Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 977
Hei,

Jeg er superbekymret over sorte flekker som har dukket opp hjemme på lysbrytere og på badet, i tillegg til funn av aluminumsfolie.

Eldstemann har forklart at det kun gjelder hasj og weed, men jeg er bekymret for om det lilevel gjelder andre stoffer. Det lukter ikke hasj på rommer hans og det er ellers ting han sier som skurrer.

Noen som vet hva som typisk lager sot og aske ved bruk av aluminiumsfolie som gjør at man får dette på fingre?

Han har ellers endret adferd som gjør at mistanken om andre stoffee forsterkes.

Takknemlig for alle innspill.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje han røyker heroin. Er dere i slekt ellerno, eller bare en bekymret venn?
Sorte flekker? Kan jo godt være hasjrester. Er det litt som tyggis som sitter godt fast, at du får tatt det av og at det er mykt? Folie vet jeg ikke så mye om. Men har du funnet brukt folie eller en stor rull?
Han er sønnen til samboer, vi flyttet sammen tidligere i høst. Det er sårt å ha en vond mistanke siden pappaen tror dette kun gjelder hasj, men vi vil begge uansett hjelpe og trenger å vite reelt bruk.

Vet du hvordan fremgangsmåten er konkret hvis man røyler heroin og hvorfor det blir så mye sot? Ved hasj tenker jeg at man i liten grad får sot på bord, fingre o.l Men han fungerer i hverdagen og er på jobb hver dag, derfor er jeg forvirret, men likefullt bekymret. Takk for at du svarer��

Det er superlett å fjerne, som aske. Det er pappaem som har funnet folie.
Sist endret av Mr_Dobalina; 2. november 2023 kl. 11:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja, da er det nok røyking i form av folie. Vanskelig å være helt sikker på om det er heroin? Nå er det nok andre som har mer peiling på hva man røyker med hjelp av folie. Heroin, kokain(?), noe annet svineri?
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasj trenger ikke lukte stort på rommet - foreldrene mine lukta seg aldri frem til det i hvert fal. Lukten forsvinner relativt fort og.

Folien er litt suspekt da det er en ganske så ghetto måte å røyke hasj på. Kan du utdype om folien? Var det hull på det eller forma som en pipe av et slag? Eller var det brennmerker på en side, og rester av noe annet på andre siden?

Kan du utdype om adferdsendringene hans?
Har ikke spurt pappaen direkte om hvordan brukt folie har sett ut dessverre. Er det ulike typer merker ut i fra type stoff kanskje?

Utenom endel forklaringer som er litt merkelige, feks at han plutselig måtte på do i byen og derfor kom sent hjem og når han kommer hjem så vil han ikke bli forstyrret og han blir plutselig borte i korte perioder hvis vi spiser middag. Han får også plutselige skjelvinger på jobb og hjemme. Dette kan ha sammenheng med at han går på medisiner, benzo, pga tidligere kokainmisbruk, men han hadde nedtrapping for over 5 mmd siden. Jeg er redd for at nedtrappingen ikke går så bra og at han i tillegg bruker noe annet. Han har ellers mindre matlyst, sover dårlig og virker generelt avflatet og mindre glad enn før. Beklager langt og rotete svar
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er vel bare å kreve urinprøve så finner man svar på det ganske enkelt. I tillegg er det vel bare å kreve urinprøver, om hen nekter så får hen finne seg en egen plass å bo.
Han har sagt til pappaen tidligere at folie er brukt til å smelte/røyke MDMA, men har chattet med rusinfo.no og fikk opplyst at det ikke er særlig sannsynlig. Kan det stemme at MDMA ikke vanligvis inntas på den måten?

Han vil nok aldri gå med på urinprøver og å be han flytte vil gjøre alt verre for han.

Hva er det beste foreldre kan gjøre for å nå gjennom med hjelp?
Sist endret av Mr_Dobalina; 2. november 2023 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Krev rene urinprøver over 6 mnd, eller nekte vedkommende å bo i hjemmet. Er hen under 18, så send hen til behandling. Er ikke vanskeligere enn det.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har ikke spurt pappaen direkte om hvordan brukt folie har sett ut dessverre. Er det ulike typer merker ut i fra type stoff kanskje?
Vis hele sitatet...
Når en røyker heroin (eller andre stoffer for den saks skyld) så pleier man å ha sakene oppå en sammenhengende bit av aluminiumsfolie mens man holder en lighter e.l. under. Denne oppvarmingen får så stoffet til å fordampe/røyke og man inhalerer det (gjerne gjennom et sugerør e.l.

Sånn gjør man ikke med hasj. Ytterst waste. Vet ikke om det lar seg gjøre engang jeg. Det man pleier å gjøre da (om man tyr til aluminiumsfolie) er at man former en type "pipe" av et eller annet slag. Man lager hull i folien, setter hasjen oppå/ved siden av hullene, og tenner på hasjet direkte mens man trekker inn.

Kort sagt. Om det ikke var hull i alumiumsfolien - og det var tydelig at lighteren ble holdt på den ene siden, og stoffet på den andre siden, så er det ytterst usannsynlig at det var hasj som ble røyket. Men om aluminiumsfolien lignet mer på en pipe med en tut, så kan det ha vært hasj.

Men litt utifra hva du sier så høres det kanskje ut sånn om han har hatt et tilbakefall ja. Har dessverre ikke så mye å komme med annet enn å håpe at vi tar feil.

Heroin høres mindre sannsynlig ut. Freebase kokain/crack virker mer sannsynlig og røykes i folie.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
MDMA pleier man ikke røyke nei. Virker usannsynlig.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke noe som helst annet å gjøre enn å la han treffe bunnen og merke konsekvenser.
Det er først når konsekvensene blir harde nok at han forhåpentligvis vil være klar for å ta nye valg i livet.
Det kan sikkert høres brutalt ut, men det er et faktum. Det er bare han som kan velge å bli rusfri. Og før han velger den løsningen selv så er det ingen som kan få hjulpet han....annet enn til å opprettholde bruken han har.
Tusen takk for info! Hjelper med å forstå dette litt bedre eller hva som muligens skjer i det skjulte. Dette med sot og sorte flekker, er det etter at stoffet er fordampet? Blir det omtrent forkullet og så lite igjen at det bare er sot igjen? Freebase kokain er det vanlig?
For kokain avhengige er det ikke uvanlig å røyke base/free base og eventuelt crack hvis man har tilsetningsstoffene som skal til for å lage det.
Vil tro at sot kan være noe som blir produsert da. Og ved inntak av kokain på den måten er det, såvidt jeg har hørt, unormalt å ha noe til overs. ALT blir røyka hver gang. Og man blir paranoid så det synger etter.
Men, dette er ikke noe jeg har brukt selv og derfor ikke har best erfaring med og innsikt i
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vet at freebase er som regel samme opplegg som hasj bong med sølvfolie, der de må bruke en deeel aske. Noen andre kan sikkert svare på hvordan det ser ut pp sølvpapiret etter kokain røyking.



Spør samboeren din om han husker lukta fra det sølvfolie, for om det er brukt til å røyke hasj hadde han lukta det med engang.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er dessverre heroin i dette tilfellet. Ut ifra det du har nevnt, er jeg veldig sikker på dette.

Man røyker heroin på alu folie, med lighter under og ett «straw» av F.eks 100-lapp, eller noe annet man ruller sammen for inhalering.

Kjenner noen med samme problemet, og det er som regel sånn foreldre oppdager ens misbruk av heroin.

Håper vedkommende klare å komme ut av dette så raskt som mulig!
Første oppgave blir å innse/akseptere at man har et narkotika-problem.

Lykke til videre.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Umulig for oss å si men hadde nok ikke krysset heroin 100% av listen, men jeg syntes at dette punktet peker mer i retning sentralstimulerende. Men til syvende og sist er det en kommentar på et fora.

Han har ellers mindre matlyst, sover dårlig og virker generelt avflatet og mindre glad enn før.
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man blir derfor svart på fingrene, nåe man tar på folien etterhvert.
Og så rusa at man glemmer vaske hendene sine før man tar på dører, kjøleskap o.l.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt sammen som du sier, tyder på heroin misbruk ja. Krysser fingrene for at det nylig har startet ett misbruk.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta en prat med han og si at dere mistenker at han røyker enten kokain eller heroin. Kanskje dere får et mer ærlig svar av han da. MDMA eller hasj er ikke realistiske unnskyldninger.

Trist sak. Lykke til.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
«Umulig for oss å si men hadde nok ikke krysset heroin 100% av listen, men jeg syntes at dette punktet peker mer i retning sentralstimulerende. Men til syvende og sist er det en kommentar på et fora.

Han har ellers mindre matlyst, sover dårlig og virker generelt avflatet og mindre glad enn før.»

- dette er også bivirkninger av heroin bruk. Hvis man har vært av heroin noen dager sover man ikke pga abstinenser. Dårlig matlyst og helt ræva humør.

- i tillegg, hvis man har vært av heroin i 2-3 uker og egentlig er frisk igjen .. så får man heller ikke sove, pga så sterkt stoff i kroppen gjør at man ikke er helt tilvant enda, og man klør og egentlig er i eufori hele natten istedenfor.

- søvn, matlyst og humør stabiliserer seg som regel etter flere måneders daglig bruk… da blir man «normal» igjen (tror man), men det kognitive svikter, folk rundt en merker at noe skurrer. Små pupiller hele tiden har man jo også…

Så sjekk pupillene hans, eller pisseprøve (hvis han ikke kan fake) er enkleste måten å avsløre han på.
Alle innspill settes stor pris på, takk! Selv om dette i verste fall kan ta tid, før vi får hele bildet og han vil motta hjelp og er ærlig, så er det på en måte bra å vite at jeg ikke har helt tomme antakelser. Skal ta en ny prat med pappaen og få han til å se at dette kan være mer alvorlig.