Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5709
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Heisann

Har i alle år hatt et øye på Linux, føler meg som den powerusern når jeg bruker det.
Liker terminalen veldig godt.

Men, det er en del små ting her å der som bare utløser what the actual fuck tanker.
Er jo klar over at slikt lett kan fikses, for å ta et eksempel, dualmonitor.
Applikasjoner åpnes på feil skjerm, ja greit, force monitor 1 problem solved, nope.
Nå er de låst på monitor 1 og kan ikke brukes på monitor 2, lmao ok back to basics.

Det er slikt som får meg til å rive i håret, man finner en løsning som skaper et helt nytt problem å slik går dansen.

Har brukt linux i alle år, men da et moderat antall ganger i året og da til mer lysky aktiviteter som ikke krever så veldig mye mer enn en terminal og ved siden av har jeg brukt win7 som daily driver, iløpet av det siste året har jeg prøvd å gjøre distroen Linux Mint til daily og det fungerer fint så lenge man bare skal se på serier og søke litt rundt på nettet.

Men på en daily vil man jo gjerne ha tilgang til alt man kunne tenkte seg å ville gjøre i det sekundet man gjøre noe, ta Blizzards Heartstone, bare kjør det i wine no problem, oh yes problem.. bare det å finne hvilken verson av wine som fungerer med dagens verson av Battle.net tok litt for lang tid, ohh yes det funker nå! Nope du har bare lyd, ingen bilde og battlenethelper.exe crasher 24/7 ohhmyyy
Spotify bytter sang? NICE, vi gir deg en popup varsel både oppe og nede på skjermen din, what the?????

Microsoft har laget et OS eller to som fungerer det skal jeg ikke si noenting på, men etter de prøvde å gjøre OSet sitt om til en mobiltelefon så mistet jeg all respekt for arbeidet deres, alt etter win7 har tatt fra meg følelsen av kontroll over hva som skjer og det liker jeg ikke så jeg holder meg på win7, men her er det igjen noen programmer og drivere som ikke funker fordi det har "gått ut på dato". God Jul til deg å..
Alt er jo optimalisert for windows brukere som driter i hva programmer gjør under overflaten og skal man få noe til å funke skikkelig i linux så må man nesten lage det selv og det er sikkert veldig kult om man kan det.

Grensesnittet er jo nydelig og ting skjer med gang man gir orde om det i motsetning til Windows, så..
Hvor mye kunnskap trenger jeg egentlig for å kunne bruke linux smertefritt?
Hvor skal jeg starte?
Er det vits?
Jeg er godt kjent med Linux, brukt Linux-desktop i nesten 10 år, drifter Linux-servere, bruker Linux på jobb-desktopen, etc, etc.

Bruker likevel kun Windows hjemme på gaming-PC-en. Som du sier, alt er optimalisert for Windows-brukere. Støtter heller Microsoft med en slant enn å stresse med GPU-drivere, Wine, lydproblemer og flere skjermer i Linux.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ozma Vis innlegg
Jeg er godt kjent med Linux, brukt Linux-desktop i nesten 10 år, drifter Linux-servere, bruker Linux på jobb-desktopen, etc, etc.

Bruker likevel kun Windows hjemme på gaming-PC-en. Som du sier, alt er optimalisert for Windows-brukere. Støtter heller Microsoft med en slant enn å stresse med GPU-drivere, Wine, lydproblemer og flere skjermer i Linux.
Vis hele sitatet...
Fair enough.
Kunne du gjort jobben din med windows?
Hvilken distro bruker du?
Så og si alt kan fikses i Linux, om du bare dykker dypt nok. Men for de som ikke har tid eller tålmodighet til å gjøre det så er det ganske begrenset hva man får gjort. Før så måtte man stadig vekk til med å rekompilere kernelen for å legge til driverstøtte for diverse, noe man i stor grad slipper i dag (heldigvis).

Jeg forsøkte å ha en enkel Ubuntu-maskin med trådløst tastatur/mus koblet i TVen, og bruke den som mediesenter. Absolutt ingenting installert, foruten VLC og standardprogrammene. Likevel måtte jeg stadig vekk fikse ting som brakk helt uten videre, spesielt under dist-upgrade. Alt på skrivebordet forsvant, "kicker" fikk programstopp ofte, HDMI-lyd falt ut hver gang PCen gikk i hvilemodus osv. Når selv en uendret "stock"-installasjon krever at man må fikse og mekke, så tyder det på at Linux fortsatt har en lang vei å gå før de kan bli allemannseie på Desktop-fronten.

På serversiden er de derimot dønn stabile, bare man venner seg til distroen sin spesifikke måte å håndtere services, oppstartscript, loggfiler osv.
Bruker Antergos på flere datamaskiner og det fungerer supert. Skulle tro bleeding edge var et helvete, men det er ikke min erfaring med denne distroen i alle fall. Har vært noen tilfeller med problemer etter system update, surr med symlinks osv, men det er en del av en læringsprosess og det er som regel et resultat av mine egne handlinger. Windows er enklere og gir mindre hodebry, spesielt med tanke på gaming, det er det ingen tvil om, men Linux føles mer givende. Jeg synes det er noe med å legge arbeid i utseende og funksjonalitet slik at det er tilpasset akkurat meg. Du kan forøvrig skru av popups fra Spotify i settings, eller endre config filen i home folderen.
Antergos er basert på ArchLinux og rollingrelease. Det høres nok mer skummelt ut enn det egentlig er. Alt testes før det rulles ut. Pacman fikser alt, og rydder opp og fjerner gamle filer. Pacman fikser også dependencies issues som jo kan være et helvete. For andre som er usikker på distro valg så vil jeg si at Arch er verdt å teste. Glem all skremsel om Arch. Det er installasjonen som kan ta pusten fra folk. Etter det er den stabil og rask og wiki'n gir deg svaret på alt om Arch, bokstavelig talt.

Blir du likevel skremt så test ut Antergos.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Gaming i linux har kommet seg godt.
https://github.com/lutris/lutris/wik...:-Blizzard-App
med DXVK er det meget bra og spille på.

Jeg har nettopp slettet min Mint etter trøbbel, ikke FPS for de var på topp. Men mindre idiotiske ting.
Dual screen, 150% skalering på 4K skjermen var umulig og få til.
Musa, gode gud den skaffa meg problemer.
scroll speed, fikk den fiksa med imwheel
men så var det gaming da i WoW. Trenger sideknappene og etter noen dager med fikkling gav jeg opp.
imwheel er key, men pokker så innviklet og sette opp for en nybegynner i linux.
inspirational nut
lyndah85's Avatar
12 1
Bruker Ubuntu på en lenovo laptop og har gjordt i flere år. Aldri noe stress med verken vlc, Spotify eller noe, bortsett fra streaming sjelden går så smooth som jeg ser for meg det ville gjordt på Microsoft...
Eneste som gjør at jeg i svake øyeblikk har vurdert å flekke win 7 tilbake som os.
Pluss for at jeg føler meg ekstra smart når jeg slår meg løs i terminalen med memoriserte commands ��
(gjerne med publikum som såvidt har hørt om Linux)

Har den kobla til Bluetooth høytaler og tastatur / mus uten stress også ��
Elsker Ubuntu ♥