Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1421
Hei,
Sitter nå her og ser litt rundt på ebay, og tenker å spørre dere om hva dere har kjøpt der. Noe nyttig?
Vet det finnes veldig mye billig og bra der ute, men det er bare det å komme på den riktige tingen.
Hva har du kjøpt der?
Har selv kjøpt masse rart, men nå finner jeg ikke noe kult lenger.
Legg gjerne ved linken til det beste og geniale du har kjøpt, jeg trenger tips!


Hvordan fungerer tollen på dyrere varer?

Mvh
Susehuet
Sist endret av Susehuet; 11. juni 2013 kl. 18:55.
"Toll" (merverdiavgift) er 25% av prisen på varer som overgår 200,-. Frakt tas med i beregningen.

Handler du for 400,- (NOK) med gratis frakt blir mva på 100,- (400x1.25) totalt 500.

Handler du for 300,- og frakten på er på 100,- (NOK) blir mva 100,- ((300+100)x1.25) totalt 500,-
Sist endret av Fekillix; 11. juni 2013 kl. 19:10.
Få selger til å merke pakken med en verdi som er under 200 kroner så skal det gå fint med mindre det åpenbart har en verdi som overstiger dette. Men står det over 200 så er du nok nesten garantert ekstra tollgebyr.

Har aldri hatt noe problem med å handle der. Bare sjekk hvor mye enkelte skal ha for frakt, free shipping betyr som oftest til USA.

Sitat av Fekillix Vis innlegg
"Toll" (merverdiavgift) er 25% av prisen på varer som overgår 200,-. Frakt tas med i beregningen.

Så hvis du handler 400,- (NOK) i dingser blir mva på 100,- (400x1.25) totalt 500.

Er prisen på dingsene 300,- og frakten på 100,- (NOK) blir mva 100,- ((300+100)x1.25) totalt 500,-
Vis hele sitatet...
Frakt holdes vel utenfor den beregningen.
Sitat av jalig Vis innlegg
Frakt holdes vel utenfor den beregningen.
Vis hele sitatet...
Tror frakt og forsikring kun tas med hvis varen er verdt over 200,-.

Har fått merverdiavgift på frakt når jeg mottok pakke fra England.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Tror frakt og forsikring kun tas med hvis varen er verdt over 200,-.

Har fått merverdiavgift på frakt når jeg mottok pakke fra England.
Vis hele sitatet...
Yes, så hvis varen koster 199 og frakt koster 100 så er det tollfritt såfremt dette er spesifisert på pakken.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
"Toll" (merverdiavgift) er 25% av prisen på varer som overgår 200,-. Frakt tas med i beregningen.

Handler du for 400,- (NOK) med gratis frakt blir mva på 100,- (400x1.25) totalt 500.

Handler du for 300,- og frakten på er på 100,- (NOK) blir mva 100,- ((300+100)x1.25) totalt 500,-
Vis hele sitatet...
+ 120 i forenklet fortollingsgebyr fra Posten.
Skaff dere proxy om du skal ha dyre ting, eller de ikke sender til Norge!
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Skaff dere proxy om du skal ha dyre ting, eller de ikke sender til Norge!
Vis hele sitatet...
hæ? Hvorfor skal du bruke Proxy?
Sitat av Settoz Vis innlegg
hæ? Hvorfor skal du bruke Proxy?
Vis hele sitatet...
Proxy er en person i feks USA, som får varene dine og tar av alt av lapper og kvitteringer, og sender det til deg for en billig penge
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Proxy er en person i feks USA, som får varene dine og tar av alt av lapper og kvitteringer, og sender det til deg for en billig penge
Vis hele sitatet...
"In computer networks, a proxy server is a server (a computer system or an application) that acts as an intermediary for requests from clients seeking resources from other servers. A client connects to the proxy server, requesting some service, such as a file, connection, web page, or other resource available from a different server and the proxy server evaluates the request as a way to simplify and control its complexity. Today, most proxies are web proxies, facilitating access to content on the World Wide Web."

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server

Og om Tollerne synes det er noe rart med pakken, så vil det ikke hjelpe om alle kvitteringene er tatt ut
Sist endret av Vod0; 11. juni 2013 kl. 20:11.
Sitat av Settoz Vis innlegg
"In computer networks, a proxy server is a server (a computer system or an application) that acts as an intermediary for requests from clients seeking resources from other servers. A client connects to the proxy server, requesting some service, such as a file, connection, web page, or other resource available from a different server and the proxy server evaluates the request as a way to simplify and control its complexity. Today, most proxies are web proxies, facilitating access to content on the World Wide Web."

http://en.wikipedia.org/wiki/Proxy_server
Vis hele sitatet...
DER har du ett eksempel på proxy, så jo, tydeligvis mer peiling på den type proxy enn deg
Sitat av Fekillix Vis innlegg
"Toll" (merverdiavgift) er 25% av prisen på varer som overgår 200,-. Frakt tas med i beregningen.

Handler du for 400,- (NOK) med gratis frakt blir mva på 100,- (400x1.25) totalt 500.

Handler du for 300,- og frakten på er på 100,- (NOK) blir mva 100,- ((300+100)x1.25) totalt 500,-
Vis hele sitatet...
"Toll" er IKKE merverdiavgift som du antyder. Toll og merverdiavgift er to forskjellige ting.

Sitat av jalig Vis innlegg
Yes, så hvis varen koster 199 og frakt koster 100 så er det tollfritt såfremt dette er spesifisert på pakken.
Vis hele sitatet...
Toll er fortsatt ikke det samme som merverdiavgift. En rekke varer er tollfrie uansett hvor mye du handler for.
Sist endret av Freakaholic; 11. juni 2013 kl. 20:14.
Kjøpte aux kabel til bilen min (1$): http://www.ebay.com/itm/111036722125...84.m1497.l2649

Kjøpte også en caps til min lillebror (7.99$): http://www.ebay.com/itm/281110088781...84.m1497.l2649
Sitat av kjerstin Vis innlegg
DER har du ett eksempel på proxy, så jo, tydeligvis mer peiling på den type proxy enn deg
Vis hele sitatet...
Da får du spesifisere det. nFF er faktisk et IT forum, og folk vil dermed tenke på den typen proxyer Settoz linket til først.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da får du spesifisere det. nFF er faktisk et IT forum, og folk vil dermed tenke på den typen proxyer Settoz linket til først.
Vis hele sitatet...
dårligste argumentet jeg har fått mot meg, hvorfor er det da religion og vitenskap her? Selv om det er en proxy dere ikke vet om, så betyr ikke det at det ikke er en proxy
Det sa jeg ikke heller, men siden dette forumet egentlig er et IT forum, og IT delen er fortsatt veldig stor, kunne du kanskje lagt ved en link når du skrev det.

Just my two cents.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det sa jeg ikke heller, men siden dette forumet egentlig er et IT forum, og IT delen er fortsatt veldig stor, kunne du kanskje lagt ved en link når du skrev det.

Just my two cents.
Vis hele sitatet...
ble vel egentlig lagt ut i diskusjonsdelen av forumet.
Susehuet's Avatar
Trådstarter
Sitat av KingFezz Vis innlegg
Kjøpte aux kabel til bilen min (1$): http://www.ebay.com/itm/111036722125...84.m1497.l2649

Kjøpte også en caps til min lillebror (7.99$): http://www.ebay.com/itm/281110088781...84.m1497.l2649
Vis hele sitatet...
Se der ja, takk!
Jeg handler ting jeg stort sett trenger. Ladere, ladekabler, hdmi-kabler, reservedeler til laptoper/andre elektroniske duppeditter, bildeler/tilbehør/accessories, klær, sko.. You name it. Man finner sånn cirka alt man vil ha. Jeg skrudde eksempelvis fra hverandre en laptop for en stund siden, rota vekk skruene men fant nytt sett med skruer til $2 på ebay. Problem løst uten superlim.
Sist endret av thomasw; 12. juni 2013 kl. 13:40.