Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3542
Jeg og frua er på tanken om å kjøpe opp en klesbutikk i nærområdet.
Hun kommer til å være butikksjef og butikkens ansikt utad og være den kundene får et forhold til.
Jeg kommer til å ha en passiv daglig leder-rolle med ansvar for det praktiske og økonomi, men kommer til å avlaste frua og ta et par vakter i ny og ne.
Jeg kommer ikke til å ta ut noe lønn, mens hun kommer til å ta ut minimalt det første året (0-15 000)
Har det noe og si hvordan vi fordeler eierskapet? Bør jeg eie 100% av aksjene og ansette samboer, bør hun eie 100% eller bør vi eie 50/50?
Ønsker å gjøre det som er mest økonomisk for bedriften.
Om du eller din fru eier hele eller deler av selskapet spiller i utgangspunktet ingen rolle for verdien av firmaet. Hvis du kan stole på dama di så har det lite å si.

Om formodentlig det med tid skal skjære seg eller motsatt, bedriften opplever enormt vekst kan jo den som eier 100% bestemme ved en evt. tvist. dette må du ta til betraktning.

Lykke til uansett.
Fordel eier posten etter hvor mye dere går inn i bedriften med. Hvis du la oss si får inn med 75% av pengene så bør du også få 75% av eierandelene.
Trådstarter
En annen ting. Frua er i mammaperm ut april og mottar foreldrepenger i denne perioden.
Har hun lov til å jobbe ulønnet i eget as fra og med 1. April, eller vil hun da miste retten til foreldrepenger?
Tviler på det. Men det kan NAV svare på
Sitat av plexern Vis innlegg
En annen ting. Frua er i mammaperm ut april og mottar foreldrepenger i denne perioden.
Har hun lov til å jobbe ulønnet i eget as fra og med 1. April, eller vil hun da miste retten til foreldrepenger?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil hun da miste retten hvis dere er ærlige.

"Foreldrepengene skal erstatte inntekten din når du skal være hjemme med barnet. "
Sitat av Dough Vis innlegg
Selvfølgelig vil hun da miste retten hvis dere er ærlige.

"Foreldrepengene skal erstatte inntekten din når du skal være hjemme med barnet. "
Vis hele sitatet...
Hvis hun har en annen jobb i tillegg så har hun selvsagt rett på permisjon fra den. Hva hun gjør ulønnet i tillegg er vel ikke relevant? Hvis det er en reell tapt inntekt fra jobben, som hun ellers ville hatt?

Har du inntekt fra butikken er det vanskelig, da du sikkert ikke kan si nøyaktig hvor mye inntekter det blir av det pr mnd. Jeg har ENK i tillegg til jobb utenom, og ville ta ut permisjon kun fra jobben. Det ble så vanskelig for nav å forstå at vi til slutt bare måtte føre alle inntekter fra foretaket på min mann i stedet.
Sist endret av *pi; 22. januar 2020 kl. 19:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis hun har en annen jobb i tillegg så har hun selvsagt rett på permisjon fra den. Hva hun gjør ulønnet i tillegg er vel ikke relevant?
Vis hele sitatet...
Eh ja men de topplyses det ikke noe om. Hun for foreldrepenger for den tiden hun er hjemme. Er det f.eks 50% lønnet arbeid og 50% ulønnet i eget AS så er det 50% foeledrepenger.

Som jeg skrev over, hvis de skal være ærlige.
Sist endret av Dough; 22. januar 2020 kl. 19:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Eh ja men de topplyses det ikke noe om. Hun for foreldrepenger for den tiden hun er hjemme. Er det f.eks 50% lønnet arbeid og 50% ulønnet i eget AS så er det 50% foeledrepenger.

Som jeg skrev over, hvis de skal være ærlige.
Vis hele sitatet...
Han skriver jo at hun skal jobbe uten lønn. Foreldrepenger er basert på det hun har tjent det siste året/halvåret etter noe sånt. Vet ikke helt om jeg skjønte hva du mente. Hvis hun har jobbet 50% i en annen jobb frem til permisjon, så får hun vel den lønnet utbetalt som permisjonspenger? Jeg har jobbet deltid og så gått i perm. Jeg var da i hundre prosent permisjon, men fikk selvsagt vare permisjonspenger ut fra det jeg fikk utbetalt. Uavhengig av om det var en 50, 80 eller 100% stilling.

Det som kan være greit å vite, er at hvis hun er ansatt et sted nå men har tenkt å si opp den jobben for å jobbe i butikken, så ikke si opp jobben før etter permisjonen. Hun får permisjonspenger selv om hun sier opp, men ikke feriepenger så vidt jeg husker.
Sist endret av *pi; 22. januar 2020 kl. 20:19.
Hm for meg høres dette ut som det som kan bli veien til skilsmisse. Hadde selv aldri våget meg på dette der. Det har vært relativt stort frafall av butikker de siste årene, inkludert store kjeder. Nå vet jeg jo ikke om dere skal inn i en kjede eller være uavhengig, kanskje ikke super viktig uansett siden dere går inn i en bransje med massiv konkurranse, og stor konkurranse fra utenlandske selskaper, netthandel og etablerte nettbutikker som alt har varelager i EU og logistikken i orden. Jeg ser bare for meg at om denne butikken går dårlig så blir det en kime til masse stress, og den uroen får dere ikke lagt igjen når dere stenger for kvelden. For dere eier butikken, dere har finansiert varelager og sitter med masse innsats, investeringer og masse tid i et prosjekt som kanskje kan blir knallhardt å få til å gå rundt.

Normalt er jeg veldig positiv når folk snakker om å starte eget. Og jeg liker å tro at jeg ser fler muligheter og utfordring enn problemer. Men akkurat når det gjelder klær så tror jeg det kommer til å bli beintøft. Om med et eller flere barn og du kanskje med full jobb ved siden av for å balansere privatøkonomien så tror jeg fort dere besegler både skjebne og forhold om dette ikke lykkes.

Helt ærlig - med mindre dere overtar noe som faktisk HAR livets rett, i form av eksisterende gode innkjøpsavtaler, ekstra lav husleie eller andre vektige ting som tipper vektskåla i retning løp og kjøp ville jeg stoppet opp, tatt en pause også tenkt nøye gjennom dette en gang til.

Hvorfor selger dagens eier? Hva er det butikken selger og er kjent for? Er det bra beliggenhet? Grei parkering? Enkelt for kunder å finne? Siden denne bransjen er knalltøff selv for store aktører så tenker jeg at om dette skal gå bra bør det virkelig være noe av substans det dere nå skal overta. Om det i bunn og grunn er snakk om et lite varelager, leiekontrakt og noen få faste kunder ville jeg heller valgt å jobbe med hva som helst annet enn å drive klesbutikk. Assistent på gamlehjem, kassa på kiwi, parkeringvakt eller tatt et lengre studie. Gode sjanser for at både penger og egeninnsats blåses til ingen nytte på dette prosjektet. Og som mann og kone kan det bli veldig mye for forholdet. Spesielt med små barn.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm for meg høres dette ut som det som kan bli veien til skilsmisse. Hadde selv aldri våget meg på dette der. Det har vært relativt stort frafall av butikker de siste årene, inkludert store kjeder. Nå vet jeg jo ikke om dere skal inn i en kjede eller være uavhengig, kanskje ikke super viktig uansett siden dere går inn i en bransje med massiv konkurranse, og stor konkurranse fra utenlandske selskaper, netthandel og etablerte nettbutikker som alt har varelager i EU og logistikken i orden. Jeg ser bare for meg at om denne butikken går dårlig så blir det en kime til masse stress, og den uroen får dere ikke lagt igjen når dere stenger for kvelden. For dere eier butikken, dere har finansiert varelager og sitter med masse innsats, investeringer og masse tid i et prosjekt som kanskje kan blir knallhardt å få til å gå rundt.

Normalt er jeg veldig positiv når folk snakker om å starte eget. Og jeg liker å tro at jeg ser fler muligheter og utfordring enn problemer. Men akkurat når det gjelder klær så tror jeg det kommer til å bli beintøft. Om med et eller flere barn og du kanskje med full jobb ved siden av for å balansere privatøkonomien så tror jeg fort dere besegler både skjebne og forhold om dette ikke lykkes.

Helt ærlig - med mindre dere overtar noe som faktisk HAR livets rett, i form av eksisterende gode innkjøpsavtaler, ekstra lav husleie eller andre vektige ting som tipper vektskåla i retning løp og kjøp ville jeg stoppet opp, tatt en pause også tenkt nøye gjennom dette en gang til.

Hvorfor selger dagens eier? Hva er det butikken selger og er kjent for? Er det bra beliggenhet? Grei parkering? Enkelt for kunder å finne? Siden denne bransjen er knalltøff selv for store aktører så tenker jeg at om dette skal gå bra bør det virkelig være noe av substans det dere nå skal overta. Om det i bunn og grunn er snakk om et lite varelager, leiekontrakt og noen få faste kunder ville jeg heller valgt å jobbe med hva som helst annet enn å drive klesbutikk. Assistent på gamlehjem, kassa på kiwi, parkeringvakt eller tatt et lengre studie. Gode sjanser for at både penger og egeninnsats blåses til ingen nytte på dette prosjektet. Og som mann og kone kan det bli veldig mye for forholdet. Spesielt med små barn.
Vis hele sitatet...

Hei abc! hyggelig at du engasjerer deg. Setter pris på inputs utenifra, da man fort blir veldig gira når man får en mulighet ala denne.

Ang konkuranse fra netthandel er jeg ikke så bekymra. Klesbutikken har en kundemasse som stort sett er godt voksne damer. Noen 30-50, men hovedsaklig 50-70. De tilbyr også et godt utvalg i større størrelser, noe jeg ser på som en liten nisje. (ihvertfall her i området)

parkering rett utenfor døra, så det er kjekt.

Leieprisen i seg selv er ikke noe rimeligere enn andre butikker i denne gaten, men kvm-prisen er noe lavere, slik at man får litt større butikk, samt litt større lagerplass.

Vi overtar gode innkjøpsavtaler etter hva jeg har forstått. 20% rabatt av innkjøpspris + 30 dagers løpende betaling fra 2 hovedleverandører. Ifølge forrige eier som nå går over til å jobbe agentur er vanlig avtale 2% og 10 dager.

Åpningstidene er ikke så ille, (45 timer i uka, samme som de andre butikkene i området) slik at det er fint mulig å klare seg uten ansatte (ihvertfall det første året) når vi er 2 om å dele på timene.

Vi har råd til å la vær å ta ut noe særlig i lønn det første året og isteden prioritere ekstra markedsføring og å utvikle butikken.

redigert: Glemte å nevne at vi får eksisterende varelager til 50% av innkjøpspris, slik at vi fint har råd til å kjøre en kanonåpning med 50-70% rabatt på hele butikken feks.
Selve AS'et betaler vi ikke mer enn kasseløsninga og innredninga koster.


Kom gjerne med flere innspill.
Sist endret av plexern; 22. januar 2020 kl. 22:42. Grunn: endret tekst
" Ifølge forrige eier som nå går over til å jobbe agentur er vanlig avtale 2% og 10 dager."
Forrige eier = den som skal selge til dere ?
I så fall vær veldig skeptisk til sånne utsagn.
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
" Ifølge forrige eier som nå går over til å jobbe agentur er vanlig avtale 2% og 10 dager."
Forrige eier = den som skal selge til dere ?
I så fall vær veldig skeptisk til sånne utsagn.
Vis hele sitatet...
Nei, hu eide butikken fra 1991 til 2016, så solgte hun til noen danske eiere som selger den til meg nå. Hun har fått jobben som mellomkvinne
Vet ikke helt hva jeg skal si. Store størrelser var kanskje et større fortrinn tidligere? Kanskje noe forskjell på by og land men vet om et par butikker med store størrelser som har stengt dørene si de siste 5 åra.

For 20-25 år siden var det feks nesten umulig å ikke tjene penger på salg av møbler, nå er det vel nesten ikke rom for ennå en aktør? Og slik har det blitt i stadig flere nisjer. Konkurransen er blitt beinhard.

Ang konkuranse fra netthandel er jeg ikke så bekymra. Klesbutikken har en kundemasse som stort sett er godt voksne damer. Noen 30-50, men hovedsaklig 50-70. De tilbyr også et godt utvalg i større størrelser, noe jeg ser på som en liten nisje. (ihvertfall her i området)
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært veldig bekymra for den konkurransen for den er høyst reell og det gjenstår å se om fjerning av 350 kr grensa faktisk vil hjelpe. Personlig tror jeg ikke det. Når det gjelder fjerning av 350 kroners regelen så tror jeg ikke det vil få særlig innvirkning på nordmenns hang til netthande, om noe øker handelen pga større utvalg og mer tilpassede løsninger.
Det som alt har skjedd hos noen store aktører på nett er at det samarbeider direkte med den norske staten og tar inn mva og avgifter direkte i handelsplattformen. Da slipper kjøper å tenke på toll, mva og ekspedisjonsgebyrene og totalprisen de ser på handelkurven online blir prisen de betaler for varene helt hjem. Dette vil om noe senke terskelen for å handle på nett, også når det gjelder klær. Også har mange aktører gratis retur ved feks feil størrelse.

Største problemet i forhold til netthandel er vel likevel at sålenge kjøpet er under 3000 kr så blir det ikke toll på klær kjøpt fra utlandet på nett. Kun mva. Og selv for store innkjøp kan en da bare splitte handelen slik at ett stort kjøp blir delt i mindre kjøp under 3000 kr og varene kommer tollfritt. Om selgers løsning også er plugget rett inn til den norske stat slik at mva blir krevd inn og betalt av nettstedet så blir i realiteten klær på nett fra utlandet ennå billigere nå, enn tidligere selv om 350 kr grensen fjernes. For tidligere måtte vi tolle inn klær om kjøpet var over 350. Toll + mva på klær. Nå blir det kun mva helt opp til kjøp på 3000 kr. Så jeg tror at selv om det har vært trangt i bransjen i flere år nå, så vil det bli ennå trangere framover og ennå flere aktører vil dukke under å bli nødt til å avvikle butikkene.

Husk at om kundene kan kjøpe klær og kanskje også samme merker billigere på nett enn det dere kan selge de samme varene så skal det bo en god lokalpatriot i kundene for at de skal velge å handle lokalt. Du konkurrer jo ikke bare med lokale handelsmenn. Du konkurrer mot eksisterende merkevarer, butikker og handelsplattformer på hele internett. For alle de ønsker å bytte pengene til dine kunder mot sine varer. Og de store har gjerne for lenge siden etablert fysiske varehus/lagre i europas billigste land. Feks i Polen. Slik at plukking og pakking av bestillinger gjøres til absolutt laveste timepris. De har gjerne europas laveste husleie og muligens også langt bedre innkjøpsbetingelser enn dere vil få. Dette er den harde realiteten dere vil måtte forholde dere til - og jeg mistenker at dette også kan være grunnen til at dansken nå selger butikken. Og derfor tror jeg salget skjer nå. Før disse endringene viser seg i regnskapet og dermed senker prisen for hva han klare å få for varelager etc.

Og selv "gamliser" har jo sine private it-konsulenter, i form av barn eller barnebarn eller en hyggelig nabo som alle er drevne netthandlere og som gladelig viser bestemor hvordan hun kan strekke pensjonen ennå lengre.

Kvinner i alderen 30-50 er jo nærmest vokst opp med internett og godt nok bevandret på nett til at de glatt fikser handelen der fremfor i ordinære butikker. Og 50-70 - de eldre var kanskje sinker på nett men gruppen 50-70 er også godt vant med netthandel - dog vet jeg ikke hvor stor del av shoppingen de gjør på nett kontra lokalt - men kanskje er det like glad i netthandel som de fleste andre?

Vi overtar gode innkjøpsavtaler etter hva jeg har forstått. 20% rabatt av innkjøpspris + 30 dagers løpende betaling fra 2 hovedleverandører. Ifølge forrige eier som nå går over til å jobbe agentur er vanlig avtale 2% og 10 dager.
Vis hele sitatet...
Hm ok, har du sjekket rundt så du vet om det er substans i dette eller? Jeg kjenner ikke bransjen godt nok til å vite om dette er spesielt bra eller helt ordinært.

Glemte å nevne at vi får eksisterende varelager til 50% av innkjøpspris, slik at vi fint har råd til å kjøre en kanonåpning med 50-70% rabatt på hele butikken feks.
Vis hele sitatet...
Må dere det da? Rabatt ut vil jo spise av nettoen deres. Lett å gå i rabattfellen og tro at det berger omsetning og overskudd men ofte er rabattene med å senke skuta da en vare solgt med rabatt påvirker nettoen. Hyggelig med salg men om butikken har faste kunder så er det kanskje ikke gunstig med et for stort "pang-salg"? Dere vil jo ikke at de skal kjøpe masse klær til 70% rabatt om dere heller kunne solgt dem litt færre produkter men til full pris?

Selve AS'et betaler vi ikke mer enn kasseløsninga og innredninga koster.
Vis hele sitatet...
Det er jo bra for det er jo ikke verdt noe utover aksjekapital. Med det mener jeg at jeg er drittlei av å høre selgere av foretak mase og pese om verdien av selve "selskapet" - virker som mange tror selve org-nr gir en merverdi. Det gjør det svært sjeldent. Og feks kredittscore vil mest sannsynlig bli oppdatert straks det er registrert nye eier av aksjene i br.reg. De som driver med kredittscore har jo egne algoritmer som plukker opp sånt.

Sier ikke at dette ikke kan være drivverdig. Det kan det være. Men tror nok at uansett hvor hardt dere jobber så vil der mest sannsynlig få mindre igjen for innsatsen i butikken enn dere ville fått i en nær sagt hvilken som helst annen jobb. Omsetningen vil variere. Noen måneder vil det kanskje være svært lite omsetning, mens utgiftene løper uansett hver bidige måned. De tradisjonelle periodene før jul og før sommer som handelsnæringen i stor grad har flytt på året rundt er jo blitt massakrert av handelen på internett og selv svære kjeder med enormt stor innkjøpsmakt må stenge i mange byer. Derfor tenker jeg at som en uavhengig aktør uten et kjedenavn og kjedemakt i ryggen og nasjonale kampanjer kan dette bli langt tøffere enn det dere har forestilt dere. Om motivet også er å lære bransjen, eller et stort ønske om ikke ha en sjef så blir det kanskje enklere å takle lørdagsåpent, korte ferier om noe ferie, og variabel inntekt.

Dagens eier har drevet siden 2016 og gir seg nå, etter kun 3-4 år. Hva er den egentlige årsaken til det tror du? Har du sett gjennom regnskaper? Hvor stort overskudd har de hatt siden de overtok? Omløpshastighet? Hva er snittet på i differansen mellom innkjøp og utsalgspris? Med det tenker jeg om butikken er avhengig av å kjøre salg for å få nok varer ut døren? Noe av dette vil du finne i regnskapet, resten må du forsøke å "snakke ut av dagens eier".

Rent generelt så tenker jeg vel at om noe var greit lukrativt så virker det rart at dagens eier gir seg etter så kort tid. Kanskje har dagens eier insett hvor tøff bransjen er og ønsker seg en exit strategi? Det er godt mulig dere bør betale ennå mindre for dagens varelager. Og kanskje bør dere kontakte gårdeier og forhandle ned husleien FØR en avtale om overtakelse av butikken signeres? Har dere først signert og overtatt så har dere lav forhandlingsmakt. Men nå kan dere være i en posisjon der dere kan forsøke å senke de løpende utgiftene, sikre lavere pris for overtakelse og dermed få gjort det som er mulig for at dette skal gå rundt.

I tillegg til selve netthandelen er det også verdt å tenke på at mange drar på minst 1-2 turer utenlands per år. Og da blir endel av årets klesbudsjettet raskt brukt utenlands. Andre velger kanskje å kjøre til nærliggende byer eller regionssentre for å handle eller hos store kjede-butikker etter nasjonale kampanjer. Tror dere bør gå svært grundig gjennom regnskapene for å se hva dere kan forvente. Og ha gjerne med "fagfolk". Feks en regnskapsfører eller revisor som dere stoler på. Det bildet som da dannes vil kunne si langt mer om bedriftens helse og inntjeningspotensiale enn det selgeren sier av egen fri vilje til dere når hans egentlige ønske nå er å selge dere hele butikken.
Sist endret av _abc_; 23. januar 2020 kl. 05:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Jeg mente selvfølgelig ikke at netthandel-konkurransen ikke er reell, for det er den absolutt. Det jeg mente er at de som selger klær til damer under 40-50 vil miste langt flere kunder til netthandelen enn oss.

Vi har ingen direkte kontakt med de danske selgerne, men hun som solgte butikken til de i 2016.

Ifølge hun selger de fordi det ble for vanskelig for de å tjene noe penger når de ikke har oversikt over hva som selger i sin egen butikk i Norge. De har bare dyttet masse av sine egne varer inn i butikken uten å samarbeide med noen som kjenner kundegruppen.
I tillegg har de lønnet 4 ansatte i 1,5 årsverk med en relativt god lønn, vil jeg påstå. (220kr timen)

De selger også en annen butikk i Norge for å prioritere butikkene sine i Danmark.

Jeg har gått igjennom regnskapet, og selvfølgelig er det en negativ trend som må snus.
Omsetningen var stigende fra 2014 til 2018, men i 2019 falt omsetningen med 35%.

Dette mye grunnet vareutvalget til de danske eierne og en lang periode med mye veiarbeid (10mnd)
hvor man ikke fikk kjørt frem til parkeringa.

Kommer man seg tilbake på tallene fra 2016-2018, kutter lønnsutgifter fra 1mill til 5-600 000 og øker budsjettet for markedsføring så tror jeg man kan få et driftsresultat på 250-400k i 2020. I 2021 vil forhåpentligvis også den økte markedsføringen gi enda bedre resultater..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har det tatt en avgjørelse på dette? Forsøkt å prute på varelageret? Markant fall i omsetning kan som du sier også skyldes ukurant varelager, og da er det noe dere bør vektlegge i forhandlingene. Om dere overtar masse varer dere ikke får solgt blir det jo til sist tapte penger det varelageret.

Har dere vurdert om dere kan få til et samarbeid? Kanskje kan dere få til et samarbeid med noen som kun har nettbutikk men som kunne tenkt seg et fysisk utsalgssted? Eller at dere kan samarbeide om innkjøp av varer? Eller kanskje kan dere se på muligheten til å utvide til også å ha nettbutikk på sikt - om du tenker at kundegruppen er stabil så finnes det kanskje andre i samme kundegruppe i andre deler av landet som kanskje vil vurdere å kjøpe på nett fra dere?