Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1538
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hallo freaks. jeg har funnet diverse antikviteter og gammelt militærutstyr ute. 2 skudd og en granat(Slapp av. Den er ødelagt og uten eksplosiver). Det jeg lurer på er om det er mulig å få en slags belønning eller noe lignende hvis man melder i fra om dette til en eller annen organisasjon som kunne vært interessert i det.

Jeg har hørt et sted at hvis man finner noe som er over et visst antall år gammelt ute tilhører det staten. Grunnen til at jeg poster anonymt på dette underforumet er at jeg er redd for at det jeg har funnet kan tilhøre staten og at de kan ta det fra meg hvis de finner ut identiteten min.
Om du finner gjenstander fra tiden før 1537, (1650 for mynter), SKAL de leveres inn til det offentlige, og du har krav på finnerlønn. Vær så snill, lever inn om du finner så gamle gjenstander. Vi er på vippen til å få metallsøkings forbud, (sverige har allerede dette), pga folk som oppdager store funn som ikke blir levert inn, og da går vi glipp av verdifull informasjon om fortiden.

Ellers må du huske å evt. forholde deg til våpenloven.
Du kan selvfølgelig høre med f.eks kommunen din om de er interesserte i funnene dine, og du kan selge privat sålenge alt er lovlig å eie/oppholde.
Sist endret av Blixus; 5. mai 2019 kl. 19:48.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Blixus Vis innlegg
Om du finner gjenstander fra tiden før 1537, (1650 for mynter), SKAL de leveres inn til det offentlige, og du har krav på finnerlønn. Vær så snill, lever inn om du finner så gamle gjenstander. Vi er på vippen til å få metallsøkings forbud, (sverige har allerede dette), pga folk som oppdager store funn som ikke blir levert inn, og da går vi glipp av verdifull informasjon om fortiden.

Ellers må du huske å evt. forholde deg til våpenloven.
Du kan selvfølgelig høre med f.eks kommunen din om de er interesserte i funnene dine, og du kan selge privat sålenge alt er lovlig å eie/oppholde.
Vis hele sitatet...
Ok. Tingene er ikke så gamle. De er sansylighvis fra rundt 1. eller 2. verdenskrig.

Tingene jeg har funnet var i såpass dårlig tilstand at jeg antar at de ikke har stort mer enn sentimentalverdi. Jeg tenkte at det kansje fantes noen som hadde ressursene til å undersøke området grunndigere for å se om de finner noe annet der. Vil på den andre siden ikke gi fra meg stedet med mindre jeg har noe å tjene på det selv.
Hvorfor handler alt om penger?
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Hvorfor handler alt om penger?
Vis hele sitatet...
Motorsykkel koster penger.
Jeg vil ha en motorsykkel.

Har ikke noe store forventninger om å tjene noe særlig på dette. Om jeg ikke kan tjene noe på det vil jeg i hvertfall ikke fortelle om det til noen andre enn vennene mine. Hvorfor skulle jeg gjort det?
Skjønner tankegangen din, men dette er nok på ingen måte ting som kommer til å hjelpe deg godt i gang med mc-fondet. Med tanke på hvor mye av militærutstyret som ble masseprodusert og er blitt veldig godt bevart her og der vil du neppe få noe særlig, om noe for det du finner ute. Den eneste belønningen man kan forvente seg i slike tilfeller er en takk fra museet tingene ender opp i.

Er det ikke bedre å la de som har muligheten til å ta vare på tingene komme til og redde det som reddes kan?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor skulle jeg gjort det?
Vis hele sitatet...
Fordi det kan gi historisk innblikk i området? Det er akkurat den tankegangen der som er skummel - tenk hvor mye historie vi har gått glipp av pga folk har en slik tankegang. Er sikker på det er mange, hovedsaklig bønder, som har kommet over viktige historiske funn på jordene sine og unngått å melde fra pga alt styret og tapet som følger med.

Kanskje det er funn som ville forandret på historien slik vi kjenner til den i dag.
Nå er dette satt på spissen, og på den andre siden så skjønner jeg veldig godt hvorfor. Skulle ønske staten hadde bedre ordninger når det kommer til bønder som melder funn. Å ha arkeologer i månedsvis kan være absolutt nødvendig og verdt det, men for bonden er det månedsvis med økonomisk tap.

Jeg foreslår at om du vil beholde en av gjenstandene selv så kan du gjøre det, men meld ifra om området og resten av gjenstandene.