Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 12547
kadafi zaman har jobbet som journalist i 17 år. Han har ofte jobbet med høyt profilerte og dramatiske saker i krigs, terror og katastrofe situasjoner. Han burde være godt vandt med krig og vold. Wiki siden hans lister opp en del av dette:
https://no.wikipedia.org/wiki/Kadafi_Zaman

Nå når han personlig har fått kjenne på det som er hverdagen til mange mennesker over hele verden, f.eks politivold mot svarte i USA, har han følgende å komme med:
"– En brutalitet jeg aldri har sett før" og om fengsels oppholdet sitt (2,3?) dager sier han "– Det har vært et helvete"
Sikkert ingen tvil om att pakistanske fengsler er noe helt annet en Norske, men Zaman fikk raskt besøk i fengselt av representanter fra UD og jeg tviler på att de, når de skjønte att de hadde å gjøre med en Norsk journalist, behandlet han spesielt dårlig.
Fyren er på ferie, han kan dra hjem til ett av verdens rikeste å fredligste land, sikkert med en god kompensjasjon fra TV2 for det han har opplevd.
Så hva er poenget ditt? Du tror han lyver når han sier at han ikke har sett maken til brutalitet? Du betviler påstandene om at det var helt jævlig å bli banket opp av politiet, utsatt for falske anklager og slengt i et pakistansk fengsel?
Sist endret av mentalmelt; 16. juli 2018 kl. 13:40.
Nei, jeg tror ikke han lyver, men fra en som har dekket krig og terror f.eks 22 juli hendelsene, syns jeg det blir merkelig å utale att politiets adferd i denne demostrajonen overgår allt annet han har sett av vold. Er du ikke enig det?
Om han synes det er et ‘helvete’ å være innelåst et par dager får være hans greie. Lurer da på hvilke betegnelse han ville brukt om andre langt mer alvorlige ting når dette er ‘helvete’.
Jeg aner ikke hva han har sett tidligere eller hva som skjedde i Pakistan, så jeg har ikke noen grunn til å mene noe om det.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Om han synes det er et ‘helvete’ å være innelåst et par dager får være hans greie. Lurer da på hvilke betegnelse han ville brukt om andre langt mer alvorlige ting når dette er ‘helvete’.
Vis hele sitatet...
Det var nettopp poenget mitt. Isolert sett er det ingen tvil om att det han har vært utsatt for er jævelig, uakseptabelt og noe ingen burde usettes for, men jeg satte utalesene hans opp mot all den dritten han før har dekket, og som han som oppegående og opplyst menneske vet att andre blir utsatt for daglig.

mentalmelt: Wiki siden hans gir ett innblikk i hva han har sett/dekket tidligere
Sist endret av Antimatter08; 16. juli 2018 kl. 13:55.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Om han synes det er et ‘helvete’ å være innelåst et par dager får være hans greie. Lurer da på hvilke betegnelse han ville brukt om andre langt mer alvorlige ting når dette er ‘helvete’.
Vis hele sitatet...
Om du hadde blitt krenket på denne måten i et fremmed land så tipper jeg kraftuttrykkene hadde sittet minst like løst når du skulle fortelle om det etterpå.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
mentalmelt: Wiki siden hans gir ett innblikk i hva han har sett/dekket tidligere
Vis hele sitatet...
Den sier ingenting om hva han har sett selv. Du kan dekke en sak uten å ha stått midt oppi den. Dessuten er det flere måter å definere brutalitet på. At en gjeng politifolk banker opp protestanter med køller kan nok oppleves som mer brutalt enn en skuddveksling for eksempel.

Komisk at folk som sitter her hjemme, og som mest sannsynlig aldri har opplevde noe i nærheten av dette, skal dømme ordvalget til en fyr som lever av å reise rundt i verden og oppsøke farlige situasjoner.
Sist endret av mentalmelt; 16. juli 2018 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Syns du er litt vankelig nå Mr. Admin. Men la gå, jeg vet ingen ting om hva han har sett. Når jeg allikevell utaler meg om hva jeg tror han har sett er det utelukkende fordi jeg alltid har syntes att han har vært flink, og att reportasjene hans fra diverse ekstreme hendelser verden over har gitt meg inntrykk av att han har vært veldig flink til å "se"
Det kan også tenkes at når vold/brutalitet utsettes mot en selv reagerer man sterkere på det i ettertid enn når man ser det samme eller verre skje med noen andre. Hyklersk? Eller menneskets natur? Se hva som skjer når panikk bryter ut i store grupper, selvbeskyttelse rår og folk trampes i hjel.

Tror neppe han prøvde å svare i kraft av sin rolle som journalist, som jo ville vært så beskrivende som mulig om hva som reelt skjedde uten å bruke følelsesmessige aspekter slik som sitatene hans gjør, høres mer ut som han svarer som privatperson samt offer.

Bør han svare i takt med sin rolle som journalist når han snakker til media? Kanskje, men strengt tatt ser jeg ikke det store problemet.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Syns du er litt vankelig nå Mr. Admin. Men la gå, jeg vet ingen ting om hva han har sett. Når jeg allikevell utaler meg om hva jeg tror han har sett er det utelukkende fordi jeg alltid har syntes att han har vært flink, og att reportasjene hans fra diverse ekstreme hendelser verden over har gitt meg inntrykk av att han har vært veldig flink til å "se"
Vis hele sitatet...
Det gjør større inntrykk å stå midt i en situasjon og være en del av den, enn å observere konsekvensene på litt avstand. Det er også lite som ser så brutalt ut som grov og ukritisk politivold. At opplevelsen beskrives som et helvete kan jo høres tåpelig ut hvis man sammenligner det med langt verre ting som andre har opplevd, men hvis man alltid skal gjøre det, så kan vi bare slutte å bruke slike uttrykk hele gjengen. Det er sikkert det jævligste han har opplevd, og alle bruker sine egne erfaringer som referansegrunnlag når de beskriver egne opplevelser.

Prøver ikke å være vanskelig, bare synes grunnlaget for kritikk var tynt. Hvis man leter etter folk å være enige med, så er forøvrig debattforum en dårlig arena for det =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Om han synes det er et ‘helvete’ å være innelåst et par dager får være hans greie.
Vis hele sitatet...
Er det med vilje at du utelet vesentleg informasjon, slik som politiet sin bruk av køller og slagvåpen, eller kjenner du til noko om situasjonen vi ikkje kjenner til?
Det har vell med å gjøre at når man ser noe så er ikke opplevelsen det samme som når man får opplevd det selv. Du kan se for deg at du ser en blir slått på byen, så synes du kanskje ikke det ser så ille ut, men om du hadde blitt slått ville du ha opplevd det som mye verre.
Jeg kan godt se for meg at jeg i ettertid kunne ha beskrevet det å være innelåst i flere dager på en enkel celle sammen med fire andre i over 35 grader (uten dusj og med tarvelig mat, kan jeg tenke meg), som et helvete. Om det hele ble attpåtil innledet med grov politivold (har fått juling før, og vet hvor maktesløs og redd man kan føle seg), ville jeg nok helt sikkert gjort det. Men alt er relativt, som flere har vært inne på allerede.

Edit: La også nå merke til at Zaman uttaler:
– Jeg var vitne til ganske ekstrem brutalitet mot flere. Jeg har hatt et helvete i pakistansk celle, og jeg vil komme tilbake med detaljer.
Vis hele sitatet...
Vi vet altså ikke ennå hva han faktisk har opplevd.
Sist endret av kallisti; 16. juli 2018 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva er du vil frem til TS?

Og hvor siterer du fra? At han ikke sett verre brutalitet vet du ingenting om.

Og du må også huske at dette er media som siterer, utsagnet kan være tatt ut av kontekst.
Feks: har du noen gang sett journalister bli behandlet slik?
Nei, det er en brutalitet jeg aldri har sett før.

Det virker som du egentlig bare er ute etter å pirke i en sak du egentlig ikke vet så mye om.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
kadafi zaman har jobbet som journalist i 17 år. Han har ofte jobbet med høyt profilerte og dramatiske saker i krigs, terror og katastrofe situasjoner. Han burde være godt vandt med krig og vold. Wiki siden hans lister opp en del av dette:
https://no.wikipedia.org/wiki/Kadafi_Zaman
Vis hele sitatet...
Å se noe gjør en ikke til en desensivisert, apatisk drone som driter i hva som skjer med en selv eller andre. Det er nok ikke uten grunn at han nettopp velger å dekke disse demonstrasjonene - han (og TV2) vil vise hvordan pakistanske myndigheter stopper fredlige demonstrasjoner for å kunne stemme på sin kandidat.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Nå når han personlig har fått kjenne på det som er hverdagen til mange mennesker over hele verden, f.eks politivold mot svarte i USA, har han følgende å komme med:
"– En brutalitet jeg aldri har sett før" og om fengsels oppholdet sitt (2,3?) dager sier han "– Det har vært et helvete"
Sikkert ingen tvil om att pakistanske fengsler er noe helt annet en Norske, men Zaman fikk raskt besøk i fengselt av representanter fra UD og jeg tviler på att de, når de skjønte att de hadde å gjøre med en Norsk journalist, behandlet han spesielt dårlig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare selve levevilkårene, det er julingen og viten om deres drakoniske straffer og tidvis latterlige rettssystem som kombinert går løs på helsa. Helvete handler ikke bare om det fysiske, det er noe spesielt ondt når maktesløsheten slår inn. Se hva han og de andre ble anklaget for:

Lørdag ble det opplyst at Zaman, sammen med 38 andre, skal være anmeldt for drapsforsøk under demonstrasjon han rapporterte fra. Han skal videre være anmeldt for å ha tatt mobilen fra fire politimenn, for å ha revet i stykker uniformen til en politimann og for ordensforstyrrelse.
Vis hele sitatet...
Du slipper ikke unna billig i et land som Pakistan om noen først vil ta deg, og norske myndigheter kan ikke gripe inn i et annet lands rettsprosesser, de kan kun bistå norske borgere. Følgelig var det helt reelt for Zaman å frykte at han kom til å måtte stå til rette for noe han ikke hadde gjort med sporadiske innslag av juling/tortur og potensielt tilbringe lang tid der. Han slapp heldigvis det, men du skal ikke se bort ifra at bare empati ovenfor de som deltok i demonstrasjonene vil hjemsøke ham i lang tid ettersom hans evne til å hjelpe andre i mindre heldige situasjoner er liten til ingen.

Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Fyren er på ferie, han kan dra hjem til ett av verdens rikeste å fredligste land, sikkert med en god kompensjasjon fra TV2 for det han har opplevd.
Vis hele sitatet...
Ifølge avisene var han på jobb. Hvordan skal kompensasjonen uansett gjøre noe? Voldsofre føler seg ikke trygge eller særlig bedre av å få noen ekstra kroner på konto.
Som sagt så har jeg all mulig respekt for Kadafi Zaman og har alltid syntes att jobben han har gjort har vært
utført med prfesjonalitet og integritet.
Men han har altså dekket veldig ekstreme hendelser før som krig og terror både i inn og utland. Derfor syntes
jeg det var merkelig att første gangen han selv blir utsatt for vold (som journalist) så syns han dette er det mest
brutale som han har vært vitne til/blitt utsatt for.
Att han syns det er jævelig å bli banket opp har jeg ikke noe problemer med å skjønne.
Men jeg syns man må kunne måle utalelsen hans opp mot det att han er en profesjonel og har bred erfaring, om enn ikke
personlig, med vold og overgrep fra bla. myndigheter, politi og militære verden over.

Rosander: jeg siterer fra tv2, arbeidsgiveren hans, de skrev "– En brutalitet jeg aldri har sett før"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Er det med vilje at du utelet vesentleg informasjon, slik som politiet sin bruk av køller og slagvåpen, eller kjenner du til noko om situasjonen vi ikkje kjenner til?
Vis hele sitatet...
Mitt poeng var bare det fattige språket til dagens journalister. De får jo ‘sjokk’ annenhver dag blant annet. Igjen, fyren har alle lemmer intakt, og jeg tviler på han får varige mén av dette. Opplevelser er subjektive, men om dette var et ‘helvete’ hva var feks utøya osv da? Jeg er ikke krenket, og jeg synes fyren egentlig gjør en grei jobb. Men jeg stiller spørsmål til hans valg av ord, noe som bør være lov.
Sist endret av Bankmann1; 16. juli 2018 kl. 16:58.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Mitt poeng var bare det fattige språket til dagens journalister. De får jo ‘sjokk’ annenhver dag blant annet. Igjen, fyren har alle lemmer intakt, og jeg tviler på han får varige mén av dette. Opplevelser er subjektive, men om dette var et ‘helvete’ hva var feks utøya osv da? Jeg er ikke krenket, og jeg synes fyren egentlig gjør en grei jobb. Men jeg stiller spørsmål til hans valg av ord, noe som bør være lov.
Vis hele sitatet...
Det er lov, akkurat som det er lov å stille spørsmål ved ditt resonnement. =)

Jeg tipper han hadde beskrevet Utøya som et helvete også, hvis noen hadde intervjuet han om hans personlige opplevelser med den saken. Allikevel var han nok ikke like redd eller utsatt for fysiske smerter i den situasjonen, så det blir jo noe helt annet. Selv om vi har empati, så er det ikke like intenst å oppleve lidelser gjennom andre. Må huske på at han har uttalt seg som intervjuobjekt her, ikke reporter. Det er tross alt forskjell på å være journalist og offer under en krisesituasjon.
Sist endret av mentalmelt; 16. juli 2018 kl. 17:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Mitt poeng var bare det fattige språket til dagens journalister. De får jo ‘sjokk’ annenhver dag blant annet. Igjen, fyren har alle lemmer intakt, og jeg tviler på han får varige mén av dette. Opplevelser er subjektive, men om dette var et ‘helvete’ hva var feks utøya osv da? Jeg er ikke krenket, og jeg synes fyren egentlig gjør en grei jobb. Men jeg stiller spørsmål til hans valg av ord, noe som bør være lov.
Vis hele sitatet...
Det er litt skilnad på det som står i krigstyper på forsida, og eit referat. At media er litt vel glade i superlativer fører ikkje til at vi nødvendigvis bør bagatellisere hendinga.

Han har heller ikkje samanlikna det med andre ting; han har skildra sin opplevelse. Det er ingen som har påstått at Utøya ikkje var eit helvete.

Det eg reagerte på var heller ikkje at du kritiserte han; det var det at du såg ut til å ville minimere det han hevda seg utsett for...
Hvi TV2 har sittert han riktig når de skriver "– En brutalitet jeg aldri har sett før" så mener jeg nettopp den utalelsen er en sammenligning av denne hendelsen å hva han ellers har opplevd i i sitt profesjonelle liv.
Og det var forsåvitt dette som var poenget mitt med innlegget. Ikke å bagtelisere denne hendelsen.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Mitt poeng var bare det fattige språket til dagens journalister. De får jo ‘sjokk’ annenhver dag blant annet. Igjen, fyren har alle lemmer intakt, og jeg tviler på han får varige mén av dette. Opplevelser er subjektive, men om dette var et ‘helvete’ hva var feks utøya osv da? Jeg er ikke krenket, og jeg synes fyren egentlig gjør en grei jobb. Men jeg stiller spørsmål til hans valg av ord, noe som bør være lov.
Vis hele sitatet...
Hva er Utøya i forhold til 10 år ved Guantanamo? Hva er 10 år ved Guantanamo i forhold til 5 år i Auschwitz? Vi kan kontinuerlig finne verre situasjoner om poenget er å nekte folk å bruke "helvete" om egne erfaringer. Å sitte i uvissthet mens folk rundt deg blir torturert og du ikke vet om du er neste, kanskje han til og med ble torturert - skal vi virkelig nekte noen å kalle det "helvete"? Tortur er ganske vanlig i pakistanske fengsler, og jeg kan tenke meg at å høre på andre få utført det som er beskrevet under... Fint kan gjøre at du tar rennafart og driter i hva andre mener om ditt ordforråd og bruker enkle ord som "helvete" eller "verste jeg har opplevd". Det er en beskrivelse av et traume ikke en fuckings skildringskonkurranse.

Torture techniques inflicted on victims such as Naheem and Rehan include falaka (foot whipping with a rod or cane), the pulling out of fingernails with pliers, the rubbing of hot chillies in eyes, endless beatings with sticks, and an excruciating practice called strapado, where the victim is hung by the wrists from the ceiling until the shoulders dislocate. The abuse is often so severe that police tire in their duties of kicking and beating detainees and are rotated, allowing them to recoup their lost strength. Each policeman comes armed with sticks, broom handles or bamboo canes.

Unfortunately, most instances of torture are not reported. Police abuse appears to be so common in Pakistan that it has been accepted as the norm, even though Pakistan has formally pledged to end these practices by signing the UN Convention Against Torture and the International Covenant on Civil and Political Rights. Save for the occasional news story, many people outside the British Pakistani community show little interest in these issues. Some people with closer connections to Pakistan may feel resigned to the fact that it has been like this for years and is unlikely to change any time soon. However, it does not have to be like this.
Vis hele sitatet...
The Guardian

The mandate of military courts to try civilian “terrorism” suspects was extended for a further two years. Reports continued that security forces were involved in human rights violations, including torture and other ill-treatment, arbitrary detention, extrajudicial executions and enforced disappearances. Impunity remained in the absence of independent, impartial mechanisms to investigate and bring perpetrators to justice. While the number of attacks by armed groups fell in 2017, scores of people died in bombings that targeted the security forces, religious minorities and others.
Vis hele sitatet...
Amnesty om tortur og situasjonen rundt valget
Sist endret av Xasma; 16. juli 2018 kl. 17:27.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er lov, akkurat som det er lov å stille spørsmål ved ditt resonnement. =)

Jeg tipper han hadde beskrevet Utøya som et helvete også, hvis noen hadde intervjuet han om hans personlige opplevelser med den saken. Allikevel var han nok ikke like redd eller utsatt for fysiske smerter i den situasjonen, så det blir jo noe helt annet. Selv om vi har empati, så er det ikke like intenst å oppleve lidelser gjennom andre. Må huske på at han har uttalt seg som intervjuobjekt her, ikke reporter. Det er tross alt forskjell på å være journalist og offer under en krisesituasjon.
Vis hele sitatet...
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hva er Utøya i forhold til 10 år ved Guantanamo? Hva er 10 år ved Guantanamo i forhold til 5 år i Auschwitz? Vi kan kontinuerlig finne verre situasjoner om poenget er å nekte folk å bruke "helvete" om egne erfaringer. Å sitte i uvissthet mens folk rundt deg blir torturert og du ikke vet om du er neste, kanskje han til og med ble torturert - skal vi virkelig nekte noen å kalle det "helvete"? Tortur er ganske vanlig i pakistanske fengsler, og jeg kan tenke meg at å høre på andre få utført det som er beskrevet under... Fint kan gjøre at du tar rennafart og driter i hva andre mener om ditt ordforråd og bruker enkle ord som "helvete" eller "verste jeg har opplevd". Det er en beskrivelse av et traume ikke en fuckings skildringskonkurranse.



[url="https://www.theguardian.com/commentisfree/libertycentral/2010/oct/08/pakistan-torture-prison"]The Guardian[/URL


Amnesty om tortur og situasjonen rundt valget
Vis hele sitatet...
Det er ingen som nekter han noe som helst. men når man er en offentlig person, og i tillegg en journalist, så har man lov å diskutere hans valg av ord og språk.

Dette er et debattforum, da har man lov å diskutere ulike saker, som denne. Jeg har også lov til å poste et innlegg som handler om tema :-)

Hva mener du egentlig med din post, at jeg ikke skal poste innlegg med min mening? At min mening er feil? Eller at jeg har gjort noe galt her?
Jeg tror han i utgangspunktet sammenligner det med behandling av politiske aktivister rundt om i verden.

Han beskriver hvordan politiet opptrer mot pressen, spesielt den lokale pressen, som blir kneblet fra å rapportere, og lokale aktivister som blir trakassert, pågrepet og banket opp.
Vis hele sitatet...
– Jeg har ikke tenkt å sette meg på et fly selv om jeg har fått stokkeslag over hele kroppen.
Vis hele sitatet...
Han fikk stokkeslag på ryggen og mot ribbeina og plassert i en celle med 20 til 30 andre personer. De fleste av dem er folkevalgte politikere, både kandidater til nasjonalforsamlingen og provinsforsamlingen.
Vis hele sitatet...
Han har rapportert fra valg i mange land, men aldri opplevd noe lignende. Selv ikke under revolusjonen i Egypt.
Vis hele sitatet...
– Jeg har ikke sett maken til brutalitet, pakistansk politi burde skamme seg, og jeg synes norske politikere burde ta opp dette med Pakistan, som er et samarbeidsland for Norge og Utenriksdepartementet, sier han til TV 2.
Vis hele sitatet...
https://www.aftenbladet.no/utenriks/...g-og-fengsling
Sammenligning med 22juli hendelsen er rellevant fordi zaman dekket dette tett for TV2 og det derfor bør være en del av refferansegrunnlaget hans når han rangererer hendelser etter hvor brutale de er.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Det er ingen som nekter han noe som helst. men når man er en offentlig person, og i tillegg en journalist, så har man lov å diskutere hans valg av ord og språk.

Dette er et debattforum, da har man lov å diskutere ulike saker, som denne. Jeg har også lov til å poste et innlegg som handler om tema :-)

Hva mener du egentlig med din post, at jeg ikke skal poste innlegg med min mening? At min mening er feil? Eller at jeg har gjort noe galt her?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som nekter deg noe som helst heller. Du skriver din mening på et debattforum, og da er det liksom meningen at man skal kunne diskutere med deg.
Sitat av Bankmann1 Vis innlegg
Det er ingen som nekter han noe som helst. men når man er en offentlig person, og i tillegg en journalist, så har man lov å diskutere hans valg av ord og språk.

Dette er et debattforum, da har man lov å diskutere ulike saker, som denne. Jeg har også lov til å poste et innlegg som handler om tema :-)

Hva mener du egentlig med din post, at jeg ikke skal poste innlegg med min mening? At min mening er feil? Eller at jeg har gjort noe galt her?
Vis hele sitatet...
Du har lov til å stille spørsmål ved det, og jeg har lov til å påpeke hvor lite relevant det er for saken. Problemet her er at Pakistan er på vei mot et totalitært styre der demonstranter undertrykkes og selv internasjonal presse fengsles når de dekker det. De innfødte blir ofte torturert også, og det du fokuserer på er at Zaman ikke har vært veltalende nok. Det er absurd, for å si det enkelt.

Kritikk av at norsk presse bruker "sjokkert" og lignende i media hele tiden er greit nok, men for faen - her har noen blitt banket av politiet, falskt anklaget med reell sjanse for å bli dømt til fengsel i et land notorisk for tortur. Det er et fokus som ikke ligner grisen.
Ja det er opplagt nok å velge i om man skal raportere om politisk motiverte voldshanlinger i Pakistan. f.eks:
https://www.nrk.no/urix/over-120-dre...tan-1.14125168
Men alikevell ikke like brutalt som fredagens kølle angrep?
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ja det er opplagt nok å velge i om man skal raportere om politisk motiverte voldshanlinger i Pakistan. f.eks:
https://www.nrk.no/urix/over-120-dre...tan-1.14125168
Men alikevell ikke like brutalt som fredagens kølle angrep?
Vis hele sitatet...
Det der var jo ikke et angrep fra myndighetene på politiske motstandere, ei heller er det noe Kadafi Zaman har vært vitne til.

Istedenfor å legge vrangviljen til og strekke seg etter fjerne sammenligninger som er konstruert for å fremstille utsagnet som absurd, hvorfor ikke prøve å se det i kontekst slik at det gir mening? Det mest sannsynlige her er jo ikke at fyren mener det er verre at han ble slått med stokk, enn at 120 sivile ble drept i et bombeangrep.
Og bare så det er klart, jeg mener att alle handlinger som dette bør tas alvorlig å skrives om av norsk presse. I så måte er valget i Pakistan også av særlig innteresse da pakistanere utgjør en tredje del ikke ettniske nordmenn

Enig i det Mentalmelt, men syns sammtidig att jeg ikke akkurratt har blitt møtt med så mye vellvilje fra andre her i denne saken
Sist endret av Antimatter08; 16. juli 2018 kl. 18:39.
Dette fremstår for meg som en øvelse i å misforstå, mest sannsynlig mot bedre viten.

Jeg bare argumenterer mot deg. Kanskje ikke så mye velvilje å finne akkurat her, men ikke noen vond vilje heller. =)
Sist endret av mentalmelt; 16. juli 2018 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Og bare så det er klart, jeg mener att alle handlinger som dette bør tas alvorlig å skrives om av norsk presse. I så måte er valget i Pakistan også av særlig innteresse da pakistanere utgjør en tredje del ikke ettniske nordmenn

Enig i det Mentalmelt, men syns sammtidig att jeg ikke akkurratt har blitt møtt med så mye vellvilje fra andre her i denne saken
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skal vi vise velvilje bare for at du skal få poeng for argumenter som ikke henger på greip?

Du blander inn andre saker for å prøve å undergrave en person sine egne opplevelser.

Bare det at du kun har sitert overskriften til en hel artikkel viser at du er ute etter å missforstå med vilje.

Jeg har vært med på mye sykt opp gjennom, men for meg personlig er det ikke de drøyeste situasjonene (sett fra andres synsvinkel) som har satt dypest spor hos meg.
Du prøver å lage en diskusjon basert på en kort uttalelse om én persons opplevelser.
Jeg kan godt forstå at dette er det værste han både har sett og opplevd uavhengig av hva slags tidligere episoder han har vært innblandet i.

Og det er noen punkter du må legge merke til, i en krigssituasjon vil du feks forvente at noen kan bli skutt foran deg og dette er ikke nødvendigvis så sykt som det høres ut, å bli torturert uten noen som helst grunn i ett land hvor det er en reell sjanse for å bli drept kan fort være mye verre en ett dødsfall i krigssone.

Uansett så dømmer du han basert på ett sitat fra en aktør som lever av klikk, i tillegg så fremstår sitatet du viser til litt mer nyansert i selve artikkelen.

For at du skal ha noe som helst troverdighet hos meg så må du vise til hvilke episoder han vært direkte vitne til som er så mye verre.
Ser noen nevner uttøya, noe som er en heftig avsporing spør du meg (hvis han ikke var på øya og var under livsfare selv)
Så, så. Trådstarter hengte seg bare litt opp i semantikk, også ligger det jo i manges natur å forsvare seg når man blir angrepet. At TS' forsvar mot logiske angrep ikke fremstod like logiske, beror muligens på en blanding av stolthet og utilstrekkelig erfaring med debattformatet.

TS: Ønsker deg vel, og et godt tips vedr. lignende situasjoner i fremtiden er å a) svelge stoltheten og b) prøve å se objektivt på motpartens argumenter. Det bør ikke utgjøre noen skam å innrømme en feil*. Jeg forstår at du fikk en slik umiddelbar reaksjon på artiklen og ytret det du ytret, akkurat som jeg kunne forstått det dersom Zaman sa det han sa selv om han tidligere hadde opplevd noe de fleste ville anse som mye verre.

Men innse at du har blitt skjøvet fra skanse til skanse etter å ha åpnet med et ugjennomtenkt innlegg, lær av det, og implementer lærdommen i fremtidige debatter. Du uttrykker deg bedre enn mange; du tilhører åpenbart ikke det dummeste segmentet av befolkningen. Derfor bør du ta lærdom, og heller enn å gå i forsvarsposisjon med piggene ute neste gang, bør du prøve å glede deg over at du lærte noe - om deg selv, verden eller f.eks. debatteknikk.

* Jeg er rimelig sikker på at du ikke hadde fått noe annet enn respekt for det fra de aktive debattantene her - uten at det hadde blitt sydd puter under arma på deg av den grunn. Tonen her på bruket (og på mange andre debattfora) er direkte og usentimental, men dette må ikke forveksles med skjær uvilje.
Synes det skurrer litt i denne saken her, og jeg reagerer også litt på oppførselen til Zaman her, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Tror ikke alle fakta er lagt på bordet fra noen av sidene her.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Synes det skurrer litt i denne saken her, og jeg reagerer også litt på oppførselen til Zaman her, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Tror ikke alle fakta er lagt på bordet fra noen av sidene her.
Vis hele sitatet...
Så klart ikke. Han har jo bare akkurat sluppet fri, og fra Pakistansk side må vi bare regne med å aldri få all fakta på bordet.

Hva er det du reagerer på med oppførselen hans?

Jeg tipper de trodde han var pakistaner, og at de derfor kunne gjøre hva de ville mot han. Så var det plutselig ikke like moro når det viste seg at han var en kjent norsk journalist, og saken fikk internasjonal oppmerksomhet.
Sist endret av mentalmelt; 17. juli 2018 kl. 01:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Antimatter08: For meg virker det, som om du ikke har vurdert et par ting.
Ute i felt så kan en egentlig si, at mengde vold er relativ. Jeg vet at disse to eksemplene jeg drar frem ytterpunkter. Men de sier også noe om situasjonen og noe jeg oppfatter som din missforståelse.

- Du skriver at Zaman har rapportert fra bl.a. krig. Når du kommer i en krigssone, så venter du som soldat og journalist at det fort blir fryktelig mye gørr, blod og død. Krig er grovt sett to lag, som prøver å drepe motparten så effektivt som mulig. Om du tråkker på en mine, og får sprengt av deg et bein. Får en 12,7 mm kule rett i skallebrasken, så mye av hodet forsvinner sjokket av kula. Og så videre, og så videre, og så videre, og så videre, og så videre, og så videre du skjønner det sikkert. Krig er essensen av vold, ikke noe annet.

- Når du skal rapportere fra et valg. Så vil det ved et relativt sivilisert samfunn den største voldsutførelsen være, at stemmeseddelen lander hardt i valgurna. Eller de som telle stemmesedler får gnagsår på fingrene. Jeg vet, at i utrolig mange land, så er dette milevis fra sannheten. Men det er der det burde ha vært.

Zaman dekket et valg, og kanskje sa noe negativt om valget og/eller hvordan det ble utført. For dette kom han i fengsel, og ble slått med en stokk. Skal en sammenligne med forventet voldsnivå i de forskjellige situasjonene, så vil jeg si at valgvolden egentlig var mye verre. I et oppegående demokrati, så hadde ikke noe i nærheten av dette skjedd. Som sagt tidligere krig er krig, der mennesker ofte dør som fluer, helt meningsløst.