Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1331
Jeg har skrevet her før. Det er nå nesten 2 år siden sist jeg hadde sykdomsutbrudd. Fungerer som et veldig oppegående menneske i hverdagen ellers, men det har skjedd en hendelse i familien som gjorde at jeg ble akutt syk.

Jeg har ny fastlege som har fulgt samme regime som den forrige fastlegen gjorde. Han gjorde et forsøk på å kontakte psykisktjenesten (akutt ambulant team) i henhold til kriseplan ved sykdom, men fikk beskjed om at "Dette klarer du fint å håndtere selv så lenge dama ikke er suicudal". Noe jeg ikke er. Jeg er manisk, men ingen planer om å q avslutte livet.

Jeg bruker nå 5mg stesolid x4 som fungerer veldig godt mot uroen jeg får på dagtid (jeg får plutselit for meg at jeg skal ommøblere huset, blir brått aggressiv, misoppfatter måten folk snakker med meg på
og jeg babler høl i huet på alle).

Stesolid skal etterhvert seponeres så fort jeg får søvnen på plass og jeg skal da over på sobril (etter eget ønske). Legen har derfor søkt legemiddelverket om disp for Lorazepam for søvn. Årsaken til at jeg fikk innvilget dette er ganske lang, så skal ikke gå inn på det.

Så til poenget. Jeg sovner av de, Men jeg våkner igjen etter 3 timer og er like urolig som før jeg la meg. Legen min er veldig grei og har sett pasienter med min problematikk før, men aldri blitt overlatt alene av psykiatritjenesten. Så han tar egentlig imot alle forslag fra meg, men er det noen her som har forslag som faktisk klarer å gi meg 6-8 timers søvn? For ellers blir jeg ikke frisk. Ting som ikke er aktuelt å prøve kan jeg ta hvis det kommer opp som et forsalg her. Som sagt så er lorazepam nesten umulig å få som behandling hjemme, så årsaken sier seg litt selv.

Takk for at du gadd å lesr og jeg takker for svar jeg eventuelt får😊
Hei,

De gangene jeg har blitt manisk og manisk-psykotisk har jeg blitt satt på hestedoser med kvetiapin 600-800mg, tar også imovane 10mg som innsovning og sobril 15mg. Da blir jeg så slått ut at jeg sover 5-7 timer, sover få timer når jeg er på mitt mest maniske og er fortsatt giret på dagen til tross for de store dosene. Medisinene hitter som et tog med en gang manien begynner å slippe tak, og da kan jeg sove 12-14 timer samt. være helt zombie på dagtid.

Du har ikke vurdert innleggelse da? kan være greit med en uke eller to med medisinsk oppfølging og rutiner som måltider osv. Skjerming og søvn er jo meget gode medisiner mote mani=)

Lykke til <3
De kan jeg ikke bruke. Hverken seroquel, zyprexa, rispedal o.l. Jeg får så blodtrykksfall at jeg svimer av. Til og med av en 25mg seroquel. Håpløst.

Både imovane og stilnoct er prøvd de siste ukene. Imovane har virket godt før, men ikke slik jeg er nå.

Jeg får ikke innleggelse fordi de mener jeg kan behandles hjemme av fastlege og at det ikke finnes sengeplasser ledig til meg. Har hatt god erfaring med innleggelse før, men det har blitt veldig vanskelig å få.

De medisinene jeg har nå skal.egentlig slå.ut en hest, menneh.

Takk <3
Har du prøvd Abilify? Ble svimmel å kvalm av den men den skal visst ha god effekt hos andre, etter hva jeg har hørt.

Jøss veldig rart at mani ikke blir prioritert når det kommer til sengeplass, håper fastlegen din forstår alvoret med søvnmangel og mani. Virker som du har litt erfaring med det da, jeg overfører alltid 90% av det jeg har på kontoen til partneren min ved først syptomtegn på hypomani/mani så jeg ikke bruker 30.000 på en eller annen random butikk
Alimemazin Evolan hjelper for søvn og litt uro, fikk den da valergan forsvant. Lite bivirkning men prøv med forskjellig dosering. For noen er 1x20 mg nok, for andre kanskje 3x20mg.Håper du finner ut av det.

Masse gode tanker og kanskje er en periode med en innleggelse du burde vurdere? Stort sett bare positiv erfaring med DPS.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2024 kl. 16:09.
Heminevrin og Haldol er jo også anbefalt, aldri prøvd selv men.
Så ikke at du alt hadde svart. Hva er det som skjer i psykiatrien om dagen? Vi er snart der at psykiatriske pasienter må behandle seg selv fordi det nesten ikke eksisterer døgnbehandling lenger og pasienter blir avvist når de trenger hjelp som mest.
Sist endret av _abc_; 6. januar 2024 kl. 16:23.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Så ikke at du alt hadde svart. Hva er det som skjer i psykiatrien om dagen? Vi er snart der at psykiatriske pasienter må behandle seg selv fordi det nesten ikke eksisterer døgnbehandling lenger og pasienter blir avvist når de trenger hjelp som mest.
Vis hele sitatet...
Det kuttes senger i BUP også. Veldig trist.
Seroquel. Blir kake i hue av det og det er nødvendig til tider. Ellers går det i melatonin som har minimal men en placebo effekt på meg.
Å uff a meg, jeg glemmer aldri abilify. Jeg kastet opp hele tiden og klarte nesten ikke spise.

Det eneste av det som er skrevet her som ikke er prøvd er heminevrin. Man skal ha prøvd ganske så mye annet før man søker disp på Temesta (lorazepam) altså. Så det andre som er nevnt er selv følgelig prøvd tidligere.

Sitat av heartslava Vis innlegg
Seroquel. Blir kake i hue av det og det er nødvendig til tider. Ellers går det i melatonin som har minimal men en placebo effekt på meg.
Vis hele sitatet...
Har hatt noen harde møter med.badegulv og andre typer gulv etter inntak av seroquel. De fungerer ja, men jeg kan bare ikke reise meg opp for da synker blodtrykkfallet i kjelleren også blir det natta. Slo bakhodet mitt ordentlig en gang fordi mannen sov og ikke rakk å ta meg imot
Sist endret av BipolarFrue; 7. januar 2024 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.