan man si at det kostet en sykkel til 5000 å erfare
at man ikke bør betale før jobben er gjort.

Irriterende og unødvendig, men det høres på den annen side ut som
om den unge mannen ikke akkurat har de store sosiale "trumfkort".
Og med den innstillingen han synes å ha, vil jeg tro det for deres del
ikke er verd sykkel eller penger å drive noen slags innkreving.

Politiet vil nok ikke løfte en finger i en slik sak, med mindre noen
tyr til vold.
Og hvis fyren er kompis av broren din, hvorfor kan ikke bare broren din hente sykkelen? Evt gjør det selv. Jeg hadde aldri tillat at en 19 år gammel drittunge stjal fra mora mi.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Er det ikke bare å dra å hente sykkelen a?
Vis hele sitatet...
This. Det er såre enkelt, bare gå forbi huset deres en dag, kanskje når det er mørkt ute, og få øye på sykkelen for å så bare ta den og sykle hjem. De vil jo ikke merke/høre noe av det så lenge du ikke står og stirrer inn vinduene Kanskje litt uetiskt som du sier, men herregud.. Det er deres sykkel
Anmeld sykkelen stjålet, og si at du vet hvem som har den. Han unnlot jo og betale, ergo; Han skaffet den på uærlig vis. Ser ikke at dette skulle blitt noe problem. Regner også med den er registrert hos Falck mtp på prisklasse? Visst ikke kan det dog bli vanskeligere.