Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1879
Fant ikke noe annet underforum som jeg mener passer bedre til dette emnet, så poster det her.

Saken er at jeg har ADHD og går derfor på Aduvanze, dette har jeg gjort i 2 måneder nå og det har gjort livet mitt så vanvittig mye lettere. Konsentrasjonen er bedre, emosjons reguleringen er mye bedre, depresjonen er flatet ut og jeg prokrastinerer i mye mindre grad. Jeg har utvilket en slags form for apati ovenfor det at jeg er deprimert og det føles helt herlig å ikke bry seg om det. Og dette uten at det går ut over andre ting relatert til følelsespekteret mitt, jeg blir fortsatt glad, og jeg kan enda bli trist, men jeg går ikke rundt med den mørke skyen over hodet lengre (Jeg er diagnostisert med alvorlig depresjon med fare for suicid)

Det var litt bakgrunn, så til saken.

Som noen av dere med ADHD sikkert vet, så er det mangel på disse medisinene nå. Og jeg får ikke tak i det, dette resulterer da i at når jeg er tom om 3 dager så må jeg gå en stund uten. Er det noen her som har erfaring med å bråstoppe på dette? Jeg tar 50mg daglig. Jeg regner med at depresjonen vil komme tilbake med blod på tann og sikkert bli verre enn hva den var i utgangspunktet da jeg i tillegg blir nødt til å deale med abstinensene.

All erfaring fra andre er gull verdt, så jeg håper noen kan fortelle litt om hvordan det gikk for de å slutte brått

Takk
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tviler på du får abstinenser etter 2mnd. Nå vet ikke jeg av så veeldig mange men spurte en som har brukt samme medisin og han har alltid slutta på dagen og ikke vært noe problem. Og han har brukt det endel lengre enn 2 mnd og 70mg daglig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tviler på du får abstinenser etter 2mnd. Nå vet ikke jeg av så veeldig mange men spurte en som har brukt samme medisin og han har alltid slutta på dagen og ikke vært noe problem. Og han har brukt det endel lengre enn 2 mnd og 70mg daglig.
Vis hele sitatet...
Nå skriver jo TS at han har depresjon da, så den kommer nok tilbake hardere. Aduvanz oppregulerer serotinin og dopamin og du vil føle deg dritt når du sluter.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Nå skriver jo TS at han har depresjon da, så den kommer nok tilbake hardere. Aduvanz oppregulerer serotinin og dopamin og du vil føle deg dritt når du sluter.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant, svaret mitt var ment til spm om abstinenser.
Abstinenser og abstinenser, er litt slapp og adhd symptomene kommer jo sterke tilbake, det samme vil vel kanskje depresjonen din. Jeg tar meg pauser her og der, går selv på 50mg. Første dagen er litt tiltaksløs, men syntes også det er digg og har litt fri fra medisinen. Psykiateren min sa det bare var sunt med pauser her og der.
Skal gå fint, men du blir sannsynligvis litt mer søvnig på dagtid i starten
Mener du at apotekene ikke har det?

Isåfall, så har det vært leveringsproblemer, men synonympreparatet Volidax er akkurat det samme.

Du kan og spørre om Elvanse, det går an det, men apotekfolka kan begynne å sutre.

Hvis du har vedtak og diagnose så skal du ha medisinen din, så det er opp til apoteket å fikse
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Mener du at apotekene ikke har det?

Isåfall, så har det vært leveringsproblemer, men synonympreparatet Volidax er akkurat det samme.

Du kan og spørre om Elvanse, det går an det, men apotekfolka kan begynne å sutre.

Hvis du har vedtak og diagnose så skal du ha medisinen din, så det er opp til apoteket å fikse
Vis hele sitatet...
Ja, ingen av apotekene har det. Verken Elevanse, Aduvanze, Validax eller Balidax. Hun bak skranken på apoteket sjekket dette for meg. Siste beskjed jeg fikk for en måned siden da jeg hentet den siste boksen med Aduvanze i mils omkrets var at det var forventet å komme inn i uke 44. Men her er vi, og det er enda tomt. Hun sa at det kunne komme noe inn neste uke, men også at situasjonen kunne forbli slik til over nyttår. Noe som egentlig er litt krise for min del.

Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Abstinenser og abstinenser, er litt slapp og adhd symptomene kommer jo sterke tilbake, det samme vil vel kanskje depresjonen din. Jeg tar meg pauser her og der, går selv på 50mg. Første dagen er litt tiltaksløs, men syntes også det er digg og har litt fri fra medisinen. Psykiateren min sa det bare var sunt med pauser her og der.
Vis hele sitatet...
Fikk samme beskjed av min, men de få pausene jeg har prøvd på et par dager har bare resultert i at tankekjøret kom tilbake, samt at apatien jeg har ovenfor depresjonen min ble svekket. Med apati så mener jeg at jeg fremdeles kan ha de samme mørke tankene som jeg hadde før jeg startet på medisinen, men at disse tankene ikke påvirker meg i like stor grad emosjonelt som de gjorde før, jeg kan på en måte bare dytte de til side i stede for å la de ta over hele livet mitt.
Sist endret av Cityreefah; 1. november 2023 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har i løpet av de siste 3 månedene fått Aduvanz 70mg, Volidax 70mg og 20+50mg Elvanse for å dekke resepten min.
Er ikke apoteket ditt villig til å gi andre styrker/merker?
Du kan jo sjekke om farmasiet, komplett apotek, eller nettsidene til apotekkjedene har noe inne, hvis ikke så finnes det alltids en siste løsning, midlertidig resept på ett preparat bestående av andre amfetamin salter/typer. Attentin, racemisk amfetamin, Adderall og sikkert flere andre typer også. Det burde være en smal sak for en kortere periode.

Jeg har selv vært 2 uker uten nå, og jeg har vært helt ubrukelig. Så ubrukelig at jeg ikke har kommet så langt at jeg har fornyet resepten min.

Er bare en måned og to siden jeg hørte om ei dame som flydde/kjørte fra Vestlandet til Oslo for å hente på ett apotek der som hadde det inne. Dette var rett før Volidax hadde ankommet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har i løpet av de siste 3 månedene fått Aduvanz 70mg, Volidax 70mg og 20+50mg Elvanse for å dekke resepten min.
Er ikke apoteket ditt villig til å gi andre styrker/merker?
Du kan jo sjekke om farmasiet, komplett apotek, eller nettsidene til apotekkjedene har noe inne, hvis ikke så finnes det alltids en siste løsning, midlertidig resept på ett preparat bestående av andre amfetamin salter/typer. Attentin, racemisk amfetamin, Adderall og sikkert flere andre typer også. Det burde være en smal sak for en kortere periode.

Jeg har selv vært 2 uker uten nå, og jeg har vært helt ubrukelig. Så ubrukelig at jeg ikke har kommet så langt at jeg har fornyet resepten min.

Er bare en måned og to siden jeg hørte om ei dame som flydde/kjørte fra Vestlandet til Oslo for å hente på ett apotek der som hadde det inne. Dette var rett før Volidax hadde ankommet.
Vis hele sitatet...
Shit, det høres helt jævlig ut. Og jeg har nettopp begynt å få ting på stell i forhold til studier, hasjavhengigheten min (røyker kun 2-3 ganger i måneden i stede for hver dag) og diverse andre ting. Ser virkelig ikke frem til å bli fullstendig lammet av depresjon og ubrukelighet igjen.
Du får ikke abstinenser, det vil dog være vanskeligere og komme igang med dagen, og du vil opplleve og bli trøtt.
Jeg går ofte en uke uten, da jeg ikke får fornyet uten ny time!
apoteket har nå full mulighet til å bytte mellom Aduvanz, Volidax, Elvanse og Balidax, samtidig kombinere 20+50 mg for å få 70mg fks.
ref https://www.legemiddelverket.no/lege...-70-mg-kapsler

protip er å ringe apoteket på ditt nærmeste sykehus, de er som regel ikke tilkoblet noen kjeder og dukker derfor ikke opp på søk etter apotek med varene på lager.
Abstinenser får du nok ikke, ikke alvorlig i alle fall. Men du trenger jo medisiner. Kan du spørre legen om å prøve attentin i stedet, f eks?
Sitat av gekko4u Vis innlegg
apoteket har nå full mulighet til å bytte mellom Aduvanz, Volidax, Elvanse og Balidax, samtidig kombinere 20+50 mg for å få 70mg fks.
ref https://www.legemiddelverket.no/lege...-70-mg-kapsler

protip er å ringe apoteket på ditt nærmeste sykehus, de er som regel ikke tilkoblet noen kjeder og dukker derfor ikke opp på søk etter apotek med varene på lager.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke når det er leveringsproblemer på virkestoffet. Du må bare ringe alle apoteker i nærheten, de får inn litt innimellom.

Jeg har fått resept på attentin nå (som det ikke er leveringsroblemer på) til aduvanz blir enklere å få tak i gjen.