Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4035
Bruker daglig 4 * 50 mg Tramadol for smertelindring grunnet ryggplager / prolaps. I tillegg bruker jeg Apodorm 5 mg for å få sove.
Grunnet EU regler (?) sier min lege at jeg, for å beholde førerkortet må halvere bruken av Apodorm til 2,5 mg / døgn ved bruk av Tramadol..

Det finnes da tydeligvis en tabell som gir verdier som sier dette?
I høst var det plutselig umulig å skaffe Tramadol, så da fikk jeg istedet Oxynorm 2 * 10 mg som erstatter for Tramadolen.

Fant fort ut at en kombinasjon var ideelt for mitt tilfelle da Oxy ikke ERSTATTER Tramadol men heller er et fint tillegg. Tramadolen virker smertestillende men også beroligende mens Oxy faktisk fjerner smertene totalt men ikke hjelper på mye annet.

Hva er maks-doser jeg kan spørre fastlege om uten at dette går ut over førerkort (kun vanlig bil)?
Jeg ville foretrukket fortsatt 200 mg Tramadol daglig samt 10 (*2) mg Oxy i tillegg ved behov.
Sovemiddel er veldig greit med de 5mg Apodormene jeg bruker nå.
Noen som sitter på fasit her?

Jeg blir forøvrig ikke ruset på Tramadol, har brukt samme dose over 10 år. Merker heller ingen 'dagen derpå' effekt av sovemiddel.
Sist endret av woff; 6. februar 2020 kl. 22:05. Grunn: Tillegg siste linje.
Tja hva skal man si her egentlig? Skal du kjøre bil så bør du vel høre på legen? Er vel en grunn for at det er en maksdose for å fortsatt kunne kjøre? Skal du eller må du over den dosen så har du egentlig kun ett ansvarlig valg å ta. Det er å la bilen stå. Det spiller ingen rolle om du føler deg rusa eller ikke. Du har som sjåfør et ansvar for både egen sikkerhet og andres sikkerhet når du setter deg bak rattet.

Tipset blir vel at du må snakke med legen om hvilke piller du kan kombinere for best mulig smertestillende effekt og likevel være innenfor regelverket for å kjøre bil?
Greit, jeg spurte jo etter fasit ja.. Men nå streiker linken som skulle kunne fortelle meg om hva 300 mg orale morfinekvivalenter tilsvarer i Oxy pluss Tramadol.
Jeg ser at poenget er å gå fast på den for meg mest fornuftige dose med smertestillende uten endring da det krever en tilvenningstid på minimum ei uke.
Spørsmål: Er det ok med 5 mg Apodorm og 200 mg Tramadol samt 20 mg Oxy? Jeg finner som sagt ikke tabell som definerer dette over i orale morfinekvivalenter..

@ abc: Ja, det er altså hvilken LOVLIG mengde jeg kan benytte og samtidig kjøre bil jeg er på jakt etter. Hadde det vært opp til meg så har altså dosene jeg nå bruker overhode ingen merkbar effekt da de er blitt brukt i over 10 år..
Sist endret av woff; 6. februar 2020 kl. 22:33.
Sitat av woff Vis innlegg
Greit, jeg spurte jo etter fasit ja.. Men nå streiker linken som skulle kunne fortelle meg om hva 300 mg orale morfinekvivalenter tilsvarer i Oxy pluss Tramadol.
Jeg ser at poenget er å gå fast på den for meg mest fornuftige dose med smertestillende uten endring da det krever en tilvenningstid på minimum ei uke.
Spørsmål: Er det ok med 5 mg Apodorm og 200 mg Tramadol samt 20 mg Oxy? Jeg finner som sagt ikke tabell som definerer dette over i orale morfinekvivalenter..

@ abc: Ja, det er altså hvilken LOVLIG mengde jeg kan benytte og samtidig kjøre bil jeg er på jakt etter. Hadde det vært opp til meg så har altså dosene jeg nå bruker overhode ingen merkbar effekt da de er blitt brukt i over 10 år..
Vis hele sitatet...
http://www.helfoweb.com/morfinekvivalenter/
@ Munted Artist: Jeg sliter faktisk fortsatt med å få regnet ut om det jeg foreslår er 'innenfor'... Med den linken din gir forslaget mitt Totalsum: 52 morfinekvivalenter, noe som er langt under maksimum på 300 mg orale morfinekvivalenter..
Bommer jeg på ett eller annet?
Joda, jeg kan jo bestille en legetime og få legen til å foreslå, men det er bedre hvis jeg selv klarer å finne ut av dette. Burde jo være planke, men med den linken kan jeg jo bruke 200 mg Oxy samt 200 mg Tramadol i døgnet? :-) Tviler på at jeg er ved bevissthet da men...

....kan jeg jo bruke 175 mg Oxy samt 200 mg Tramadol i døgnet?
Sist endret av woff; 6. februar 2020 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Ved bruk av to legemidler opplistet i § 36 nr. 4 til 7, reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av tre eller flere legemidler opplistet i § 36, nr. 4 til 7."

Jeg antar at fastlegen din problematiserer samtidig bruk av morfinpreparater og benzodiazepiner. Så langt jeg kan forstå er du innenfor regelverket.

Se Lovdata og Helsedirektoratet for utfyllende informasjon
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lekte meg litt med den utregningstabellen.... Det virker jo helt hinsides og gir ingen mening.
Grensen er 300mg morfinekvivalenter hvis man har vært på opioidene i over 7 dager.
Det vil si at jeg kan spise 200 Paralgin forte i døgnet og likevel kjøre bil, men hvis man kun tar én PF som enkeltdose må jeg vente 8 timer til jeg kan kjøre... Det samme gjelder tramadol, man kan ta 60stk. 50mg kapsler i døgnet og likevel kjøre bil... får ikke dette til å stemme, helt drøye doser.





Hvis grense for at man går på det fast er 300mg morfinekvivalenter Man kan ta 200 Paralgin forte i døgnet hvis og kjøre bil hvis man går på dette fast??
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lekte meg litt med den utregningstabellen.... Det virker jo helt hinsides og gir ingen mening.
Grensen er 300mg morfinekvivalenter hvis man har vært på opioidene i over 7 dager.
Det vil si at jeg kan spise 200 Paralgin forte i døgnet og likevel kjøre bil, men hvis man kun tar én PF som enkeltdose må jeg vente 8 timer til jeg kan kjøre... Det samme gjelder tramadol, man kan ta 60stk. 50mg kapsler i døgnet og likevel kjøre bil... får ikke dette til å stemme, helt drøye doser.





Hvis grense for at man går på det fast er 300mg morfinekvivalenter Man kan ta 200 Paralgin forte i døgnet hvis og kjøre bil hvis man går på dette fast??
Vis hele sitatet...
200 PF så går leveren til helvete rimelig kjapt, og død kort etter mest sannsynlig.

men ja, noe må være feil. sjekka selv nå og det der kan jo bare ikke stemme o.O
forhåpentligvis noen som vet noe mer ang dette her
Jeg vile bare kuttet apodormen helt når du bare kan ta 2,5mg og er vandt med det dobbelte, og kanskje fått imovane eller ideelt sett stilnocht for den går fort ut av kroppen så du er fin til å kjøre. Disse virker mangen år lengre for deg en benzo på en fast dose som aldri økes, benzo toleranse øker i evigheten og det er det dummest legene gir oss, for dosene går ikke opp tilvarende toleransen. Jeg har gått på sobril og valium i tyve år snart og det er ikke verdt all dritten, jeg er skamsjuk med rykninger i ansiktet når jeg møter venner pga angsten min. Alle kan se min angst, den er til å ta og føle på, selv med medsin.

Bruk benzo KUN ved akutte behov IMO......

Opiater er lettere å gå på stabil dosering med en benzo, jeg ville holdt meg til de svakeste som virker, så har du mer å gå på i fremtiden dosemessig, eller med bytte av medisin. Det hjelper mer da vist du har vært flink før, tenk langsiktig! Jeg er høytolerang mot absolutt alt nå, og trenger en innleggelse for å rydde opp i alt rotet jeg dytter i meg for litt ro i sjelen og kroppen. Det e på resept alt, men det gjør det ikke bedre liksom.

Merkelig regler egentlig. Man er jo ikke påvirket med din dosering overhodet....

Og hvor viktig er lappen? Jeg ville valgt å sove før lappen, any day, men jeg har ingen av delene da, og noen har et liv å kjøre til og fra......

s
@ saviour: Og hvor viktig er lappen? Den er absolutt ikke aktuell å ofre. Da går jeg heller uten søvn som faktisk er akseptabelt i følge alle reglene! Når det gjelder Apodorm (benytter fortsatt 5 mg..) eller Stilnoct så får jeg begge alternativene og kan fint velge. Har brukt begge preparatene godt over 10 år og er godt vant til begge men synes Apodorm gir en bedre søvn.

Uansett så fungerer dosen absolutt sånn den er, jeg har aldri hatt behov for å øke hverken Apodorm ELLER Stilnoct.. (Joda, jeg har selvsagt TESTET ut mer, men helt unødvendig!)

Imovane er ikke aktuelt, testet det tidligere, men får den pyton-smaken mange klager på.
Hovedproblemet er smertekontroll og hva jeg maksimalt KAN bruke. Som nevnt er Tramadol, 200mg i døgnet helt ypperlig, men den tar ikke de verste smertetoppene, noe Oxy gjør. Ideelt trenger jeg neppe mer enn 10-20 mg et par ganger i uka, men i følge reglene MÅ man jo ta dette fast.. (Ja, det kan virke dumt! Men jeg forstår, merker absolutt at jeg ikke er tilvent de de gangene jeg bruker de.)

Tusen takk til dere andre som også har svart!
Har hatt noen intense smerter en høytid grunnet kjevebetennelse og det ble kurert med 3 forskjellige smertestillende til kirurgen var tilbake fra ferie. Var så å stå med huet fast i en skrustikke og var så vondt at jeg ble kvalm og svimmel.

2 av dem var på resept så skulle jeg ta en annen som ikke var på resept for å få samvirkning av de forskjellige virkestoffene. Disse pillene gjorde at jeg overlevde. Kanskje kan du sjekke med legen om det er noen reseptfrie piller du kan kombinere sammen med det du når tar slik at du unngår å komme over grensen for kjørbarhet?

Eller så kan det kanskje være mulig å forsøke smerteklinikk eller søke hjelp hos spesialister? Høres ikke greit ut å gå med store smerter over tid, og på toppen ikke få sove ut om natten.
Tusen takk for tips abc! Men jada, det meste har nok blitt prøvd!
Jeg bruker 1g Paracet som tillegg, noe som absolutt hjelper og også Voltaren (på resept men ikke med rød trekant..) men når smertene setter inn så er det et sant helvete!

Nå for tiden er det omtrent umulig å kjøre bil på grunn av issvuller / hull som oppleves som knivstikking i ryggen! Etter en kjøretur i dag var det rett hjem og inntak av 200 mg Tramadol i en enkelt dose. Da slapp de verste smertene, men det er kanskje litt drøyt med enkeltdoser på 200 mg og da er jeg tom til i morgen ettermiddag.. (Jeg hverken vil eller ønsker å øke dags-dosen uten at jeg har konferert med lege, redd for å øke toleransen.)
VÆR forsiktig med ryggen dere som er unge!!
Mistet lappen da disse nye reglene kom i 2011.Da brukte jeg 45 mg Sobril,6 PF og Lyrica.Hadde kuttet ut Apodorm 5 mg og Zolpdem 10 mg på eget initiativ.Nå er reglene blitt enda strengere,slik at det er riktig at man må halvere dosen hvis man bruker 2 A eller B-preparat.Bruker man tre eller flere ryker lappen uansett.Nå er ikke smertestillende det største problemet,men benzo.Ved bare bruk av smertestillende får man karantene ved oppstart og doseendring for bilkjøring.
Jeg tror vi trenger mer forskning på rusmiddler og kjøreevne. Da toleranse ved daglig bruk gir helt sikkert en meget minimal rus.. Samtidig er vell dette ganske individuelt hvor egnet man er til å kjøre under medisinering?

Tror heller ikke det er vanskelig å få mennesker som bruker preparater fast til å stille opp til forskning. Både ved lovelig og ulovelig bruk ��
Anonym bruker
"Kvalm Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Smertestillende en tar skal være depotpreparater mtp krav til førerkort. Dvs at om du bruker vanlige kapsler med tramadol er ikke dette tilfredsstillende selv om det er under antall morfinekvialenter. Men nobligan retard er langtidsvirkende og kan benyttes.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Smertestillende en tar skal være depotpreparater mtp krav til førerkort. Dvs at om du bruker vanlige kapsler med tramadol er ikke dette tilfredsstillende selv om det er under antall morfinekvialenter. Men nobligan retard er langtidsvirkende og kan benyttes.
Vis hele sitatet...
Den er grei, men gjør ikke saken så veldig mye bedre.
30 stk. 100mg nobligan retard i døgnet er fremdeles en helt ekstrem dose.
Anonym bruker
"Kvalm Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, klart det er en dose ingen leger vil gi, men det betyr at man feks kan ta ganske store doser med oxycontin og fortsatt være innenfor. Ved dosejustering skal det gå minst en uke før man kan kjøre igjen. Dette her er egne skjemaer som leger skal bruke og ha retningslinjer på. Om en trenger kortidsvirkende smertestillende utover tre uker må lege vurdere om kravene er oppfylt. Dog er nok ikke alle like nøye på det, men de har krav på seg og kan få problemer selv ved en evt kontroll fra tilsynsmyndighetene om de ikke gjør dette.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
JDette her er egne skjemaer som leger skal bruke og ha retningslinjer på.
Vis hele sitatet...
Har hverken sett eller hørt om disse skjemaene. At lege (r) heller ikke bruker de er helt klart. De to legene jeg har brukt den siste tiden har ikke engang nevnt depot hverken på Tramadol eller Oxy.
Ikke det at JEG tror det har noe for seg da jeg holder meg unna stoffene minst 12 timer før bilkjøring hvis jeg kan. Selv om de som nevnt kun har smertestillende effekt og ikke gir noen form for rus eller påvirker meg på andre måter.
Jeg har også, etter innlegg her, halvert Apodorm-inntaket (uten å merke noen savn av den grunn). Det er nok viktigere for meg å slippe smerter enn å få sove hvis jeg må velge.
Jeg får bestille en legetime og få diskutert dette med fastlege. Som nevnt går jeg daglig på 200 mg Tramadol som normalt taes i en dose etter arbeidstid for å slippe smertene. Dette gir en rimelig lindring noen timer, men tar ikke smertetoppene, noe Oxy tar helt utmerket. Og Oxy er jo helt ute av systemet omtrent før jeg legger meg for kvelden..
Anonym bruker
"Kvalm Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her kan du lese om kravene osv. https://www.helsedirektoratet.no/vei...-til-forerkort

Har hatt smerteproblemer selv, over lang tid, men hørte aldri noe om dette selv før jeg kom til behandling for noe annet. Ble satt på langtidsvirkende i stedet av denne legen og som var innenfor helsekravene. Den gikk igjennom lista på legemidler som kunne brukes og ikke.
Mens en tredje lege kom inn og mente det ikke var det og meldte dette til fylkesmannen. Endte med å beholde førerkortet, men måtte ta urinprøver i ett halvt år for å vise at jeg ikke brukte noe. Så må leve med smerter for å beholde førerkortet.

Jeg tror om du bruker nobligan retard i stedet for kapsler vil du være innenfor, men det gir jo ikke alltid samme lindring.
Uansett så snakk med legen din, den som kan det og har ansvar for dette.
De bryr seg visst fint lite om en holder seg unna kjøring, så lenge en bruker det fast over lengre tid.
Lykke til, det ordner seg sikkert