Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3413
Har blitt innkalt som vitne i straffesak mot min samboer. Ønsker å slippe dette.
Har ikke samme folkeregistrerte adresse som henne, men det kan enkelt bevises at jeg har bodd sammen med henne.
Har jeg krav på vitnefritak eller noe?
Sist endret av Suki; 17. juli 2013 kl. 20:59.
Ja, loven sier at et vitne ikke skal ha nære relasjoner med den mistenkte.
Leste faktisk dette nylig, på lovdata.no :-)
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Tvistemålsloven (lov om rettergangsmåten i tvistemål av 13. august 1915 nr 6) har i § 207 første ledd en bestemmelse om at nærmere angitte personer kan nekte å gi forklaring for retten i sivile saker. Disse personene er en parts ektefelle, slektning i rett opp- eller nedstigende linje og søsken.

Sitat av Pareidolia Vis innlegg
Ja, loven sier at et vitne ikke skal ha nære relasjoner med den mistenkte.
Leste faktisk dette nylig, på lovdata.no :-)
Vis hele sitatet...
å en gang ha bodd sammen med personen er ikke å kvalifisere som "nær relasjon".
Straffeprosesslovens kapittel 10 vitner:

§ 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år.
Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.
Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.
Trådstarter
Mulig jeg formulerte meg litt feil. Bor sammen nå.
avhør mener du? det kan du nekte, isåfall
Trådstarter
nei, er i en rettsak.
Bare sånn at tråden ikke fortsetter i hytt og pine med rare innlegg, thomasw har allerede funnet den relevante paragrafen:

Sitat av thomasw Vis innlegg
Straffeprosesslovens kapittel 10 vitner:

§ 122. Siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. Som besvogret anses også den besvogredes ektefelle. Fritak for vitneplikt gjelder ikke for fornærmede eller vitner under 12 år.
Det som er bestemt om ektefeller, gjelder også fraskilte, samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.
Retten kan frita siktedes forlovede, fosterforeldre, fosterbarn eller fostersøsken for vitneplikten.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt dere har bodd sammen lenge nok til at det kan betraktes som et ekteskapslignende forhold er umulig for oss å si dog. Er det snakk om noen år vil jeg anta du slipper, men snakker du om måneder vil jeg anta du ikke gjør det.
Sist endret av DumDiDum; 17. juli 2013 kl. 21:43.
Er det mulig å si at man nettopp har forlovet seg, for dermed å komme under delen du har utfylt? *samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.* Sånn jeg har forstått det så er man pliktig som vitne å snakke sant. Man har vel også vitneplikt i retten? Synes egentlig det er litt rart at man kan bli tvunget til å si noe som helst uansett. Såklart kan man jo "glemme" men det hjelper jo ikke med plikt delen..
Sitat av Bomber Vis innlegg
Er det mulig å si at man nettopp har forlovet seg, for dermed å komme under delen du har utfylt? *samt personer som lever eller har levd sammen i et ekteskapslignende forhold.* Sånn jeg har forstått det så er man pliktig som vitne å snakke sant. Man har vel også vitneplikt i retten? Synes egentlig det er litt rart at man kan bli tvunget til å si noe som helst uansett. Såklart kan man jo "glemme" men det hjelper jo ikke med plikt delen..
Vis hele sitatet...
alenemor trygde svindel ? benytt retten til å ikke si noe
Man blir ikke tvunget til å si noe som helst, men derimot så blir man "tvunget" til å møte opp i en rettssak!
Sist endret av $pliffeN; 18. juli 2013 kl. 03:44.