Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3144
Hei!
Trenger et script som skal se / inneholde noe slikt noe:
http://img514.imageshack.us/img514/3909/indexby2.th.jpg

http://img502.imageshack.us/img502/8469/adminny1.th.jpg

Mer avansert selvfølgelig, men var bare en rask "skisse".

Må vel være i database osv. med tanke på admin innlogging og lagring av informasjon.

Noen som kan anbefale et script ? Kan også redigere andre script hvis nødvendig
Sist endret av Maol33t; 13. mai 2008 kl. 17:18.
Dette er faktisk en ganske elementær oppgave som kan løses både med og uten database. Hvis du noen gang har lyst å lære deg bruk av (f.eks.) enkel php og mysql i kombinasjon er dette en god sjanse til å lage noe som er akkurat slik du vil ha det, og samtidig lære mye i prosessen.

Jeg kan komme med et forslag til oppsett:
+ To databaser.
- events (id, tittel, beskrivelse)
- users (id, navn, tid, event_id, (passord), (userlevel))

+ En side for å hente ut brukere knyttet til en viss event, samt tilby påmelding til denne (hvis tidsfristen ikke er gått ut f.eks.). Denne siden kan hente event-id gjennom en GET-variabel i adressen (husk sanitering!)

+ En side for oversikt over alle events (med begrensninger om du ikke vil hente ut de som har gått ut på dato f.eks.)

Brukere kan da enten registrere seg på siden og så melde seg på events, eller du kan opprette en ny bruker hver gang noen melder seg på en event - your call egentlig. event_id var da tiltenkt at man ikke har noen form for innlogging, men bare holder styr på hvilken event hver bruker i databasen hører til. Blir særs lette spørringer ut av sånt.

Skal du lage et system med mer eller mindre faste brukere, som bruker den samme users-entryen til å melde seg på flere events, må du finne på en lur måte å registrere alle events på étt felt om du vil slippe mye stress hver gang du legger til noe nytt.

Lykke til
Sist endret av Dyret; 13. mai 2008 kl. 17:36.
Limited edition
Moff's Avatar
On the top of my head ser du på to nettsider laget i PHP og HTML. Hvis du ikke vet hva disse språkene er eller brukes til så bør du lese introduksjonssidene hos Tizag.com. De finner du her:
HTML
PHP
Nå bør du ha en formening om hvordan dette skal foregå. Bildene dine ligner to nettsider (PHP-filer), som hver inneholder et HTML-form (forms kan du også lese om under HTML på Tizag.com). Disse to skal ganske enkelt sende inn informasjon fra klienten (den som ser på sida) til serveren. På serveren bruker du et PHP-skript til å tolke informasjonen.

Begge sidene trenger en tilkobling til en form for database. Vanligvis bruker vi MySQL til dette, da den reagerer godt med PHP. Begge filene må koble til databasen og hente ut litt informasjon. Navnet på eventen, og hvor mange som har meldt seg på. Dette gjør du ved å ha en tabell der du lagrer eventene og en tabell hvor du lagrer folk, samt hvilken event de har meldt seg på til. Her er et eksempel på slike tabeller:

Kode

id   |   tid   |   navn
id   |   tid   |   eventid   |   navn   |   bosted   |   epost   |   alder
ID er auto_increment-verdier (det er et unikt tall for hver record i tabellen), tid er et unix-tidsstempel (kjekt å ha, tro meg) og resten er obvious. Første tabellen er selvsagt tabellen med eventene, og nummer to er for brukerne. Merk deg "eventid", som er ID-nummeret på en event i den andre tabellen. Dette gjør at du kan sortere folk som har meldt seg på forskjellig.

Du kan lese om MySQL og PHP på linken øverst i posten. Husk å lese om sikkerhet og MySQL-injections, da dette er et system som er veldig sårbart for sånt. I tillegg bør du ha en sikring slik at samme person ikke kan signe opp til samme event flere ganger.

Så - skjønner du hvor jeg vil hen?
Sist endret av Moff; 13. mai 2008 kl. 17:39. Grunn: Eid av Dyret, ja. Men det var da forbasket hvor like tabellstrukturene våre var?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hehe, tusen takk ^^,!
Jeg har prøvd meg på PHP og MySQL før, så dette kan jo, som Dyret sa, bli et lite prosjekt jeg kan prøve meg på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Moff: bruk mysql sine datofunksjoner om fysisk mulig. Då kan du gjere kule ting som å ta time()-2 years - i SQL-spørringa!
Om dette systemet skal brukes bør du sjekke opp med datatilsynet om du har lov til å ha et slikt register over personer og bosteder. Det jeg tror er lettest er å bare legge ved en checkbox som folk må trykke på for å godkjenne at personopplysninger blir lagret.
Det er ikke ulovlig å lagre navn og adresser og lignende. Dette er informasjon du kunne hentet fra f.eks telefonkatalogen.

Personnummer og lignender derimot ..
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Jeg kan kanskje ta en titt og koke opp noe i Ruby on Rails, får se om jeg får tid/du vil at jeg skal. Burde ikke ta så lang tid, bare design av view templates (utseende) som vil ta litt tid
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Milligan;
Ja, skal ha en checkbox med dette .

Flexd:
Ville vært kjempeflott!
Prøver meg på et slikt system i PHP og mySQL nå, men er veldig ny i det så
Maol, trenger ikke noe godkjennelse så sant det ikke er private opplysninger som lagres. De trenger du vel uansett ikke.

Hele systemet ditt kan nok lages på ca 1 time i php og mysql Si fra hvis du ikke får det til, så kan jeg ta det i en ledig stund, når den enn måtte komme.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hadde vært utrolig flott hvis noen kunne hjulpet/funnet/gjort dette for meg altså, Milligan!
Sitter her og må forberede meg til eksamen i 10. klasse samtidig som jeg har alt for masse lekser med tanke på omfanget av (prøve)eksamener.
Har begynt på det. Gjør det litt mer avansert det den opprinnelige idèen din tilsa, så kan kanskje andre også ha litt nytteverdi av det.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Tusen takk! Ser frem til dette
Tok litt tid. Har litt å sette fingerene i her på jobben også

Se bort fra designet, som jeg ikke har lagt noe som helst arbeid i.

http://multigan.com/event/index.php

Passord til admin panel: m|ll|gan

Har en del funksjonalitet som ikke er på plass også .. det gidder jeg ikke lage for deg. Skjønner egentlig ikke at jeg har giddi lage det som er så langt heller,hehe. Si fra om det noe ala dette du kunne tenke deg, så gir jeg deg kildekoden (som forøvrig blei litt rotete på slutten .. men burde være mulig å jobbe med).
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Ser kjempe flott ut!
Da har jeg et bra utgangspunkt som jeg kan jobbe videre med ^^,
http://multigan.com/event/

Kopier index.phps, setup.phps og functions.phps .. Putt dem alle på din egen server, og døp dem om til .php. Sett opp databasen din. Configurer setup.php (4 linjer på toppen), og kjør så setup.php gjennom browseren din. Slett setup.php og alt skal være på plass.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Takker for hjelpen!
Skal prøve dette nå.

-Forresten, skal ikke db.php også kopieres?
Sist endret av Maol33t; 14. mai 2008 kl. 17:21.
Nix. Setup generer den for deg, basert på hvordan configen din skal se ut.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Ser ikke ut til at hosten jeg prøver (prøvd 2-3 stykker nå) klarer dette.
Setupfila lager ikke noe DB fil, og heller ikke noe innhold i databasen.
Når jeg går rett til indexsiden, er den bare full av koder.
Sikkerhetsklarert
Du har renamet de fra .phps til .php?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Det gjorde jeg vettu. Prøvde både å rename da jeg lastet ned, mens de lå på dataen og da de lå på FTPn (som om det egentlig skulle hatt noe å si da men).
Sikkerhetsklarert
sett chmod 777 på setup.php
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern
sett chmod 777 på setup.php
Vis hele sitatet...
Møkkaserver, må nok finne meg en annen før jeg får gjort noe mer .
Prøvde 777 på en annen server, men ble kluss med databasenavn/brukernavn osv, så skal somsagt prøve seinere.
Hvis den bare viser tekst, er jo sjangsen stor for at hosten din faktisk ikke støtter php...

Du må også ha tilgang til en mysql database, som lar deg opprette tabeller. Du ser selv om dette er en lokal en, eller en remote, men scriptet er delvis optimert for en localhost server. Jeg kunne selvsagt gjort litt endringer og kjørt hele driten på tekstfiler eller sql, men det blir litt jobb som jeg ikke gidder bruke tiden min på nå
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hmmm ... Trodde virkelig at de begge støttet PHP.
Prøver nå med en venn sin som jeg vet støtter PHP .
Du må ha PHP5 (versjon 5) for å kjøre scriptet postet over. Kanskje serveren din kjører versjon 4?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Det var jo litt nedtur ja..
"Min" bruker PHP Version 4.4.8. Ingen måte å få kjørt scriptet alikavel?
Ellers må jeg rett og slett sette opp en egen server snart x)
Hm.. vet faktisk ikke selv hva det er som gjør at scriptet krever php5 .. men er jo litt rart hvis ikke hosten din støtter det? Prøv å rename filene til .php5 ... kanskje det hjelper.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hosten min støtter bare version 4 (4.8), så .
Isåfall må jeg da rename til .php4 og se om det funker

EDIT:
Det funket like dårlig.
Sist endret av Maol33t; 14. mai 2008 kl. 20:44.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Milligan
Hm.. vet faktisk ikke selv hva det er som gjør at scriptet krever php5 .. men er jo litt rart hvis ikke hosten din støtter det? Prøv å rename filene til .php5 ... kanskje det hjelper.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger nok i støtten for oop i php4. Ved et rask overblikk, så ligger vel feilen i functions.php. Jeg tror ikke php4 støtter konstruktøren du bruker, ei heller access modifiers.
Sist endret av z0p; 14. mai 2008 kl. 20:57.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Hmm... Så, z0p, er det noe "enkel" metode å kunne konvertere disse til PHP4?
Hvis du tar bort public og private før funksjoner, og endrer variablene i klassen til bare "var", så bør det funke med PHP 4, tror jeg.

f. eks:

Kode

<?php
class test
{
    var $foo;

    function funksjonnavn($var)
    {
        $this->foo = $var;
    }
}
?>
Må vel omskrives ganske mye mer dersom konstruktører og slikt ikke er støttet.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Huff... Da får jeg heller skaffe meg en host som støtter PHP5 !
Takk for all hjelpen til nå!
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg til og med en server med PHP 5, men scriptet funker enda ikke =/
Litt vag beskrivelse. Hva er feilen nå?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Samme som alltid.
Kommer bare tekst opp, ikke noe annet =(.
Prøver å kjøre den setup-fila også, men funker ikke (bare tekst). Satt den til 777 også.
Har du renamet den til .php ?
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg har renamet filene til .php
Kan du gi meg linken til området scriptet litt på? Endre passord, eller PM meg linken om du stoler på meg .. Er noe muffins hvis ikke serveren din parser php.
Millagan, jeg har gått raskt over kodene du postet over, og det er noe jeg ikke helt skjønner.
Du kaller opp klassen slik:

Kode

<?php
$sql = new c_sql(IP, USERNAME, PASSWORD, DATAB);
?>
Jeg kunne ikke finne ett sted hvor du definerer IP med define('IP')? Setup.php innholder dette

Kode

<?php
$ip = "localhost";
?>
... men IP vil ikke fange opp $ip? Det samme gjelder username, password og datab
Sist endret av ma10as; 20. mai 2008 kl. 00:14.
Maol33t's Avatar
Trådstarter
Sitat av Milligan
Kan du gi meg linken til området scriptet litt på? Endre passord, eller PM meg linken om du stoler på meg .. Er noe muffins hvis ikke serveren din parser php.
Vis hele sitatet...
Sendte deg en PM med link nå
Sitat av ma10as
Millagan, jeg har gått raskt over kodene du postet over, og det er noe jeg ikke helt skjønner.
Du kaller opp klassen slik:

Kode

<?php
$sql = new c_sql(IP, USERNAME, PASSWORD, DATAB);
?>
Jeg kunne ikke finne ett sted hvor du definerer IP med define('IP')? Setup.php innholder dette

Kode

<?php
$ip = "localhost";
?>
... men IP vil ikke fange opp $ip? Det samme gjelder username, password og datab
Vis hele sitatet...
setup.php genererer en db.php, som definerer IP, DB og PASS. Denne blir inkludert i toppen på index.php, slik at disse verdiene alltid er definert. Finnes ikke db.php, er det naturlig å anta at setup.php ikke har blitt kjørt, og scripet dør.