Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2903
Hei!

I de siste årene har jeg klaget til meg og bekjente om mangel på god julestemning. Dog er jeg ikke lenger et lite barn, og det vil aldri bli det samme. Men i år har jeg planer om å gi litt ekstra for å få julestemning.

Julestemning kommer ikke av seg selv, man må gjøre litt for det. Jeg innser helt klart at det ble feil å klage på at det ikke var julestemning når jeg i store deler av julen satt framfor dataskjermen.

I år blir det å henge opp julestjerner i vinduet, juletre i stuen og kanskje om vi gidder, bake -- noe annet enn pizza. Julefilmer skal ses, og en spilleliste på spotify med gode klassiske julesanger skal fylle leiligheten med kirkeklag og klokkeklang.
Samtidig blir det vel en tur innom wow den 15. Des for å sjekke stemningen der, men utenom det legges xbox og data til siden.

Hva gjør du for å få en god stemning i julen? Gjør du noe i det hele tatt, eller er du som fjorårets meg, sitte og game og klage etterpå at det ikke var julestemning?

- boblesaft
Personlig liker jeg ikke jula i det hele tatt, så har ingen erfaring med pynt å sånn, men hva med å dra på en form for nissefest eller noe med unger? Barna elsker jo jula, og selv jeg som avskyr jula syns det er koslig..
Snø og pepperkaker er det nærmeste jeg kommer julestemning..
Vil påstå at jeg aldri har hatt julestemning, er heller spent på jul og nyttår..

EDIT: glemte barn med nisseting og folk som går julebukk! Er noen år siden jeg satt på nissens fang, men husker at det var spennende
Sist endret av Novice; 5. desember 2012 kl. 00:17.
http://www.youtube.com/watch?v=6dOyhUdz8Cg
Sist endret av Bekymret Mor; 5. desember 2012 kl. 00:20.
Sitat av boblesaft Vis innlegg

Hva gjør du for å få en god stemning i julen? Gjør du noe i det hele tatt, eller er du som fjorårets meg, sitte og game og klage etterpå at det ikke var julestemning?
Vis hele sitatet...
Overhode ikke!
Jeg klager heller hvis det er så mye som et fnugg av julestemning.
Jeg hater jul, enkelt og greit.

Nå i år reiser jeg alene ned til Amsterdam slik at jeg kan sitte der nede og røyke meg møkkfjern og bare drite i alt som heter jul.
Etter noen dager med dette stikker jeg til Ukraina for å kjøre tanks og skyte med alle mulige forskjellige våpen.

Det blir en helt grei jul for min del så får de andre fjolsene i familien sitte hjemme og gurgle feit saus og rulle seg i ribbefett.
Jeg simpelthen elsker jula, uten at jeg vet helt hvorfor. Har alltid vært noe magisk med jula opp gjennom hele barndommen. Våkne opp til julekalender og Last Cristmas av Wham på høyttalerne, bake pepperkaker, kose seg med kakao og stå på ski og grave snøhuler. Akkurat disse tingene blir jeg aldri for gammel til.
Det er så godt å høre at det er flere som frivelig boikotter denne råtne høytiden.
Jeg antok at det ville komme noen innlegg med negativ holdning til julen - Innlegg hvor dere som har et dårlig forhold til jul inderlig ønsker å få uttrykket dette.
Spør dere selv om dere bidrar i tråden før dere poster, takk Tråden handler om hvordan man får julestemning.
Gløgg + Vodka = Julestemning
Når akevitten settes på bordet, er det jul... Trist.

Edit: Ta deg jobb i barnehage eller smell en dame på tjukka. Jeg får julestemning av at barna får det.
Sist endret av Pope; 5. desember 2012 kl. 00:30.
Jula er overvurdert.
Røkelse! og skitur/ trene 24. desember!
Digger jula, triveligste tiden.
God mat, og trivelig stemning fest og drikking.
Skulle ønske jeg kunne lagt meg selv i koma frem til sommeren igjen. Kunne dog blitt vekket opp når gavene åpnes.
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Spør dere selv om dere bidrar i tråden før dere poster, takk Tråden handler om hvordan man får julestemning.
Vis hele sitatet...
Ser det nå, ja.
Jeg må ha feiltolket denne delen av innlegget ditt:

Sitat av boblesaft Vis innlegg

Hva gjør du for å få en god stemning i julen? Gjør du noe i det hele tatt, eller er du som fjorårets meg, sitte og game og klage etterpå at det ikke var julestemning?

- boblesaft
Vis hele sitatet...
Uansett er det bare å rapportere innlegg som bryter med dine fastsatte kriterier for tråden.
Sist endret av Knask; 5. desember 2012 kl. 00:38.
Hei!

Jeg lurer egentlig hva er det som får dere som hater jule til å hate den? Skjønner hvis religionen deres kanskje har noe med dette å gjøre. Men har dere alltid mislikt julen eller er dette noe som har kommet i voksen alder?

Selv er jeg av typen som elsker jul og aldri i verden ville vært noen annen plass en hjemme foran juletret med familie og åpnet gaver den 24.desember.

Dette er noen av tingene som for meg i julestemning lage pepperkakehus, vake pepperkaker (elsker lukten av nystekte pepperkaker), se julefilmer(!), julemusikk, klementiner, julepynt, pynte utsiden av huset med lys og diverse julepynt, kjøpe juletre, lage ønskeliste og sist men ikke minst sende brev til nissen.
Albumene "Jobe Bells" og "A Colt 45 Christmas" av Afroman får meg alltid i julestemning.
Sitat av Knask Vis innlegg
Ser det nå, ja.
Jeg må ha feiltolket denne delen av innlegget ditt:



Uansett er det bare å rapportere innlegg som bryter med dine fastsatte kriterier for tråden.
Vis hele sitatet...
Både innlegg og tråd-tittel.
Meget klar over rapporteringsknappen, jeg benytter den rett som det er, men etter noen innlegg her ser jeg at det ble nødvendig å presisere at folk skulle holde seg ontopic, i håp om at jeg slipper å rapportere enda flere innlegg :)

HuskaIkke:
Sant, klementiner har jeg helt glemt å kjøpe! En viktig faktor for den tradisjonelle julestemningen!
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Jeg lurer egentlig hva er det som får dere som hater jule til å hate den? Skjønner hvis religionen deres kanskje har noe med dette å gjøre. Men har dere alltid mislikt julen eller er dette noe som har kommet i voksen alder?
Vis hele sitatet...
Julen er på lik linje med merkedager som valentinsdag og mor- og farsdag, for å nevne noen, et materialistisk forbrukerkomplott som vokser seg større for hvert eneste år. Du skal kjøpe ting. Mange ting. Alt for mange som blakker seg i høytidene fordi det forventes gaver fra dem. Kort fortalt liker jeg ikke å kjøpe gaver til folk bare fordi andre (den sosiale normen) ber meg om det.
Jeg vurderte selv å droppe jula i år, men etter at gamlegutta allikevel kommer hjem til jul så fikk jeg plutselig noe mer lyst til å feire klassisk jul. Jeg får julestemning av å tenke på den fete festen vi kommer til å ha i romjula en gang, jeg gleder meg. Bortsett fra det så har jeg kjøpt en julestjerne jeg har tatt med til kontoret; det gir jo noe det også.
Gløgg og juleverksted med venner er også en tradisjon som får meg i stemning. Alltid like koselig å lage konfekt, drikke gløgg og ha en eller annen julefilm snurrende i bakgrunnen.
Jeg kan ikke si at jeg liker julen, men, jeg har glede av at mine nevøer har det gøy, da har jeg kommet i "julestemning".
Jeg må si at jeg jeg følger tradisjonen med å samles med familien, spise mat, åpne pakker og se en julefilm. Men når disse 3-4 timene er over, setter jeg meg godt til rette i godstolen for å gjøre ukristelige ting.
Jeg har ikke feiret jula på flere år nå selv om jeg blir invitert til familie for feiring.
Men i år har jeg gitt litt ekstra ved å sette en liten nisse over TV'en. - Dette blir dog det eneste jeg gjør.

Feirer alene i år også av fri vilje. Men unner meg gjerne litt ekstra god mat på julaften og en god film. Verken hater eller elsker jula, men mener at julefeiringa er for barn, og det er kun på den tida jula kan oppleves som "magisk". Som voksen er det heller en litt mer vanlig dag hvor man kan spise og drikke noe ekstra godt.
Sitat av Tawon Vis innlegg
Julen er på lik linje med merkedager som valentinsdag og mor- og farsdag, for å nevne noen, et materialistisk forbrukerkomplott som vokser seg større for hvert eneste år. Du skal kjøpe ting. Mange ting. Alt for mange som blakker seg i høytidene fordi det forventes gaver fra dem. Kort fortalt liker jeg ikke å kjøpe gaver til folk bare fordi andre (den sosiale normen) ber meg om det.
Vis hele sitatet...
Okei. Jeg forstår hva du sier, men det går jo ann å feire jul uten alt det materialistiske. Det er jo hva du selv gjør det til, er det ikke? Man kan jo f.eks reise til utlandet å feire jul dær, uten gaver bare god mat og kanskje venner og familie?

Men uansett God Jul til dere alle! http://www.iconeasy.com/icon/thumbnails/Cartoon/Sugar%20And%20Spike/Santa%20Icon.jpg
Sitat av HuskaIkke Vis innlegg
Okei. Jeg forstår hva du sier, men det går jo ann å feire jul uten alt det materialistiske. Det er jo hva du selv gjør det til, er det ikke? Man kan jo f.eks reise til utlandet å feire jul dær, uten gaver bare god mat og kanskje venner og familie?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det hva du selv gjør det til. Det materialistiske er uansett såpass integrert i feiringen at det i mange tilfeller er hovedfokuset ved dagen(e). Skal se om jeg ikke får dratt en Knask og kommet meg sørover innen julenatta ringes inn.
har ikke hatt julestemning på kanskje 4-5 år, grunnen til det er manko på snø stress og jobb

siste to årene har jeg omtrent glemt at jula eksisterer pga jobben overtar hele måneden og med mye jobb blir det liten fritid til venner&familie og andre juleting.

desember er desidert den verste måneden mener jeg, jobbe 16 dager i strekk. søndager, lille julaften, julaften og nyttårsaften. håper den bare blir fort over for å få frihet i fra tidspress, kjas&mas!

men er samtidig en fin tid når man får tid til familien, julemat og nesten alle venner kommer hjem igjen! ikke noe er bedre en det! selv om det er en stressende måned!

men glemte å skrive tips til noe som kanskje kan øke stemningen: Snø, vanskelig å få tak i men det hadde hjulpet! klassiske tegneserier på tven og ikke det nye disney skvipet som blir sendt nå om dagen, God selvlagd mat istedenfor frossenmat for det er utrolig mye godt som kan lages med minimalt av kokkeskills!
Juletia mista sin sjarm da de begynte ha juleting til salgs allerede i høstferien...

Har i grunn ikke feiret jul de siste 4 eller 5 åra.
Men det som ga meg julestemning før var somregel det å være med familien en del rundt disse tider, altid "julelukt" i huset (veit ikke hvordan eller hva de jeg skal forklare den, men de som veit, de veit )

For å ikke glemme alle de glade kidsa som var i topp humør!

Syntes det er synd den tiden er over for min del, men alikevel, tror aldr det bliri noe mer Jul på meg.
Kommer i julestemning når jeg ser mulighetene for å tjene 200% i jula

Og ellers... avslappende...
Jeg har alltid hatt en ganske normalt forhold til jula, men har kjent på hatet som mange her snakker om. En historie fra ifjor;
Jeg og brodern hadde akkuratt kommet hjem til jul etter megastress på skolen. Begge var dritblakke, og hata egentlig livet. Det var lillejuleaften, og vi måtte handle julegaver. Stakk på ett stort kjøpesenter hvor det var stappet med folk, mas, alt var utsolgt, brodern kræsja nesten med en dude på turen hjem, og kom i diger krangel. Hele turen snakka vi om hvor dritt jula var, bare for å tjene penger, og det sugde.
Så kom vi fram til bestemoren våres hvor vi skulle droppe av gavene. Hun overtalte oss til å slå oss ned, og vi slo på TVen. Der gikk flåklypa! "Den har jeg ikke sett på kanskje 4-5 år"
Så kom mormor med mandariner, julebrus og sylte, og slo seg ned. Plutselig la jeg merke til at det var sykt koselig pynta i huset, godt og varmt, behagelige stoler, god mat, familie jeg ikke hadde sett på nesten ett halvt år, og flåklypa. Da innså jeg at jula ikke var så værst allikevel egentlig, og kom i sikkelig julestemning Så får jeg såklart alltid julestemning på selve dagen da vi spiser mat og åpner gaver. Kidsa er jo så i hundre
Har mista julefølelsen. Den er helt borte.
Gleder meg over fridagene og thats it. Er mye mas med jul igrunn.
Benytter jula til å jobbe med skolearbeid. Great success!
Etter at vidregående begyner får jeg ikke julestemning lenger da vidregående slutter 22.desember og julaften+lille er 23 og 24 som gjør at jeg får veldig lite med julestemning.

Går siste året på vgs og har aldri i løpet av de 2 åra hatt julestemning tenker jeg heller ikke får det i år, selv om det er snø, pepperkaker, juletre osv.