Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1563
Hei!

Jeg har en søster som jeg virkelig vil hjelpe. Hun er 26 år og har lyst til å spare penger. Hun jobber 100% i helsesektoren.

Selv har jeg vært flink til å spare. bruker sjeldent penger til andre ting enn nødvendige saker.

Prøvd å fortelle henne at det ikke er en spurt å spare penger, at det er en kneik med maraton før man kan skimte gulrotkaka. Veeeldig utålmodig vesen...

Først la vi en plan for å betale ned alt av dumme kredittlån, så hun er endelig i mål der.

Hun bor i kollektiv og har generelt lave faste utgifter.

Problemet hennes er at hun får sporadiske perioder hvor hun bruker penger på ting hun ikke trenger. Impulsive kjøp, nye prosjekter og masse annet drit..

Jeg har lite peiling på fond, hadde dette kunne vært noe for henne? Slik jeg har forstått det så tar det litt tid før man tar ut penger fra fond til det er på konto. Slik at hun kanskje rekker tenker seg om to ganger.

Andre tips taes godt i mot.

(jeg gidder forøvrig ikke ta vare på penger for henne, har gjort det før og det er slitsomt. Etterspørsel og tilløp til krangel. Hun trenger å lære nå som hun er godt på vei til å bli voksen. Foreldrene våres er ute av bildet)
Sist endret av heartslava; 12. oktober 2023 kl. 02:02.
Sparekonto med begrensede uttak iløpet av året kan jo være noe.
Har man lite kontroll bruker man opp uttakene med engang slik at man ikke får ut pengene før året etter.

Grunnet økonomisk situasjon har jeg aldri hatt mulighet til å spare ordentlig selv da alt forsvinner i husleie og mat, men det var en periode jeg prøvde å spare og hadde spart opp 10k, så 15k også klarte jeg å bruke opp alt på en ny hobby som varte en måneds tid. Lenge leve ADHD
Hva er målet for sparingen? Det er mer motiverende å spare når man vet hva pengene skal gå til. Finn et bilde som representerer sparemålet og bruk som skjermbakgrunn på mobilen som en påminner i svake øyeblikk. Sett opp et månedlig trekk til sparekonto samme dag som lønna utbetales. Mange bruker opp det de har på konto uansett, men hvis man sikrer sparingen først så kan man spare nesten uten å merke noe. Hvis målet er å spare til bolig er vel BSU det mest gunstige, da blir også pengene låst på kontoen ved utgangen av året. Ellers er fastrentekonto et alternativ for å låse pengene i ett år, da får man også høyere renter. Selvfølgelig ikke like lurt om hun ser for seg å bruke pengene i løpet av det neste året.

Ville ikke anbefalt fondssparing før hun har bufferkonto på plass. Fondene kan svinge i verdi og det er kjipt å måtte selge seg ut når verdien synker fordi man trenger pengene. Bufferen kan gjerne være i en annen bank enn den hun bruker til daglig, man blir ikke like fristet til å bruke penger man ikke "ser".

Anbefaler boken "Hvordan bli rik på et år" av Marie Olaussen, der er det mange praktiske tips for folk som har null oversikt over egen økonomi.
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Man kan spare mye hvis man lærer seg å lage mat fra bunnen av.
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Man kan spare mye hvis man lærer seg å lage mat fra bunnen av.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Hu hadde fått gullmedalje hos Wolt og foodora.
Kanseller kredittkort om det ikke er gjort.

Sett fast trekk til fond dagen etter lønningsdag og en liten slant til sparekonto (buffer). Du må bestille uttak av penger fra fondskonto som kan ta alt fra 1-3 uker å få pengene. DNB har et fint utvalg av fond dere kan benytte dere av, bare del pengene utover 3-4 fond av DNB sine anbefalte fond som investerer i forskjellige sektorer. Anbefaler DNB Teknologi (THIS IS NOT FINACIAL ADVICE).

Vis henne en oversikt over hvor mye penger som går på mat på døren i måneden vs kjøpe bulk pakker med ting og lage maten selv.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kanskje hun skal først lære seg å ikke handle på impuls, så kan hun tenke sparing når impulshandlinga har roet seg, hun må se at det hun kjøper bare er tull. Og at hvis hun slutter å kjøpe det tullet kan hun begynne å sikte etter noe mer lukrativt i mens hun sparer, en ferie, ny sofa, ny tv, stereo anlegg, interiører feks i dunno.

Jeg er all inn for å bruke spenn, men er flink til å spare også fordi jeg venter til jeg faktisk trenger noe som er nødvendig "investering" kaller jeg det shit jeg har brukt dumme penger på en klokke jeg aldri brukt (solgte den, men gikk i minus uansett!) kjøpte meg også en fuckings gummibåt som jeg ALDRI brukte altså wtf hvorfor skal jeg ha gummibåt? Så har jeg gjort andre dumme kjøp uansett minimalt, men man må bare skjønne at det tullet som blir kjøpt bare er tull! Det må innses først, takk for meg.

Blir vanskelig å spare når lysten for å kjøpe tull fortsatt er der, hvis kvinnemennesket kan innse at det tullet som blir kjøpt faktisk bare er TULL, da kommer sparinga i gang. Man må bare vite «hva er det jeg egentlig trenger» og vi er mennesker, vi trenger egentlig ikke så jævlig mye for å overleve
Sist endret av HallaKompis; 12. november 2023 kl. 00:09.